• prrosen

är jag löjlig??

Skall få mitt första barn i feb, men har två bonusar.
    Problemet är att min sambo tycker att jag är löjlig för att jag vägrar använda saker som finns kvar sen dom andra var små, typ vagn, säng o kläder.
    Att jag vägrar har inget med barnen att göra utan att jag inte vill ha saker som "hon" använt eller som dom köpte när dom var tillsammans.. vi kommer hyfsat överens men jag gillar henne inte!

• Svar på tråden är jag löjlig??
  • ciliah

Jag och sambon väntar vårt gemensamma barn i november, han har två sen tidigare och jag har två sen tidigare och jag kommer inte att använda något som våra andra ungar haft. Dels har jag inget kvar från mina (lite kläder har jag sparat men inget annat) dels så vill jag att vi ska skaffa saker till VÅRT barn. Inte använda sånt som de (eller jag o fd) valt ut tillsammans osv och det har ingenting att göra med hans fd som person för hon är helt ok. Så nä jag tycker inte du är löjlig.

Och för övrigt ja, sängen de haft åkte ut när vi varit tillsammans ett tag, men även min gamla åkte. Vi skapar vårt liv med alla våra (mina & dina) barn nu och då har jag inte lust att ha det som hon tyckte om det. Dels har vi inte riktigt samma smak, dels så är det en fråga för mig om att det ska kännas som mitt hem också och inte som jag är en inneboende i hennes fd hem. Kan tillägga att min sambo har full förståelse för alltihop. Vi har behållt huset eftersom det är ett bra hus i ett bra område, men nu gör vi det till vårt genom ändringar.

• Gnuttan80

Om sakerna är fina varför inte...? Jag ville inte ha mina bonusbarns gamla spjällsäng men det var för att jag aldrig skulle köpt en sån ny som begagnad.. Däremot fick min son ligga i samma takvaga dom använt. Men du är inte löjlig, första barnet har man rätt att få frossa i alla nya mysbabysaker, och möbler! Smaksak helt enkelt! Lycka till med bebis!

• Simben

Tycker inte heller du är löjlig. visst vill man få chansen att köpa mycket nytt när man väntar sitt första barn. Precis som säkert exet oxå ville hon väntade äldsta bonusen

Jag är själv bonusmamma till en kille och sen har vi då fått 2 gemensamma flickor. Jag ville inte heller ha deras vagn så det köpte vi ny. däremot har vi använt en hel del av andra saker som spjälsängen fast med helt ny madrass och sängkläder (skiljer 6 år mellan sonen och äldsta dottern så det kändes fräschare att köpa nytt) hoppgungan, babygymmet, nån lekfilt har vi oxå använt från sonens tid. Inga kläder förutom gummistövlar men det är ju lite för att vi fick flickor oxå och kläder förlorar ju sin spänst efter några år oxå.
    Vi har oxå sonens bilstol till äldsta tjejen. Alltså man sparar ju ganska så mycket pengar och vi har kännt att vi inte har råd när vi ändå har sakerna liksom.
    Sen har vi fått gåstol och en annan bilstol från min brorsa oxå så vi använder en hel del begagnat från alla håll
    Nu har vi snart inte användning av hoppgungan längre, minstingen verkar inte gilla den så då kommer vi kolla om mamman vill ha den om ifall att hon får fler barn. har bara sonen än så länge. så jag tycker du ska följa ditt hjärta och er ekonomi lite Ny vagn var detsom jag allra helst ville ha och inte alls kunde tänka mig exets
    och så kläderna då

• Skruttiskrutti

Köp allt nytt du känner för, för det finns inget större än o få sitt första barn det vill man dela med sin sambo börja sitt nya barns liv ihop med den nya familjen. Stå på dig!

• vargavarg

Jag förstår dig fullt! Kände likadant och tror det är ganska naturligt!

• 0028

vagn kan jag förstå det är en viktig sak att man får den rätta.
    men kläder är väl jätte bra.
    har själv kläder till min och mannens son som varit bonusens kläder sen han var liten.
    har juh kläder sen mina andra var små oxå klart mannen vill ha sin sons oxå.

• Ina78

Jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande. Har massor med kläder kvar som jag och hennes pappa köpte till henne samt en massa små stickade kläder som hans mamma gjorde.
    Tycker det ska bli jätte roligt att använda dessa på det kommande barnet som jag och min man får i Januari. Skulle tycka att det vore väldigt konstigt och löjligt om han skulle ha mågot emot detta.

• MissLinda33

jag förstår verkligen!.. jag köpte nästan allting nytt, första barnet då ville jag det så enkelt var de med det, köpte lite grejer beganat. sen kändes det inte rätt använda deras barns gamla grejer från deras tid tillsammans..deras förflutna så att säga.

• Jenny70

Jag hade oxå velat ha nytt till mitt första barn. Men jag kan förstå honom oxå...hade det varit jag som skulle få mitt andra eller tredje barn, så hade jag förmodligen oxå velat använda mina första barns grejer - även om barnen hade olika pappor!

• TessaS

Vi använder lite grejer som min mans barn sedan tidigare har haft. Nån säng och lite sånt.

Men jag tycker inte alls du är löjlig. Jag har min gräns för hur nära inpå "vår" familj jag vill att "deras gamla liv" ska komma, du har din gräns. Min gräns är inte mer rätt än din.

Om det nu känns viktigt för din man, inte bara det att han vill spara pengar, utan är en känslomässig grej för honom, så kanske ni kan kompromissa om någon mer "neutral" grej. Jag hade ex tyckt att kläder känts lite värre än en stor möbel. Men hitta någon grej som känns ok för er båda kanske?

• Sofye

Förstår dig helt och fullt!! Kläderna speciellt förstår jag om du inte vill använda!

ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • Sofye
    TessaS skrev 2008-09-18 15:03:59 följande:
    Vi använder lite grejer som min mans barn sedan tidigare har haft. Nån säng och lite sånt.Men jag tycker inte alls du är löjlig. Jag har min gräns för hur nära inpå "vår" familj jag vill att "deras gamla liv" ska komma, du har din gräns. Min gräns är inte mer rätt än din.Om det nu känns viktigt för din man, inte bara det att han vill spara pengar, utan är en känslomässig grej för honom, så kanske ni kan kompromissa om någon mer "neutral" grej. Jag hade ex tyckt att kläder känts lite värre än en stor möbel. Men hitta någon grej som känns ok för er båda kanske?
    Ja precis, nån grej kanske du kan acceptera? Fast egentligen kanske han får ta och sätta sig in i din situation!
    ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • josch

du är inte ett dugg löljig! håller med majoriteten.

Svar på tråden är jag löjlig??