• eyz

    Första barnet, bf runt 20:e maj nr 2

    Tänkte att vi kunde fortsätta här, saknar den gamla tråden. =)

    Hur är det med er? Har ni varit på UL än?

  • Svar på tråden Första barnet, bf runt 20:e maj nr 2
  • Moira

    Här kommer några av mina siffror

    SF-mått: 27 (eller var det kanske 26...)
    Hjärtslag: 143, denna gång
    Hb: vet ej
    P-glukos: vet ej
    blodtryck: kommer inte ihåg, får skriva in det sedan
    vikt: + 6,2 kg sen inskrivningen

    Jag har ju gått upp ungefär lika mycket som du, men min bm sa inget om att det var mycket. Tvärtom hon tyckte allt var jättebra...

  • eyz

    Hoppsan, här har vi inte varit så aktiva...

    Vad bra att allt såg bra ut. Tror jag läste någonstans att "nu har du förmodligen gått upp 7-10 kilo" kring v 25-26 så våra 6 kilo + är ju inte för mycket i alla fall. =)

    Börjar känna mig lite begränsad i kroppen nu, det gör ont om jag är igång för länge och det känns om jag bär lite för tungt. Jobbar bara lite drygt en vecka till så sen ska jag nog kunna ta det lugnare även om lite tunga lyft kommer återstå.

    Tre månader kvar för mig idag. Hoppas att bebisen tänkte titta ut i tid...

  • Moira

    Börjar också känna mig lite tung och trött!! Önskar verkligen att jag hade ett jobb där jag kunde få hp. Förstår inte alls hur jag ska orka...

    Har arbetsuppgifter jag måste vara färdig med innan jag går, så jag måste jobba kvar t.o.m. 4:e maj. Hade väldigt gärna velat gå en vecka tidigare, men det skulle ställa till det otroligt mycket för de andra. Så det är bara att bita i det sura äpplet ...

    Så jag hoppas inte bebisen kommer för tidigt, jag vill hinna vila lite innan förlossningen!

  • Moira

    Idag tror jag jag fick min första ordentliga sammandragning. Det var riktigt läskigt, eftersom den kom på jobbet mitt bland en massa folk och jag var verkligen inte beredd. Så innan jag fattade vad det var ... (Om det nu var en sammandragning) Det pressade på neråt som bara den. Har ni känt ngt liknande?

  • eyz
    Svar på #34
    Usch vad otäckt, det har jag inte varit med om än. Ytterst lätt i så fall. Hur mår du annars, håller tuttarna dina tätt? (det gör inte mina =P)

    Bebis har hittat en favoritställning nu, tror den ligger på rygg och sparkar uppåt. Idag blev det en sån spark så det till och med lät i tyget på min tröja när den kom...

    Var in för att mäta SF-kurvan i torsdags, den hade ökat men följer sin kurva så BM sa inget om det.

    Fick smärtor i magen (som inte hörde till livmodern) och fick ligga fyra dagar på förlossningsavdelningen på sjukhuset där jag tänkt föda och det var riktigt retsamt att se alla nyfödda och veta att det är 3 månader kvar... =)
  • Moira

    Ja, än så länge håller de tätt, bara små små droppar ibland. Jodå, de kan verkligen sparkas... hela magen brukar röra sig ... men det är skoj!

    Vad jobbigt att få så ont i magen! Jo, man vill ju verkligen att tiden ska gå fort nu. Ibland vill man bara plocka ut bebisen ur magen så att man kan gosa med den.

    Ska göra glukosbelastning på fredag. Ska du också göra det? Det är tydligen väldigt olika, men härnere gör alla det.

  • Moira

    Men det var väl inget allvarligt, hoppas jag?! Din magvärk alltså.

  • eyz

    Nej, det var förmodligen en infektion i blindtarmen som kroppen "fixade" själv, har inte ont alls nu.

    Det var tal om att jag skulle göra glukosbelastningstest när SF-måttet mätte så stort men nu vet jag inte? Brukar kolla mig med sambons blodmätare (han är diabetiker) ibland och det har aldrig varit något konstigt där. Men det kan ju vara bra att testa..

    Antar att du gjort det nu - smakade det så vedervärdigt som de säger? =)

  • Moira

    Aaah, en sådan infektion har jag också haft och varit inlagd för ...

    Usch och fy, ja!!! det smakade fruktansvärt. Jag mådde så illa att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Tror ärligt talat inte jag kommer klara av att göra det ngnsin igen. Jag kände mig riktigt sjuk efteråt, men mina värden var bra!

    Nu är mitt SF-mått 28 och jag väger 66 (hade bara ökat ett hekto på 3 v - lite konstigt, men fullt normalt tydligen). Och idag var bebisens hjärtljud 137 - olika varje gång här ...

  • eyz

    Usch då, att det var SÅ illa, hoppas jag slipper, hehe. Men är det egentligen inte lite sent att göra testet nu.. Runt v 20 hade väl varit mer logiskt.

    Måste bara fråga - ligger du lite över mellankurvan med dina 28 cm? Jag ska in den 18:e igen och mäta, ligger säkert på 34 eller nåt då...

    Angående hjärtludet så fick jag göra ctg när jag var på sjukhuset. De kom och satte på mig dosorna och sa "nu får du ligga såhär en stund så kontaktar du oss när apparaten är färdig - det märker du när den är". Så jag fick ligga där själv och se och höra. Trodde bebisen var på väg att dö när pulsen sjönk och var nere på 109 vid ett tillfälle men det svänger tydligen fort och mycket vilket dessutom är bra. Men läskigt var det, trodde ju den skulle ligga konstant runt 140-150...

  • eyz

    Äsch, läste igår att insulinbehovet ökar nu på slutet så då är det väl logiskt att göra glukosbelastning nu då. Man lär så länge man lever...

  • Moira

    Med mina 28 cm låg jag precis mitt på kurvan , om inte den kurvan hon visade mig var viktkurvan... Känns som mensvärk idag, så jag antar magen håller på att växa ännu mer, och det är ju bra!

    Fy vad det är tråkigt att jobba nu. Jag vill bara att tiden ska gå fortare så bebisen kommer. Kan inte alls fokusera!

  • eyz

    "Mensvärken" har jag också börjat känna nu och på det hela taget blir jag trött i kroppen av "ingenting". Även om man inte har ett fysiskt krävande jobb förstår jag inte hur ni orkar. =/ De senaste 5-6 veckorna har jag varit fruktansvärt glömsk och disträ...

    Vi var på 3D/4D ultraljud i fredags och fick veta att det är en pojke i magen! Då kände jag rätt från början. Vad har folk och du själv för gissning att det är i din mage?

  • Moira

    Tycker inte jag är så farligt trött i kroppen även om ryggen värker ganska mycket. Men det här med att ha 1000 bollar i luften samtidigt är jättejobbigt, speciellt eftersom jag inte sover så bra. Varje måndag kommer jag hem fr jobbet o storgråter för jag vet bara inte hur jag ska orka jobba resten av veckan... för att inte tala om alla veckor därefter!

    Vad lyxigt med 3D-ul, sådant har vi inte här. man får ju verkligen se bebisen på ett annat sätt då.

    Jag tror och har hela tiden trott att det är en pojke, min man tror att det är en flicka. Men vi vill inte veta förrns det är dags. Det blir mer spännande så, tycker vi.

Svar på tråden Första barnet, bf runt 20:e maj nr 2