• hoppfull67

BILLIGASTE kliniken ni hittat för ÄD i Europa?

Hej, Jag undrar om någon vill dela med sig av vilken som är den billigaste kliniken ni har hittat i Europa för att göra ÄD (om man är under 45 år)?

• Svar på tråden BILLIGASTE kliniken ni hittat för ÄD i Europa?
  • bride2005

om åldern av donatörn, det är deras marknadsföring verkty, de säger att de har unga donatörer, elever från universitetet, vi trodde det var en garanti,att de skulle hlla deras löfte, ochdet blev inte så, och de meddelade int oss detta innan vi flög dit, vilket vi också glömde fråga.

• solstickan41

bride2005, min kollegas ÄD-donator var 34 år och båda embryona tog sig och hon är gravid med tvillningar. Det ena embryot var inte ens av god kvalitet och de fick bara dessa två embryon. Men det lyckades ändå. De var tveksamma från början om det skulle lyckas alls men resultatet visar sig om någon månad.
    ska tillägga att detta var på AVA-Riga.

Jag förstår att du är besviken. Det skulle jag också vara om jag inte blivit gravid på mitt första försök. en del av oss är lyckligt lottade efter år av förtvivlad kamp. Andra får kämpa vidare. Hoppas ni lyckas i Tjeckien.

• Bette

Hej alla,

Vi har fått reda på donatorns ålder, hårfärg, ögonfärg, längd och vikt i förväg. Jag trodde det var kotym att de meddelade detta innan. De frågade då om vi godtog denna donator eller om de skulle fortsätta att leta. Vi sa ja , skall få behandling nu i slutet på november.

solstickan41: Var du också i Riga? Eller var var du någonstans och gjorde din behandling? Vilken vecka är du i nu?

Bette

• Sleepingbeuty

Jag tror inte Bride 2005 är bara besviken över att hon INTE lyckades, utan själva tillväga gångssättet de hade på kliniken!
    Att de gör så och sen höjer priset för att de ska försöka med IVF vad jag förstår.När dom redan visste ang endometriosen samt att hennes ägg inte var bra.Och att de tar 3500 för en Embryodonation!!Samta att ett färskförsök kostar 150 000 kr.

Och går de ut med att de lovar unga donatorer, så ska de hålle det löftet!
    Annars så är det falsk markanadsföring!Fast de har väl ingen konsumentombudsman i Spanien direkt.

• Vitsippa65

Jag förstår också att du är besviken, bride2005, över hur du bemötts! Hoppas det går bättre för dig i Tjeckien!

Men jag tycker inte man ska dra hela Spanien över en kam....! Det finns många kliniker, vi är några som har erfarenheter från andra kliniker och någon har även blivit gravid. Jag har just gjort mitt första ÄD-försök i Spanien är nöjd med bemötandet även om jag hittills inte varit på någon klinik, vare sig i Danmark, Lettland eller Spanien, som är helt perfekt. Men som sagt, jag är nöjd! Jag räknar inte med att lyckas på första försöket men om det skulle vara så är det helt fantastiskt!

• isisisis

Ja,jag förstår definitivt att du är besviken Bride.
    Jag hade blivit det.
    Detta med tanke på priset.
    Betalar man så mycket pengar tycker jag man får ha lite förväntningar.

• bride2005

tack såmycket, som sagt, Jag ville absolut inte "dra hela Spanien över en kam....!" förlåt om detlåter så, vad jag menar var att vi brukar också försöka hitta felet någonstans om resultatet blir negativt. Det är säkert, och empatin som vi söker som patienter finns inte alltid till hands när vi behöver detta. De ville att jag tar en napp just efter transfern vilket jsag vägrade göra. En annan gulligt marknadsföring ide de hade. Vad ville de att jag gjorde med nappen efter -resultat, det vet jag ine, hur som helst, det var kitch. Jag ångrar, jag trodde att dyrare vård betyder bättre vård.

• Vitsippa65

Givetvis måste man vara kritisk och ifrågasätta när man blir dåligt bemött! Det är ju som sagt mycket pengar man spenderar. Och jag har haft intrycket av att Instituto Marques har gott renommé men det är ju bra att höra fler perspeltiv, om nån annan skulle vara intresserad av att kontakta dem. Och ska ni inte tillbaka dit kan man ju skicka ett mail til någon ansvarig och sakligt beskriva sin kritik. De kanske inte bryr sig men då kanske det känns bättre för er att ni i alla fall framfört er åsikt!

Jag håller tummarna för att det går bättre i Tjeckien - både med bemötande och resultat!

• solstickan41

Det jag ville visa på är bara att även en äggdonator på 34 år kan få till embryon som lyckas. Det står inte entydigt på deras sida att alla är studenter utan de flesta. Jag förstår däremot att man vill ha de allra bästa förutsättningarna för att lyckas. Och många önskar sig unga donatorer. Det jag tycker för min del var viktigast var att hon hade barn sedan tidigare.

Bette, Jag fick reda på om donatorn samma dag som ET skedde. Att hon var 27, längd 170, 58kg. Inget mer. Tydligen hade hon färgat håret så de kunde inte veta henes riktiga hårfärg. Tyckte det var underligt varför de inte frågat henne själv om det. Samma med ögonfärg. Jag tyckte i och försig inte att hennes utseende var det viktigaste då vi skulle skriva önskemålen.

Ibland undrar jag om inte vissa kliniker blandar ihop paren och därför gör misstag. Det är för bedrövligt när man lägger ner så mycket pengar. Det verkar ibland som om de tror att man är gjord av pengar när man kommer.

Bette, jag gjorde min Äd i Riga, EGV-kliniken. Det finns en del att klaga på där också men som sagt jag är så glad idag att det tog sig.

• Bette

Solstickan41: Jo jag är glad för dig också , det ska bli fler graviditeter nu tycker jag. Hoppas de inte tar fel sperma så någon annan blir pappa till ens barn?

Det har väl inte hänt hoppas jag. Sov gott allihop, nu ska jag krypa ner i bingen och sova, skall upp klockan fem imorgonbitti och jobba.

Bette

• Sleepingbeuty

Va´...slulle du suga på en napp???
    eler missförstår jag

bride2005 skrev 2008-11-15 17:29:58 följande:
    tack såmycket, som sagt, Jag ville absolut inte "dra hela Spanien över en kam....!" förlåt om detlåter så, vad jag menar var att vi brukar också försöka hitta felet någonstans om resultatet blir negativt. Det är säkert, och empatin som vi söker som patienter finns inte alltid till hands när vi behöver detta. De ville att jag tar en napp just efter transfern vilket jsag vägrade göra. En annan gulligt marknadsföring ide de hade. Vad ville de att jag gjorde med nappen efter -resultat, det vet jag ine, hur som helst, det var kitch. Jag ångrar, jag trodde att dyrare vård betyder bättre vård.
  • bride2005

jag håller ummarna nu för alla i tråden, vi ska börja om i april,

lycka till

• solstickan41

Sleepy, fick samma uppfattning som du först när jag läste det om nappen. Men hon fick en napp att ta med sig hem efter ET som om att det skulle få henne att behålla embryot ända till förlossningen..
    Men det är olyckligt då det blir negativt besked att ha en napp liggandes hemma som påminnelse.
    En god tanke säkert från kliniken men den kan bli så fel.
    Själv har jag inte köpt en enda pryl till bebin än. Vågar inte.

Bette, tänk vilket elände om sperman byts ut.. hua, stackars karl som inte ser sina gener gå vidare.. då sitter de i samma sits som vi .. neh, skämt o sido..
    Vi får hoppas att det inte händer. Jag hade då inte alls en tanke på detta när jag var på kliniken. Jag ska gladeligen söka efter sånt som påminner om min karl i barnets drag. Jag kan dock komma att sakna att jag inte kommer finna mina egna. Det är ju så viktigt för många att jämföra utseenden. Själv märker jag ju det när jag går på stan och ser att en del barn är avbilder av sina föräldrar. Jag hoppas att jag släpper detta snart.

• Solis65

En liten undran ang Bride2005,s napp.

Menade de verkligen napp, på engelska betyder det ju vila, sova middag. Låter mer troligt att det var de ville eller?

Nu skall det gå!!
  • bride2005

en napp...de ville ge mig en napp från en skål som står över bordet framför embryo transfer rummet.

• Sleepingbeuty

Ja den kanske hade varit bra att ha under depressionen efter minustecknet, så kunde man regredera till en bebis själv och suga napp.

Låter inget vidare, men de ville väl ge hopp på ett lite fånigt sätt tycker jag.

• mcahan

Var in och läste lite....missförstod också nappen, trodde att det var en liten "siesta" som avseddes. Kunde inte låta bli att skratta lite, det var roligt att läsa trots allt.

Svar på tråden BILLIGASTE kliniken ni hittat för ÄD i Europa?