• Angelstorm

    Vart hälla ut schampo, slänga hudvårdsprodukter?

    Jag har en del gammalt schampo hemma å undrar, vad gör man egentligen med det? Hälla ut det i vattnet hemma är väl ingen höjdare, men vart ska jag göra av det? Har inte riktigt tänkt på detta innan. Eller tex hudvårdsprodukter såsom clearasil.

  • Svar på tråden Vart hälla ut schampo, slänga hudvårdsprodukter?
  • isisisis

    Var brukar det hamna varje dag?
    I miljontals hem?

    Vi använder det ju dagligen hela familjen rakt ner i avloppet!

    Skulle det vara någon skillnad om du häller ett par extra Dl i samma avlopp?

    Använd det till att rengöra toan med eller att ahndtvätta ylletröjan med...

    eller ta det i en extra golvtvätt.

    Det funakr där också!

  • EnviroPirate

    Som isisis sa, schampoo och dylika produkter innehålelr inget miljöfarligt, så det är bara att spola ut i avloppet. Flaskorna och burkarna bör dock lämnas till återvinning.

  • IceFalk
    EnviroPirate skrev 2008-03-26 14:21:16 följande:
    Som isisis sa, schampoo och dylika produkter innehålelr inget miljöfarligt, så det är bara att spola ut i avloppet. Flaskorna och burkarna bör dock lämnas till återvinning.
    Schampoo tex brukar innehålla butylparabener vilket är skadligt för miljön.

    "4) Butylparaben
    Lätt nedbrytbart, men giftigt för vattenorganismer och kan ha långtidseffekt på vattenmiljön enligt Bra Miljövals bedömning. Parabenen med flest frågetecken. Norska Grønn hverdag rapporterar det som mycket miljöskadligt, danska Miljøstyrelsen bedömer dess miljöfarlighet som stor på grund av kemisk struktur."
  • Maja30

    Taget från www.sopor.nu ;

    "Vad gör jag med gammalt schampo, krämer och lotion?

    Det bästa är förstås att använda slut på produkterna. Gammal solskyddskräm går till exempel bra att använda som fuktlotion. Om produkterna har blivit gamla måste förpackningarna tömmas i vanliga soppåsen. Därefter kan förpackningarna lämnas till"

Svar på tråden Vart hälla ut schampo, slänga hudvårdsprodukter?