• Trinity78

"Så här blir du med barn!" del 2

Fortsättning på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-7-132/m30258734.html

Många av oss har fått mer eller mindre idiotiska kommentarer och tips om hur vi ska lyckas bli gravida (trots diverse sjukdomar och diagnoser såklart. Folk vet ju alltid bättre än utbildade läkare.):

Gift erSkaffa hundKöp husÅk utomlandsStäll er i adoptionskönSlappna aaaaav!

Fler "goda" råd?

Lite kul läsning: http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b3216p69341.html

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Svar på tråden "Så här blir du med barn!" del 2
  • Luscinia

Har varit iväg på en stor tillställning i helgen och fick faktiskt inga goda råd (tack för det!), däremot så sa en tjej att "chocken att få veta att man är gravid är lika stor som chocken över att få veta att man inte kan få biologiska barn"!

Hennes läkare hade ju sagt att det skulle ta minst 6 månader efter dom slutat med p-piller, men det gick ju på första försöket och det innebar att hon var gravid när dom gifte sig och så var ju inte planen!

Dock insåg hon nog att det hon sa var helt uppåt väggarna, för sen försökt hon komma ur det genom att säga att i hennes fall var det ju en positiv chock och blablabla... jag hörde nog inte resten för jag vände mig bara om och började prata med någon annan!

• Tindra Amanda

Jag får konstant höra kommentaren: Men var glad, du har ju redan ett barn, tänk på de som inte har några barn alls.

SUCK... Det att jag redan har ett barn, betyder inte att längtan efter ett till barn skulle vara lättare eller lindrigare. Längtan finns där, saknaden är stor och den går inte att "bota" genom att man tänker på det första barnet.

Min längtan är min verklighet och kan inte mätas eller jämföras med någon annans längtan... vet ni vad jag menar?!

Tänk positivt. Slappna av. Fundera inte på det är andra klassiska kommentarer som jag så ofta får höra...

• 7879

Hej! Det här var verkligen en rolig sida som jag missat. Slår inte fel hos nån med det där att slappna av. Min mans bror och hans tjej lyckades direkt efter att hon slutat med p-piller och han säger ofa till min man att det bara är att slappna av så löser det sig- ha, vi båda har fel på oss så att slappna av hjälper nog inte...Men tur kan man ju hoppas på.

• Majimaj

Ja du har så rätt det är nog snarare turen som avgör om man ska lyckas.

Tillfället ska ju vara optimalt rätt för att det ska lyckas och gå vägen. Det är ju faktist väldigt många faktorer som ska stämma för att det ska bli något.

Det enda som vi kan hoppas på är turen och att forskningen går framåt så de i framtiden kan hjälpa fler av oss. Där oddsen att lyckas med ivf blir högre än den är idag.

• Trinity78
    Arien skrev 2008-08-07 15:47:27 följande:
    En arbetskamrat var för övrigt helt säker på att jag blivit med barn pga att vi skaffat katt. Jo precis. Jag blev med barn efter en IVF och den rådde inte katten över.
    Ja, hur sjutton skulle katten hjälpa till vid ivf:en? Fundersam Mina katter verkar inte ha fattat vad de ska göra i alla fall. Jag har haft dem i 7 år men det har inte hjälpt mig nåt.
    Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • ÖnskanS

Vilken rolig tråd.

Trinity78: Du kanske kan få låna Ariens katt som vet hur det där funkar med IVF och så!

Jag har valt att inte berätta för så många i min omgivning om våran strävan, alltför att slippa höra en massa dumma idéer. Bara ett kompispar som vet och de har själva varit i vår situation och vet att det är mera medicinsk hjälp som krävs. Inte att köpa katt el dyl...

• Arien
    ÖnskanS skrev 2008-08-15 09:26:59 följande:
    Vilken rolig tråd. Trinity78: Du kanske kan få låna Ariens katt som vet hur det där funkar med IVF och så!
    Haha ja vilken affärsidé. Jag kanske skulle börja hyra ut henne :)
  • Pimpinellan

Ni läste/hörde väl de senaste rönen igår om hur man lättare blir gravid? "Ha regelbundet sex"!! Nähä-menar du att man måste ha SEX för att få barn!? Och vi som bara legat i samma säng-det mäste ju vara därför vi inte lyckats. Då har vi ju lösningen på ALLT helt plötsligt...

Hmfprr!

• Trinity78
    Pimpinellan skrev 2008-08-15 17:20:49 följande:
    Ni läste/hörde väl de senaste rönen igår om hur man lättare blir gravid? "Ha regelbundet sex"!! Nähä-menar du att man måste ha SEX för att få barn!? Och vi som bara legat i samma säng-det mäste ju vara därför vi inte lyckats. Då har vi ju lösningen på ALLT helt plötsligt...Hmfprr!
    Jaha, så alla FL-råd om att man ska "mysa" för att bli gravid stämmer inte då?
  • Pimpinellan

Ja,om det räckte med "mys" skulle jag haft barn för länge sen! Så otroligt mycket mer som krävs för så många av oss...

• Trinity78

Undrar om det räcker med att mysa med katten?

• Pimpinellan

Prova! Katter gör väl gott för välbefinnandet hur som helst så inget att förlora! :D

• Miraklet09

HEJ hoppas ja välkomen

hehe ja o sambon är barnlösa pg min pco-s och ev endometrios
    ja ska undesökas med tittjål

ja ha fått som ts beskriver sånada idiotiska kommentarer
    vi skaffade hund för vi ville och katter, inte för lindra smärtan som folk bruka säga

vi fick precis en tredje katt av svärfar med sambo men fick henne för tidigt så hon snutta vid mina öron snibba hela tiden :-/
    men det gör ingenting, bebis som bebis
    hehe nej men det gör ont, men funderar om man klarar av när man har barn att amma om man får sån konstigt känsla av kattens
    hahaha ja vet hon blev tagen för tidig osv men vi får ju inte lämna tillbaka henne, hon trivs annars jätte bra och äter vanlig katt mat, närheten hon behöver, ska man ju inte förneka

kram på er

• Solvår H

Vilken kul tråd, känner igen massor. Vi ställde oss förståss i adoptionskö och fick så småning två barn (ett i taget alltså), via just adoption så vi är helnöjda. Tyvärr slutar inte kommentarerna för det, nu säger folk: åh, nu ska ni se att ni snart får egna också! Eh, vems är då barnen som bor här om inte våra?!?!

• Trinity78
    Solvår H skrev 2008-08-31 13:58:02 följande:
    Vilken kul tråd, känner igen massor. Vi ställde oss förståss i adoptionskö och fick så småning två barn (ett i taget alltså), via just adoption så vi är helnöjda. Tyvärr slutar inte kommentarerna för det, nu säger folk: åh, nu ska ni se att ni snart får egna också! Eh, vems är då barnen som bor här om inte våra?!?!
    Visst är det märkligt?! Det är en skrämmande människosyn de personerna har. Är adopterade barn inte lika mycket värda som biologiska?
    Reproductively challenged
  • Arien
    Trinity78 skrev 2008-08-31 17:22:05 följande:
    Visst är det märkligt?! Det är en skrämmande människosyn de personerna har. Är adopterade barn inte lika mycket värda som biologiska?
    Lite OT men jag håller verkligen med. Det är inte klokt att få såna kommentarer. Det är klart att adopterade barn är ens egna. Jag undrar också varför det är så svårt att förstå att adoption inte bidrar till ökad fertilitet. Om man inte är steril så kan man givetvis få biologiska barn vare sig man adopterar eller inte.
  • Trinity78
    Arien skrev 2008-08-31 17:28:46 följande:
    Lite OT men jag håller verkligen med. Det är inte klokt att få såna kommentarer. Det är klart att adopterade barn är ens egna. Jag undrar också varför det är så svårt att förstå att adoption inte bidrar till ökad fertilitet. Om man inte är steril så kan man givetvis få biologiska barn vare sig man adopterar eller inte.
    Ja, det är så vrickat att man häpnar varje gång. Lustigt är också att många ofta bara antar att det måste vara kvinnan det är fel på. Jag har i alla fall aldrig hört talas om en man som fått så korkade råd som "slappna aaaaav!"
    Reproductively challenged
Svar på tråden "Så här blir du med barn!" del 2