• pg70

    Begravning

    Våran Wilmer dog 080828 och hann bli 3 veckor gammal.

    Vi har tänkt ordna med begravning helt själv, dvs inte beblanda fonus etc överhuvudtaget.

    Vad kan man INTE göra helt själv?
    Vad MÅSTE man ta genom en begravningsentreprenör?

    Kom gärna med egna erfarenheter kring detta.

    (skrev ett nytt i rätt kategori)

  • Svar på tråden Begravning
  • Nenne 71

    Har ingen erfarenhet av detta men kan tänka mig att ni skulle kunna höra med en präst ang begravningen.

  • tan73

    Jag tror att ni kan sköta allt själva. När vår Sebastian gick bort så kom det hem en sjukhuspräst på natten och han sa att man kan ordna allt själv. Men vi valde att anlita en begravningsbyrå som hjälpte oss med en del. Men vi körde själva in Sebastian till sjukhuset och hämtade även honom och la ner honom i kistan. Sen har dom hjälpt oss med att sätta in annonser och även fixade iordning innan själva begravningen i kyrkan. Jag tror att de flesta begravningsbyråer är rätt snälla när det gäller barn, Vi har visserligen inte fått nån räkning ännu, men dom sa att dom i princip bara tar betalt för kistan... och såklart annonserna. Och om ni inte satt in annons ännu så vill jag varna för att det är JÄTTEDYRT!!! Det handlar om tusentals kronor.  Vi ska fixa sten själva, har dock inte tagit tag i det ännu... så man kan nog spara en massa pengar om man sköter allt själv, bara man orkar...
    Beklagar sååå förlusten av lille Wilmer, vet hur det känns allför väl.
    Massor med styrekramar
    Tanja


    ~*~ saknar min Sebastian~*~
  • Mijjo

    Det finns inget man inte kan göra själv..du behöver inte anlita fonus alls.

    själva begravningen fixar prästen,ring till honom. Han talar om vilka ev platser som är lediga på kyrkogården och planerar akten mm. Ställa allt i ordning med ev kista och annat fixar vaktmästarn.

    Transport av er son från sjukhus till kremering fixar sjukhuset,ska man inte kremeras så kan man hämta själv när det är dax för begravning.Kista brukar sjukhuset stå för ,om inte så kan man köpa det både på nätet och hos en lokal begravningsbyrå.

    Beställa blommor hos en florist på er ort,hon fixar allt till kyrkan.

    Vill man ha annons så ringer man till tidningen...men säger som ovanstående..svindyrt!

    Sten kan du fixa via nätet eller hos ett lokalt stenhuggeri.

    Jag gjorde allt själv utom transporten från sjukhuset (visste inte då att man kunde göra det själv) när vår flicka dog för ett år sedan...för den resan på 2 mil fick jag betala 1500:-!

  • Cinza

    Man behöver lite olika intyg och liknande, kanske kan ni få hjälp av någon på sjukhuset med det, så slipper ni ringa runt själva.

  • gambler07

    Börjar med att beklaga att ni inte fick behålla eran lilla Wilmer.

    Precis som Miijo skriver så finns det inget som man inte kan göra själv.
    Vi gjorde precis allt själva inklusive hämtade våran son från sjukhuset.


    Vi ville ge honom den sista resan helt själva, det var oerhört viktigt för oss och vi har inte ångrat oss en sekund.


    //Linda


    Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös...
  • Mijjo

    vad är det för intyg? jag antar du menar dödsintyget? det skriver dom på sjukhuset och skickar till skattemyndigheten som vidarbefodrar till försäkringskassan om det behövs...


    Cinza skrev 2008-08-30 12:09:34 följande:
    Man behöver lite olika intyg och liknande, kanske kan ni få hjälp av någon på sjukhuset med det, så slipper ni ringa runt själva.
  • Mkmit

    Måste bara få säga att vi har en underbar begravningsentrerenör på orten. Han ordnar alltid barnbegravningar gratis. Ja, han tar inte en krona. Visst får man betala kistan och annonsen, men bara den faktiska kostnaden. Han lägger inte på något. En underbart fin människa!!! Jag önskar att alla kunde ta efter honom.

    En präst borde veta alla detaljer.

  • Cinza
    Svar på #6
    Ja det, men även gravsättningsintyg och beställningssedel för urnsättning (vet ej om det behövs för jordgrav)och om ni har någon försäkring så vill de ha dödsattest med släktsskapsutredning.
  • pg70

    Vi kommer ju att träffa en kurator i morgon och skall ta det med henne då, hon får helt enkelt ta reda på det åt oss vad beträffar intyg som ni skriver.
    Vi kommer att jordfästa den lille i kista och bära vita kläder och skapa vårt eget sista farväl av lilleman.

    Jag har mailat en lokal begravningsentreprenör om huruvida de tar betalt för barnbegravningar.
    Om dom gör det tar vi tag i det själva.
    Då tänker jag på gravsten, kista, dekorering, florist, musik (vill jag en kvinnlig solist som sjunger "sov i ro, somna in" barnvisan) och en bra lokal präst som vi vet om kan detta med värme och empati.

    Jag har själv lite erfarenhet av när mamma dog när vår äldsta son föddes, han hann bli 3 dagar när mamma dog.
    Fonus tog 25 000 kr för rätt mycket, det var transporter, avgifter till fonus och en himla massa "onödigt" jag som ensam son hade kunnat fixa själv.
    Nu i Wilmers fall är vi väldigt många på min sambos släkt som kommer att hjälpa oss, har också många vänner på orten (Kiruna) ( ogillar att avslöja sådant eftersom den personliga integriteten är extremt viktigt för mig)

    Som ni också skriver vet prästen det mesta och att vaktmästaren ordnar det praktiska.
    Stenhuggaren har vi ett gott samarbete med så där finns det säkerligen möjligheter att få ett bra pris.

    Stenen kommer att innehålla en bild på lilleman.

    Vi har en blogg, men bloggen avslöjar allt och blottar oss rejält.
    Jag vet inte ännu om jag vill ha okända människor tittandes på "oss" eftersom risken är stor för klavertramp vad gäller kommentarer (vi har redan fått ett av en idiot)
    Dock har vi redan fått en mängd besökare, över 1000 på 48 timmar.

    Jag lägger in en bild på Storebror och lilleman på min sida.

    Tack alla för er empati.

  • gambler07

    Vad fina de är dina killar!

    I stockholm så står sjukhuset för kistan då det gäller barn.


    Vi hade också kistbegravning, min sambo är från norrland (född i kiruna) och vad jag förstår är det vanligare där än här. För honom så var det extremt viktigt.


    Förstår vad du menar med sången, jag ville verkligen ha någon som sjöng så man hörde den  fina texten, vi hade ljusklädsel det var också viktigt.

    Vad fint med en bild på Wilmer på stenen, vi har en liten grodprins in graverat på stenen då min sambo kallade honom för grodan då  han låg i magen och för mig så var han en liten prins.

    När det gäller blommor till begravningen så tackade vi nej i sorgebinderier. Vi beställde det vi ville ha ett blomsterhjärta i blått, vitt och grönt. Alla sådana där sorgebinderier är så stora och det kändes så fel då kistan var så liten. Vi bad dem sätta in pengar till spädbarnsfondens forskningsfond istället för lägga flera 100-lappar på blommor, det kändes bättre. Det fina med det att vi fick jättefina kort från spädbarnsfonden med namn på de som skänkt pengar till Wiktors minne samt en sist hälsning.

    Ta hand om er!


    Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös...
  • lurv
    pg70 skrev 2008-08-31 10:34:53 följande:
    Vi kommer ju att träffa en kurator i morgon och skall ta det med henne då, hon får helt enkelt ta reda på det åt oss vad beträffar intyg som ni skriver.Vi kommer att jordfästa den lille i kista och bära vita kläder och skapa vårt eget sista farväl av lilleman.Jag har mailat en lokal begravningsentreprenör om huruvida de tar betalt för barnbegravningar.Om dom gör det tar vi tag i det själva.Då tänker jag på gravsten, kista, dekorering, florist, musik (vill jag en kvinnlig solist som sjunger "sov i ro, somna in" barnvisan) och en bra lokal präst som vi vet om kan detta med värme och empati.Jag har själv lite erfarenhet av när mamma dog när vår äldsta son föddes, han hann bli 3 dagar när mamma dog.Fonus tog 25 000 kr för rätt mycket, det var transporter, avgifter till fonus och en himla massa "onödigt" jag som ensam son hade kunnat fixa själv.Nu i Wilmers fall är vi väldigt många på min sambos släkt som kommer att hjälpa oss, har också många vänner på orten (Kiruna) ( ogillar att avslöja sådant eftersom den personliga integriteten är extremt viktigt för mig)Som ni också skriver vet prästen det mesta och att vaktmästaren ordnar det praktiska.Stenhuggaren har vi ett gott samarbete med så där finns det säkerligen möjligheter att få ett bra pris.Stenen kommer att innehålla en bild på lilleman.Vi har en blogg, men bloggen avslöjar allt och blottar oss rejält.Jag vet inte ännu om jag vill ha okända människor tittandes på "oss" eftersom risken är stor för klavertramp vad gäller kommentarer (vi har redan fått ett av en idiot)Dock har vi redan fått en mängd besökare, över 1000 på 48 timmar.Jag lägger in en bild på Storebror och lilleman på min sida.Tack alla för er empati.
    Ber först att få beklaga förlusten av sonen En hel av de saker som du har radat upp att ni behöver hjälp med är ju sådant som ni själva kan göra. T.ex prata med en florist och be om hjälp med dekoratio till babybegravning. De har ofta fina kataloger att beställa ur om ni inte har egna önskemål.

    När min dotter dog för snart 25 år sedan så fungerade det iallafall i Sthlm så att bebisar som dog på sjukhuset fick kista av sjukhuset. Visserligen ingen påskostad kista men en kista iallafall. Kolla isåfall med prästen om inte er kysrka har ett bårtäcke eller om ni själva kanske har ett sätt påslakan med barnmotiv som ni kan använda.

    Har ni ingen egen solist som kan sjunga i kyrkan så brukar prästen kunna hjälpa till även med det.

    Stenhuggare har ni redan kontakt med kanske kan h*n hjälpa till att ordna en sten också om ni inte vill leta efter en egen natursten.

    Dekorationer ocm det inte ska vara avancerade kanske släkten kan hjälpa till med.

    Hoppas att ni får det så som ni vill ha det.
  • Förhoppningar

    Vi hade ingen alls kontakt med begravningsbyrå. Vår son kremerades. Aska och urna sänkte vi i havet. Vi åkte ut med lotsbåtarna och hade en präst med oss som höll en liten ceremoni. Det var maken, jag och vår tvillingdotter.
    Dödsannons i tidningen ordnade vi med själva. Blomsterkrams beställde vi själva hos blomsterhandlaren.

    Beklagar er stora förlust. Hoppas ni får till den ceremoni som ni själva önskar.
    Vill man kan man göra väldigt mkt själv. Det är dock inte alla som vill det. Med det är klart att man får.

  • Förhoppningar

    Glömde säga; gjorde i ordning gossen och lade honom i kistan själva. Sjukhuset ordnade så kistan kom tillkrematoriet. Vi hämtade själva urnan på krematoriet innan vi åkte ut med båt på havet.

  • Vilja 71

    Hade skrivit låångt här och lyckades trycka bort allt - inte kul!
    Vill beklaga er stora förlust! Var inne och tittade i ditt galleri - du har två otroligt fina pojkar! Även om du bara får ha den ena hos dig!

    Gällande att ordna med begravning. Vi förlorade vår son samma dag han föddes - den 10/7 i år.
    Vi ordnade det mesta med begravningen själva. Vi kontaktade en mindre begravningsbyrå där vi bor. En mycket trevlig kvinna som är specialicerad på när det gäller barn hjälpte oss. Hon gav oss tips och råd och var tydlig med att hon fanns för oss om vi behövde henne - hennes hjälp var kostnadsfri!! Enorm service tycker jag!
    Vi köpte kista genom byrån och hon hjälpte oss med annonsen (hutlöst dyr!!). Men allt annat gjorde vi själva.
    Vi tog med kistan till minnesstunden, klädde och gjorde iordning vår son och la honom i kistan. Efter minnesstunden tog vi med vår son i bilen till begravningen. Min sambo bar kistan till gravplatsen. Han och hans bror sänkte tillsammans ner kistan. Prästen som var med hade vi kontaktat själva och planerat med.
    Blommor hade vi ordnat med själva.
    Sten har vi beställt från vår lokala stenhuggare.

    Vi bestämde tillsammans vad som var viktigt för oss. Mycket lyhörda för varandra. Det tror jag är viktigt att man är! Att allt blir så det känns rätt för båda! Det kan ju inte göras om!!
    Jag tror också (om man känner det själv)att det är viktigt att man gör så mycket som möjligt själv. Det rådet fick vi också från läkaren som var med när vi förlorade vår son.

    Många kramar

  • hewi81

    Först av allt så vill jag beklaga sorgen.

    Man kan ordna en begravning helt själv, det är ovanligt men man kan göra det.
    Vad som kan vara bra är att ändå kontakta en begravningsbyrå för att få veta vad man ska tänka på, vissa papper och sådant som ska införskaffas, och vill man inte ha med Fonus att göra kan man ju antingen ta en SBFbyra eller en helt fristående för att få den hjälpen.

    Även om man till slut väljer att anlita en begravingsbyra så finns det inga hinder att som anhörig att själv svepa, lägga den avlidne i kistan och vara med på alla olika "delar" av en begravning. Men då har man avlastning om man inte skulle orka.

    Det där med begraving som det skrevs om i något inlägg högre upp så vet jag att många byråer tar väldigt lite betalt för barnbegravingar, ofta tar de bara betalt för kista, blommar och sådant som de själva inte kan utföra men själva arbetet är gratis.

    Jag hoppas att du fått lite svar och OM ni nu väljer en begravningsbyrå, se till att ni känner att ni får komma till tals med begravningsentreprenören och att ni får det som ni vill ha det, väljer man en kyrklig begravning måste man ju följa kyrkans ordning men väljer man borgerlig så kan man lägga upp begravningen precis som man vill ha den.

    Många kramar
    /blivande begravningsentreprenör

  • pg70

    Hej alla..

    har läst lite.

    Vi har varit i kontakt med en privat begravningsbyrå och hennes hjälp med det hon kan, det handlar om att göra lilleman iordning, med kista och sådana saker. Vi kommer därefter göra allt själva, det handlar om att jag skall bära kistan till kapellet, bära kistan ifrån kapellet för vidare transport i bil.
    Sen är det inte så mycket mera egentligen.

    Ceremonin i kyrkan kommer att bli något vi till stor del kommer att styra i samråd med prästen.
    Eventuellt kommer jag producera ett bildspel på projektor eller LCD-tv

    Däremot musik:

    Vilka musikstycken anser ni kan passa när det gäller barn?
    Vilken musik hade ni med?

    Sten:

    Vi har funderat på en vit sten, var hittar man en sådan? Vi vill helst hitta en sådan sten själv i naturen. Det finns ju halvvita och gråvita men helt vita? finns dom ens?

  • pg70

    Ja här är jag. min profil är inte "sann" men detta kanske jag ändra sen.

    Har läst er sida och vi kommer ha en kvinnlig gitarrist som spelar och sjunger "lykkeliten" detta kommer att filmas i en nyinköpt hdv-kamera.

    I stället för en bild kommer jag producera ett bildspel som visas på en projektor alt. 40" LCD tv.

    Detta bildspel kommer att synkas (passa ihop) med talet av präst, psalmer etc...

    En fotograf håller jag på att spåna i som skall ta bilder.

    Vi har ju vår blogg som har ökat extremt mycket, 7500 besökare på 2.5 vecka, vi får mängder av mail, sms.

    Det känns "kul" att många tänker på oss.

    Jag kommer att ställa en "poll" angående Wilmers död.

Svar på tråden Begravning