• LykkeLee

Hur väcker ni era tonåringar ?

En fråga om morgnar.. min son är helt omöjlig att få upp på morgonen. Han är som medvetslös. Jag får väcka honom kanske (utan att överdriva) 20 ggr innan han masar sig upp och då ser han ut som om han ska dö.
    Är era tonåringar också så och hur gör ni??

Varje gång som jag inte är hemma på morgonen så sover han hela dagen och missar skolan, sen ringar skolan och skäller på mig och säger att jag måste se till att han kommer sig till skolan. MEN HUR??!!!! Han hör inte om jag ringer, han vaknar inte av några väckare.. det finns ingenting som väcker honom.

• Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?
  • Dejsi

Det enda som får min tjej att gå upp är att jag ringer
    några gånger på mobilen. Mobilen ja, det kan ju vara en
    kompis som ringer...

• underworld

Jag va grymt trött när jag va i tonåren. Är ju ifs inte specielt länge sen:P
    Men det fanns verkligen INGET som kunde få mig ur sängen. Mamma blev helt vansinnig när jag inte klev upp. Ful som jag va så låste jag alltid dörren också till mitt rum.
    När jag sov skulle jag kunna ha dödat någon för att få sova vidare. Stackars mamma försökte göra ALLT för att lyckas. men det gick åt skogen

• underworld

kanske måste tillägga att jag nu har en dotter, och jag går självklart upp med henne på mornarna. Känns som man har ett meningsfullt att gå upp nu vilket det inte gjorde innan jag fick min dotter.

• Jess69

Har han mobilen på även när han sover?
    Som Drinaty skriver så är det ju oftast "viktigt" om en kompis
    ringer..då kanske han vaknar...så be skolan ringa på hans mobil när han inte är där, är kanske inte jättekul i längden att snacka med magistern/fröken/rektorn när man inte dyker upp i skolan...

• Sofye
    underworld skrev 2009-01-19 19:32:53 följande:
    Jag va grymt trött när jag va i tonåren. Är ju ifs inte specielt länge sen:PMen det fanns verkligen INGET som kunde få mig ur sängen. Mamma blev helt vansinnig när jag inte klev upp. Ful som jag va så låste jag alltid dörren också till mitt rum. När jag sov skulle jag kunna ha dödat någon för att få sova vidare. Stackars mamma försökte göra ALLT för att lyckas. men det gick åt skogen

Sån va jag med, är iof fortfarande men nu måste jag gå upp. Och det var min pappa som försökte få liv i mig, jag kunde sätta mig upp, titta på honom och prata fast jag sov.. inget jag mindes efteråt. Hade inget lås på min dörr..

Hade han inte väckt mig så hade jag aldrig gått till skolan, men dom ville ju mitt bästa så därför stod dom ut och tjata och var envisa varenda j*vla morgon...

ღJohn o5 ღSigrid o7 ღMiNi o9
  • leeena

vet hur du har det,har inga tonåringar men min sambo är likadan! Han skulle kunna sova genom ALLT och är stort sett omöjlig att väcka,antar att han var det redan som tonåring,han sover väldigt djupt helt enkelt..MEN han vaknar ALLTID när hans mobil ringer,även om han svarar i sömnen så går han iallafall upp...Antagligen för att det kan ju vara nåt viktigt (typ jobbet:))Så jag skulle faktiskt tro att det GÅR att få din son att vakna också,han måste bara dels inse att det är hans eget ansvar och dels inse hur VIKTIGT det är att han går upp...Som när man ska med flyget eller liknande,hur många av oss vaknar inte av minsta lilla fågelkvitter bara för att man VET att man MÅSTE upp!..Så jag tror faktiskt det GÅR,det gäller bara att få honom tillräckligt motiverad,och att det blir HANS ansvar och inte ditt...Sen hur det ska gå till har jag inga lösningar på ..

• Sofye
    Sofye skrev 2009-01-19 19:44:59 följande:
    Sån va jag med, är iof fortfarande men nu måste jag gå upp. Och det var min pappa som försökte få liv i mig, jag kunde sätta mig upp, titta på honom och prata fast jag sov.. inget jag mindes efteråt. Hade inget lås på min dörr.. Hade han inte väckt mig så hade jag aldrig gått till skolan, men dom ville ju mitt bästa så därför stod dom ut och tjata och var envisa varenda j*vla morgon...
    Ska väll tillägga lite snyggt att det pågick från 6an tills jag tog studenten, kan inte ha varit varken lätt eller kul :/
    ღJohn o5 ღSigrid o7 ღMiNi o9
  • LykkeLee
    Jess69 skrev 2009-01-19 19:44:49 följande:
    Har han mobilen på även när han sover?Som Drinaty skriver så är det ju oftast "viktigt" om en kompisringer..då kanske han vaknar...så be skolan ringa på hans mobil när han inte är där, är kanske inte jättekul i längden att snacka med magistern/fröken/rektorn när man inte dyker upp i skolan...
    Ska provas!!
  • sallybuse

Jag går upp och kallar på han och säger godmorgon nu är det tid att gå upp.Går ner igen ocj´h fixar frukost till han sen får jag kalla en gång till sen kommer han ner.Och äter sin frukost sen går han in och duchar sen klär han på sig och åker till skolan.Så ser våra mornar ut.Inga som helst problem.

• kolakaka

mina killar 13 och 15 år går upp och tar frukost själva detta har de gjort i minst 3 år och det funkar jättebra de måste ta eget ansvar

• Louga

Jag har en bror som var lika dann när han var i tonaring. Det enda som hjälper tror jag är att han själv fa ta ansvaret. Min bror blev inte väkt pa morgonen av vara föräldrar utan visste att om han inte kom upp sa missar han den enda bussen som gick till skolan plus att det fanns ingen som kunde köra honom till skolan. Det gjorde att han var tvugnen att ta sig upp annars missar han en hel skoldag och det kunde lätt bli kostsamt för honom.
    Skaffa din son en riktig ordentlig väckaklocka (en san där gammaldags med riktigt ordentligt ljud) och säg till honom att om han inte tar sig till skolan själv sa far han konsekvenster bade ifran hemmet och skolan. Sedan om han försover sig sa vet han att det blir riktigt kostsamt för honom.

• Rut Blad

Jag låter mina få sova ut när de har möjlighet till det och jag har aldrig bråkat om sömn från att de var små. Så mina kommer faktiskt upp i tid (med undantag förstås) till skolan. De har vaknat själva sedan länge med egna väckarklockor.

Jag tror att det är en vana att vakna själv också.

Kolla också vad han gör på nätterna. Ta bort hans mobiltelefon, dator och annan teknik i rummet. Ingen TV osv. Och försök att få in rutiner på kvällarna där han förbereder morgondagen i lugn och ro.

I tonåren behöver man ju sova väldigt mycket så låt honom få sova ut på helger och lov. En del kan sova ikapp förlorad sömn.

Kolla också om han har bra blodvärde och äter ordentligt.
    Träna regelbundet ger också en bättre sömn.

• ViVäntarBarn

Min mamma blev leds på min lillebror. Då hon försökt allt som hon kunde tänka sig.
    Hon bar undan hans säng och stälde in en extrasäng/gästsäng. Och sa att hans säng gått sönder. När morgonen kom och hans rinklocka började ringa gick hon in och växkte honom. Utan resultat. Då gick hon till toaletten och fylde en hink med kallt vatten och hällde den över lillebror, detta behövde hon då bara göra 3 gånger. Efter det vaknar han hur bra som helst. Räckte med att man kom in och sa god morgon så vaknade han. Grymt men resultat rikt. Dock riktigt blött :)

• Pruttiluskan

Det där med mobil kanske inte funkar... Om man är trött så stänger man av ljudet till slut om det ringer & man ser att det inte är någom kompis!
    Men ett försök är nog ändå bra att göra!

Ett till tips är ju även att planera va man ska äta för mat nästa dag på kvällen & låt honom bestämma...annars om han inte kommer till skolan i tid så gör något annat som han tycker mindre om, men ändå äter för han ska ju inte svälta!

Bestäm att ni ska hitta på något som han vill under helgen om han sköter sig...annars blir det att vara hemma & inte låta han gå ut på kvällarna & träffa kompisarna.

Annars om det är ni föräldrar som fyller på hans mobil så kan du strunta i att fylla på den nästa gång han frågar om de & säga att du gör de när han skött skolan i 2 veckor tex.

Kom på nåt bara...

Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?