Unga mommor?!....?
Varför mår unga mammor så mycket kretik? Vart går grånsen för ungt?
Varför mår unga mammor så mycket kretik? Vart går grånsen för ungt?
Apropå fördomar om unga föräldrar så är det ju inte alltid bara fördomar, utan även fakta att t.ex. unga har sämre ekonomi, inte lika utbildade osv. Och vad jag förstått så fortsätter det även framåt; får de barn andra året av gymnasiet så fullföljer väldigt många inte gymnasiet senare heller. Så att anta att en ung mamma har det sämre ekonomiskt ställt är ju inte så konstigt när statistiken visar på det.
Det är inte pengarna som avgör om man är en bra förälder eller inte. Självklart är det viktigt att man ska kunna försörja sina barn, och det lyckas de flesta med, oavsett ålder och oavsett var de får pengarna ifrån, men det är ändå den LILLA delen i att vara förälder!
jennie ellie skrev 2008-01-29 22:18:05 följande:
Dancing Sunrise skrev 2008-01-30 23:39:15 följande:
Appropå att arbeta innan man blivit på smällen; jag har inte jobbat tillräckligt för att få bättre föräldrapenning än den lägasta. Vi lever på min sambos lön och det lilla jag får nu när jag går hemma + barnbidrag och vi klarar oss MYCKET bra (även om vi har en hyra på nästan 6000 spänn)
Så man behöver inte alltid ha jobbat för att få det att gå runt.
Det är inte många som planerar att skaffa barn när man är i behov av soc-bidrag o.s.v. Jag har själv ingen erfarenhet av det. Det jag ville framföra var att det faktisk inte är pengarna som avgör om man är en bra förälder eller inte. Jag kan tycka att det finns många föräldrar som jobbar FÖR mycket och försummar sina barn för att de tror att det är så viktigt med mycket pengar. Dessutom handlar det framför allt om att vara smart med pengarna. Är man ekonomisk av sig kan man klara sig huur bra som helst på en låg inkomst. Det är som sagt inte det som avgör mognad.
Dancing Sunrise skrev 2008-01-31 00:03:13 följande:
Jag kommer få lägsta föräldrapenning. Sammanlagt kommer jag få ungefär 6000 i månaden. Alltså, inte jag då utan det är till mitt barn sjävklart.
Vet många som inte haft någon bra inkomst, men klarar sig jättebra. Så jag tycker inte alls det har något med inkomst eller arbete eller liknande. Utan helt enkelt hur man är som mamma :)
Dancing Sunrise skrev 2008-01-31 13:00:03 följande:
Jag fick lägsta möjliga, när sag som 15 åring blev mamma, men jag har klarat mig bra.. Hellre ser jag min son växa upp utav kärlek, än utav en fet plånbok...
Tror inte min son känner sig sämre än något annat barn, bara för att jag var ung.. Jag och mina syskon har aldrig känte det trots en ung mamma, som var 16 när hon fick min storebror..
Jag känner till en del fall där unga mammor inte klarat av sitt föräldraskap, men även många där äldre klarar av det lika dåligt. Därför ser jag inte det på ett åldersbegränsat sätt. Det som du beskrev nedan kan drabba vem som helst, och även ligga kvar som problem senare i livet, tyvärr.
Faktum är att jag känner många fler unga föräldrar som sköter sitt föräldraskap otroligt bra, än unga föräldrar som sköter det dåligt. Därför vill jag inte dra de över en kant. Dessutom med tanke på att jag själv kommer bli en ung mamma och jag har inga som helst tvivel på om jag kommer klara av detta. Jag äger ett hus tillsammans med min man och vi ser lika mycket fram emot familjelivet tillsammans. Jag är barnskötare och har sett MÅNGA olika familjeförhållanden och kan garantera att det inte har någonting med åldern att göra som avgör hur familjesituationen ser ut.
Sen handlar det ju självklart om vilka åldrar vi pratar om. Jag själv kan tycka att det är rätt så stor skillnad på om man är 15 eller 19 när man skaffar barn. Om man har gått ut gymnasiet eller inte. Om man fortfarande bor hemma eller inte.