• tonåring

Ni föräldrar som snokar!

Är en tjej på 17 år som har varit in och kikat lite på den här sidan, för jag tycker det är intressant att höra vad andra föräldrar än mina egna tycker om saker.

Detta är ju främst en sida för föräldrar, men det är ju inte mer än rätt att jag får vara här och kolla, för vad jag förstår av vad jag har läst på denna sida, så är det många av ni föräldrar som är inna och kollar på sidorna som vi tonåringar är inne på.

Angående forum och så vidare som är öppet, där alla kan läsa, så tycker jag det är helt okej. Skriver man på internet där alla kan läsa måste man ju räkna med att vem som helst kan läsa, även föräldrar.
    Men efter vad jag har läst, så har jag även förstått att många av ni föräldrar också snokar i barnens rum, läser sms och kollar privata mejl också! Att snoka omkring på barnens dator och få tag i lösenord, kolla sms:en om man har glömt mobiltelefonen framme och så vidare, det är verkligen INTE okej.

Det är extremt kränkande, och om det någon gång skulle komma fram tror jag att ni skulle ha en väldigt dålig relation till era barn efter det. Jag skulle ALDRIG förlåta mina föräldrar om dom hade varit inne på mitt rum och snokat, och jag skulle aldrig mer kunna lita på dem. Jag har ju ett eget rum just för att det ska vara mitt, att man har privata saker i det, och man har ju lösenord just för att inga obehöriga ska ta sig in på sin användare.

Jag förstår inte hur ni tänker, ni vill ha en bra relation till eran tonåring där barnet ska kunna lita på dig och du ska kunna lita på ditt barn. Du vill att din tonåring ska kunna prata med dig och kunna berätta saker för dig, lita på dig helt enkelt, samtidigt som du gör ett så enormt svek mot honom eller henne genom att snoka och läsa privata saker.

Din tonåring kanske litar på dig, och att det är just därför som hon eller han lämnar anteckningsblock eller dagbok framme på rummet utan att gömma det, eller lämnar mobilen på ett synligt ställe hemma om man någon gång ska iväg en liten stund. Har ni tänkt på det? Och så sviker ni dem genom att läsa deras privata saker.

Hur hade det kännts för dig om du fick reda på att din förälder hade snokat igenom ditt rum och läst din dagbok när du var i 15-årsåldern? Att vara inne på en tonårings dator är i princip lika hemskt som att läsa en dagbok, med tanke på hur mycket man kan ha på en dator...
    I dagens samhälle är det ju så att många av hemligheterna man berättar för sina kompisar, berättas via sms och msn.

Så jag har några frågor till er föräldrar:
    Har ni någon gång läst erat barns dagbok, kollat igenom mobiltelefonen, eller snokat och fått tag i lösenord och loggat in på barnets användare?
    Och isåfall, VARFÖR?

• Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!
  • Balehead

Min dotter fick en dagbok när hon var sex år. En kväll när hon hade somnat fick jag för mig att jag skulle titta i den. (Tänkte att en sexåring kan väl inte skriva så hemliga saker). MEN! I den hade hon skrivit att en pojke i sexårsklassen hade blivit slagen IGEN och att hon tyckte att det var tråkigt. Jag blev alldeles kall. Naturligtvis tog jag kontakt med pojkens föräldrar och berättade, men jag skämdes något så fruktansvärt över att jag snokat i dagboken, och lovade mig själv att det var första och enda gången!

• Birgitta2

Jag har aldrig läst min dotters dagböcker, mail eller annat och jag skulle inte heller få för mig det. Men... när hon höll på att trassla till det för sig med droger, då letade jag igenom hennes rum gång på gång på gång. Och det ångrar jag INTE. Däremot skall privat få vara privat. Vem skall man kunna lita på om inte sina föräldrar?

Men det viktigaste i relationen förälder/barn är att aldrig döma sitt barn vad det än säger till dig som förälder. Då behöver det aldrig vara rädd för att berätta om pinsamma saker, eller saker de är rädda för, eller saker som hänt dom eller kompisarna. Min dotter har alltid kunnat komma till mig, likaså hennes vänner. Jag har aldrig dömt dom. Och hoppas jag aldrig kommer göra det.

• Sarah84
    Bevabus skrev 2008-10-22 18:22:44 följande:
    Jag har hängt på lunarstorm, blip, bilddagboken och gud vet va mera sidor under MÅÅÅÅNGA år nu och mina föräldrar har aldrig kollat upp det. Det dom har gjort är att printa in i huvudet på mig att man ska vara JÄTTEförsiktig när det kommer till att träffa människor från nätet! Vilket jag också har varit. Här behövs fan heller inget snokande. Och det kommer det inte behövas med dina barn heller om du pratar med dom i tidig ålder om vett omkring främlingar.
    Tyvärr är de inte alltid att de hjälper. Hjälper de så fine, jätte bra.
    Men du verkar tro att alla tonåringar är lika?
  • Moonis
    Bevabus skrev 2008-10-22 21:03:51 följande:
    Det ger er ändå ingen som helst rätt att snoka såvida ni inte misstänker något! Det är vidrigt, hemskt och FEL FEL FEL! Jag hoppar ur tråden nu för jag blir arg bara jag ser den så bry dig inte att svara för jag kommer ändå inte läsa det. Synd om era barn bara som har så överbeskyddande föräldrar, som inte litar på dom. Dom är sina egna personer och har sina egna liv. Synd att ni inte förstår det. HejDå.
    Jag anser inte att jag snokar som förälder. Jag har yttersta ansvaret över mitt barns säkerhet. Skulle absolut hålla koll på vilka sidor hon/han är på nätet, vilka dom är i kontakt med, kolla rummet om det skulle behövas. Dagboken skulle jag bara läsa om det va något allvarligt jag misstänkte.
    Kan förstå att du som tonåring inte riktigt förstår allt kring ens föräldraroll för dom flesta tonåringar tycker väll att ens föräldrar är jobbiga. Men dom gör det av omtanke o det är kanske svårt att förstå förren man sitter där som förälder själv.
  • FruHeo

Min mamma var allt annat än en bra mamma och allt jag berättade för henne användes emot mig, så berättade jag inget oavsett om hon försökte lirka ur mig saker eller ej. Hon snokade otroligt mycket, just för att få reda på saker.
    Dock hade min mamma kanske vid ett par tillfällen fog för att snoka, såhär i efterhand kan jag nog förstå varför hon gjorde det, men jag tror tyvärr att det sabbade vår relation, om det nu var möjligt, ännu mer.

Så jag bestämde mig tidigt för att jag aldrig skulle snoka i mina ev barns grejer utan att lägga tiden på att odla en bra relation istället. Jag tror att jag har lyckats. Jag har en 16åring med endel problem, både med sig själv och annat, som är familjehemsplacerad hos oss. Jag har aldrig snokat bland hennes grejer, utan jag litar på att hon kommer till mig eller maken, om det är problem. Något som hitintills fungerat mycket bra även att hon vid flertal tillfällen gjort saker som kanske inte varit så himla bra.
    Jag tror som många andra säger, har man en bra relation med sina barn, är det tillåtet att prata om jobbiga, svåra och kanske dumma saker man gjort kommer man aldrig behöva snoka. Det handlar om tillit, ge och ta.

• laGoldfish
    Glamrockare skrev 2008-10-22 06:34:30 följande:
    TS....när du inte är tonåring o har egna barn o vet vilka faror som finns där ute som en tonåring inte alltid tänker på just för att man är ung man lever i nuet o tror gott om de flesta så säger du inte samma sak. En förälders värsta mardröm är det som hände Ängla, det som händer barn o tonåringar dagligen världen över som träffar skumma folk på nätet osv och blir mördare, bort rövade, sexuellt utnyttjade osv. I DIN värld händer inte detta dig. I DIN värld är du smart, skyddad och tänker dig alltid för, men vuxna är smartare en barn och det är trotts allt det du och de flesta andra tonåringar forfarande är vid 17, 18, 19 osv. I MIN värld som förälder är min starkaste och mest fast präglade kännsla o instinkt att skydda mitt barn, det finns nog inget annat som skulle få mig att "begå mord" en någon form av utnyttning eller ännu värr skada skedd till mitt barn. See the bigger picture och anta inte att snokande ALLTID är av ondo. Sedan att man skall kunna ha saker som är privat som en dagbok eller en telefon, givetvis, men ha då en enormt öppen dialog med dina föräldrar, lyssna på deras råd om olika saker o tro inte att allt de säger nej till är för att straffa dig OM du nu gör det.
    Vilket kränkande inlägg! du har helt klart en poeng, men ditt sätt att uttycka dej..så pratar man inte med folk! oberoende ålder. Jag tror inget "barn" i den åldern tror att ens föräldrar snokar av ondo.Jag kanske inte själv är medelålders, men jag förstår nog att om man ser en tonåring som ett barn så kommer de å bete sej som ett barn. Ha lite förtroende för era barn, mänskor! (får också ofta den uppfattningen att många tycker det är okej att snoka i sina barns liv) Ingen respekterar en förälder som inte har respekt för sitt barn. Och om ni nu VILL verkligen spionera och känner att det behövs...se till att det ialla fall inte syns=P
  • Miscpony

Tonåringar är människor och har man ett människovärde har man också rätt till ett privatliv. Jag tycker absolut inte det är OK att snoka. Hemma ska man ju kunna känna sig trygg, inte som 1984 och "storebror ser dig". Snokeri från föräldrars sida skapar klyftor i förhållandet barn och föräldrar emellan, ju mer föräldern snokar desto mer döljer man. Vad vinner man på som förälder att förlora ens barns förtroende, och är det värt priset man får betala om man blir påkommen med snokandet?

• JeesicaS

har inte läst några svar så vet inte vad ni innan har svarat
    kan bara svara för mig själv och av mina erfarenheter.

Det är inte lätt att vara förälder, min mamma hade det svårt,
    Från att jag var 13 år ändrades hela mitt beteénde.
    För att göra en lång historia kort var det så att jag träffade en kille som verkade väldigt snäll men var väldigt dum, han uttnytjade mig sexuellt, jag var 13 han var 18.
    Vågade såklart inte berätta nått för min mamma.
    Efter det blev det bara värre och värre. Jag var alltid tillbaka dragen, vilket jag inte var innan,satt på mitt rum, spelade hög musik, ville inte gå ut, förutom att träffa mina vänner, smög ofta ut utan lov. vi bråkade mycket och mamma försökte få mig till att berätta vad som var fel, men jag sa såklart inget.
    Träffade killar som verkligen inte var bra för mig, efter min första sexuella upplevelse vågade jag itne säga nej till nån annan, för alla kanske slår om man säger nej?
    Jag mådde mycket dåligt, rymde flera gånger och skar mig.
    Mamma läste mina sms, min dagbok mm. då var jag rasande, fattade inte hur hon kunde göra så?!
    Hon vill att jag ska lita på henne och så sviker hon mig på det viset?!
    Nu förstår jag att hon gjorde det för att hon var rädd om mig och älskade mig, för att hon var orolig för mig.
    Mamma har aldrig varit bra på att prata, uttrycker sig ofta fel och hanterar inte svåra situationer speciellt bra.
    så efter att hon läst allt blev det bara värre.
    Idag har vi dock en bra relation till varandra och kan prata om det mesta. Det jag tycker är värst är när man berättar nått och dom för det vidare, fast dom lovat att inte göra det. När jag väl berättat allt om den första killen LOVADE hon att inte berätta för nån, men sen gjorde hon det och den personen förde det i sin tur vidare, det har jag fortfarande inte kommit över.
    det blev ganska långt så hoppas ni orkar läsa igenom det:p

• JeesicaS

fast när dom snokar av ren nyfikenhet blir jag sur, häromdan var jag och hälsade på min mamma, smsade med en kompis, sen gick jag upp för att gå på toa, när jag kommer tillbaka nästan slänger hon ifrån sig mobilen. Då erkände hon att hon läste mina sms för att hon var så nyfiken på vem det var jag skrev med, Jag bor itne hemma längre har barn och mitt eget liv så då blev jag lite sur, men inget jag hänger upp mig på

• abnocto

JeesicaS: kan hålla med om att din mamma snokar lite väl mycket.
    Man ska inte snoka av ren nyfikenhet utan mer för att kanske "ta stickprov" .
    Min dotter mår väldigt dåligt just nu och det är klart lättare att hjälpa när jag har lite bakgrund som hon inte velat berätta men som jag upptäckt på annat håll. Hon vet inte om det och lär aldrig få reda på det men det underlättar för mig och hon är idag så tacksam att jag kan hjälpa på det sätt jag gör. Så jag tror att vi ska få ordning på hennes liv igen och hitta tillbaka till hennes livslust som försvunnit.

• zindu80

Om nån snokar som förälder så beror det helt på vilken slags person det är enligt mig. Jag är 28 år, mina föräldrar snokade aldrig i mina prylar när jag var tonåring.
    Men jag betedde mig också normalt (kan ju ha att göra med att jag hade normala föräldrar...)

Jag jobbar ihop med en tjej och en kille på 34 år.Båda har barn i samma ålder (12-13). Killen umgås jag gärna med, för han känns som en ung person som tänker likadant som sina barn, han bråkar knappt aldrig med sina barn.

Hon umgås jag aldrig med! Världens äldsta 34-åring eller? Hon beter sig som en tant typ. Behöver jag ens säga att det alltid är bråk mellan henne och hennes barn?

Så som sagt, åldern är bara en siffra. Det finns 40-åringar som man kommer superbra överrens med (även som tonåring) och det finns 20-åringar som är extremt mossiga.
    Ibland tror jag att en förälder kan göra sin tonåring till en upprorisk rebell bara genom sitt sätt att vara.
    Därför att man blir irriterad på folk som dagligen tjatar. Nog såg jag enorma skillnader mellan mina egna föräldrar och kompisars som tonåring.
    Vissa kompisar hade jätteschyssta föräldrar som behandlade dom som vuxna och en del hade mammiga mammor som ALLTID tjatade.
    Jag tyckte det var pest o pina att vara hemma hos vissa och behöva lyssna på deras tyvärr riktigt jobbiga föräldrar.
    Och det roliga(?) är att vissa av deras föräldrar är likadana än idag när deras barn är stora och har flyttat...

När jag får barn, kommer jag att agera precis som mina föräldrar och hoppas på att det hjälper till att upprätthålla en bra relation.

• lycklig1977

när du själv blir mamma en vacker dag kommer du att förstå! tänker ínte ge dig en massa förklaringar.....

• KiddoT

Finns det något värre än att inte ens kunna lita på sin egen mamma?

Dock. Det beror på hur barnet beter sig men det KAN vara okej i vissa situationer att snoka på sitt barn. Beroende på vad barnet är inblandat i

• KiddoT

För att flika in lite.

Snokar ni runt era barn så kommer de bli mer och mer slutna. Och rätt vad det är så är ni inne i en ond cirkel.

• idiblon yes

Jag håller med dig, ts.

Det krävs mycket resurser för att orka hålla en hög moralisk standard. - idiblon
  • Ciccilionaa

Har inte läst alla inlägg och inte heller hela din Trådstart,
    men jag har en mamma som snokat hela mitt liv, och det har inte varit kul och "kränkande"...!!!!!!!
    Idag kan jag lite bättre förstå då jag själv har barn, än så länge väldigt små!
    Man vill ju bara!!!!!!!!!!!!!! sitt barns bästa!!
    Utgå alltid från det!!!!!!
    Men jag tycker inte om snokandet.. Respektlöst!
    Vet att en del även snokar i männens sms mm. Kränkande för maken och även kränkande för sig själv att man "nedlåter" sig till det.

C

• La mariposa

Ts

Jag har inte läst hela tråden utan vill bara kommentera det du undrar över. Jag anser att det visst finns situationer då ungdomar måste finna sig i att föräldrarna snokar och det är när man misstänker att allt inte står rätt till. Det är ens skyldighet som förälder att kolla var ens barn håller på med.

Saker kan gå fel väldigt snabbt och då är det så dags. Att "snoka" bland barnens grejor är helt ok om man misstänker att de kanske håller på med något skumt. När man flyttar till eget boende ska man dock inte behöva ha en snokande mamma i mobilen. Då är ens privatliv helt ens eget. I mitt hem bestämmer dock jag och det finns saker som jag inte tolererar. SOm förälder har jag rätt att kolla upp sådant som verkar skumt. Passar det inte är det bara att skaffa jobb och flytta eller bete sig på ett sånt sätt att misstankar om konstiga saker inte ens finns. Då har jag inget behov av att kontrollera. jag har flera barn och det är av oerhörd vikt att de äldsta sköter sig för de sätter ribban för de yngre. Som sagt det är ju ganska sorgligt om ens barn t.ex. skulle börja umgås i fel kretsar och bli indragen i droger eller något och man som förälder skulle hitta en påse knark under madrassen. Hemsidor med droganknytning på datorn och stöldgods under sängen. Privacy good bye säger jag då! Då är det lite sent tror du inte TS?

Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!