• mimmi 1

Hur många timmar bör en 13-åring sova?

Dottern i huset tror plötsligt att man inte behöver sova, när man börjat i 7:an.. det är tjat varje kväll innan hon går till sängs. Är nästintill medvetslös när klockan är 7 och hon måste upp.. vissa mornar har jag åkt till arbetet innan 7, och båda barnen (den andra är 17, och pojke) har eget ansvar för att vakna och få i sej frukost, och dessutom komma i tid till skolan.

Men, hur många timmar bör en 13-åring sova per natt för att det ska vara hälsosamt?
    och en 17-åring? (och som vuxen?)

• Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?
  • syskonen

Sömnbehovet varierar stort mellan individerna. En del behöver mycket sömn och andra mindre.

Det som troligtvis har hänt är att hennes sömnfas har förskjutits. Den gör det i tonåren, det är biologiskt och fullt normalt. Anledningen varför det är så vet jag inte men det är inte sådär jättelänge sedan det bevisades vetenskapligt.

Det viktiga är att det inte är viljestyrt. Ni skulle kunna kedja fast henne i sängen, hon kommer inte att somna tidigare för det och absolut inte av tjat. Enda trösten är att det oftast går över av sig själv.

• Heisan

6-8 timmar sover mina tonåringar 14 o 13 år. 13-åringen kan sova någon timme mer än sin syster, han sover heller inte längre på helgerna utan stiger upp tidigt av sig själv. 14-åringen sover längre på helger ibland men max 10-12 timmar,om det inte varit något väldigt speciellt typ läger så hon är helt utmattad för då sover hon lääänge...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • straw2008

Till er som väcker era barn "bara för att" snälla låt de sova tills de vaknar själva !! Förmodligen kommer de som pensinärer vakna kl 05 o vara ledsna över att de inte kan somna om. Som föräldrar kommer de vara vakna näterna igenom ibland, men helt säkert är att de komemr gå upp TIDIGT stod del av sitt liv. GUD låt de sova om de kan ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Dina08

8 timmar. Det blir lite senare kvällar i tonåren, till 23-tiden på vardagar. Men vi vuxna måste också sova, så det är mörkt, trist och ensamt om de tänker vara uppe längre.

• nialler

Jag är 13 och brukar sova 7-5 timmar. Förrut sov jag nästan 10 timmar men pågrund av vänner och läxor har det minskat ganska rejält. Det har garanterat blivit svårare att gå upp om mornarna. Sover till och med mindre än vad mina föräldrar gör.

• Biffus

Hon bör sova så pass mycket att hon orkar vara koncentrerad en hel dag.

• syskonen
    straw2008 skrev 2012-08-28 10:11:06 följande:
    Till er som väcker era barn "bara för att" snälla låt de sova tills de vaknar själva !! Förmodligen kommer de som pensinärer vakna kl 05 o vara ledsna över att de inte kan somna om. Som föräldrar kommer de vara vakna näterna igenom ibland, men helt säkert är att de komemr gå upp TIDIGT stod del av sitt liv. GUD låt de sova om de kan ??
    Jag håller inte med. Jag har DSPS eller förskjuten sömnfas på svenska. Det betyder att hela min biologiska klocka är felinställd, jag vaknar sent och somnar sent.
    Enligt forskning ligger andelen på ca 0,15% som har det men andelen ökar markant på senare tid. Det forskare tror att det beror på är att det dels ofta debuterar i tonåren, dels går vi över till att vara ett 24-timmars samhälle.
    Omvänt gäller också, har det inte debuterat innan slutet på tonåren får man det troligen inte. Och man kan förebygga det med rutiner, rutiner och åter rutiner. Kort betyder det att har man sömnstörning i släkten så SKA man väcka tonåringen och inte låta dem sova hur länge som helst och lite till.
    En sak är säker, det är tiotusentals människor som har det och lider svårt av sina sömnstörningar och lidandet är ofta ENORMT stort, så stort att risken ökar markant för bla självmord.

Sen är det rätt fånigt att anse att man ska sova mycket en gång i livet bara för att man kanske går upp tidigt i ett senare skede. Man ska sova i nuet inte för framtiden.
  • moontrip

Min 13-åring sover i snitt 9 h per natt. Och jag tackar stjärnorna för att han fortfarande är morgonpigg! 

• ilovejustin

Jag är 12, tretton om bara två veckor. Och jag sover ca 2-4 timmar per natt. Jag går och lägger mig vid 2-4 på natten, och går upp sex. Nu har jag väldigt långa skoldagar också. För jag sjunger i ''det gyllende skeppet''. Det innebär att va repar till klockan sju varje dag. Men det funkar bra för mig! Skrattande 

Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?