• Soldi

fullständig förlossningsrädsla!!

jag är nu gravid i v. 19 och stundtals mår jag riktigt dåligt av tanken på själva förlossningen!
    men samtidigt är jag nyfiken av mig och vill veta exakt allt om precis allt.. så jag läser och läser om allt!
    har t.o.m tittat på förlossningar på youtube.com för att veta hur det går till.
    jag ångrar mig alltid efter att sett och läst sådant.

jag försöker verkligen låta bli, för jag vet att jag bara gör det värre för mig själv.

jag känner mig liksom rädd för allt. själva smärtan vid förlossningen, före förlossningen och smärta vid ryggmärgsbedövningen?!

är mina känslor och handlingar normala? känns inte som att jag kan prata med någon om detta heller. därför skönt att skriva av sig på fl.

tack för att ni läste!

• Svar på tråden fullständig förlossningsrädsla!!
  • Tittij

Hot Mama211 skrev 2008-08-10 13:19:15 följande:

Och det bestämmer du? Jag skriver ner mina tankar och åsikter som alla andra sen om de inte passar dig är de inte mitt problem det är du som fortsätter tjafsa. Lägg ner istället.
    Ditt tjafs i den här tråden börja bli tröttsamt! Antingen börjar du tillföra tråden nåt, eller så kan du väl va snäll och lämna oss ifred, så vi får dela med oss av tips och råd som hjälper oss istället..
  • LjubaviMoja
    Tittij skrev 2008-08-10 13:36:14 följande:
    Hot Mama211 skrev 2008-08-10 13:19:15 följande: Ditt tjafs i den här tråden börja bli tröttsamt! Antingen börjar du tillföra tråden nåt, eller så kan du väl va snäll och lämna oss ifred, så vi får dela med oss av tips och råd som hjälper oss istället..
    Mitt tjafs?? det var väl inte jag som började? jag skrev ner vad jag tyckte sen passade det inte tydligen en viss person. Ska man bara skriva ner saker som passar andra eller? Låter ni mig vara och skriva elaka kommentarer så slutar jag oxå.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • pulmones

Ett förlossningsbrev behöver inte se ut på ett speciellt sätt, bara det står det du vill ha sagt

Ex, Jag vill att någon fotar mycket. Jag vill lyssna på den och den musiken. Jag vill att ni informerar mig om allt (eller tvärtom ´-inget). Jag är rädd för blod.... Jag vill ha all bedövning ni har och jag vill ha tips på bra ställningar som motverkar bristningar. Jag vill att min man klipper navelsträngen.

Man kan få ner hur mycket som helst

Soldi skrev 2008-08-10 01:57:02 följande:
    joo, det är klart att smärtan är positiv. men jag vet att jag har väldigt låg smärttröskel.men å andra sidan... alla har ju överlevt det innan mig. så då borde väl jag också göra de.. eller hur?mm, snitt är väl något man vill undvika helst verkar de som. det verkar inte vara någon höjdare. åh, jag hoppas verkligen detta ska gå bra.längtar tills 25:e, när jag kan prata med min bm om allt. tack så mkt för alla kloka ord ett förlossningsbrev då.. hur ser det ut? vad står där?
  • Soldi
    Och det bestämmer du? Jag skriver ner mina tankar och åsikter som alla andra sen om de inte passar dig är de inte mitt problem det är du som fortsätter tjafsa. Lägg ner istället.
    Tittij skrev 2008-08-10 13:36:14 följande:
    Hot Mama211 skrev 2008-08-10 13:19:15 följande:Ditt tjafs i den här tråden börja bli tröttsamt! Antingen börjar du tillföra tråden nåt, eller så kan du väl va snäll och lämna oss ifred, så vi får dela med oss av tips och råd som hjälper oss istället..
    Jag vill bara säga att meningen med den här tråden var inte att skapa tjaffs. så därför ber jag er, jag vet inte vem som började. men jag ber er att sluta. det spelar ingen roll.
    jag vet inte vem av er som har rätt eller vad detta handlar om, och jag bryr mig inte. det är onödigt. så snälla sluta!
  • Soldi
    Tittij skrev 2008-08-10 10:53:53 följande:
    Jag har inte skrivit mitt förlossningsbrev än, åd jag är gravid med vårt första arn. Är i vecka 15 och får panik ungefär varannan dag då jag täker på förlossningen. Synd att du har så konstig omgivning. Här förstår alla min rädsla även om mamma och svärmor säger att det inte är nåt att oroa sig för. Så jag har alltså inte fött barn än och kan inte svara på din fråga om hur jag valde att föda. Dock känns de i dagsläget som om jag vill föda ståendes på knä, lutad över en speciell stol (gjord för att luta sig över). Jag vägrar gynläge! VIll kunna röra på mig och få kraft.Förlossningsbrevet hjälper dig säkert din bm med. Dock måste du ju själv fundera på hur du vill ha det. Det kan ju inte hon veta Och hur det ser ut är ju väldigt individuellt. Det är bara dina tankar och önskemål om förlossningen. Tex skriver du att du är förlossningsrädd och att du vill ha både lustgas och EDA:n. Du skriver i vilken ställning du helst vill föda. Alla tankar du har skriver du ner.
    okej... det lät som att du var mer erfaren. hur kan du veta allt så mkt då? -nyfiken-
    hmm, det är mkt att fundera på. ojoj. inte lätt detta. sanneligen inte
    loveelin skrev 2008-08-10 11:23:03 följande:
    Se till att din sambo/man håller sig vid ditt ansikte så ser han inte vad som händer där nere=) Min sambo fick absolut inte titta på min "muff". Jag har ju tänkt ha sex med honom fler gånger=)
    haha, håller med dej fullständigt, och det har jag också redan tänkt på. =)
    pulmones skrev 2008-08-10 18:06:52 följande:
    Ett förlossningsbrev behöver inte se ut på ett speciellt sätt, bara det står det du vill ha sagtEx, Jag vill att någon fotar mycket. Jag vill lyssna på den och den musiken. Jag vill att ni informerar mig om allt (eller tvärtom´-inget). Jag är rädd för blod.... Jag vill ha all bedövning ni har och jag vill ha tips på bra ställningar som motverkar bristningar. Jag vill att min man klipper navelsträngen. Man kan få ner hur mycket som helst
    okej... tack så mkt=)
  • MaryD

Ts,har inte läst svaren du fått. Men med min första graviditet var jag helt bestämd att jag INTE skulle föda den "naturliga" vägen. Jag va helt as-skraj!

Berättade det för min bm som hänvisade mig till något som hette/heter Victoriaverksamheten (har jag för mig). Det är för dem som är förlossningsrädda. Gick på samtal där kanske 5-6 ggr.
    Hur bra som helst! Kan varmt rekommendera det!

• Soldi

tack så mkt för tipset=)
    ska prata med min bm=)

MaryD skrev 2008-08-10 18:21:01 följande:
    Ts,har inte läst svaren du fått. Men med min första graviditet var jag helt bestämd att jag INTE skulle föda den "naturliga" vägen. Jag va helt as-skraj!Berättade det för min bm som hänvisade mig till något som hette/heter Victoriaverksamheten (har jag för mig). Det är för dem som är förlossningsrädda. Gick på samtal där kanske 5-6 ggr. Hur bra som helst! Kan varmt rekommendera det!
  • MaryD
    Soldi skrev 2008-08-10 20:20:54 följande:
    tack så mkt för tipset=)ska prata med min bm=)
    Gör det! Det var det bästa jag gjort...jag gick på samtal på tu man hand med en bm som jobbar på förlossningen och fick överösa henne med vilka (och hur många) frågor som helst, och hon överöste i sin tur mig med en massa fakta.
  • Soldi

det låter som nåt som jag skulle behöva faktiskt... prata av mig. och få svar på allt jag undrar över.
    tack=)

MaryD skrev 2008-08-10 20:23:26 följande:
    Gör det! Det var det bästa jag gjort...jag gick på samtal på tu man hand med en bm som jobbar på förlossningen och fick överösa henne med vilka (och hur många) frågor som helst, och hon överöste i sin tur mig med en massa fakta.
  • Jennie77

Halloj!
    Jag var också skitskraj inför min förlossning. Hade bestämt innan jag blev gravid att jag skulle göra kejsarsnitt. Men det var inte så enkelt att få igenom. Jag gjorde precis som du, tittade på youtube, barnmorskorna och något norskt förlossningsprogram också. Ville veta allt. Dessutom av någon anledning så ville jag att förlossningen skulle sätta igång under slutet av graviditeten. Var så trött på att vobbla fram med magen. Längtade nästan efter att få känna värkar och att det skulle sätta igång. Ville helt enkelt bara att bebisen skulle ut hur ont det än skulle göra. Tror att väldigt många känner så.

Fick barn för två mån sedan, vanliga vägen : ) Det gick jättebra. Hade oroat mig helt i onödan. Det gör ont men man fixar det. Ryggbedövningen gick också väldigt smidigt att få. De fick sticka några ggr på mig för att få den på rätt plats men man är så fokuserad på annat så man tänker inte ens på att de sätter den. Och efter en liten stund försvann ALL smärta.

Jag tror att det är bra att du är nyfiken och tar reda på information. Kunskap är ju makt : ) För mig kändes det bra att ha kollat på filmer mm. Dessutom är det väl inte konstigt att man är nervös inför sin första förlossning, man har ju faktiskt inte en aning om hur en värk känns osv.

Du fixar det!!!

Oj, vad mycket jag skrev.

• Eisa
    Här ska inte läggas ner någonting.
    Hur kan man tycka det är smart att gå in i en sån här tråd och berätta vad himla ont det gör (vilket DU tycker, inte jag)?

VAD är smart med det`? Tell me! Väntar med spänning.
  • LjubaviMoja
    Eisa skrev 2008-08-11 16:20:22 följande:
    Här ska inte läggas ner någonting.Hur kan man tycka det är smart att gå in i en sån här tråd och berätta vad himla ont det gör (vilket DU tycker, inte jag)?VAD är smart med det`? Tell me! Väntar med spänning.
    Hur kan man tycka att det är smart och inte lägga ner utan fortsätta tjafsa och förstöra tråden? Jag sa MIN sanning sen att den inte passar dig är inte mitt problem.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Soldi
    Jennie77 skrev 2008-08-10 21:32:56 följande:
    Halloj!Jag var också skitskraj inför min förlossning. Hade bestämt innan jag blev gravid att jag skulle göra kejsarsnitt. Men det var inte så enkelt att få igenom. Jag gjorde precis som du, tittade på youtube, barnmorskorna och något norskt förlossningsprogram också. Ville veta allt. Dessutom av någon anledning så ville jag att förlossningen skulle sätta igång under slutet av graviditeten. Var så trött på att vobbla fram med magen. Längtade nästan efter att få känna värkar och att det skulle sätta igång. Ville helt enkelt bara att bebisen skulle ut hur ont det än skulle göra. Tror att väldigt många känner så.Fick barn för två mån sedan, vanliga vägen : ) Det gick jättebra. Hade oroat mig helt i onödan. Det gör ont men man fixar det. Ryggbedövningen gick också väldigt smidigt att få. De fick sticka några ggr på mig för att få den på rätt plats men man är så fokuserad på annat så man tänker inte ens på att de sätter den. Och efter en liten stund försvann ALL smärta. Jag tror att det är bra att du är nyfiken och tar reda på information. Kunskap är ju makt : ) För mig kändes det bra att ha kollat på filmer mm. Dessutom är det väl inte konstigt att man är nervös inför sin första förlossning, man har ju faktiskt inte en aning om hur en värk känns osv.Du fixar det!!! Oj, vad mycket jag skrev.
    tack så mkt! joo, det är nog sant det du skrev. man kanske är så less på slutet så man bara vill att det ska vara klart!
    det du skrev gjorde faktiskt att det kändes lite bättre. det är skönt på nå sätt att höra andra ha upplevt det, och faktiskt klarat de. speciellt dom som var rädda innan.
    så tack så mkt=)
    Hot Mama211 skrev 2008-08-11 22:58:34 följande:
    Hur kan man tycka att det är smart och inte lägga ner utan fortsätta tjafsa och förstöra tråden? Jag sa MIN sanning sen att den inte passar dig är inte mitt problem.
    jag bad er tidigare att sluta tjaffsa. jag startade denna tråd och jag bryr mig inte ett dugg om vad erat "gräl" handlar om.
    men snälla, sluta tjaffsa! alla inblandande!
  • Eisa
    Soldi skrev 2008-08-12 17:32:05 följande:
    jag bad er tidigare att sluta tjaffsa. jag startade denna tråd och jag bryr mig inte ett dugg om vad erat "gräl" handlar om.men snälla, sluta tjaffsa! alla inblandande!
    förlåt jag såg inte att du bad oss sluta

/bråkmakare
Svar på tråden fullständig förlossningsrädsla!!