• Mael

    Vi som fått barn efter spraystart v 14 - 2007 - Del 3

    Här hittar man oss som började spraya för IVF i vecka 14, 2007.

    Nu har vi klarat av våra graviditetsveckor och våra första mer eller mindre skakiga månader som småbarnsföräldrar. Våra små har blivit större i en rasande fart och samtalsämnena har skiftat lika fort och lätt. Nu fortsätter följas åt och prata allvar och strunt.

    VI OCH VÅRA BEBISAR
    2/1 Laelia: Nora, född 05.30, 3050g, 47cm
    5/1 Jam: Adam, född 02.35, 2915g, 49cm
    8/1 Lonev: Engla, född 14.07, 3680g, 51cm
    9/1 Mae: Vilhelmina, född 00.31, 3995, 54cm
    9/1 Maja81: Sara, född 00.41, 3090, 50 cm
    12/1 Honeyflowers, Max född 21.14 3065g, 49 cm
    14/1 Kråka: Alfrida, född 20.27
    15/1 Blede 70: Wilhelm, född 51:21, 3180g, 51 cm
    16/1 savu: Gustaf, född 11.44, 3450g, 49cm
    26/1 Beatrix: Simon, förr 13.57, 3375g, 50 cm
    29/1 terwa: Camilla,född 1.36, 3592g, 53 cm
    30/1 HaZ79: Felicia, född 22:21, 4160 g, 53 cm
    17/2 Ceciliaba: Alexandra, född 3:44, 3500g, 50 cm
    20/2 makro1: Maja, född 4:33, 3355g, 52,5 cm

    Tråden vi hängde i när vi var höggravida:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m26697956.html

    Och här har vi pratat sedan vi blev föräldrar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m29480545.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-285/m32312400.html


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Svar på tråden Vi som fått barn efter spraystart v 14 - 2007 - Del 3
  • Laelia

    Honey:
    Grattis!Grattis!Grattis!
    Helt fantastiskt att höra!

    Det är väl många som blir gravida nu bara för att ni slappnar av och tänker på annat
    (ha ha ha roligt skämt va?? den har ni väl inte hört förut )

  • CeciliaBa

    Grattis Honey! Ojojoj...helt otroligt! Kan inte fatta att två av er är gravida IGEN! Och på naturlig väg... Ibland undrar man över kroppens fantastiska möjligheter. Jag har inte fått min mens ännu och vet inte hur vi gör med ev en till.  Lycka till nu!

    Leila: Underbar humor! Så måste det ju vara!

  • terwa

    Honey: Det blir 15 månader mellan. Pratade med en tjej som fick 4 dar före oss, hon väntar sin bebis 2 veckor före oss så vi följs åt igen. Vi är 3 stycken på öppna förskolan som ska ha igen inom 6 dagar + tjejen som ligger nån vecka före. Vi har en ny babyboom i Storvik precis som i år.
    När har ni datum?

  • jamis

    Honey: ja, man kan ju börja undra om jag smittats av er Nej, skämt åsido så har jag ju inte slutat amma heller så det är väl inte så konstigt att den inte kommit än Fast det molar och drar i magen sen över en vecka tillbaka nu

  • CeciliaBa
    Honeyflowers skrev 2008-10-30 17:43:06 följande:
    cecilia: TACK!Ok, när är din mens beräknad då?? Ska du inte testa?
    Haha! Den var bra....vi är inte speciellt aktiva  om jag ska vara ärligFundersam...  Jag har inte fått mensen tillbaks överhuvudtaget. Jag ammar ju fortfarande men inte så mycket på dagen. Det har molat och dragit i magen precis som för dig Jam...i ungefär en vecka. Trodde mensen var på g men inget ännu.
  • jamis

    Vi får väl ta ett test om några veckor


    CeciliaBa skrev 2008-10-30 19:16:34 följande:
    Haha! Den var bra....vi är inte speciellt aktiva  om jag ska vara ärlig...  Jag har inte fått mensen tillbaks överhuvudtaget. Jag ammar ju fortfarande men inte så mycket på dagen. Det har molat och dragit i magen precis som för dig Jam...i ungefär en vecka. Trodde mensen var på g men inget ännu.
  • terwa

    Jag har ju ammat fullt till för bara nån månad sedan så jag trodde inte att det skulle gå så lätt som det gjorde. Min mens kom redan i maj. Dessutom trodde jag att jag hade mens nu i augusti men det var det inte utan någon blödning.

  • Fru Z

    Tjenare!

    Det har gått ett bra tag sedan vi senast talades vid. Vi hängde ju ihop rätt intensivt ett tag

    Eftersom det nu är möjligt att väcka liv i gamla trådar så tänkte jag göra ett litet försök för jag är lite nyfiken vad som hänt med er alla. Vissa har jag ju träffat både här på Familjeliv och på andra sätt. Men långt ifrån alla.

    Hur är det med er?

    Lite kortis vad som hänt hemma hos oss:
    Dottern är en riktig pratkvarn nu, hon började prata rätt sent men nu bara flödar det av ord. Bitvis är det 4 ords meningar så det gick snabbt. Hon har gått på dagis i ett år nu och trivs jättebra med det, och så gör även vi föräldrar. Nu har vi långledigt hon och jag och hon börjar inte förrän 6 sept igen. Själv är jag på nytt gravid *tjoho*. Gjort två misslyckade FET (1 mf och ett som inte ens satte sig). Men i våras så lyckades vi på egen hand (mha fertilitetsmonitor). Är nu i v 17. Sa upp mig från mitt gamla jobb (samma som under förra graviditeten) den 6 maj och skrev på nya anställningspapper hos ett konkurrerande företag samma dag. Iom det fick jag gå på studs från jobbet och har varit arbetsbefriad under min uppsägningstid, så jag börjar inte jobba förrän 1 sept. Så jag har verkligen dragit vinstlotten detta året.

    Så hur går det för er andra? Njuter av familjelivet antar jag, även om trotsåldern börjar göra sig påmind och ta mer och mer fäste

    Ha det gott! Kram

  • jamis

    Va kul att höra från dig Haz! Och grattis till graviditeten!

    Vi har flyttat till Örebro , flyttade i december och födde vår andra son på sjukhuset här. Han föddes 25 jan och heter Eliah, blev till spontant
    Adam pratar oxå väldigt mycket. För honom släppte det när han fyllde 2 år och nu är det långa 9-ords meningar lite nu och då. Han är rejält trotsig och slåss, härjar och kastar tallrikar i golvet titt som tätt. Det går bättre och bättre men är tufft och tröttsamt i perioder, särskilt när lillebror står i skottlinjen.

    Jag är hemma med båda barnen. Adam har aldrig börjat dagis, men nu har vi iaf ställt honom i kö tills han är 4 år. Det känns lagom för oss.

    Hur går det för er andra?

  • Fru Z

    Jam, tack för grattiset. Det har verkligen hänt mycket på 3 år. Få se om det är fler än vi två som har denna tråden kvar i sin favoritlista Jag brukar inte orka rensa ut mina trådar, hoppas flera är lika slöa som jag 

    Vad tidigt ni får ställa er på kö i Örebro. Här i Skövde räknar de ändå inte något förrän 6 månader innan man vill ha platsen.

  • Mael

    OJ  - vad roligt. Tänk att det varit lite aktivitet här

    Grattis Haz  - vad spännande!!

    Jam - Grattis till lille Eliah. Och vad kul med flytt!

    Här går livet sin gilla gång. V har ju alltid pratat både tidigt och mycket och det har hon fortsatt med. Minns inte längre när vi slutade räkna orden i meningarna. Det är många, långa och - mer eller mindre - tänkvärda resonemang hon för. Och när hon inte pratar så sjunger hon. Senast upptäckten vi gjorde var att hon kan (fonetiskt) i princip hela texten till 1000 Miles med H.E.A.T. - Fattar inte hur det gått till - och hon sjunger den gärna i mikrofon samtidigt som hon går runt runt i vardagsrummet iförd klänning för "man måste ha klänning när man dansar faktiskt"

    V har gått på dagis ett drygt år nu och det funkar jättebra. Både vi och pedagogerna är eniga om att hon är ett barn som älskar förskolan och som får ut väldigt mycket av att vara där. Vi har dessutom haft en obeskrivlig tur när det gäller dagiskompisar och deras föräldrar och är ett gäng på 4-5 familjer som umgås regelbundet på även kvällar och helger (både med och utan barn). Med en av familjerna delar vi även hämtning så vi hämtar varandras barn varannan måndag och barnen har också sovit över hos varandra ett antal gånger vilket underlättar både i helg och vardag.

    Jag bor kvar (planerar stor utbyggnad) och jobbar kvar, men har bytt tjänst precis nu. För första gången sen alla nederlag i barnverkstan började har jag nu ett jobb som känns utvecklande igen vilket är otroligt kul!

    Vi har inga planer (och har väl egentligen aldrig haft) på fler barn.

    Tja - det var väl det - Typ.

    KRAM


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • CeciliaBa

    Hej alla! Råkade se att tråden hoppat upp i favoritlistan! Kul! Annars är jag inte inne på FL alltför ofta även om det blivit lite mer nu senaste tiden. Har BF imorgon för vårt andra barn som tillkommit spontant och väldigt överraskande! Annars har det väl inte hänt så mkt mer än att jag bytt arbetsplats fast inom samma yrke. Nästan direkt efter jag tackade ja fick jag reda på att jag var gravid. Har nu provanställning vilket alla får oavsett yrkeskategori, ingen förhandling där...så det är lite nervöst men det ordnar sig tänker jag om jag inte får vara kvar...man vet ju aldrig!

    Kul med flytt och bebis Jam! Tänk att ert andra också tillkom spontant... Örebro är trevligt vad jag minns...har bott där för länge sedan en sväng.

    Mae: så spännande med utbyggnad! Ert hus är ju fantastiskt mysigt vad jag sett på bilderna. Verkar ha löst sig smidigt för er med dagis/hämtning och umgänge. Härligt! Dagis (ja, jag kallar det så av gammal vana) är verkligen toppen när allt fungerar med pedagoger, miljön och de andra barnen! Det enda jag har att klaga på när det gäller vårt ställe är maten...jag menar...ska en tvååring få "en halv special" till lunch med nitritfylld korv och pulvermos...det fungerar inte i min hjärna. Men men...that's another story!

    Haz: Vi har ju behållt kontakten och det är superkul! Grattis igen till graviditeten som ni verkligen förtjänar efter en del kämpande!

    Kram alla! Snart är det jul!

  • Fru Z

    Mae, skoj att höra hur ni har det. Vad otroligt skönt det låter med att ni fått en sådan bra vänkrets där ni kan hjälpa varandra så bra. Kan ju inte säga något annat än att jag är lite avis. Men har ett par goda grannar här och det är vår räddning. Mina föräldrar planerar iaf nu för att börja bygga hus här uppe (några hundra meter ifrån där vi bor) och flytta upp om ungefär 3 år. Så sedan kommer det bli party hela tiden

    Kul med lite framtidsplaner att satsa på hus och jobb å så. Krävs lite förändring ibland. Skönt när det är till det bättre också. Jag är så supernöjd över att jag bytte jobb. Å det med ett andra barn det har vi aldrig vågat ta för givet, vi är så tacksamma över Felicia och det här blev som en bonus. Men efter denna graviditeten så blir det inte mer drömmande om fler barn här iaf. Jag mår sämre och sämre av denna graviditeten nu och efter detta så ska jag bara njuta av vår familj. Å jag säger som CeciliaBa, av de bilder jag sett på ert hus innan så har ni verkligen det väldigt fint.

    CeciliaBa, ja det är kul att vi kunnat hålla kontakten så mycket vi ändå gjort. Å jag hoppas vi kan göra lite mer slag i saken framöver när våra båda pluttar tittat ut att träffas på nytt på riktigt Nu hoppas jag att du slipper vänta allt för länge till och att du får ta klivet in som tvåbarns mor fortare än kvickt

    Nehej, får väl dra igång och försöka samla de sista krafterna till att laga lite mat för kvällen. Men hoppas på att mannen min ska komma hem snart så han får göra det istället

Svar på tråden Vi som fått barn efter spraystart v 14 - 2007 - Del 3