• LykkeLee

Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?

Mina tonåringar gör inte speciellt mkt.. Killen är 14 och tjejen 13. Dom hämtar småsyskon på dagis och fritids ibland och ska städa sina rum (vilket jag i stort sett alltid får tjata om innan det blir av) dom har 600:- var i månadspeng. Vad kan jag kräva dom? Vad är rimligt?

Vill ju inte att dom inte ska få någon fritid heller..

Hjälp mig

• Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 16:52:00 följande:
    De är 16 och 13 år gamla och får 800 resp. 400 i månadspeng. Den är somjag sa helt utan krav. Jag tar för givet att alla hjälper till i vårt hem utan betalning.
    Jo det kan man ju tycka.. men om dom INTE gör det??
  • Majsan70
    Alle skrev 2008-09-22 17:00:01 följande:
    Min dotter är en kläddrällare av rang och jag blir arg och lessen när hennes fina och ibland dyra kläder ligger på golvet i flera veckor och blir skitiga och äckliga innan hon ens har hunnit använda dem,.
    Men de blir ju inte förstörda för det. Det är hennes val kan jag tycka och hon kan ju vara med o tvätta sin egen tvätt oxå.

Min son har ocd och touretts bland annat o har fruktansvärt svårt att hålla reda på sitt rum av den anledningen. Alltså ser det ofta ut som en soptipp, men enda gången jag lägger mig i är när hans dammråttor flyttar ut till oss.
  • Biggan42

Min 14 och 16 åring får barnbidr resp studiebidr vilket skall räcka till kläder och nöjen. Ibland sticker vi till dem lite extra, är ej så hårda med det. Allmänt hyfs krävs, samt sköta skolan dock ej direkt kopplat till pengen. Göra saker som vi ber om tex handla. Plocka undan på rummet, ibland går jag en runda och samlar in tvätt för jag kan inte se det ligga! Ibland struntar jag i det. Damsuger gör jag för det mesta samt städar eras toa, dock gör de alltid rent efter sig själva då de skitit!

• Majsan70
    LykkeLee skrev 2008-09-22 17:03:57 följande:
    Jo det kan man ju tycka.. men om dom INTE gör det??
    Då har du inte gjort det klart i ett tidigt skede o bör sätta dig o prata allvar med dem nu. Det kommer ta tid för dem att ställa om sig om de inte är vana vid att ta gemensamt ansvar för hushållet, men det går.
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:05:24 följande:
    Då har du inte gjort det klart i ett tidigt skede o bör sätta dig o prata allvar med dem nu. Det kommer ta tid för dem att ställa om sig om de inte är vana vid att ta gemensamt ansvar för hushållet, men det går.
    Nej jag vet att jag varit för "slapp". Det har sina orsaker tro mig (det är dock för känsligt för att gå in på här) men jag vill inte ha det såhär heller..
  • Majsan70
    LykkeLee skrev 2008-09-22 17:08:02 följande:
    Nej jag vet att jag varit för "slapp". Det har sina orsaker tro mig (det är dock för känsligt för att gå in på här) men jag vill inte ha det såhär heller..
    Bara att sätta igång en förändring då. Men förbered dig på att det tar tid och att de säkert inte kommer att gilla förändringarna.

Förklara oxå noga varför du inför förändringarna.
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:10:04 följande:
    Bara att sätta igång en förändring då. Men förbered dig på att det tar tid och att de säkert inte kommer att gilla förändringarna. Förklara oxå noga varför du inför förändringarna.
    Vet inte hur jag ska lägga fram det bara.. dom stirrar surt på mig varje gång det kommer på tal plus att det startar en inre konflikt hos mig varje gång och jag vacklar. Jag behöver verkligen er hjälp. Vad ska jag ge dom för sysslor. Vad ska jag göra om dom inte gör det dom blivit ålagda? Snälla hjälp mig.
  • danitra
    LykkeLee skrev 2008-09-22 17:12:17 följande:
    Vet inte hur jag ska lägga fram det bara.. dom stirrar surt på mig varje gång det kommer på tal plus att det startar en inre konflikt hos mig varje gång och jag vacklar. Jag behöver verkligen er hjälp. Vad ska jag ge dom för sysslor. Vad ska jag göra om dom inte gör det dom blivit ålagda? Snälla hjälp mig.
    Rimligt är att dom tar sin del av ansvaret för städningen i hushållet. Alltså, dom plockar undan sina saker, sin disk och liknande. Dessutom kan dom få en uppgift i veckostädningen (en toalett, dammsugning eller dammtorkning). Gör dom inte det så får dom neddragen månadspeng (klart du ska ha betalt om du gör deras städning!).
  • pinguuu

Min 18 åring har sina pengar helt själv.

Min 13  åriga pojk har 500;- i månadspeng + att han har en flitlista.. Det kan bli nästan 800 i månaden i stället, denna flitlista är någonting han och jag själva kommit på och den är väldigt ppulär för både vuxna och barn som kommer.....

Inget tjat längre på vad som ska göras mer än att städa rummet.
    allt utöver det kommer han o frågar om han får göra....

• Majsan70
    LykkeLee skrev 2008-09-22 17:12:17 följande:
    Gå igenom dina olika skäl noga. Skriv ner dem. Skriv gärna ner argument oxå om du är osäker. Ha detta som stöd sen när du pratar med dina barn.

Mitt synsätt är följande:
    Jag driver inte hotell
    Jag vill ha barn som kan ta ansvar
    Jag vill ha barn som klarar sig utan en curlande förälder
    Att ta hand om hushållet är det naturligaste i världen. Det är ett sätt att umgås oxå. Te.x vid tvätten eller matlagningen.
    Hjäps man åt så får man mer tid över till annat som kan gagna barnen likaså.

osv osv.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:21:40 följande:
    Gå igenom dina olika skäl noga. Skriv ner dem. Skriv gärna ner argument oxå om du är osäker. Ha detta som stöd sen när du pratar med dina barn. Mitt synsätt är följande:Jag driver inte hotellJag vill ha barn som kan ta ansvarJag vill ha barn som klarar sig utan en curlande förälderAtt ta hand om hushållet är det naturligaste i världen. Det är ett sätt att umgås oxå. Te.x vid tvätten eller matlagningen.Hjäps man åt så får man mer tid över till annat som kan gagna barnen likaså.osv osv.
    Bra argument men det som biter bäst på en tonåring är nog det första "Jag driver inte hotell" i kombination med "och om ni tycker att jag ska göra det så tänker jag ta betalt av er".
  • Majsan70
    danitra skrev 2008-09-22 17:23:11 följande:
    Bra argument men det som biter bäst på en tonåring är nog det första "Jag driver inte hotell" i kombination med "och om ni tycker att jag ska göra det så tänker jag ta betalt av er".
    Jag tror inte på biten att ta betalt. Då hade jag hellre slutat att utföra sakerna helt så hade de fått ta tag i det själva.

Så gör jag med tävtten tex. Lägger de inte ut sina smutskläder så tvättar jag dem inte o då får de fixa det själva. Diskar de inte efter middagen så växer ju disken o de får mer att göra osv.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:29:41 följande:
    Jag tror inte på biten att ta betalt. Då hade jag hellre slutat att utföra sakerna helt så hade de fått ta tag i det själva.Så gör jag med tävtten tex. Lägger de inte ut sina smutskläder så tvättar jag dem inte o då får de fixa det själva. Diskar de inte efter middagen så växer ju disken o de får mer att göra osv.
    Jo, så kan man också göra. Men jag skulle inte vilja leva i ett sådant kaos. Jag tycker man kan kräva en minimumnivå av ordning och antingen gör man det själv eller så betalar man någon annan för att utföra det.
    Tvätten är en sak men jag skulle inte palla med att ha en massa disk i köket när jag ska laga mat.
  • Majsan70
    danitra skrev 2008-09-22 17:31:34 följande:
    Jo, så kan man också göra. Men jag skulle inte vilja leva i ett sådant kaos. Jag tycker man kan kräva en minimumnivå av ordning och antingen gör man det själv eller så betalar man någon annan för att utföra det. Tvätten är en sak men jag skulle inte palla med att ha en massa disk i köket när jag ska laga mat.
    De lär sig fort. Nu har ju jag redan lagat maten när de skall diska och har de inte diskat till kvällsmaten så blir det mer disk. Mina har gjort det ett par ggr o sen har de lärt sig. Annars inser de ju inte vad hemarbetet är värt eftersom det går att köpa. Köpa sina tjänster tycker jag att de kan göra när de vet vad det innebär o kan betala för det med inkomst de själva tjänat ihop.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:44:15 följande:
    De lär sig fort. Nu har ju jag redan lagat maten när de skall diska och har de inte diskat till kvällsmaten så blir det mer disk. Mina har gjort det ett par ggr o sen har de lärt sig. Annars inser de ju inte vad hemarbetet är värt eftersom det går att köpa. Köpa sina tjänster tycker jag att de kan göra när de vet vad det innebär o kan betala för det med inkomst de själva tjänat ihop.
    Jag lärde mig inte. Trots att min mamma använde samma taktik.

Det är ju just genom att kräva pengar som dom förstår att hushållsarbete har ett värde och inte är något som bara sker.
  • Majsan70
    danitra skrev 2008-09-22 18:01:26 följande:
    Jag lärde mig inte. Trots att min mamma använde samma taktik.Det är ju just genom att kräva pengar som dom förstår att hushållsarbete har ett värde och inte är något som bara sker.
    Tyvärr har jag en annan åsikt om den saken. Men sånt är livet!
    Huvudsaken är att DU TS fått uppslag om hur du ev. kan hantera er situation.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 18:20:48 följande:
    Tyvärr har jag en annan åsikt om den saken. Men sånt är livet!Huvudsaken är att DU TS fått uppslag om hur du ev. kan hantera er situation.
    Ja, men som tur är kan man göra på olika sätt och nu har TS fått två förslag på hur man kan närma sig problemet.
  • Lovlinesss 3

Jag fick hela mitt barnbidrag när jag bodde hemme men då fick jag köpa kläder ect själv. Samt hjälpa till lite, men jag gjorde inte så mycket, höll det städat på mitt rum och tvättade ibland mer var det inte. Men jag slösade bort alla mina pengar första veckan haha men jag fick ju ändå vänta tills nästa månad innan jag fick några nya så då fick jag skylla mig själv. Lillebror min är 17 nu och bor hemma han får 500 i månaden tror jag och han spar nästan alltid sina pengar på banken. Han gör inget hemma fast mamma tjatar.

• LykkeLee

Tack för allt stöd och tips.. men jag skulle vilja ha mer handfasta råd typ en lista på vad dom kan göra osv. Vad är rimligt att dra av i pengar osv. Att skita i att tvätta t.ex. sonens kläder resulterar bara i att han går med skitiga kläder vilket inte är så trevligt för oss andra.

• LykkeLee

Dra bort pengar är det enda som hjälper.. så jag behöver tips på dels hur dom kan tjäna mera pengar och dels hur dom kan förlora pengar. jag behöver vägledning. Ni är många och ni är kloka. Jag vet att ni kan hjälpa mig!

Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?