• 3 barn i familjen

svensk jul utomlands

Hej alla ni svenska mammor som bor utomlands (och som inte ska aka hem over julhelgen)! Vad gor ni for "svenskt" julfirande, julmat, pyssel, pynt?
    Vi bor i Bulgarien, det blir val lite bulgariskt, men jag forsoker gora sa mycket "svenskt" som mojligt har hemma. Adventsljusstakar, julkrubba, an har vi inte bakat pepparkakor och kokat knack och gjort lussekatter... Hur firar ni jul utomlands. Kom garna med tips och ideer...
    Vore bara kul att ha en trad dar vi kan prata lite "svensk jul", for visst far man lite hemlangtan anda nar det borjar narma sej jul, sno, julotta, luciatag, marsipangodis, julrea...

• Svar på tråden svensk jul utomlands
  • Exelle

Det var inte meningen att "skälla" på dig för att du inte skrivit...jag har ju själv fullt upp just nu.
    Även jag har ritat lite med kolpennor, i högstadiet. Det blev ett par bilder i olja och en hel del med blyerts. Det var min hobby, att måla av bilder ur tidningar. Men sista bilden var ett par veckor innan mitt första barn, sedan dess har jag inte haft tid. Ska försöka ta tag i det när allt börjat lugna ner sig lite. Om inte annat blir det väl en hobby när man är pensionär.

Låter ju som om du har ett helt nytt hem snart!

Trevlig helg!

• 3 barn i familjen

Jag malade mycket inna njag fick barn, saknar det lite men hinner inte nu, kanske om nagra ar... Men jag "pysslar av mej" ibland i alla fall, med mina barn eller barnen pa dagis... kul att klippa och klistra..
    Nu sitter mina tre och ater lordagsgodis och tittar pa film, mannen fixar i koket efter lunch och nu ska vi satta oss och ta en kopp espresso.... mmmm...

• Exelle

Nu har jag åkt på det! Influensan!
    Försöker kämpa emot med alla medel. Har sovit middag, dricker litervis med te och ska snart ta ett "dunderpulver" innan jag lägger mig.
    Det blir även kort natt, ska väcka min man kl. 03.00, eftersom han ska till Frankfurt för att jobba där ett par dagar.

Har just en god chokladkaka i ugnen, till barnkalaset vi imorgon ska fira på dagis. Hade jag vetat att jag skulle bli sjuk, hade jag inte lovat baka. Men nu kan jag ju inte säga ifrån. Den är ju snart färdig och då kan jag ju lägga mig och kurera mig.
    Hoppas verkligen att jag mår bättre imorgon, jag hatar att vara sjuk, särskilt när jag är ensam hemma med barnen.

• 3 barn i familjen

Krya på dej!!!! Jobbigt att vara sjuk! Hoppas det går över snart!!!

• Exelle

Jag mår inte toppen, men jag kan stå ut. Problemet är att min dotter nu börjar bli sämre och sämre. Verkar just få feber. Nyss vaknade hon och hade haft en mardröm. Det kan bara betyda att hon blir sjuk. Det blir till att stanna hemma imorgon!

• 3 barn i familjen

trist.... Krya på er!
    Här är det lugnt, alla barn sover, jag och mannen har just fikat lite och nu är det läggdax!

• Exelle

Nu har jag inte bara dottern hemma, utan även äldste sonen, som klagar över magont. Hos 15-åringar vet man ju aldrig om det verkligen är en sjukdom eller om de har något slags problem i skolan, är ju en känslig ålder. Men han får stanna hemma idag iallafall och vila ut lite.
    Hade hoppats kunna ta en långpromenad med min kompis idag, vädret verkar lite bättre än igår. Vi har inte varit ute på ett par dagar nu och det börjar krypa i kroppen. Hennes två hundar blir som galna när jag kommer in genom dörren, för de vet att när jag dyker upp betyder det att de kommer ut. Min kompis har tyvärr en stressig dagsplan, eftersom hon har mycket jobb med macken de driver, och det är inte alltid självklart att hon har tid. Och jag har ständigt ungarna här, så vi får väl se om vi klarar av att kombinera vår fria tid.
    Ha en skön dag!

• 3 barn i familjen

Ja, visst är det skönt med en lååång hundprommenad, får se om jag kan komma ut i det soliga vårvädret med vår golden när min man kommer hem. Just nu hämtade han de två stora på skolan för att köra dom till tandläkare - tandställningar... Lillen har just somnat i soffan och mina kära hantverkare jobbar i badrummet, hoppas de blir klara idag....

• Exelle

Har ni fortfarande hantverkare hemma???
    Det börjar bli dags att begära hyra av dem...

Idag blev det en skön hundpromenad i ett underbart soligt nästan våraktigt väder, fast vinden är kall. T o m dotter kunde hänga med. Var naturligtvis kul med hundarna bredvid sig, hon glömde hur långt vi gick.

De har snackat om snö igen här...hoppas de hört fel!

Nu ska jag röja lite i huset, har inga hantverkare, men däremot fyra barn...

Oj, redan fredag igen....alltså...trevlig helg!!!

• 3 barn i familjen

oj, tiden gar sa fort, sallan man blir sittande har framfor datorn... idag kunde jag i alla fall duscha for forsta gangen i nya badrummet!!! Vi njuter av friden och lugnet, inte en hantverkare sa langt ogat nar... I helgen hade vi var, men idag ar det lite mulet och kallt... vi haller oss inne tills det ar dax att hamta forskoletjejen pa skolan

• Exelle

Wow, ni börjar ju bli färdiga! Kul! Är en viss känsla när något är nytt.
    Vi är "insnöade" här! Inte riktigt, men det ligger nån decimeter och de har lovat mer. Är dock inte bra för min man, som jobbar utomhus. Han kan inte göra mycket just nu, sitter mest hemma och väntar på värmen och solen. Det gör för övrigt jag med. Kan inte vänta tills vi äntligen börjar fixa till runt huset.
    De har visserligen börjat sälja påskliljor och andra vårblommor, är fint, men samtidigt känns det nästan lite för tidigt.

• Exelle

Nu har även jag varit duktig!
    I förrgår flyttade vi lekrummet till övervåningen. Igår målade jag sen om rummet i "vuxna"färger och sedan flyttade genast in skrivbord och annat. Jag tror inte ens färgen hade torkat riktigt.
    Nu sitter jag i det "nya" kontoret. Äntligen blev det av. Idag har jag "resterna" i det gamla kontoret, som ska sorteras. Inget jobb jag ser fram emot, men jag har inget val, lägenheten måste tömmas, eftersom det ska flytta in en kille den 1:a mars.

Medan vi jobbade med målningen kräktes plötsligt vår äldste son...antar att jag snart har huset fullt med magsjuka ungar...inget jag behöver nu.

Vintern har tydligen kommit för att stanna. Vi har rejält med snö, det ska komma mer och dessutom bli jättekallt igen. Hade egentligen hoppats på lite vår!!

• 3 barn i familjen

Hej dar! Har inte varit sa mycket vid datorn det senaste, fullt upp anda. Vi far val snart starta en pasktrad...
    Hur blev det, blev ni sjuka? Har ar allt bra, barnen har sa gott som somnat (lillen sitter i mitt kna) och jag och mannen ska ata lite gott nu nar vi far en stund lugn och ro... Ha det sa bra!

• Exelle

Ja, vi blev tyvärr sjuka. Först mina två stora pojkar, två dagar senare lilltösen, som inte kunde behålla en droppe av det hon drack, sen var det min tur. Jag låg och sov en halv dag (vilket är ovanligt för mig). Men vi kom snabbt till krafter igen, det var liksom en endagsmagsjuka.
    Nu lider vi bara av det trista vädret. Grått och disigt, med lätt regn. Men till söndag har de lovat finare väder och 12 grader, så vi hoppas att det stämmer. Har redan köpt kött idag, för att kunna grilla...mmmmm...
    Ja tänk, snart har vi påsken här. Affären var redan idag full med hönor och blommor i sprakande färger. Påskgodis hade de också laddat upp med.
    Önskar dig en skön helg!

Svar på tråden svensk jul utomlands