• Tulibu­l
    Äldre 23 Apr 08:05
    13396 visningar
    9 svar
    9
    13396

    kostnad förskola/skola utomlands..

    Hej

    Har en liten undran. Vi är i tankarna att framöver kunna prova på att flytta och bo utomlands. Det som vi bland annat kom att tänka på är kostnader för skola och förskola. För detta måste man ju ta med i beräkningen av lön och utgifter.
    Förstår att det kan variera, säkert mycket också...men vad är det man minst bör räkna med för kostnader? Vi har fyra barn som detta skulle vara aktuellt för från 6 år till 14.
    Kan skolor subventionera avgiften om man har flera barn på samma skola? Svenska skolor, internationella eller landets egna, vad har ni för erfarenheter?

    Finns det några hemsidor man kan läsa om detta och/eller se andras erfarenheter?

    Förstår att det kanske vore bra om jag hade något specifikt "resmål" och ort, men än så länge är vi öppna för många alternativ.

  • Svar på tråden kostnad förskola/skola utomlands..
  • Äldre 23 Apr 15:12
    #1

    Kolla om du hittar något på google under söktermer som expats och liknande. SVIV (svenskar i världen?) har också en bra sida, med forum och där kan du kanske också hitta något.
    det är rent hopplöst att komma med någon fingervisning om kostnader, för det beror ju på massor av saker! Era inkomster, antal barn, land, stad, antal timmar, sorts barntillsyn,...

    Själv bodde jag i Holland (där systemet nyligen ändrats och jag är inte 100% insatt längre men har i allafall en hum). För oss kostade två barn heltid på dagis uppemot 2600 euro, om jag inte minns fel. Det var dessutom ett rätt billigt dagis.
    Vi kombinerade med deltidstjänster och först farföräldrarna (gratis) och därefter en dagmamma (3,50 euro per timma per barn, vilket är ett rätt normalt pris för en dagmamma).

    DÅ fick vi inte någon ersättning från våra arbetsgivare och pyttelite ersättning från staten. Tanken var att stat, föräldrar och de båda arbetsgivarna skulle stå för lika tredjedelar. Men staten betalade bara ut under ett visst tak, som visade sig vara lite för lågt (därför ändrades det sen) och arbetsgivarnas del var frivillig.
    Å andra sidan finns det ensamstående mammor som får bidrag både från stat och arbetsgivare och har sina barn (nästan) gratis på dagis eller hos en godkänd dagmamma.

    Skolan börjar (oftast) vid 4-års ålder och ska inte kosta något (men man vill ändå alltid ha både pengabidrag och praktiska insatser av föräldrarna, och för familjer med många barn eller låg inkomst brukar det kunna bli lite tungt). Det finns också något som motsvarar fritids och det kostar några hundra euro per barn per månad för föräldrar som heltidsarbetar. Luncher ingår inte heller i skolan, så det får man skicka med barnen (eller -som de flesta gör, se till att man är hemma och fixar mat åt dem på lunchen).

    I Holland får internationella skolor bara jobba på samma premisser som de holländska, så det torde vara samma sak när det gäller skolavgifter..

  • Tulibu­l
    Äldre 23 Apr 23:00
    #2

    tack så mycket för ditt engagemang att försöka svara mig.

    för oss gäller skolavgift endast eftersom vi inte har planer för att låta någon mindre gå på dagis. det är fyra barn det skulle gälla som skall gå i skolan. blev lite förvånad att skolan inte ska kosta något. jag trodde så säkert att det gjorde det. att man ska vara delaktig i skolan med olika insatser har jag också hört och att man får vara beredd att det tar tid när man har många barn.

    ska ta och titta in på de hemsidor du tipsade mig om.

    tack

  • FOA
    Äldre 25 Apr 08:41
    #3
    Tulibul skrev 2008-04-23 08:05:47 följande:
    HejHar en liten undran. Vi är i tankarna att framöver kunna prova på att flytta och bo utomlands. Det som vi bland annat kom att tänka på är kostnader för skola och förskola. För detta måste man ju ta med i beräkningen av lön och utgifter.Förstår att det kan variera, säkert mycket också...men vad är det man minst bör räkna med för kostnader? Vi har fyra barn som detta skulle vara aktuellt för från 6 år till 14.Kan skolor subventionera avgiften om man har flera barn på samma skola? Svenska skolor, internationella eller landets egna, vad har ni för erfarenheter? Finns det några hemsidor man kan läsa om detta och/eller se andras erfarenheter?Förstår att det kanske vore bra om jag hade något specifikt "resmål" och ort, men än så länge är vi öppna för många alternativ.
    Har i England ar det statliga skolorna gratis. Ar inte 100% men tror att den svenska (private) skolan i London tar ca £6000 om aret (billigt enligt min engelska man) och man far rabatt om man har 3 barn eller mer. De har en hemsida om du googlar 'svenska skolan London'.
  • Äldre 25 Apr 09:50
    #4

    Här i Frankrike är statliga skolor gratis, men man betalar för skolmat. Dessutom behöver man själv köpa skolmaterial, som pennor, papper, pärmar, mappar, m.m. Skolböcker brukar man inte behöva köpa förrän på gymnasiet, har jag för mig.

    Ungefär 17% av franska elever går i privata skolor, oftast katolska. Jag antar att de som regel tar ut en avgift, men jag vet inte vad den brukar ligga på.

    I Paris-regionen finns svenska skolan inne i Paris, www.svenskaskolanparis.com, och en internationell skola med svensk sektion i en förort i väster, www.lycee-international.com. Avgifter hittar du på skolornas respektive sidor.

    Eftersom ni har fyra barn är det naturligtvis en viktig del att ta reda på vad skolgången kommer att kosta, men det finns även andra saker som spelar in. I Frankrike t.ex. är skattesystemet familjebaserat, till skillnad från det svenska systemet som är individbaserat. Det innebär att man betalar skatt inte bara utifrån vad man tjänar, utan även utifrån hur många man försörjer. Förutom den delen av skatten som dras direkt från lönen (pensionsavgifter, obligatorisk a-kassa, försäkringskasseavgift, kompletterande sjukförsäkring, ...) på runt 23%, så betalar man nog inte nämnvärt mycket mer skatt om man har fyra barn, framför allt inte om bara en jobbar. Men det beror naturligtvis på hur mycket man tjänar.

  • Tulibu­l
    Äldre 26 Apr 22:33
    #5

    Tack för de svar ni ger mig, jag läser dem med stor nyfikenhet och intresse.

    Statliga skolor verkar vara avgiftsfria men de svenska och privata kostar. Betyder det i vissa fall att dessa svenska och privata alternativen erbjuder mer?
    Väljer svenska barn lika ofta statliga skolor som privata/svenska/internationella?

    Ni som provat på att ha era svenska barn på skolor utomlands, hur har det gått? Vilka alternativ valde ni och varför?

  • Äldre 27 Apr 00:15
    #6

    på canarieöarna å i thailand har de ca samma priser på svenska skolan, dvs ca 23 000,- termin

  • amnai
    Äldre 29 Apr 20:32
    #7

    Lokala skolor är ju i allmänhet gratis överallt, men sedan kanske de alltid har bästa undervisningen. Eller så bosätter man sig i ett land där man hellre vill att barnen går i privat eller internationell skola. Här kan du t ex se priserna för ISP, Internationella skolan i Prag:
    www.isp.cz/admission/fees.htm
    (minst 15.000 Euros per barn och år)

    Våra barn går i vanlig kommunal skola här i USA, MEN vi bor i en stad med myket bra skolor och då är fastighetsskatten hög istället... Lunch ingår inte.

  • Kinne7­9
    Äldre 29 Apr 20:37
    #8

    Har ni tänkt att jobba för svenska företag? Och ha barnen i svenska skolor?

    Har bara erfarenhet från Skandinaviska skolan i Mocambique och då betalade företagen (de svenska) avgiften i de flesta fall. Får man inte skolan betalad av jobbet, så var avgiften mycket lägre. Och sedan får man ta med sig skolpengen.

  • Äldre 2 Oct 11:16
    #9

    Hej! Kan ni hjälpa mig och svara till min fråga som gäller skolavgift?
    Jag vill flytta till Kenya Nairobi, själv ska jag börja och studera i Nairobi. Jag kommer och få min CSN bidrag. Jag har inte problem med detta. Men jag har tre barn som går skolan. ett går andra linje gymnasium, den andra går grund skolan 8, och tredje 4. I Nairobi finns svenska skolan vet jag. Jag önskar att mina barn ska läsa vidare svenska skolan som ligger där.
    Har mina barn rätt att bytta skolan där och få samtidigt deras skolan avgift? jag önskar att jag får svar på detta. tack! 

Svar på tråden kostnad förskola/skola utomlands..