• janne j

Känner ni några ekonomiska idioter

Vilket är det dummaste ekonomiska eller penningrelaterade beslutet ni någonsin hört talas om?

Exempel på sådana kan vara de som köper dyra elektronikprylar (på avbetalning) som de leker med ett par dagar/veckor för att sedan slänga in dem i garderoben för att köpa nya, eller säljer dem för halva värdet efter en kort tid när de ledsnat på dem.

Andra exempel är folk som tar sms-lån för att köpa saker och som månaden efter är tvungen att ta nya sms-lån för att ha råd att betala den de tog månaden före.

• Svar på tråden Känner ni några ekonomiska idioter
  • ellam71

Det tycker jag var bra jobbat!!

EKJ76 skrev 2009-02-03 19:47:43 följande:
    Jag har faktiskt gått med vinst på en 5000-kronorsbil (en sådan som jag skrev om i mitt hypotetiska jobb-som-hänger-på-bil-inlägg), jag körde den ett par månader och sålde den för 10 000. How's that for "ekonomisk idiot"?
  • YokohamaNr2

Hade en kille i början av 90-talet som varje månad pantade sitt guldarmband och fick 800kr för det, det räckte tills nästa lön och sen nästa månad var det samma sak.

Detta var innan vanliga dödliga hade kredit kort

Vet inte om det är ekonomisk idioti eller ganska smart...

• Marlean

ming med tanke på att jag behövde bilen i arbetet och annars inte kunnat ha det arbetet: Jo. Fick mycket högre lön och det hade inte funkat att åka buss.

• Rigmor Mortis

EKJ76 skrev 2009-02-03 19:47:43 följande:

Jag har faktiskt gått med vinst på en 5000-kronorsbil (en sådan som jag skrev om i mitt hypotetiska jobb-som-hänger-på-bil-inlägg), jag körde den ett par månader och sålde den för 10 000. How's that for "ekonomisk idiot"?
    Hallå Walk on by, jag undrar vad du tycker om detta? Du kan passa på att svara på inlägg 115 också när du ändå håller på.
  • Racer

Min kusin är en sån.
    Smart kille, läst teknisk fysik på chalmers.
    Ingen papp i huvet.
    Men det där med pengar och planering funkar inte riktigt.
    Han fick en ny tjänstebil, nån som där volvo kombi med massa plast och förhöjd fjädring.
    Jag frågade vad det kostade, svaret var intressant.
    "Vet inte, jag öppnar inte lönekuvertet och tar ut all övertid i pengar".
    Paperhead.

• Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-03 15:01:42 följande:

Walk on by skrev 2009-02-03 14:37:56 följande:
    Ponera att du är arbetslös och dina a-kassedagar håller på att rinna ut. Du får ett erbjudande om jobb, dessvärre ligger det en bra bit bort och det går ingen kollektivtrafik dit. Någon erbjuder dig ett lån på femtusen spänn och du hittar en bil för just den summan. Du hittar INGA andra jobb och har du ingen bil kan du inte ta jobbet. Är du då en idiot om du köper bilen? Jag har aldrig sagt att du ska behålla bilfan i tid och evighet, köp gärna en bättre bil för första lönen.
    Jag sitter inte alltid här, vilket vissa verkar tro.
    För det första pratar du om en månads lösning, vilket inte är tillämpningsbart på ekonomisk idioti, vilket borde säga sig själv eller hur?

Sen ditt andra inlägg så ja, om man aldrig gjorde vinst på andra idioter hade vi inte haft bilhandlare. Antingen sålde den första ägaren bilen för billigt, eller så hade du reparerat den så du kunde sälja den för mer, eller så sålde du den til en idiot som inte kan marknadsvärdet på bilen.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-05 09:46:06 följande:

EKJ76 skrev 2009-02-03 15:01:42 följande:
    Jag sitter inte alltid här, vilket vissa verkar tro. För det första pratar du om en månads lösning, vilket inte är tillämpningsbart på ekonomisk idioti, vilket borde säga sig själv eller hur? Sen ditt andra inlägg så ja, om man aldrig gjorde vinst på andra idioter hade vi inte haft bilhandlare. Antingen sålde den första ägaren bilen för billigt, eller så hade du reparerat den så du kunde sälja den för mer, eller så sålde du den til en idiot som inte kan marknadsvärdet på bilen.
    Sitter inte alltid här, men du svarade jävligt fort när jag påminde dig.
    Första ägaren sålde för billigt, jag sålde till bilhandlare. Och det står ingenstans att man måste behålla bilen ett längre tag för att "få" kallas ekonomisk idiot, det gällde att köpa en bil för 5000 för att man inte har råd med mer PUNKT.
    Jag kan för övrigt inte kalla det ekonomisk idioti att behålla den längre tid heller om fallet är som i mitt hypotetiska inlägg 115 (det är inte så jävla lyckat att lägga hela första lönen på en bil), låt mig kopiera in det igen:

Ponera att du är arbetslös och dina a-kassedagar håller på att rinna ut. Du får ett erbjudande om jobb, dessvärre ligger det en bra bit bort och det går ingen kollektivtrafik dit. Någon erbjuder dig ett lån på femtusen spänn och du hittar en bil för just den summan. Du hittar INGA andra jobb och har du ingen bil kan du inte ta jobbet. Är du då en idiot om du köper bilen? Jag har aldrig sagt att du ska behålla bilfan i tid och evighet, köp gärna en bättre bil för första lönen.
  • idiblon yes

Jag är en ekonomisk idiot.

Tex så köper jag gärna hårfärg, men "har inte råd" att gå med i Hyresgästföreningen.

Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • Micke

För mig är sinnebilden av ekonomisk idiot Mona Sahlin.

Att dra på sig skatteskulder, hamna hos kronofogden, anlita svarta arbetskraft, betala privata saker med företagskort etc och samtidigt hävda att betala skatt är häftigt.... jag förstår bara inte hur ngn kan göra ngt sådant.

• Walk on by
    Svar på #127
    (07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
  • Walk on by

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande:

Svar på #127(07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
    Fortfarande så tycker jag att det är idioti att sätta ett jobb framför sin egen säkerhet, sitt liv men det är tydligen bara jag. Jag respekterar din åsikt, men du verkar inte respektera min och dessutom så svär du, en nivå jag allra helst inte bemödar mig med.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-05 10:32:14 följande:

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande: Fortfarande så tycker jag att det är idioti att sätta ett jobb framför sin egen säkerhet, sitt liv men det är tydligen bara jag.
    Men vem har sagt att du måste köpa ett trafikfarligt vrak? Min 5000-kronorsbil var en VW Passat.. jag skulle faktiskt hellre krocka i den än i många nyare bilar.
  • Rigmor Mortis

Svar på #127(07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
    Med tanke på att ursprungsfrågan ställdes i förrgår och du svarade två timmar efter att jag påmint dig.. jo, det är ganska fort.
  • Mammaskärlek

Hmm-känner en kille som lever på sin sambo då han startat ett eget företag som ej går mer än plus -minus noll. Han köper en häst dessutom och skaffar två katter som -gissa vem -får betala.
    Sambon blir galen på honom men vad hjälper det??

Snylteri kallas det!!

• idiblon yes
    Mammaskärlek skrev 2009-02-05 10:39:38 följande:
    Hmm-känner en kille som lever på sin sambo då han startat ett eget företag som ej går mer än plus -minus noll. Han köper en häst dessutom och skaffar två katter som -gissa vem -får betala. Sambon blir galen på honom men vad hjälper det?? Snylteri kallas det!!
    Snarare idioti att fortsätta vara tillsammans med honom.
    Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-05 10:35:25 följande:

Med tanke på att ursprungsfrågan ställdes i förrgår och du svarade två timmar efter att jag påmint dig.. jo, det är ganska fort.
    Ja, min syster har legat på intensiven så det är inte så lätt att hålla kontinuitet i svarsfrekvensen men jag ska komma ihåg det till nästa gång.
  • Sneaky

Ekonomisk idiot är de som skriver på familjeliv att de inte har några pengar INNAN de har sålt sin dator och sagt upp internetabonemanget!

• Anonym (zoom)

En bekant som köpte en svindyr systemkamera som h*n inte klarade av att använda då den var för avancerad så den såldes efter några månader för halva priset. 

Svar på tråden Känner ni några ekonomiska idioter