• Solaris

    Snackis 5 * Inbördes beundran*

    Här kommer den senaste version av diskussionstråden för oss inbundna "tjötmorsor".
    Presentation överflödig


    Alida 06.09.28 & lillen i magen, BF 09.03.20
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-09 22:19
    Ska egentligen ligga i medlemsgrupper 2006, men jag råkade missa detta, sorry!!!!
  • Svar på tråden Snackis 5 * Inbördes beundran*
  • Daggkåpa

    Oooh! Blev lite nervös när jag såg att senaste inläget var gjort av Barbella nu på morgonen (syns ju på nya FL i listan). Trodde att jag kanske skulle få läsa att du var på väg in - nu är det ju så nära för er alla tre at det lika gärna kan bli idag.


    Inrapporteringsplikt kanske?

    Kanske lite sent att ångra sig nu

    Blir det Mölndal även denna gång, Barbella?

  • Barbella

    Jag lovar att rapportera. Hinner jag inte rapportera via FL så messar jag en eller några av er


    ~*~ Liam 060925 ~ * ~ BF 090316 ~*~
  • Barbella
    Daggkåpa - Jag har inte bestämt mig vad jag ska välja i första hand (eller vi). Å ena sida vill jag till Mölndal eftersom jag var nöjd med det sist. Men samtidigt kan det vara kul att prova på något nytt, också med tanke på att ombyggnaden nu är helt klar på Östra.

    Det kanske du vet Daggis, jag har hört att de har utformat ett nytt program på förlossningen på Östra där en BM alltid är närvarande inne hos den födande. Är det samma även på Mölndal och vad innebär det i praktiken? Något du vet något om?
    ~*~ Liam 060925 ~ * ~ BF 090316 ~*~
  • stina73
    Ingen som vill äta lunch på Pizza Hut idag???? SÅÅÅÅÅÅÅ Sugen! Undrar om de har upphämtning?
    *~*Oliver 060920 & lilla pyret BF090509*~*
  • stina73
    Barbella: jag läste oxå om detta med att barnmorskorna ska vara mer delaktiga i förlossnignen och även hjälpa till att massera och stötta....
    Låter toppen, måste kolla vad som verkligen görs på specen, kanske inte behöver nån doula.

    Har ännu inte valt en doula....vet inte varför jag drar ut på det, innerst inne vill jag väl att R ska bli den jag vill att han ska vara, men i går kväll hade jag kunnat anställa en doula på momangen, R sa en dum kommentar till mig och ångrade sig inte, varpå jag till slut satt stortjutande i köket. Då försöker han fortfarande debattera med mig om denna saken när allt jag behövde var en kram och en axel att luta mig mot nu när allt är så jobbigt, han var helt oförstående....
    Så jag fick helt enkelt ta mig samman och kände mig ensammast i världen.
    Ibland undrar jag vad det är för förhållande jag valt, spelar det verkligen nån roll hur skoj vi har ihop och hur bra vi trivs i varandras sällskap när han inte ens kan ge mig en kram när jag är ledsen??????
    Kanske ska förslå familjeterapi?
    *~*Oliver 060920 & lilla pyret BF090509*~*
  • Barbella
    Stina, gumman. Jobbigt att du inte får det stöd du behöver av R. Om du har familjeterapi i tankarna så kanske det inte är en helt dum idé trots allt?! Ibland räcker det inte bara att man trivs ihop och har roligt ihop. Man behöver också en djupare relation och då samtidigt att man är på samma nivå för att man ska kunna diskutera på ett bra och konstruktivt sätt utan att man ska behöva bli ledsen på det sätt du blev igår.
    ~*~ Liam 060925 ~ * ~ BF 090316 ~*~
  • LMH33
    Stina - S är lite dålig på att bara trösta också. Han vill alltid fortsätta prata/diskutera och komma med nya förslag. Jag ser det som om att han går in i "problemlösar"-rollen när ag är ledsen. Om han bara kan fixa roblemen så är ag ju inte ledsen längre. Fast vad man egentligen vill just då är ju att få lov att vara ledsen en stund och bli lite tröstad. Men jag ser det som att han försöker hjälpa på sitt sätt. Försök att prata om det någon gång när ni inte är mitt i det. Men sedan är säkert inte familjeterapi fel, det kan nog alla behöva ibland . Har för övrigt bara 30 min lunch idag - och då ska jag ta mig från stan till Mölndal. Annars hade det varit skoj att ses, det var ju gott sist.

    Barbella -Spännande, nu drar det verkligen ihop sig, så att säga.

    Själv är jag fortfarande rätt trött och sliten. Att jobbet lugnat ner sig har inte riktigt hjälpt. Tror helt enkelt jag behöver semester. Fast inatt har jag sovit 9 timmar vilken lyx *gäspar*
  • gravid74
    Barbella: Oj vad spännande då kanske du blir först ut. Lät inte kul att värkarna gör ont. Jag trodde man skulle föda smärtfritt andra gången   Jag har faktiskt lite ångest över det. Själv har jag inga känningar fast ganska mycket sammandragningar som iofs inte gör ont. Jag ska välja Östra denna gången också ser framemot en nyrenoverad förlossning och så skulle man ju visst få lite massage av BM nu Vi kanske får till en lunchdate där om några dagar Stina:Kram på dig, låter inte alls kul att inte få förståelse. Tror också att familjeterapi kan vara bra i såna situationer.

    Lina: Tråkigt att höra om separationen. Olskroken gillar jag men förstår att det är svårt att bestämma sig. Majorna är ju som sagt kanske lite mer barnvänligt. Men det finns ju lite parker vid Olskroken.

    Igår sa plötsligt Axel. "Jag har fastnat i mitt eget klister" Åh vad jag skrattade. Jag tror att han har fått det från filmen Pippi på rymmen när de träffar Konrad med kalasklistret, men det var säkert en månad sedan han såg den. Han har ett sånt himla bra minne. I lördags när vi var hos mormor och morfar pekade han ut genom deras fönster och sa "Morfar tappade sin peng där" Och när han sov över där i augusti hade morfar mycket riktigt tappat en femma från balkongen som mormor och Axel gick ner och hämtade. Jag trodde inte att små barn kunde minnas så långt tillbaka.

    Idag mår jag riktigt bra och har redan hunnit baka 2 sorters kakor och dammsugit lite. Igår orkade jag knappt något då det riktigt ilade i underlivet. Fick gå med myrsteg till dagis när jag skulle hämta Axel.
    Men nu ska jag nog ta och slappa i soffan lite.
    ~Axel 060910 + BF 090314 ~
  • AmberB

    Åååh, spännande Barbella! Tänkte också just på det som Daggis skrev, att nu kommer det att bli sådär spännande varje gång man loggar in ett tag framöver. Tycker också att det är dags att införa anmälningsplikt för er som snart ska ploppa. Lina: Kul att höra från dig. Tråkigt att du och M har separerat... Separationer är aldrig lätta, skönt att höra att du mår ok iaf.

    Stina: Fy vad jobbigt för dig! Efter vad du skriver om hur du mår så tror jag också på att familjeterapi kan vara ett bra lösning för er. Kram!

    Gravid: Oj, vad effektiv du är! Själv har jag precis lämnat Emil och ätit frukost... Tror att jag ska passa på att scrappa lite idag.


    ~*~Vackraste Emil, född 13/9 2006 ~*~Tvillingar i magen, bf 090611~*~
  • Daggkåpa

    Vilken fart det var nu då

    Angående barnmorskornas deltagande under förlossningen så vet jag inte hur det har förändrats sedan jag var där, men jag vet att de arbetar med någon ny modell, läste att alla har lärt sig massage mm. En kompis till mig som blev klar nu i januari har sagt att på Mölndal (och antagligen även Östra) så är de alltid två barnmorskor inne vid förlosningsögonblicket, för att ge mer säkerhet och att de ska kunna ta hjälp av varnadra. Hon (som är ny) tycker detta är jättebra, men även de äldre uppskattar det säkert eftersom de kan lära av varandra.

    Även om man arbetar fram en modell där barnmorskan ska närvara mera tror jag personligen att det inte fungerar, med tanke på bemanningen på förlossningsavdelningarna. Jag säger inte att det ÄR så, men jag TROR det, skulle vara kul att bli överraskad i höst med att bemanningen har dubblats - men det verkar ju föga troligt. Att en barnmorska skulle kunna vara inne hos en och samma kvinna/par hela tiden verkar inte rimligt, dels för att en och samma barnmorska har flera patienter samtidigt, men även för barnmorskans och patientens skull, det går nog inte att vara tillsammans hela tiden, båda behöver nog få en paus emellanåt. Att barnsmorskan lämnar rummet då och då beror ju (bortset från andra patienter) även på att hon behöver rådfråga kolleger, planera, ronda, förbereda en del praktiska saker inför förlossningen mm.

    Postar detta så länge, ska läsa mer nu...

  • stina73

    Lina: inte skoj att höra att ni gått skillda vägar, och hoppas det löser sig med lägenhetsbytet, du får väl kontakta Mia och höra dig för om området, hon bor ju vid redbergsplatsen.
    Jag bodde där själv men det är över 9 år sedan nu och då prioriterade man bara att det var nära till krogen inne i stan samt krypavstånd hem från Halta Lotta's.

    2 Mars var det 10 år sedan jag flyttade till Gbg! Herregud va tiden går.

    Tack alla för ert stöd! Funderar på att kanske kontakta kuratorn på MVC, ska tala med min BM.

    LMH: kör av dig om du ska äta lunch i stan så tar vi en tur till Pizzahut då istället. Ja det är ju definitiv så att R försöker hjälpa, han vill så väl och han vill gärna förklara vad han menade och diskutera över mig till hans synvinkel men det blir bara mer fel.... och sen så sluter jag mig som en mussla och tiger ihjäl honom. Vet att det är fel men har liksom gett upp, vet att det blir ännu mer diskutioner om jag börjar försvara och förklara mig.

    {#lang_emotions_gravid}
    Definitivt amnälningsplikt för alla som har mindre än 2 veckor kvar!


    *~*Oliver 060920 & lilla pyret BF090509*~*
  • soda74

    Väldig aktivitet här i tråden. Märks att några är hemma sysslolösa nu Själv sitter jag på jobbet och njuter av tystnaden (fast jag längtar rätt mkt efter mina små sötnosar...). Det blir bara en kort arbetsdag idag, efter vi hämtat Allan på förskolan åker vi direkt till Småland. Allan har varit vansinnigt arg, ledsen och hysterisk när jag lämnat honom på förskolan både idag och igår. Vet inte om det är en reaktion på att jag har börjat jobba eller om det är ngt med att han blev magsjuk och kräktes där och varit borta ett tag som är problemet. Fick i alla fall rapport idag om att han var glad nästan direkt efter att jag gått. Det känns väldigt tryggt att de ringer och berättar det.


    Stina73: Jag tar gärna lunch på stan någon annan dag. Är inne 3-4 dagar i veckan och kan luncha. Hoppas det känns bättre idag. Att prata med någon utomstående är aldrig fel.

    Lina: Kul att höra att du mår bra. Svårt att ge råd om lägenheterna. Jag var svår Majornapatriot en gång i tiden men Olskroken är trevligt också och mer yta är aldrig fel.  

    Gravid: Oj vad aktiv du varit idag! Håller med om att man ofta blir förvånad över hur mycket de minns. Allan kan också ta upp såna saker som hänt för längesen som man själv nästan glömt

    Nej, här får jag inte sitta och roa mig längre. Tillbaka till jobbet. Ha en bra dag allihop!


    Allan 060920 Lova 080815
  • Daggkåpa

     Stina - vad tråkigt att läsa att du inte får det stöd du behöver, särskilt nu när du har det så besvärligt med din sjukdom. Jag vet inte om män tänker på ett annat sätt, men det blir så fel när de ska argumentera om man är ledsen, det är ju inte rätt eller fel som är viktigt, utan kanske just att få gråta och vara ledsen. Förstår att du har svårt att bestämma dig ang. doula, eftersom du såklart vill att R ska vara det stöd du vill ha, istället för en doula. Men är han inte det kanske en doula är en bra lösning, Skojsan var ju så himla nöjd med det konceptet.


    Barbella & Gravid74 - visst lockar den nya förlossningsavdelningen, tror den har get en riktigt "kick" åt hela stället, åt både personal och patienter, kul att både föda och arbeta i fräscha lokaler, även om man just i krystögonblicket befinner sig långt borta - eller iaf önskar att man gjorde det


    Gravid74 - Axel har ju så himla roliga kommenatarer, en riktigt skämtare Vilken energi du verkar ha, bakar kakor, städar och har dig. Men du boar väl - en kvinnlig instinkt


    Igår sa Juni "har du nya jeans mamma?" Snacka om att vara uppmärksam, för de var nya! Eller när vi pratade om Emils mamma, jag frågade vad hon har i magen "två bebisar" blev svaret. Hur många bebisar hade mamma i magen då? "En - en Frejatös" svarade Juni glatt

  • Daggkåpa

    Lina74 - tråkigt att höra att ni gått skilda vägar, men skönt att höra att du ändå mår bra. Angående lägenhet så är Majorna himla mysigt, men själv gillar jag Redbergsplatsen och de områden mycket, är ju även nära till Lunden med mycket grönt. Sen lockar ju såklart ett rum till Kevin också förstår jag! Hoppas du kan reda ut vad som verkar bäst. Kanske en flytt kan bli en skön "nystart"?

    Hemma och tar det lugnt idag, var på vift hela dan i tisdags, avslutade med ett ikeabesök som gick jättebra ända tills vi skull gå ut genom "snurdörrarna" och Juni inte ville gå. Jag blev lagom stressad när dörrarna snurrade allt närmre med en väldig fart, jag hade tvillingvagnen framför mig, en stor tavla under armen och en Juni som gick i egen tankar inne i snurrdörara

    Igår var vi hos en kompis i Varbeg, mysigt med utflykt hela dan, även om man bli rätt seg när man kommer hem. Det är då man inte vill ha det som igår, när jag hade badat båda töserna svämmade hela badrumsgolvet över, badkarsavloppet var igentäppt, så det vara bara att rensa, mysigt... Kan inte förstå vem som dräller en massa länga hår omkring sig

  • Heeso

    Oj vilken aktivitet.

    Barbella: vad spännande!!!! Jag hade valt Östra men det är ju för att jag var där förra gången och för att det är spännande med en nyrenoverad avdelning. Men MÖlndal ska ju vara jätte bra. Och hade det inte varit för att A blev ett planerat snitt så hade vi nog åkt till Mölndal förra gången.

    Stina: styrkekramar till dig. Terapi tror jag är bra även om man inte är på väg att separera utan bara för att lära sig att kommunicera med varandra bättre.

    Lina: trist att ni skall separera men härligt att du känner att allt ordnar upp sig igen. Svårt beslut med lägenheten dock.

    Här håller budgivningen på för fullt idag. Jätte spännande men börjar bli lite orolig...det höjs bara med ca 10 tusen åt gången och är inte alls uppe ni de nivåer jag skulle önska. Men det har å andra sidan precis börjat.

  • gravid74

    Inte bra att baka kakor, har redan hunnit föräta mig på dem Och jag som inte tänkte gå upp mer i vikt mer än pga barnet.

    Daggkåpa: Vilka gulliga kommentarer Juni har. Ja de har verkligen koll om man har nya saker på sig.

    Heeso: Hoppas att ni får det ni vill ha för lägenheten.

    Soda: Hoppas att ni får trevligt i Småland.

    Nu är det dags att sova lite middag


    ~Axel 060910 + BF 090314 ~
  • Solaris

    Åh, va ´spännande Barbella, du kanske t.o.m ligger inne på förlossningen nu

    Jag  börjar tveka vart vi ska åka denna gång, var ju i det stora hela väldigt nöjd med Mölndal, samtidigt verkar det ha blivit så bra på Östra nu med det med mer närvarande barnmorskor och nyrenoverade lokaler;-D (som om det har betydelse )
    Ett är iaf säkert är att det INTE blir NÄL i Trollhättan, dels för att det är något längre att åka ,men en kompis som var här och fikade på förmiddagen var sååå missnöjd med förlossningsvården där att hon åkte hem knappt 7 timmar efter förlossningen. Barnmorskorna var barska och hårda och hon kände sig överkörd.
    Det känns f. ö jättebra att läman Alida på förskolan numera, man märker verkligen hur rolgit hon har det där och förknarna är helt underbara.

    Lina
    - Tråkigt med separationen, läste på Facebook, men ville inte kommentera något där. Hoppas det löser sig med bostadsfrågan, Majorna är ju så himlans mysigt, även om Olskroken, fast det kanske inte är lika barnvänligt.

    Gravid -
    Jag, tycker verklgen det är typ varananndag jättepigg & aktiv och varannnan är man helt slut,, mysigt med boandet! en sådan dag som det sistnämnda hade jag i måndags. Hoppas du har rätt, vill inte gå och vänta tills efter den 20:e
    Stina -
    Usch ,inte kul, skönt att du får vila kvällstid iaf. Familjeterapi kanksei nte är så dum ide´ändå, så kanske R kan få ett "uppvak" och lära sig försåt dig och dina behov mer ochså, och nu när du dessutom är gravid, så behöver du  extra stöttning, stor kram till dig!

    Soda- Ha det så mysigt i Småland!

    Daggis -  Vilka härliga kommentarer Juni kommer med, de har ju för underbara!


    Heeso-
    Hopaps ni får bra med pröjs för lägenheten, den är ju hur fin som helst och folk borde vilja betala för att bo så fint!


    Alida 060928 & lillen i magen, BF 090320
  • Barbella

    Nya trådar då våra gamla går ut om bara några dagar.

    Snackis:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:SimSun; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:宋体; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} @font-face {font-family:"\@SimSun"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:SimSun;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m42067872.html


    Listis:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:SimSun; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:宋体; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} @font-face {font-family:"\@SimSun"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:SimSun;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m42067908.html


    Träffis:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:SimSun; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:宋体; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} @font-face {font-family:"\@SimSun"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:SimSun;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m42067946.html


     


    ~*~ Liam 060925 ~ * ~ BF 090316 ~*~
  • Barbella

    Hmmm, undrar vad som hände där??? Aja, länkarna finns ju där bland allt det andra.


    ~*~ Liam 060925 ~ * ~ BF 090316 ~*~
Svar på tråden Snackis 5 * Inbördes beundran*