• Mynta

    Vattencysta...

    Fick för ca 2 år sedan veta att jag har en vattencysta på ena äggstocken. Förmodligen orsakad av min hormonspiral. Gynekologen var rätt otrevlig och förmodligen rätt stressad och jag fick inte särskilt mycket information om det. Har försökt hitta lite info om det och känner mig lite lugnare.
    Men nu har jag en massa tankar om det.
    Jag har hört att den kanske kan försvinna efter att jag tagit ut hormonspiralen, av sig självt alltså. Någon som har någon kunskap om det?
    Om man blir tvungen att operera bort den, har man då mindre chans att bli med barn? Kan det påverka det? Om den försvinner av sig själv, kan det skada äggstocken och på så vis påverka eventuella barnplaner?
    Har inga barn hittills och det börjar dra ihop sig för den saken också så börjar bli lite orolig att den ska påverka det hela.

    Jag har börjat få ont (det känns liksom av, inte jättesmärtsamt men lite störande) när jag och min sambo har sex dessutom, känner alltså av cystan ibland. Jag skulle helst ta ut spiralen för att se om cystan försvinner men min sambo är inte lika glad i den tanken då han inte riktigt känner sig redo för barn ännu. =/

    Någon som haft liknande problem och kanske har svar på mina frågor? Förstår såklart att det inte finns någon absolut sanning i det hela men kanske kan jag få ett par lugnande ord.

  • Svar på tråden Vattencysta...
  • Harmi

    Hej! Läste ditt inlägg och tänkte bara dela med mig av vad som hänt mig. Vet inte alls om det var samma sak som du har men detta var vad som hände: jag var 19 år, pluggade i Spanien och fick plötsligt väldigt ont i magen. Var ganska svullen om magen men hade inte tänkt så mkt på det. Var inne på sjukhus och lämnade div prover. Fick tillslut träffa en gynekolog som hittade en cysta (ingen aning om vilken typ) på min ena äggledare. Allt sades på spanska och jag förstog knappt hälften. Det slutade med att jag blev akutopererad (hade fruktansvärda smärtor). De tog bort cystan och ena äggledaren - jag kände mig halv. Jag blev frisk, åkte hem till Sverige, besökte en gynekolog som berättade att trots att jag bara hade 1 äggledare så skulle jag visst kunna få barn, precis som vem som hellst. Viss oror har ändå funnits inom mig, att jag skulle ha svårt att bli gravid pga detta. Men nu 12 år senare så visade det sig att hon hade rätt!!

    Så det jag egentligen ville framföra var att det GÅR att få barn med bara 1 äggledare och äggstock.

    Önskar dig lycka till! Hälsningar Sofia

  • Ylo

    Vill bara säga att jag också opererade bort en äggstock i sommar, 2 månader senare blev jag gravid. Fick det förklarat för mig att den andra äggstocken (som är kvar) kompenserar för den man förlorat och producerar ägg varje menscykel istället för varannan. Så det ska inte vara några problem med att bli gravid!!!

  • nonstop86

    finns två olika cystor vatten och blodfyllda dom med vatten är inte så farliga men dom med blod kan göra en totalsteril fick jag veta utav min gyn.
    Själv har jag vattenfyllda som rör sig försvinner och kommer tillbaka med ca 6månadersmellan rum.
    Nu senast så sprack två st utav dom jädrar vilken smärta asså(svimmade och spyde utav den smärtan), men de ända dom sa åt mig på gynnen den natten var ta domhär pillerna så försvinner vätskan som kommit ur dom, frågade om detta kommer att påverka mig om man vill ha barn å gynnen sa nej då det ska inte vara några problem.(inga operationer gjorda)

  • HelenaLinnea

    Halloj! samma här! har haft ca 4 vattencystor som spruckit de sista 2 årena (ojoj va ont det gör) jag har oxå funderingar på om det påverkar min fertilitet, vi har försökt i ca 6 månader nu.

    Kram kram

  • ett plus ett

    Förlorar du den ena äggstocken har du 5% mindre chans att bli gravid enligt försäkringsbolagets uträkningar. Men det är så lite att det inte märks..

  • Gaytjej

    Jag var på VUL inför insemination för 12 dagar sedan och då hittades två 4 cms cystor, en på vardera äggstocken, troligen uppkomna pga att jag hade fått ta mkt hormoner inför inseminationen.

    Jag ska nu invänta mens och komma på nytt VUL på cd 5-6 för att kolla så att cystorna "har försvunnit av sig själva". Annars ska gyn sticka hål på dem.

    Min fråga till er; kan de försvinna av sig själv utan att göra ont som många beskriver...?

    och ni som haft sådana här cystor, hur har de påverkat cykelns längd?

  • MaShi

    PCOS

    Vanliga Symptom:

    Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)

    Infertilitet till följd av utebliven ägglossning

    Ökad tendens till acne i vuxen ålder

    Ökad behåring av manlig typ

    Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)

    Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes

    Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)

    Ätstörningar

    Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater

  • Trollmamma till 4

    Gaytjej:

    Cystorna kan försvinna av sig själv utan att det gör ont..

  • Blomman1976

    Har bara ett tips att ge dig o det är att inte nonchalera cystorna. Det kan få förödande konsekvenser. Min fd gynläkare körde samma prat om att vattencystorn inte var farliga o när jag förlorade ena äggstocken skulle det inte vara några problem att bli gravid eftersom den andra kompenserar osv. Inget av detta är sant då man inte ens med ultraljud kan svära på att den andra kvarvarande äggstocken är 100 % ok. Har försökt bli gravid med en äggstock i flera år(både på egen hand o IVF) utan att bli gravid. Detta trots att läkarna tycker att min kvarvarande äggstock ser så fin ut....

    Så var rädd om dig! Gå hellre till läkarna en gång för mkt än en gång för lite, särkilt nu när du känner av cystan.

  • Mynta

    Vill bara uppdatera läget lite snabbt. =)
    Var och kollade upp allt igår och gissa om jag blev glad när gynläkaren berättade att cystan förvunnit. :D Verkligen skönt att höra!

  • Jao01

    Jag är 15 och förra året åkte jag in på sjukhus i 5dagar för jag hade ont i magen.
    Först hittade dom inget men sen sa dom att det var en vattencysta på min ena äggstock men att den skulle spräckas av sig själv och att det inte var någon fara men att det skulle göra ganska ont när den väl gjorde det.

  • Potatis

    Hej!

    Jag har haft en hel del gulkroppscystor. En av gångerna åkte jag in akut och fick operera mig. De dom gjorde var att bränna där cystan hade spruckit på äggledaren men annars gjorde det bara såååå himla ont!

    Jag var efter operationen väldigt orolig att det skulle påverka min fertilitet trots att läkaren sa att det inte var ngn fara.
    Här sitter jag nu gravid i vecka 9+3 :)

    Så trots cystor lite då och då samt en operation hade jag inga problem att bli gravid.

    Hoppas att mitt svar verkar lugnande :)

Svar på tråden Vattencysta...