• mimmi 1

Hur många timmar bör en 13-åring sova?

Dottern i huset tror plötsligt att man inte behöver sova, när man börjat i 7:an.. det är tjat varje kväll innan hon går till sängs. Är nästintill medvetslös när klockan är 7 och hon måste upp.. vissa mornar har jag åkt till arbetet innan 7, och båda barnen (den andra är 17, och pojke) har eget ansvar för att vakna och få i sej frukost, och dessutom komma i tid till skolan.

Men, hur många timmar bör en 13-åring sova per natt för att det ska vara hälsosamt?
    och en 17-åring? (och som vuxen?)

• Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?
  • mimmi 1

ja, det har man ju märkt, men jag har inte hjäta att väcka mina tonåringar på helgen.. det är väl lite dumt kanske?
    lördagmorron åtminstone, får dom sova länge, men det kan ju bli tokigt om dom sover länge på söndagmorron, för då är det ju svårare att somna i tid på kvällen....

• abnocto

Jag har alltid väckt mina barn på helger vid ca kl 9, bara för att de inte ska hamna i obalans o kunna utnyttja dagen. Har de varit ute väldigt sent så kan de få sova till 10. De har idag som tonåringar inga problem med att gå upp på mornarna och är så vana att de knappt gnäller längre
    Men det är nog svårt att börja om de redan blivit tonåringar och vant sig vid att sova.

• mimmi 1

Läste en intressant artikel, där det stod bl.a att under perioder då barn o ungdomar växer, och då speciellt tonåringar, eftersom det händer så mycket i deras kroppar, så är dom i stort behov av sömn.. större, mycket större än som vuxna.. men som jag undrade i TS, hur mycket är mycket? att låta dom sova ut på helgerna tycker jag dom kan få, och speciellt om dom just behöver det... jag har alltid hävdat att så länge man sover, så är man i behov av sömn.. jag kan själv sova länge om ingen väcker mej, men då behöver jag det...helt klart..

men det jag tycker är så svårt, är ju att få min dotter att förstå, att det är viktigt att inte vara uppe så länge på vardagskvällarna....

• LykkeLee

Jag har exakt samma problem.. jag har en dotter på 13 och en son på 14 och det är en kamp vareviga kväll! Speciellt sonen är medvetslös på morgonen och jag måste tjata i konstant var femte minut i typ en halvtimme. Jag lät honom ta ansvaret själv för att kliva upp en period vilket resulterade i att han vaknade vid lunchtidoch skolan ringde hem och skällde ut mig efter noter för att jag lät honom missköta skolan så..

• lövet2

Min 13-åring sover mellan 6 och 8 timmar per natt under veckorna. Hon är fotbollsfreak och bara måste se vissa ligamatcher som går sent på kvällarna.  På helgen tar hon igen sömn genom att sova 12-14 timmar per natt. Det funkar bra för henne!

• LykkeLee
    lövet2 skrev 2008-11-05 09:01:38 följande:
    Min 13-åring sover mellan 6 och 8 timmar per natt under veckorna. Hon är fotbollsfreak och bara måste se vissa ligamatcher som går sent på kvällarna.  På helgen tar hon igen sömn genom att sova 12-14 timmar per natt. Det funkar bra för henne!
    Ja det funkar rätt bra för min dotter också,... men sonen.. ja herregud..
  • 5rr5

Jag är en kille som är 13 år, jag sover oftast mellan klockan 9-10 och vaknar kl. 7 .
    Ibland kan det bli tidigare och ibland kan det bli senare.
    På helgar är jag kanske uppe 1-2 h extra. 

• Oii

egentligen behöver en tonåring och en fyraåring sova lika mycket= 11 h. Inte konstigt de är trötta jämnt. Men 8 h är väl lämpligt på vardagarna. Men jag vet själv hur svårt det är att få dem i säng. Här får de sova till 12 om helgerna då jag schasar upp dem då vi andra äter lunch.

• lol

Jag är 12 år sover 8 timmar på vardagar.

• Mamma till 5 underbara barn

Min snart 14 åriga son går och lägger sig 22-22.30 på vardagarna upp 7 inget gnäll sonen som blir 17 i april går och sover när han vill allt mellan 23-02 upp mellan 7-8 inget gnäll ( han e så pass stor så de ansvaret får han ta själv) har inga tider på helger och lov.fungerar perfekt aldrig något gnäll

Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?