• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?
  • cruZZe

90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan.

Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.

• slangbella
    cruZZe skrev 2008-06-22 07:00:27 följande:
    90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan. Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.
    Vad baserar du dina siffror på? Jag HAR gått emellan och riskerat att få stryk, men det var det värt kan jag säga. Det är lätt att vara en ynkrygg på håll som man brukar säga.
    Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • slangbella

Kan tillägga att jag egentligen inte är för en lag, eftersom det borde vara naturligt betingat att stå upp för sina medmänniskor oavsett om de står en nära eller inte.

• Reglementet

Jag skulle aldrig gå emellan. Däremot så ringer jag gärna polisen.

Gå emellan ska man aldrig behöva göra.

• Karan Sjet
    slangbella skrev 2008-06-21 23:05:26 följande:
    Tycker du att det är en okej ursäkt för att inte ingripa i t ex en våldtäkt? (som i exemplet du svarade på i inlägg 34)
    Man behöver ursäkter FÖR att blanda sig i situationer som inte berör en och inte tvärt om.
  • Karan Sjet
    Namnam skrev 2008-06-21 23:06:10 följande:
    Men när folk låsas att inte se och inte ens har vett att ringa polisenJag skulle iaf inte tänka så om något hände min dotter " lika bra att ingen hjälpte henne, de kanske kunde blivit skadade" 
    Att ringa polisen är inte att blanda sig, det är att göra det minsta lilla man kan för att hjälpa.
    Att blanda sig betyder att man fysiskt går mellan två parter i konflikt, det innebär också en fara för ens egen säkerhet både där på plats och i fortsättningen.
  • Karan Sjet
    slangbella skrev 2008-06-22 10:38:35 följande:
    Vad baserar du dina siffror på? Jag HAR gått emellan och riskerat att få stryk, men det var det värt kan jag säga. Det är lätt att vara en ynkrygg på håll som man brukar säga.
    Det har jag också, och både parter har vänt sig emot mig så fick jag nått jag inte skulle ha fått om jag skulle bara passera, det i sig hindrar inte mig från att agera i fortsättningen MEN det är fortfarande mitt val och jag vill inte ha lagar som ska styra mina handlingar eller val.
  • Freiya

näe man ska aldrig bli tvingad att gå emellan! man kan ju själv bli dödad!
    jag skulle INTE vilja att min sambo och pappan till våra (snart) 2 barn skulle riskera att bli knivhuggen till döds för att rädda en okänd människa!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Freiya

har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?
    Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?

• slangbella
    Karan Sjet skrev 2008-06-22 11:16:04 följande:
    Man behöver ursäkter FÖR att blanda sig i situationer som inte berör en och inte tvärt om.
    "Sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet.
    Det finns hopp för mänskligheten, NOT.

I rest my case.
  • Karan Sjet
    Freiya skrev 2008-06-22 11:26:43 följande:
    har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?
    Det gör du ja, hade en bekant som var mycket bra tränat i flera olika kampsporter. Han blev påhoppat av tre ligister som försökte råna han, vi kan säga så här mycket att alla tre behövde ambulans för att ta sig ifrån platsen, min bekant blev dömd för misshandel.
  • Im Fabulous

DÅLIGT! Man behöver inte och ska inte behöva utsätta sig själv för fara eller risk för någon annans skull!

• Freiya

fy fan va sjukt! som att dom hade slutat råna honom och sprungit iväg om han gav dom EN smäll!

• Karan Sjet
    Freiya skrev 2008-06-22 11:41:47 följande:
    fy fan va sjukt! som att dom hade slutat råna honom och sprungit iväg om han gav dom EN smäll!
    stop the crime, do the time
  • Agni
    Freiya skrev 2008-06-22 11:26:43 följande:
    har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?
    I lagens mening får man använda det våld som nöden kräver. Alltså är övervåld inte ok om man nu kan dra en gräns för det. Men det ses ju även till alla omständigheter. Är du tjej och slår en man som våldtar en kvinna så krävs det med största sannolikhet mer våld än om det är en kampsportskille som försöker hjälpa till. Men när det kommer till hjälpa annan/nöd så får mer våld användas än vid vissa andra situationer tex.
    cruZZe skrev 2008-06-22 07:00:27 följande:
    90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan. Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.
    Men vart nånstans i det här lagförslaget eller vad det nu är står det att man ska gå emellan? Att man ska riskera sin egen säkerhet? Jag kan aldrig tänka mig att det är det förslaget innefattar. Det är lättare att vara en stor feg skit när det väl gäller än att vara stöddig på håll. Och det har du just bevisat!
    Jag är så jävla grym
  • Agni
    Im Fabulous skrev 2008-06-22 11:31:11 följande:
    DÅLIGT! Man behöver inte och ska inte behöva utsätta sig själv för fara eller risk för någon annans skull!
    Återigen vart står det, att man ska utsätta sig själv för fara? Risk möjligt men risker tar man varje dag. Risker med fan så mkt högre träffprocent än att en väldtäktsman börjar våldföra sig på dig oxå om du upptäcker en våldtäkt. För vad händer rent reaktionsmässigt och rent statistiskt, jo fanskapet lägger benen på ryggen och drar.
    Vad blir konsekvenserna? Fruktansvärda för flickan, men att du vråla i på avstånd, kanske fick dit polisen i god tid osv kanske gör att flickan kom bra mkt lindrigare undan än om du gett fan i att bry dig. Hon kanske rent av överlevde tack vare dig.
    Och att leva med det är fan så mkt enklare än att leva med att en våldtäkt resulterat i mord (som du kanske hade kunnat förhindra) för att du var lika feg som majoriteten Svenssons i det här landet!
    Jag är så jävla grym
  • cruZZe

Det var en siffra tagen ur luften, dock med åtanke på hur människor generellt är skapta. Se dig omkring så märker du snart att de flesta vill sköta sitt och skita i andra. Helst om det börjar vankas obehag.

Som en av de före detta stökigare sorters människor har jag haft min beskärda del av saker som ingen som inte känner en kliver mellan.

Har även för mig att det har gjorts så kallade minilabb (tester) live med folk i nöd och så gott som ingen hjälper dessa människor.

slangbella skrev 2008-06-22 10:38:35 följande:
  • Hackkyckling

Det är bedrövligt att läsa många människors inställning i denna fråga. Som vanligt idag gäller regeln ?sköt dig själv, skit i andra?. Är det en värld vi vill leva i?
    visst, det har blivit tuffare att leva, men betyder inte det att vi ska vara mer angelägna att hjälpa varandra. Civilkurage är för mig en förmåga eller medfödd gåva att hjälpa andra människor i nöd med risk för liv o lem, men även, inte minst, att stå upp för någon, oftast i underläge. Nej, låt inte egoismen sprida sig mer.
    som någon sa: alla tänker bara på sig själva, det är bara jag som tänker på mig själv? slut citat.
    Som tröst kan jag säga att jag sett många exempel på just civilkurage.

Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?