Madigan.. jag har suttit och läst igenom hela tråden, och inte hittat så många inlägg där du får lite tröst och råd!
Att klanka ner på ditt sätt att tackla din son, kommer oftast från någon småbarnsförälder, som inte riktigt provat på hur det i verkligheten är, att ha tonåringar hemma.
Råd från lärare, som bara har dom under dagarna, och inte till närmelsevis kan förstå hur dom kan vara när dom kommer hem!
Jag har två tonårsbarn hemma, varav en 13-årig flicka, som har jättesvårt för att hålla reda på sina saker, för henne är det skåpnyckeln till skolan, som alltid är på vift. de delar på skåpen och är två st. på varje= alltid nån som har nyckeln??
Jag har provat med allt möjligt, och det är min själ inte lätt att konversera alla dagar! hon har bara gått en halv termin i 7:an och jag kan inte räkna alla gånger nyckeln varit borta.
Det roliga är att den alltid kommer tillbaka... hon lägger ifrån sej den, eller glömmer den i låset, eller i nån byxficka, eller i nån hood-ficka.. den har tom. fått en omgång i tvättmaskinen...
Husnyckeln har hon däremot i ett nyckelband, som sitter fast i hennes väska tillsammans med cykelnyckeln, det funkar bra..
Jag tror inte att det hjälper att dom får betala borttappade nycklar, dom är helt enkelt så disträ i den här åldern, så det är väl bara att försöka få dom att förstå hur viktigt det är att ha tankarna med sej hela dan, och att tänka på var man lägger nycklarna... grejjen är nog att dom inte tycker nycklarna är så viktiga? tror du inte det? för åtminstone min dotter har aldrig vare sej slarvat bort sin mobil eller MP3, båda dom sakerna kan hon ju inte leva utan, så de vet hon var hon har...
Det här med er husnyckel då.. har du provat med att förklara att en borttappad husnyckel KAN vara en orsak till inbrott?
Att någon faktiskt objuden kan komma sej in i er hem?
sånna saker brukar ta lite mer, då får dom tänka till lite