• madigan

13-åring

Vad fariken gör man med en 13-åring som vägrar lyssna?
    Han cyklar på bilvägen, iklädd svarta kläder,inget lyse.
    Han BER om att bli påkörd!

Sen nycklarna, vi har sagt tusentals ggr att han ska ha ett nyckelband. Ja han sätter på ett nyckelband, sen går de 2 dar då har han inget band. Han stoppar nycklarna i fickan.
    Jag har sagt förut att tar du bort bandet då ryker din hemnyckel.
    Nu har han inget band, jag har tagit bort hemnyckeln.

Han ska inte förstöra för oss, tappar han sin cykelnyckel ....fine
    då får han gå .

Vad tycker ni??

• Svar på tråden 13-åring
  • madigan
    fain skrev 2008-10-15 09:34:39 följande:
    Du, jag tror att det är viktigt att du börjar ta honom på allvar.Du säger att han påstår och underförastått att det är någon annan som sabbat?Vad händer om han skulle vara ärlig och säga, ja morsan jag slog sönder dom?Skulle du straffa honom på något sätt som tex skälla och dra in veckopeng?Däri anser jag att man uppmuntrar till ett lögnaktigt beteende.Kräv ärlighet och bit dig i tungan om han nu är ärlig!
    Ja han får betala ett nytt då.
  • Cocarola

Köp som redan föreslagits lysen man tar av cykeln. Tar någon annan sönder dem så betyder det att killen lämnat lysena kvar på cykeln, eller om han själv gör det och i vilket fall får han bekosta nya, det lär han väl ledsna på ganska snart. Tala om i förväg att varje gång ni ser honom cykla i mörkret utan lyse så blir han utan cykel en vecka. Eftersom det handlar om grupptryck så kan ni göra det lättare för honom genom att be läraren föreslå detta för alla föräldrar i klassen, så kanske han inte blir den enda som får konsekvenser, och då blir det kanske mindre press från kompisarna. Säkerhetsfrågar kan man inte kompromissa med.

Ett praktiskt tips för nycklarna: sy fast en rund metallring inuti fickorna på mjukisbyxorna (man kan ta en ring från en billig nyckelring eller köpa i hobbyaffär). Där kan man fästa nycklarna med en liten karbinhake, helt osynligt.

• fain
    madigan skrev 2008-10-15 09:41:00 följande:
    Ja han får betala ett nytt då.
    Vad händer på ditt jobb om kaffemuggen går sönder i diskmaskinen? Betalar du en ny?

Tills du inte _vet_ att det är han som sabbat det tycker jag att det är en taskig, orättvis och för er enkel lösning att kräva att han betalar.
    Å andra sidan det som sagts förut om avtagbara lysen kan ni avtala att han ska vara aktsam, använda vid mörker osv. Men att han vet om villkoren från början och inte lite efter hand...
  • vampyria2
    madigan skrev 2008-10-15 09:27:08 följande:
    jovisst, men vi har köpt så många lysen och han kommer hem med trasiga och påstår att nån annan har sabbat dom.
    Köp då en som går att ta med sig, och om den går sönder så får han även köpa en ny sån   Man kan hålla på och tjata i evigheter på tonåringar men oftast så hjälper det inte och då måste de lära sig att deras slarv har konsekvenser
  • madigan
    fain skrev 2008-10-15 09:46:48 följande:
    Vad händer på ditt jobb om kaffemuggen går sönder i diskmaskinen? Betalar du en ny?Tills du inte _vet_ att det är han som sabbat det tycker jag att det är en taskig, orättvis och för er enkel lösning att kräva att han betalar. Å andra sidan det som sagts förut om avtagbara lysen kan ni avtala att han ska vara aktsam, använda vid mörker osv. Men att han vet om villkoren från början och inte lite efter hand...
    de behövs inte eftersom de är en skola och där går muggar och annat sönder tusentals ggr per dag
  • madigan
    vampyria2 skrev 2008-10-15 09:58:14 följande:
    Köp då en som går att ta med sig, och om den går sönder så får han även köpa en ny sån   Man kan hålla på och tjata i evigheter på tonåringar men oftast så hjälper det inte och då måste de lära sig att deras slarv har konsekvenser
    de är såna som går plocka med sig som vi har köpt och talat om att nu tardu in den.
  • vampyria2
    madigan skrev 2008-10-15 10:02:30 följande:
    de är såna som går plocka med sig som vi har köpt och talat om att nu tardu in den.
    Ja och gör han inte det så får han ta av sinna pengar och köpa nya, kan lova dig att då blir de rädda om sakerna
  • sasssyy
    madigan skrev 2008-10-15 10:01:35 följande:
    de behövs inte eftersom de är en skola och där går muggar och annat sönder tusentals ggr per dag
    men det var ju en liknelse... synd att du inte förstod det och tog det till dig.
    Han är 13.... vaför talar du om honom som om han vore en fullfjädrad brottsling som man "ändå inte kan lita på".. det är många "han påstår" och "han kommer ändå bara att..."

Hade jag fått dem orden från min morsa, eller uppfattningen att hon tyckte så hade jag förmodligen sparkat sönder hela min cykel bara för att reta kärringen.

Frågar ÅTERIGEN.. har ni suttit ned med honom och förklarat VARFÖR han måste ha lyse och reflexer och sånt.. det är lika mycket lag på det som cykelhjälm. Förklara att det är för att ni är rädda om honom och att även om HAN ser sig för så finns det alltid folk ute på vägarna som INTE gör det och att ni är rädda att något ska hända.
    Försöka tala med honom istället för att pressa och anklaga
  • madigan
    sasssyy skrev 2008-10-15 10:08:58 följande:
    men det var ju en liknelse... synd att du inte förstod det och tog det till dig.Han är 13.... vaför talar du om honom som om han vore en fullfjädrad brottsling som man "ändå inte kan lita på".. det är många "han påstår" och "han kommer ändå bara att..."Hade jag fått dem orden från min morsa, eller uppfattningen att hon tyckte så hade jag förmodligen sparkat sönder hela min cykel bara för att reta kärringen.Frågar ÅTERIGEN.. har ni suttit ned med honom och förklarat VARFÖR han måste ha lyse och reflexer och sånt.. det är lika mycket lag på det som cykelhjälm. Förklara att det är för att ni är rädda om honom och att även om HAN ser sig för så finns det alltid folk ute på vägarna som INTE gör det och att ni är rädda att något ska hända.Försöka tala med honom istället för att pressa och anklaga
    Men vi har gjort de.
  • sasssyy

gör det igen... han är som sagt 13 år.. det fastnar inte... jag tycker det är en väldigt tråkig ton du framställer honom vid.. jag som jobbar med killar och tjejer i den åldern ser ofta barn som får höra hemma att "det är ju ingen idé att vi köper en mobil till dig, du kommer ju bara ha sönder den direkt".. eller tjejen som inte fick ny cykel "för den blir ju bara stulen eftersom du ställer den på så dåliga ställen hela tiden"

Många barn har man fått trösta och vid något tillfälle har jag även kännt mig tvingad att ta upp det vid utvecklingssamtal, hur viktigt dialogen med så pass stora barn är.

Bestraffa honom inte.. han mår förmodligen redan dåligt om han får lysena söndersparkade hela tiden (jag utgår nämligen från att det inte är hans fel att dem går sönder) men ta ifrån honom vissa privilegier.. tex.. Om du inte har lyse som funkar får du inte cykla till skolan. Det är ju samma med bilar, har man inte lysen som funkar så får man böter, det kan man få för cykel också och poliserna bevakar skolor så här års just av den orsaken.
    Vänta någon månad och ge honom sen cykeln tillbaka på prov, utrustad med lampor som han måste ta med in, kommer de tillbaka trasiga så ställs cykeln undan tills det blir ljust ute och han inte behöver ha dem.

• fain
    madigan skrev 2008-10-15 10:01:35 följande:
    Jag tror du missförstår mig.

OM det är så att andra sabbar, ska han betala?
  • vampyria2
    fain skrev 2008-10-15 10:15:01 följande:
    Jag tror du missförstår mig.OM det är så att andra sabbar, ska han betala?
    Ja efter som de har köpt saker som han kan ta med sig och se till att de inte blir förstörda så ska han betala för då har han inte skött det som han ska, annser jag
  • madigan
    fain skrev 2008-10-15 10:15:01 följande:
    Jag tror du missförstår mig.OM det är så att andra sabbar, ska han betala?
  • madigan
    vampyria2 skrev 2008-10-15 10:17:13 följande:
    Ja efter som de har köpt saker som han kan ta med sig och se till att de inte blir förstörda så ska han betala för då har han inte skött det som han ska, annser jag
    ja egentligen är de ju så, men hur ska man veta om de är han eller nån annan? Vi tar för givet att de är han när vi bett honom ta in lysena och han "glömmer" ta in dom eller säger att de är andra som sabbar dom.
  • fain
    madigan skrev 2008-10-15 10:17:50 följande:
    Nä, det tycker inte jag heller.
    Då måste du vara helt spiksäker på att det verkligen är han som sabbat och inte mer eller mindre öppet anklaga honom för att ljuga.

Gör upp reglerna innan. Utan lyse - ingen cykel.
    Cykla - lyse på, Cykel parkerad - lyse i väska.
    Lyse - ditt ansvar.
    Det skulle inte lämna något behov av att ljuga, och heller ingen anledning till att behöva veta hur lyset sabbats bara att...

Och upprepa. Och upprepa. Och upprepa tills det inte råder minsta tvivel om att han vet vad som gäller och vad konsekvenserna blir. Och var för guds skull konsekvent!
  • mimmi 1

Madigan.. jag har suttit och läst igenom hela tråden, och inte hittat så många inlägg där du får lite tröst och råd!
    Att klanka ner på ditt sätt att tackla din son, kommer oftast från någon småbarnsförälder, som inte riktigt provat på hur det i verkligheten är, att ha tonåringar hemma.
    Råd från lärare, som bara har dom under dagarna, och inte till närmelsevis kan förstå hur dom kan vara när dom kommer hem!

Jag har två tonårsbarn hemma, varav en 13-årig flicka, som har jättesvårt för att hålla reda på sina saker, för henne är det skåpnyckeln till skolan, som alltid är på vift. de delar på skåpen och är två st. på varje= alltid nån som har nyckeln??

Jag har provat med allt möjligt, och det är min själ inte lätt att konversera alla dagar! hon har bara gått en halv termin i 7:an och jag kan inte räkna alla gånger nyckeln varit borta.

Det roliga är att den alltid kommer tillbaka... hon lägger ifrån sej den, eller glömmer den i låset, eller i nån byxficka, eller i nån hood-ficka.. den har tom. fått en omgång i tvättmaskinen...

Husnyckeln har hon däremot i ett nyckelband, som sitter fast i hennes väska tillsammans med cykelnyckeln, det funkar bra..

Jag tror inte att det hjälper att dom får betala borttappade nycklar, dom är helt enkelt så disträ i den här åldern, så det är väl bara att försöka få dom att förstå hur viktigt det är att ha tankarna med sej hela dan, och att tänka på var man lägger nycklarna... grejjen är nog att dom inte tycker nycklarna är så viktiga? tror du inte det? för åtminstone min dotter har aldrig vare sej slarvat bort sin mobil eller MP3, båda dom sakerna kan hon ju inte leva utan, så de vet hon var hon har...

Det här med er husnyckel då.. har du provat med att förklara att en borttappad husnyckel KAN vara en orsak till inbrott?
    Att någon faktiskt objuden kan komma sej in i er hem?
    sånna saker brukar ta lite mer, då får dom tänka till lite

• Birgitta2

Hur du skall göra med nycklarna har jag ingen aning om. Men vad gäller cykeln så hade jag helt sonika tagit den ifrån honom! Det är inte ok att köra utan lyse. Även om han har hjälm så kan en olycka gå så illa att skallen skadas i alla fall. Ställ cykeln, och låt pojken gå i fortsättningen. Först när han är mogen nog att ha reflexer och fram-/baklyse på cykeln så kan han få börja cykla igen.

• Majsan70

Alltså min son har tappat sina nycklar ett antal ggr. Perioder har han gått utan nycklar då.

Precis som så många andra redan sagt kan jag ju tycka att an får gå en gyllne medelväg.

Den inställningen du visar här i den här tråden tror jag försvårar er relation.
    Tänk igenom igen och prata med sonen för att komma fram till en gemensam lösning.

Det finns en svår väg o det finns en lättare väg i det mesta.

Svar på tråden 13-åring