• Livshlädje

Hemmaföräldrar - frågar era barn om dagis..?

Ni som är hemma med barn som blviit lite större - frågar barnen någon gång om dagis..? Är de intresserade och vill gå på dagis själva..?

Vad svarar ni?

Jag har en tvååring och vi ska vara hemma åtminstone något år till. Hon har nu börjat fråga om dagis, och säger ibland att hon oxå vill gå på dagis.

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Svar på tråden Hemmaföräldrar - frågar era barn om dagis..?
  • hotten

ano... vi pratade ju om föräldrar som vill å väljer att vara hemma med sina barn.. så kan man tillfredställa så små barnsbehov om man vill!
    Jag har inte dömt för att någon annan väljer nått annat... (vilket tom står på sista raden i den texten du citerat...)

• hotten

ano: alltså om du anser att en 2 åring blir bäst tillfredställd genom att få leka massor emd andra barn å inte med dig å farmor så är det din åsikt, men poängen här var ju att även de kan du ge barnet även utan dagis OM du vill vara hemma å med barnet. (alltså olika aktiviteter i barngrupper)

• lärjunge
    Livshlädje skrev 2008-09-29 12:34:46 följande:
    Ni som är hemma med barn som blviit lite större - frågar barnen någon gång om dagis..? Är de intresserade och vill gå på dagis själva..? Vad svarar ni? Jag har en tvååring och vi ska vara hemma åtminstone något år till. Hon har nu börjat fråga om dagis, och säger ibland att hon oxå vill gå på dagis.  
    Hejsan -

Nej min son alltid säger "Jag vill INTE till dagis! Jag går ju på öppna förskolan ju!!!" Och det gör vi dagligen Min son (och framtida barn) ska aldrig vara "dagis"barn.

Läs boken "Mamma@home" av Elise Claeson! Såååå bra!
  • pigglet

Mina äldsta har frågat om dagis. Då svarar jag bara: det blir när du blir 4 år. ( De har börjat 15 timmar då)

Jag tänker att de vet ju inte vad det innebär - att de frågar och är nyfikna på vad det där med dagis är för något, är ju inte samma sak som att de "behöver det" eller ens skulle trivas.

• Anouschka
    hotten skrev 2008-10-29 23:52:21 följande:
    ano: alltså om du anser att en 2 åring blir bäst tillfredställd genom att få leka massor emd andra barn å inte med dig å farmor så är det din åsikt, men poängen här var ju att även de kan du ge barnet även utan dagis OM du vill vara hemma å med barnet. (alltså olika aktiviteter i barngrupper)
    Ja, det är min åsikt och det står jag för. Jag tror inte att hemmamammor som tar barnen på aktiviteter á la öppna förskolan kan ge barnen samma stimulation som dagis kan (baserat på egen erfarnhet med mååånga barn som går hemma hela tiden - dessutom så är deras mammor fruktansvärt frustrerade, har inget tålamod med sina barn, och barnen har svårt med den sociala biten), men det är som sagt min åsikt. Nu kanske min dotter är mer "krävande" när det gäller det sociala än andra barn i hennes ålder, hon är fruktansvärt tidigt utvecklad och lätt på en 3 1/2 årings nivå språkligt, motoriskt och rent allmänt mentalt. Och ja, hon frågar om dagis då vi är hemma därför att hon saknar sina kompisar och tycker att det är otroligt roligt där.

När min dotter en dag förhoppningsvis blir storasyster och jag kommer att vara hemma med Liten så kommer hon att gå på dagis.
  • Lum
    hotten skrev 2008-10-18 21:28:55 följande:
    att ha eller inte ha på dagis men en helt skild sak..begrepp att inte räcka till låter otroligt i mina öron, som förälder får man ju se till att räcka till å göra massa saker osv.. naturligtvis olika hur krävande barn man har men ändå, som förälder kan man minst lika mycket som tanterna på dagis eller??
    Jag har inte ens barn än, så frågan är väl egentligen inte riktad till mig, men jag måste ändå få kommentera på en sak: "Tanterna på dagis" har ju en utbildning i att ta hand om barn. Så jag tror faktiskt att de har en kompetens som många föräldrar inte har. Därmed vill jag inte säga något om huruvida barn mår bäst av att vara hemma eller i förskolan. Det är mycket troligt att detta är väldigt individuellt.
  • Livshlädje

Jag vill inte ha nån pajkastning här!

Frågan var inte dagis eller inte dagis!

Jag är hemma med mitt barn för jag känner att det är det bästa för min dotter. Och jag förväntar mig att alla fungerande föräldrar försöker göra det som är bäst för sina barn!

• Lum

Njuta: Jag hoppas att du inte tycker att jag kastat några pajer, för det var inte min mening. Jag vill bara inte låta ett påstående stå helt oemotsagt. Jag är som du övertygad om att alla föräldrar försöker göra det som är bäst för sina barn

• hotten

Lum: jag har samma utbildning som tanterna på dagis, så tanterna var inte negativt skrivet. D

• hotten

Lum: jag har samma utbildning som tanterna på dagis, så tanterna var inte negativt skrivet. D

• hotten

däremot har jag mer tid å angagemang för mitt barn än tanterna på dagis med stora barnmgrupper har tid (å lusst) med

• Ninette

Min äldsta dotter var hemma tills hon fyllde 3 år, från ca 2.5 år frågade hon efter dagis då hennes bästis började på dagis.

Vi gick på ÖF 3-4 dagar/vecka men det räckte inte för henne då hon var den enda 3 åringen och de andra barnen var jämngamla med lillasyster (då 1 år) och yngre. Dagis låg i huset bredvid öf och min dotter frågade varje gång dagisbarna var ute då vi kom varför hon inte fick vara med dom stora barna (= jämnåriga)... Så hon fick börja 15 tim/vecka när hon var 3 år och 1 månad, passade henne som jättebra.
    Första inskolningsdagen tyckte hon vi kunde vänta i bilen ;)

• Livshlädje

LeAnna - så borde det alltid få va - att barnet själv visar att det vill! Härligt!

Min dotter är bara nyss fyllda två och jag får samma reaktioner från henne - hon vill in på dagis o leka med barnen där! Men jag tror inte hon _vill_ behöva lämna mig för den sakens skull, än!

Men här är öppna förskolan bara tillgänglig för oss en förmiddag i veckan. Lite snålt, och jag skulle gärna kunna gå dit lite oftare.

• pigglet

Det kanske finns andra ställen där föräldrar träffas med sina barn. Här har biblioteket sago/lekstund. Nästan varje kyrka har öppen förskola, och kanske sånglek.

• Livshlädje
    pigglet skrev 2008-11-03 20:11:13 följande:
    Det kanske finns andra ställen där föräldrar träffas med sina barn. Här har biblioteket sago/lekstund. Nästan varje kyrka har öppen förskola, och kanske sånglek.
    Ja, det är lugnt för vår del. Vi har bland annat flera dagmammor i området och lekparken här utanför är ofta full med barn! Men just ÖF, med halvstyrda gruppaktiviteter ger något annat.. Kyrkan har ÖF, men på vår sova-middag-tid, tyvärr. Det är inget stort problem för oss, vi har bra dagar ändå!
  • Mammatillfem

Mina fem har inte varit på dagis någon av dem och inte saknat det heller.
    Ingen har pratat om det mer än när vi läst någon sagobok där någon råkade gå där i den,då pratade man ju om det..men de har aldrig VELAT gå där heller,och är nu så tacksamma de slapp gå på dagis som små,slitas upp tidigt,sressas hem..de säger de som unga vuxna nu och det är betyg som värmer..de är tacksamma för att jag varit hemma med dem och att de haft en underbar,rolig,trygg och lugn barndom utan sressen många har nu..

Svar på tråden Hemmaföräldrar - frågar era barn om dagis..?