• tonårstjej

till alla er föräldrar från en undrande tonåring!

om du får ett sms av din dotter på skolavslutningskvällen (och ni bestämt att hon ska va hemma 00.00) ungefär vid 00.00 och det står: hej mamma, jag mår bra, sover borta ikväll, ni behöver inte vara oroliga.
    hur skulle ni regera då?
    sen har jag en annan fråga. Min mamma och pappa måste alltid ringa och fråga om det är okej att jag sover hos den person ja ska sova hos. Den gäller t.o.m min pojkvän (som ja sovit hos 4 ggr) och min bästa kompis, och alla andra mina kompisar för den delen. Jag har gjort en del bus men nu så har jag skött mig bra, både i skolan och utanför plugget med kompisar.
    Har ingen som helst förståelse för detta! Men varför gör man så? Eller är det bara överdrivet av mina föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 16:11
    Är 15 år , fyllde i mars*

• Svar på tråden till alla er föräldrar från en undrande tonåring!
  • zmulizjanzon
    Sosserator08 skrev 2008-05-23 16:19:59 följande:
    Jag tror jag hade kommit och hämtat dig från festen, allt för att jag är rädd om dig, hade inte gjort det med skrik och bråk, utan helt lugnt.Att man som förälder ringer och okejar är också för att man bryr sig och vill veta att du verkligen kommer vara där, föräldrar samarbetar för att inget ont ska hända, finns en hel del skit därute i verkligheten, och barnen är det mest värdefulla vi har.Ledsen att kalla dig barn, men i en förälders ögon kommer du alltid att vara barn hur gammal du än blir...De har bytt blöjor på dig, lärt dig gå, sett ditt första skrämda leende då du cyklar utan stödhjul för första gången, de har sett dig gråta och få verdesutbrott, de har kramat dig, tvättat dina kläder, sett till att du blir mätt och har det så bra du kan...Det är klart de är rädda om dig, de är vana att ha dig hemma, det är blandad skräck/stolthet att du börjar bli såpass gammal att du klarar dig själv.Separationsångest litegrann tror jag, det blandat med rädsla.Var glad att de bryr sig om dig så mycket, det ger dig en trygghet inte alla har och det kommer prägla dig positivt även ifall det känns kvävande och kontrollerande för dig nu. Tror du kommer tacka dem och även ha detta mönster själv då du själv har barn en vacker dag.Lycka till
    Så bra skrivet och sant!
    Jag jobbar som polis och får tyvärr se alltför mycket otäckt ute på jobb. ALLA tonåringar borde ha föräldrar som dina som bryr sig om. Att du "gjort bort dig" och busat tidigare är nog väldigt vanligt - fast jag inte vet vad det handlat om. Dina föräldrar har ett stort ansvar för dig ett tag till.
    Jag tycker att du verkar vara en bra tonåring som talar om det i detta forum vilket gör att du verkar ha ett gott omdöme. Om det var tänkt att du skulle göra ngt "bus" på skolavslutningen så prata kanske hellre med dina föräldrar och lyssna på deras argument i dessa viktiga frågor. Gör du det visar du hur vuxet du uppträder och kanske får mer "frihet" genom ditt agerande. Frihet under ansvar är inte alla gånger så lätt i din ålder då man kämpar med att hitta sig själv mm.

Glöm inte att ärlighet varar längst och att du ändå är lyckligt lottad på många vis. Dina föräldrar minns nog vad de själva gick igenom i tonåren och kanske därför är lite rädda för att släppa dig för mycket

Ha en trevlig skolavslutning och glöm inte - borta bra men hemma bäst!

Kram, kram!
  • Bevabus

Jag är 17 och mina föräldrar är likadana, men det är ju inge konstigt med det alls! Såklart att dom vill veta exakt vart dom har dig. Ett sånt där sms låter inte särskilt kul att få. Det är svårt för föräldrar när dom inte har någon koll på exakt vad du gör. Därför så är det smartast både för dig och dom att du kommer hem den bestämda tiden.
    Och OM du nu verkligen vill sova över...RING istället! Låna kompisens hemtelefon. Och säg inte att du SKA sova över...FRÅGA om du FÅR. Du är bara 15 så det är dom som bestämmer om du SKA sova där eller inte.

Lite tips på vägen bara dina föräldrar är inte överbeskyddande...tro mig, det finns värre än sådär
    Ha d bra!

• Tjohalia

Förståndiga föräldrar som kollar att det är ok att du sover borta.
    Hade jag fått ett sånt sms så hade jag nog inte blivit glad, hade det varit bestämt sen tidigare så hade det varit ok, men är det bestämt en tid då man ska vara hemma och allt jag får är ett sms så hade jag anat ugglor i mossen eller blivit orolig.

• lövet2

Om jag fått ett sådant SMS, så hade jag tolkat det som att min tonåring var full och inte vågade ringa av rädsla för att bli avslöjad. Jag skulle genast ha ringt upp.

Angående att ringa och kolla innan tonåringen sover över någonstans, så hade det berott på "förhistorien". Om det varit mycket strul innan, så hade det nog dröjt något år innan jag helt skulle lita på tonåringen igen.

• kolakaka

skulle självklart kolla upp med föräldrar om min 15-åring gjorde så och jag skulle kräva att han RINGDE och inte skickde ett sms, det är för att föräldrarna bryr sej om dej de är oroliga och inte för att vara taskiga

• Majsan70

Mina tonåringar får inte vara ute till 00 om det inte är nåt speciellt o då hjälper inga sms i hela världen. Vid en så sen hemkomst är det enbart hämtning som gäller. Skulle mina tonåringar vilja sova hos en kompis så kollar jag självklart upp att det är OK. Det är mitt ansvar som förälder att se till att mina barn mår bra och sköter sig o följer de regler som finns i vårt samhälle. Som typ att inte dricka osv osv.

• Ewa 65

Hej.
    Jag har en dotter som är 15 och om hon skulle skicka ett sådant sms, när vi hade en överenskomelse ,skulle jag bli arg, faktiskt.Att föräldrar, i alla fall jag, ringer och "kollar" beror på att jag är rädd om min tjej och jag vill veta vart hon befinner sej och i vilket skick hon befinner sej i .Det framkommer inte av sms.Jag förstår dej,att du inte vill bli kontrollerad, min tjej skulle nog kunna göra så , och sen inte alls förstå varför jag inte gillar det,men har man bestämt en sak håller man på den.OM hon inte kommit hem eller svarat i telefonen, då har jag letat rätt på henne.
    Det händer så mycket i samhället och jag har sett en hel del som inte är bra för en ung människa.Tänk på att dina föräldrar bryr sej om dej .Det finns så många som inte har någon som bryr sej .
    Bra att du "sköter" dej, det kommer du att ha nytta av med tiden , så litar dom bara mer ocm mer på dej.

• Maria32

Om min son smsade till mig skulle jag först ringa honom och prata så jag fick höra rösten på honom, sms gills inte den tiden på kvällen

Sen ringer jag oftast och dubbelkollar med föräldrarna han ska sova hos. Vill gärna veta så det är ok för dom också.

• Skosa

Jag tycker att det låter rimligt att föräldrarna kollar med kompisens föräldrar. Vem har inte sagt till sina föräldrar samt kompisens föräldrar att man ska sova hos varann för att sen vara någon helt annanstans.
    Jag hade inte accepterat ett sms. Inte heller ett jag ska sova utan ett får jag har större chans att bli ja här

• Rosagul

Säg att någon annan smsar dina föräldrar och du ligger i en bagagelucka någonstans.... Hemskt - men med tanke på vilka sickon som går lösa så är det inte konstigt att dina föräldrar vill ha kontakt med dig! SEn att de vill höra med den andres föräldrar är ju delvis (antar jag) för att de vill kolla att du talar sanning (kom ihåg att dinba föäldrar också varit tonåringar ) men även ett sätt att "lämna över" en viss del av ansvar till kompisens föräldrar. Man förväntar sig då att dennas föräldrar hör av sig om du tex inte kommer dit med kompisen eller om du kanske befinner dig olämpligt skick.
    Så länge du inte är 18 har dina föräldrar tillsynsplikt (förutom då du är i skolan - då har skolan tillsynsplikt). Jag ser det som att dina föräldrar värnar om dig. Är själv tonårsmamma och jag beter mig som dina föräldrar (min dotter är 14).

Var glad över att du har kloka föräldrar - grattis!

Ha det bra!

♥Lillis&Kakis♥
  • Gäspan

Håller med Lövet2 - om något av mina barn (vid femton års ålder) skickade ett sånt sms så skulle jag också tänka att han var för full för att ta sig hem. Alltså skulle jag ringa honom- och om han inte svarar så ringer jag någon av hans kompisar (så pinsamt!) för att ta reda på var han är och därefter skulle jag hämta hem honom. Vid femton års ålder är man nog både påhittig och fiffig, men inte erfaren nog att tänka ut vad som kan komma att hända själv. Om mitt barn gör samma sak vid 17-18 års ålder så är det helt ok. Man mognar mycket på några år.

Och självklart skulle jag ringa till kompisens föräldrar och fråga om det var ok att mitt barn sover över där.

Hoppas att du får ett underbart sommarlov

• Maskot

Ett sådant SMS skullle aldrig gå hem hos mig. Om man vill ändra överrenskomelser så vill jag väldigt gärna att min tonåring ringer så att vi får resonera om det.

Att vara tonårsförälder är inte helt lätt- man vill sina ungdommar det bästa i livet- och man måste släppa taget i precis lagom takt. Samtidigt vill man försäkra sig om att det går rätt till och att tonåringarna inte far illa.

Jag tycker att du ska vara stolt över att du har kloka föräldrar som låter dig göra saker som är viktiga för dig- bara de vet var du är och hur planerna ser ut.

• 1malle

Jag ringer alltid o kollar när min 16 årige son ska lana (spela dataspel) hemma hos någon kompis. Att det är oki, om o vad han behöver ha med sig utöver datorn ( matpengar etc etc...)
    Jag är enl honom den mest pinsamma morsan som finns- men det bjuder jag på- helt gratis!

Jonte 920405, Ola 060222, Milo 070505
  • Renoveringsobjekt

Mina föräldrar gjorde som dina; dubbelkollade alltid med föräldrarna till den kompis jag skulle sova hos. Jag fick inte sova över hos pojkvän när jag bara var 15. Vi hade inte mobiler på den tiden (kände mig gammal när jag skrev det där) men mina föräldrar kom alltid och hämtade mig. Det hade inte varit OK att ringa/SMS:a att jag inte kom hem. Dina föräldrar bryr sig om dig och är rädda om dig och en dag (om inte allt för länge) kommer du uppskatta det även om du kanske inte gör det just nu.

• Regno77
    1malle skrev 2008-07-13 21:35:04 följande:
    Jag ringer alltid o kollar när min 16 årige son ska lana (spela dataspel) hemma hos någon kompis. Att det är oki, om o vad han behöver ha med sig utöver datorn ( matpengar etc etc...)Jag är enl honom den mest pinsamma morsan som finns- men det bjuder jag på- helt gratis!
    Hahaha... vilket underbart inlägg... så kommer jag nog oxå att säga när min 8 åring kommer upp i tonåren (helt gratis, med pinsam förälder haha) kul!

Jag kommer bli en mycke jobbig tonårs morsa, jag har väldigt svårt för att släppa mina barn eller klippa navelsträngen. Mina bonusbarn är 19 och 18 år och de kan ibland säga att stackars 8 åringen, han kommer inte få det lätt med en bestämd och hård, men kärleksfull mamma.

jag var själv helt bedrövlig som tonåring, jag gjorde inget olagligt men flytta hemifrån, bråka jämt med föräldrarna umgicks med mycke äldre kompisar, vilket jag kan tycka är sjukt idag att de som var i 25 års åldern tyckte det var roligt och hänga med mig 15 år, men då fatta jag inte det. Drack tidigt, röka blev utslängd från gymnasiet....Ja ni fattar ju, det blir inte lätt för mina små änglar här hemma..hehe
    Fast 18 åringen säger ofta att så länge man känner sig att man blir älskad av sina föräldrar så löser sig det mesta. han är så söt!
    Långt blev det, men f-n det inte lätt att vara förälder och omöjligt att alltid göra rätt.
    Kram
  • Emil Lindblad

jag är tonårspojke wiho

jag tycker med det vart irreterande med föräldrar som ringt stup i kvarten bara för man inte känt för att komma hem nårra kvällar.
    Men o andrasidan kan jag förstå det och jag kan nog ärligt säg att jag kunnat gjort samma sak.

• challan82

Du har jättebra föräldrar....om jag hade haft dem när jag var tonåring kanske man inte råkat så illa ut som man gjort alla gånger.... nog har jag ringt och sagt att jag sovit hos kompis...för att i stället träffa nå´n kille eller festa till...
    Du borde vara stolt över att de älskar dig och vill leda dig på rätt bana...men det finns nog inte många tonåringar som håller med om det....de vill bryta sig loss och tycker mamma och pappa är en plåga.

• Yrslan

På fråga a svarar jag:
    - att jag inte skulle bli så glad då vi kommit överrens om något men tagit den diskussionen med barnet per mobil direkt och ev hade det varit ok om inte andra omständigheter förelåg som gjorde att barnet faktiskt behövde komma hem.

på fråga b svarar jag:
    - Att dina föräldrar gör helt rätt som kollar att det är ok m de andra vuxna samt checkar av att du faktiskt ska sova där du sagt att du ska sova. Dels för att förvissa mig om att allt faktiskt är ok så det inte är något ni unga hittat på utan att fråga om det är ok så man slipper dra ut och hämta barn som helt plötsligt inte kan sova över, men det viktigaste är för att veta exakt var ni är OM något skulle inträffa och man måste få tag på er. En pojke brann inne där vi bor för några år sedan, om mitt barn hade sovit över hos honom samma natt det hände men sagt att hon skulle sova någon annanstans hur lång tid tror du det kunnat ta innan vi i så fall fått beskedet att hon var ett av offren???
    Som ung tror man att man är superman och odödlig och att allt hemskt bara händer andra. Men vi vuxna VET att det händer vem som helst och när som helst så därför vill vi ha koll på att vi iallafall vet VAR ni är.

• Waldo

Jag accepterar inga sådna SMS.
    Ska man sova hos någon ska det vara bestämmt tidigare på dagen. Jag ska veta att det är ok med den andres föräldrar.
    Dessutom får min dotter inte sova hos någon vars föräldrar jag inte träffat/pratat med

Hårda regler, jag vet, men inget av detta gör jag för att vara dum eller pinsam.
    Jag gör det för att jag är rädd om min dotter och för att jag själv varit tonåring

Svar på tråden till alla er föräldrar från en undrande tonåring!