Ni som kallar er oförklarligt barnlösa!!
Har ni regelbunden mens? Vi har inte fått nån "diagnos" men jag har oregelbunden mens, 30-45 dagar...
Har ni regelbunden mens? Vi har inte fått nån "diagnos" men jag har oregelbunden mens, 30-45 dagar...
Vi är diagnostisedrade som oförklarligt barnlösa.
Själv har jag misstankar om att jag har endometrios trots att jag inte har de typiska smärtorna. Dels har det synts konstiga "skuggor" på mina äggstockar på VUL ett par gånger. Dessutom finns det i släkten då men mamma och två av mina tre systrar har haft det. Förstod av sekreteraren på HS att det står i min journal att jag har misstänkt endo fast de inte sagt något till mig, så helt oförklarligt är det kanske inte ändå.
Jag har försökt att få göra en titthålsop, men läkarna tycker att det är onödigt eftersom resultatet är ivf-behandling i vilket fall. Det skulle kännas bra med en diagnos, dock...
Trump, jag var SÄKER på att jag hade ägglossning pga. regelbunden mens. Jag lämnade blodprov både före och efter ägglossning som tydde på det. När vi slutligen gick vidare till insemination och det följdes upp med vul så konstaterades det att mitt ägg växte sig till maxstorlek för att sen krympa och gå tillbaka.... Snacka om dålig överraskning! Så det blev Pergotime som följdes upp av Pregnylspruta och vul så det blev en garanterad ägglossning. Detta hjälpte inte oss så nu blir det hormonsprutor i höst, kombinerat med akupunktur. Trump - ge inte upp! Du kommer nog bli gravid så småningom ska du se, ofta är det bara små hjälpmedel som behövs! Var hoppfull och tänk bort gravida vänner med tankar som "jaja, min bebis vill inte komma till oss riktigt än, men snart så är det vår tur..."
Inga fel hittades på min mans simmare. Jag har alltid haft regelbunden mens, men enl blodprov inte alltid ägglossning. Blev ändå inte gravid då vi vet att jag haft ägglossning. Kontraströntgen av äggledare var ua. Är nu gravid genom IVF, men önskar att vi hade fått veta varför det inte gick på naturlig väg.
Vi är oförklarligt barnlösa! Jag har regelbunden mens (24 - 26 dagar). Har genomgått två utredningar, den första ansågs knapphändig av min andra gyn. Fick rekommendation att testa insemination istället för att hoppa på IVF på en gång. Vi blev gravida på första försöket, tyvärr blev det missfall.
Men vi ska försöka med insemination några gånger till och det känns ju mer hoppfullt nu när man äntligen fått känna på hur det var att vara gravid!
Tack Mumla for dina uppmuntrande ord!
Vi är också oförklarligt barnlösa sedan ca 5 år tillbaka (har slutat räkna nu...). Utredningen visade inte på några fel, och vi har hunnit göra 2 IVF och 3 FET hittills utan resultat. Jag har regelbunden mens, och cykler på mellan 27-35 dagar. Får utslag på äl-stickor också... Vet inte varför det inte blir barn. Ska snart börja spraya inför sista IVF-omgången och hoppas av hela mitt hjärta att vi ska lyckas.
Vi är också oförklarligt barnlösa sedan 4 år, inga "fel" konstaterade på någon av oss. Min man har barn sedan tidigare. Har gjort en IVF och väntar nu på att få göra FET ostimulerat. Har bestämt mig för att gå till en zonterapeut för att se om de kan hjälpa till och se var ev felet ligger. Känns som om det vore lättare om man hade en diagnos så att man lättare kunde behandla...
Undrar om det kan vara så att vissa par inte "går ihop" rent kemiskt/biologiskt, och att man inte blir gravid pga att det är så? Kan det isåfall vara så att man "stöter bort" ägg som är befruktade av ens partner...? Men kanske hade man varit gravid för länge sedan om man försökt med en annan individ? Lite förbjudna tankar kanske, men de kvarstår hos mig. För visst har man hört talas om par som har försökt jättelänge, sedan går de isär och plötsligt ska någon av dem bli förälder med "den nya/nye". Vad tror ni andra?
Har ju inga planer på att byta gubbe...
Isis, ja de där funderingarna har man ju haft...har inte heller några planer på att byta gubbe utan vi får kämpa på! Du har inte frågat nån läkare om det kan vara så att man inte är "kompatibla" ? Tänk om man skulle få det beskedet...de kanske hellre låter oss tro att vi är oförklarligt barnlösa...vem vet?!
det är inget fel på mig eller min sambo och vi har varsitt barn från tidigare förh. men vi kan inte få ett gemensamt och ska nu gör ivf eller icsi!? har fattat att en ivf = ägg+spermie läggs i en burk och sen får spermien försöka själv komma in i ägget, medans en icsi= spermien tvingas in i ägget. kan inte ivf jämföras som en vanlig sexakt under ägglossning??eller har jag fått allt om bakfoten???!
Vi är också klassade som oför.barnl. och efter att ha slutat använda Ipren vid mensvärk så lyckades vi först med IVF och nu efter sonen kommit dessutom naturligt trots amning 1 ggr per dygn!!! Tyvärr slutade det i missfall, men det sker ju med ganska många graviditeter..
Givetvis så tror jag att felet var Ipren, men säker kan man förstås inte vara. Vi ska nu försöka med två cykler med Pergo för att förstärka egen ägglossning och därefter gör vi FET om inget händer.
Jag vågar ALDRIG mer äta Ipren. Hur gör ni andra? Tar ni Ipren vid mens? Kanske detta kan ligga bakom en del av oss oförkl. barnlösa?
Kramisar!!
Ja, jag har både ÄL och regelbunden mens. Blev lite annorlunda cykel när jag åt Pergotime, men nu är det normalt igen.