Lag på Civilkurage, vad tycker du?
Kd har skapat en debatt om lag på att ingripa och hjälpa vid brott tex våldtäckt.
Vad tycker du om en sådan lag?
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2680114.ab
Kd har skapat en debatt om lag på att ingripa och hjälpa vid brott tex våldtäckt.
Vad tycker du om en sådan lag?
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2680114.ab
90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan.
Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.
Kan tillägga att jag egentligen inte är för en lag, eftersom det borde vara naturligt betingat att stå upp för sina medmänniskor oavsett om de står en nära eller inte.
Jag skulle aldrig gå emellan. Däremot så ringer jag gärna polisen.
Gå emellan ska man aldrig behöva göra.
näe man ska aldrig bli tvingad att gå emellan! man kan ju själv bli dödad!
jag skulle INTE vilja att min sambo och pappan till våra (snart) 2 barn skulle riskera att bli knivhuggen till döds för att rädda en okänd människa!
har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?
Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?
DÅLIGT! Man behöver inte och ska inte behöva utsätta sig själv för fara eller risk för någon annans skull!
fy fan va sjukt! som att dom hade slutat råna honom och sprungit iväg om han gav dom EN smäll!
Det var en siffra tagen ur luften, dock med åtanke på hur människor generellt är skapta. Se dig omkring så märker du snart att de flesta vill sköta sitt och skita i andra. Helst om det börjar vankas obehag.
Som en av de före detta stökigare sorters människor har jag haft min beskärda del av saker som ingen som inte känner en kliver mellan.
Har även för mig att det har gjorts så kallade minilabb (tester) live med folk i nöd och så gott som ingen hjälper dessa människor.
Det är bedrövligt att läsa många människors inställning i denna fråga. Som vanligt idag gäller regeln ?sköt dig själv, skit i andra?. Är det en värld vi vill leva i?
visst, det har blivit tuffare att leva, men betyder inte det att vi ska vara mer angelägna att hjälpa varandra. Civilkurage är för mig en förmåga eller medfödd gåva att hjälpa andra människor i nöd med risk för liv o lem, men även, inte minst, att stå upp för någon, oftast i underläge. Nej, låt inte egoismen sprida sig mer.
som någon sa: alla tänker bara på sig själva, det är bara jag som tänker på mig själv? slut citat.
Som tröst kan jag säga att jag sett många exempel på just civilkurage.