• mimmi 1

Hur många timmar bör en 13-åring sova?

Dottern i huset tror plötsligt att man inte behöver sova, när man börjat i 7:an.. det är tjat varje kväll innan hon går till sängs. Är nästintill medvetslös när klockan är 7 och hon måste upp.. vissa mornar har jag åkt till arbetet innan 7, och båda barnen (den andra är 17, och pojke) har eget ansvar för att vakna och få i sej frukost, och dessutom komma i tid till skolan.

Men, hur många timmar bör en 13-åring sova per natt för att det ska vara hälsosamt?
    och en 17-åring? (och som vuxen?)

• Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?
  • Jennifer5791

13åring ska sova till 9-10 timmar . Alla säger att de ska sova 7-8 timmar dom måste MÅSTE sova 9-10 timmar om de ska vars duktiga i skolan och må bättre!

• sextiotalist
    Jennifer5791 skrev 2014-02-10 18:20:44 följande:
    13åring ska sova till 9-10 timmar . Alla säger att de ska sova 7-8 timmar dom måste MÅSTE sova 9-10 timmar om de ska vars duktiga i skolan och må bättre!
    Det där är väldigt individuellt, min egen tonåring får huvudvärk om han sover för mycket (dvs 9-10 timmar) utan fixar bäst när han sover 7-8 timmar.
    Han lägger sig själv, har inga problem med att gå upp på morgonen och sköter skolan bra (går natur och fixar det utan problem).
    Han har alltid sovit mindre än vad man ska, även som bebis, men å andra sidan har han alltid sovit djupt och inte vaknat på nätterna som liten. Så han har haft (och har) hög kvalitet på sin sömn.
    Vi har aldrig (behövt) styra hans sömn, han lägger sig när han är trött och har alltid vaknat i tid på morgonen. Jag tror det är ytterst sällan som vi behövt väcka honom
  • Alexia

Retar mig något enormt på de som väcker sina tonåringar på helger & lov. Låt dem sova för sjutton! 

• Hahamm

Jag är en tjej på 12 som fyller 13 om npgra veckor. Jag har märkt att jag sitter vid datorn för länge, vilket gör att jag äter mindre, blir mer ofokuserad på skolan och sover mindre. Vanligtvis på vardagar lägger jag mig kl 10 men ligger med mobilen i ca en timme. Mår inte bra av det här, alla elektroniska saker. Om alla föräldrar med barn som har tillgång till sociala medier samt elektroniska behör, ge de 1-2 timmar med varje sak, så att de inte behöver sitta i 12 timmar med en lysande skärm hela natten! Tonåringar borde sova 7-8 timmar. 9-10 är för mycket, dessutom att man somnar svårare om man lägger sig för tidigt!

• F99tia

Jag är 14år snart fyller jag 15år jag har problem med att sova jag är vaken nästan hela natten och på morgonen så känner jag mig trött och vill sova. när det är helg så sover jag men om det skolan eller nåt annat så går jag upp och på eftermiddagen så är det helt slut????

Kan nån ge mig en bra tips för att sömna på natter?

• Chrysabelle

Förhoppningsvis får ts barn bestämma helt själv när denne ska sova numera.

• whitestar

Bonusen får lägga sig senast 22 på helgerna, han har ej tillgång till någon form av elektronik efter detta, stiger upp kl 7 o då är han jättetrött. På helgerna kan han sova jättelänge om han inte råkar bli väckt av sin lillebror!

Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?