anmäla ambulanspersonal?
Hej!
Är det någon som har erfaenhet om man kan anmäla ambulanspersonal (helikotperpersonal i detta fall). Hur går man tillväga och vad kan man anmäla att man blirvit dåligt bemött? (lång historia)
Hej!
Är det någon som har erfaenhet om man kan anmäla ambulanspersonal (helikotperpersonal i detta fall). Hur går man tillväga och vad kan man anmäla att man blirvit dåligt bemött? (lång historia)
Men om du kunde ta dig till sjukhuset på egen hand varför tillkallade ni helikopter då?
vi kunde ta oss till sjukhuset, vilket skulle ta lite mer än en timme. Ingen vågade skjussa eftersom jag försvann då och då.
Ja svin borde inte få gå utanför stian....
Nä ärligt, ska man jobba inom vården får man visa MEDKÄNSLA, RESPEKT, FÖRSTÅELSE och vara PROFESSIONELL........
Nu är det ju så att ett akut astmaanfall/allergichock är högst akut. En helikopterutryckning är oerhört kostsam och kräver stora resurser. På sjukhuset väntar ett team för att ta hand om patienten som kommer med helikoptern. Så då är min fråga till dig vad sa dina vänner till sos när de larmade för att de skulle skicka ut en helikopter. När du nu säger att du själv skulle kunna ta dig till sjukhuset. Och att behöva tillkalla helikopter två dagar i rad på det här sättet låter mycket märkligt. Nästan som falskt alarm. Helikopter ska bara användas när det är riktigt akut. Bor du på någon ö? Eller varför helikopter?
vi va på en ö, ja. Bor inte där egentligen. Jag vet inte vad dem sa till sos.
ZeeDeveel: Visst är det bara läkare som får ställa diagnos men helikoptern är ju bemannad med läkare och narkossköterska så då får man väl förlita sig på att läkaren gjort en korrekt bedömning?!
Blir så trött på dessa kostsamma resor med helikopter och ambulans om patienten faktist på egen hand kan ta sig till sjukhus eller allra helst till sin vårdcentral.
TS! Har jag uppfattat dig rätt att det är bemötandet du fick som du tänker anmäla? Dem gjorde rätt medicinsk bedömning och du fick rätt hjälp rent medicinskt?
Jag undrar också naturligtvis vad dina vänner sagt SOS.
ZeeDeveel: Du skriver att ssk har " uppenbarligen äventyrat patientsäkerheten om han hanterat situationen så.." Det håller jag inte med om alls. För uppenbarligen har TS fått hjälp för sin astma.
VARFÖR skulle en erfaren sjukskötare/sköterska ha anledning att säga så?
Har du tidigare ringt SOS många gånger tidigare?
Detta skulle ju i så fall stå i din journal, därav ge intrycket av slöseri...?
Vad tror du själv var anledningen?
/J
otrevligt bemötande ska du anmäla till Patientnämnden.
så länge de har gjort en korekt medicinskbedömning så är det ingen ide att anmäla till HSAN, det är bara massa jobb i onödan.
Jag hade börjat med att prata med sjuksköterskans chef. Hade jag inte fått nåt gensvar därifrån så hade jag gått vidare.
Hej TS!
Du äger att dina vänner har tillkallat helikopter 2 dagar i sträck åt dig. Var det pga astman båda gångerna? Åkte du med någon av gångerna?
Kempejente: Jag menar att det visst är att äventyra pats säkerhet om man har diagnostiserat ett astmaanfall (med hjälp av medföljande läkare i helikoptern då ) och sedan uttrycker sig så som han gjorde - det vill säga stressar patienten ytterligare och gör henne upprörd. Att ha andnöd och bli upprörd, eller en eventuell panikattack med hyperventilering är i mina ögon ingenting man vill riskera att en astmatiker får...
Sedan kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att prioritera ut en helikopter två dagar i rad, om patienten kan ta sig till sjukhus själv/självbehandla astman och paniken.
Jag skulle förmodligen också blivit jäkligt irriterad om jag jobbade i den helikoptern och visste hur mkt det faktiskt kostar att åka på "onödiga" larm - MEN. Det skulle han isf tagit med den personen som gjort bedömningen och skickat dit honom och hans kollegor. Jag tycker inte att det finns någon ursäkt att uttrycka sig så som TS nu säger att han har gjort.
(Sedan kanske han inte alls menade på det sätt han sa, eller ens sa så som TS säger etc. men det är ju ytterligare en diskussion).
Jag orkar inte svara på allt som frågas men kan berätta hur siruationen ser ut nu.
Mina klasskompisar har tagit kontakt med chefen på ambulanshelikoptern och han kom redan nästa dag till skolan och pratade med oss och var väldigt upprörd hur jag hade blivit behandlad och beklagade det hundra ggr. Chefen skulle prata med besättningen och dem skulle få en tillsägelse eftersom han inte ansåg detta vara ett okej beteende.
Hej. Jag har jobbat i vården över 15 år och har mött ambulans personalen minst en Per vecka och har aldrig träffat någon idiot som jag träffade en igår morse ???? min kollega blev dåligt efter nattpassen och vi ringde 112 och de kom efter en timme, de tog ingen bår me sig och talade om för de att det behövs eftersom min kollega låg på golvet och skrek hela tiden men den ena drog upp henne från golvet och sa du måste gå ut till bilen och fast den andra tyckte att det fel . Jag undrar vad är det för fel me sjukvården? ? Jag kanske ska strunta att betala skatt och börja jobba svart stället ???????? fan alltså gör något åt detta slappa samhället ????????