Jag har en "liten" bonus. Han fyller 7 i år, jag fyller 20.
Jag och hans pappa träffades strax efter han fyllt fyra år, och jag ska meddela att han har blivit fruktansvärt bortskämd av båda sina föräldrar under dessa år.
För att svara på din första fråga, så har jag sällan aldrig tvekat en sekund på att säga till honom om han gör fel. Kan även skälla, hota med lördagsgodiset och dylikt. försöker dock undvika det eftersom vi har honom bara varannan helg.
Gör han fel så anser jag att han ska veta det.
(Har en tendens att slåss, vara "kaxig" osv. framförallt mot människor han inte känner speciellt väl.
Jag har bråkat med lilleman, det ska jag erkänna. Både med pappa inblandad och inte. Men som sagt, gör han fel så måste han få veta det för att göra det bättre till nästa gång.
Din sista fråga har jag inget riktigt "bra" svar på egentligen.
Jag utgick från att vara lillemans kompis i början, vi lekte och stojade massor. Nu har vi väl mer eller mindre kommit in i rollerna. (Men han har inte fattat grejen riktigt med låtsasmamma. Han tror att jag är svärmor, haha! :D)
Vi leker fortfarande massor. Bakar pepparkakshus, bygger koja, leker med lego osv, men jag känner att jag har mer frihet nu.
Behöver jag ryta till så gör jag det, och har (oftast) pappa på min sida.
Jag gör mitt bästa för att komplettera hans uppfostran så mycket som JAG kan, som "bonus". Enligt mig så ska man, även som sju år, vara trevlig mot andra, bra hygien, sitta stilla när man äter, inget godis om man inte äter mat osv. (De största meningsskiljaktigheterna mellan mig och hans pappa brukar gälla just mina godisprinciper. Haha.) Men så tycker jag. Och anser att det är vardagsgrejer som jag försöker lära honom. Därför står jag på mig!
Bara du kan känna hur rätt det är i ert förhållande att "uppfostra" bonusen. Mycket som spelar roll är ju vad bioföräldern tycker också.
Barnen är ju trots allt bara en bonus. :)