straw2008 skrev 2012-08-28 10:11:06 följande:
Till er som väcker era barn "bara för att" snälla låt de sova tills de vaknar själva !! Förmodligen kommer de som pensinärer vakna kl 05 o vara ledsna över att de inte kan somna om. Som föräldrar kommer de vara vakna näterna igenom ibland, men helt säkert är att de komemr gå upp TIDIGT stod del av sitt liv. GUD låt de sova om de kan ??
Jag håller inte med. Jag har DSPS eller förskjuten sömnfas på svenska. Det betyder att hela min biologiska klocka är felinställd, jag vaknar sent och somnar sent.
Enligt forskning ligger andelen på ca 0,15% som har det men andelen ökar markant på senare tid. Det forskare tror att det beror på är att det dels ofta debuterar i tonåren, dels går vi över till att vara ett 24-timmars samhälle.
Omvänt gäller också, har det inte debuterat innan slutet på tonåren får man det troligen inte. Och man kan förebygga det med rutiner, rutiner och åter rutiner. Kort betyder det att har man sömnstörning i släkten så SKA man väcka tonåringen och inte låta dem sova hur länge som helst och lite till.
En sak är säker, det är tiotusentals människor som har det och lider svårt av sina sömnstörningar och lidandet är ofta ENORMT stort, så stort att risken ökar markant för bla självmord.
Sen är det rätt fånigt att anse att man ska sova mycket en gång i livet bara för att man kanske går upp tidigt i ett senare skede. Man ska sova i nuet inte för framtiden.