• Mammasknodd

Vi som fick prematurbarn i dec -07

Hux flux gick vattnet och plötsligt har man en bebis. Vi skulle ju få en 08!

Lille Hjalmar kom den 3 dec 2007 men var beräknad 17 jan -08.

Vore kul att komma i kontakt med fler prematurföräldrar som fick i dec...
    Hur känner ni? Vad hände? Hur känns det så här i efterhand? M.m....

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-20 11:12
    TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm
  • Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07
  • Mammasknodd

Här mås det toppen! Har dock inte hunnit vara ute i det fina vädret idag...

Men Hjalle har fått testa lite kokt potatis med smör och lite mjölkersättning idag! Han grimagerade en hel del men var inte helt oäven... Fast som bäsar brukar göra så smackade han lite på det och sen kom det ut igen Hade en haklapp på och det gick bra... men det blir nog mer kladd sen

• Emmy K

Hejsan allihop
    Jag har varit inne här några gånger men har inte känt för att skriva något tidigare. Nu när saker och ting börjar lugna ner sig och tvillingarna har blivit utskrivna vore det roligt att få kontakt med människor i samma sits.

Våra tvillingar Nelia och Lilja föddes 3 dec 2007 men BF var 26 mars 2008. De föddes således i vecka 23.

Jag har skrivit blogg från det att tjejerna föddes, där står allt om våra strapatser. Tjejerna var de första tvillingarna där båda klarade sig födda i vecka 23 i Lund. De är våra små mirakel.

• Mammasknodd

Emmy K: Välkommen! Oj oj, ja då är de verkligen små mirakel dina knoddar! *ska kika i din blogg sen*   Hur långa var de och hur mycket vägde de?
    Hur går det nu? Några bestående komplikationer?

Hjalle är också född den 3:e dec -07 Men han är bara född 6½ v förtidigt. Behövde bara ligga inne i två veckor... Och det var drygt nog!! Kan tänka mig att det varit rätt jobbigt för er ur flera aspekter...

• Emmy K

Hej igen
    De var 30 cm långa och vägde 640 respektive 605 gram.
    De fick båda hjärnskador men än så länge så verkar tjejerna må förvånansvärt bra. Time will tell. Nelia fick en grad 4 blödning och Lilja en grad 3. Båda tjejerna fick hjärtopereras för ductus och Lilja kommer snart att få opereras för ett ljumskbråck. Nelia har svårigheter att äta och använder fortfarande sond, blir det inte bättre kommer hon att få knapp om cirka två månader.

Tjejerna har haft en mycket jobbig start i livet och det var länge osäkert om de skulle överleva alls.

Det låter kanske hemskt med allt som vi har varit med om men tjejerna är verkligen fina över förväntan. De är mycket medvetna om sin omvärld och ler tillbaka till oss. De älskar sin storasyster Juni, 4 år som brukar sitta känguru med dem. Titta på bilderna. Vi är mycket lyckligt lottade.

• Mammasknodd
    Emmy K: Jag kan nog inte säga att jag vet hur det känns. Men jag kan sätta mig in i hur jag skulle känt det... Nu gick ju allt så smärtfritt med Hjalmar ändå, vi behövde aldrig känna oss oroliga.
    Vad söta dom är era tjejer!! Och dom utstrålar en kämparglöd utan dess like!!! Tror det kommer bli mycket starka individer!
  • Emmy K

Mammasknodd: Tack vännen. Vad skönt att Hjalmar var så duktig. Mina tjejer hade respirator i en månad, sedan hade de andningshjälp först länge med CPAP och sedan med syrgasgrimma. Ändå är många förbluffade över hur fort de lärde sig att andas på egen hand. Allt blir så extremt när man jämför med barn som är födda för tidigt fast senare i graviditeten. Varje vecka i magen är livsviktig. Ett barn som föds runt vecka trettio får också en tuff start, men sjukvårdspersonalen är så duktiga idag att det ofta är en baggis. Att födas i vecka 23 är verkligen på gränsen mellan liv och död. Tidigare än så är en dödsdom. Att då vara tvillingar förvärrar chanserna avsevärt. Jag är så lyckligt lottad!!!

• Emmy K

Sätter mig i listan och flyttade upp Simbaa lite:

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

• tjejkocken

Emmy K:välkommen Va inne o titta o va små och söta;.)Vad väger de nu?Hur tog du det att de föddes så tidigt?Men det låter som det gått ok ändå trots alla operationer Hur utvecklas de då?Har de gått nåt framåt eller är de som riktigt nyfödda?

Mammasknodd:Ja visst så komer det ut nästan lika fort igen men de vänjer sig o det låter så gott när de smaskar.

Just nu så har det varit dåligt med smakisar för min son har varit magsjuk o jag har knappt fått i honom välling men nu spyr han inte längre.Får behålla maten men än så länge så ger vi honom 100 varje gång men ska öka till 130 imorgon o se om han orkar det=)Men nu är vi av med magsukan=)Hoppas den inte komer till oss bara för då brukar det bli en ond cirkel o det orkar inte min son med. Han har redan gått ner i vikt...det känns så väl o syns i ansiktet

Hoppas alla era barn mår bra o har slupit allt som heter sjukdom

Kram

• Emmy K

Tjejkocken:
    Hej och tack. Nu vägde småttingarna cirka 3330 i tisdags. Ganska stora tjejer nu, eller hur. Det har varit en mycket jobbig tid dessa senaste fyra månaderna och det är ju fortfarande lite upp och ner här hemma. Först hade jag svårt att nöja mig med mitt öde och ville bara vara gravid igen och få normala barn. Nu har tjejerna blivit familjemedlemmar och jag är lycklig att ha dem. De är ju mer och mer som helt vanliga bebisar tycker jag. De verkar ganska nöjda med livet som det är nu. Det är förvisso en massa jobb och problem med maten.

Så du har en tendens att få dina för tidigt? En del får visst leva med det. För oss kom det ju som en chock. Bara det att de var tvillingar var ju chockartat. Vi har ju redan två små och ville bara ha en till. Nu har vi fyra barn under fyra år!!!

• tjejkocken

Emmy K:absolut,de är stora tjejer nu De har ökat väldigt bra i vikt för att va så små när de föddes

jag förstår att det kom som en chock..med första så var det en chock..fast jag fick ligga inne en vecka innan hon kom...så man fick lite tid uppfatning

Ja,min dotter som är 2,5 har ochså problem med maten det har hon haft hela livet men ska snart til en dietist så hon kanske kan väga mer än 10 kg Hoppas det löser sig med maten..men som de växer så är det ju inga problem på den fronten..eller blir det nästan tvångsmatning?

Ja med dottern var det en chock men med sonen så visste jag att han skule komma tidigt men denna gång fick jag hjälp gennom att få ciklash men då var nackdelen att man blev sjukskriven..så jag var sjukkriven från v 20 (ville njuta av graven men så fel man har ibland)Men hade jag inte haft ciklash så hade han nog kommit tidigare än syster men det vill jag inte tänka på...fast jag hade ciklash så ville han komma ut men i en bra vecka....fick bara ligga inne 1 vecka pga gulsot Med dottern så fick vi ligga inne ca 3 veckor så det va inte så farligt ändå

Ja det är nog tufft med 4 barn under fyra år Själv kan det va tufft med två barn under 3 år men det har de nytta av sen när e blir stora

• Mammasknodd

Hejsan! Kikar bara in som snabbast... här är det full rulle i veckan!
    Hm... Jag undrar om det börjar vara dags för den här tråden att stängas snart...
    Jag ska göra en ny när jag får en lugn stund

Vad gjorde ni på Valborg?

Vi hade en stor majbrasa hemma på gården och firade med en annan familj med barn i ungefär samma åldrar som mina...

Oj, nu måste jag kila!

kram på er!

• Camilla01

Välkommen!
    Vi hade en lite brasa (det blåste mycket) och grillade lite korv.

Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07