• falken

    Oktoberbebisar 2009 :-)

    Har precis fått ett vackert blått plus BF egentligen 28:e september, men förra graviditeten drog över en 16 dar så jag känner att det här abolut blir en oktoberbebis!

    Det måste finnas flera oktoberbarn på gång, välkomna in i tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 23:41
    Här kan vi fylla i beräknat födelsedatum www.familjeliv.se/Forum-11-231/m40754550.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-25 14:27
    Och här kan man lägga in MAGBILDER www.familjeliv.se/Forum-11-231/m42580226.html

  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2009 :-)
  • Flapper
    zasata skrev 2009-04-21 14:40:20 följande:
    jjag tycker det är svårt det där med abort, en del märker ju faktiskt inget kanske fören vid v15.. nej jag vet inte faktiskt.jag tror jag har rul runt v20/21
    Hur man nu lyckas med det...
  • tiptoe
    Flapper skrev 2009-04-21 14:46:43 följande:
    Hur man nu lyckas med det...
    Jag har en kompis som inte upptäckte att hon var gravid förräns hon låg i ambulansen in till BB, så det händer...
  • Flapper
    tiptoe skrev 2009-04-21 14:52:17 följande:
    Jag har en kompis som inte upptäckte att hon var gravid förräns hon låg i ambulansen in till BB, så det händer...
    Visst händer det. Men hur vanligt är det? Att sätta en sen gräns bara för att vissa få inte upptäcker är för mig obegripligt. Där skulle tillståndet komma in tycker jag. Annars kan ju lika gärna din kompis i ambulansen få göra en abort också. Hon visste ju inte...

    Det vanligaste är ju att man upptäcker vis första uteblivna mensen + efter andra tecken. Och det sker ju långt innan v.12.
  • tiptoe
    Flapper skrev 2009-04-21 15:08:05 följande:
    Visst händer det. Men hur vanligt är det? Att sätta en sen gräns bara för att vissa få inte upptäcker är för mig obegripligt. Där skulle tillståndet komma in tycker jag. Annars kan ju lika gärna din kompis i ambulansen få göra en abort också. Hon visste ju inte...Det vanligaste är ju att man upptäcker vis första uteblivna mensen + efter andra tecken. Och det sker ju långt innan v.12.
    Jag försvara verkligen inte att man gör sen abort, jag menar bara att det faktiskt händer ganska ofta att folk upptäcker det kanske v8-10, det är rätt vanligt att man får små blödningar när man "borde" haft mens, och om man då inte har någon anledning att misstänka att man är gravid så tror jag inte man tar ett test för att kolla om man får en blödning.
  • Flapper
    tiptoe skrev 2009-04-21 15:40:15 följande:
    Jag försvara verkligen inte att man gör sen abort, jag menar bara att det faktiskt händer ganska ofta att folk upptäcker det kanske v8-10, det är rätt vanligt att man får små blödningar när man "borde" haft mens, och om man då inte har någon anledning att misstänka att man är gravid så tror jag inte man tar ett test för att kolla om man får en blödning.
    Oavsett tänker jag inte diskutera detta i denna tråden... Alla tycker olika.
  • fruganL

    tiptoe - jag ska till UMAS...Östra ligger lite för många mil för att jag ska orka åka dit. ;P

    Floff - ja, det var något liknande min knäppoläkare resonerade. Jag har ofta hosta efter förkylningar som är långdragen, gör att jag inte kan sova och hostar tills jag kräks några nätter per omgång. Gick till vårdcentralen för att få någon hostmedicin och fick "men lilla gumman, att vara FÖRKYLD är inget farligt!" som att det var förkylningen jag ville ha medicin mot! BLÄ!

  • tiptoe
    fruganL skrev 2009-04-21 19:08:04 följande:
    tiptoe - jag ska till UMAS...Östra ligger lite för många mil för att jag ska orka åka dit. ;
    Hehe jo det är en bit bort.. men frågan var till Falken eftersom hon skrev att hon skulle till Gbg och det stod helt olika på våra lappar om UL
  • fruganL

    Ja, men så klart tiptoe! Har en sån där otroligt vimsig dag och fick för mig att det var till mig av det enkla skälet att mitt nick stod först i den delen som falken hade citerat. Knasboll. Haha.

  • zasata

    v20 är jag på mitt rul dfåå borde dom kunna säga kön tycker jag! för då kan jag ju inte göra abort endå.

  • Minifer
    fruganL skrev 2009-04-21 19:08:04 följande:
    tiptoe - jag ska till UMAS...Östra ligger lite för många mil för att jag ska orka åka dit. ;P Floff - ja, det var något liknande min knäppoläkare resonerade. Jag har ofta hosta efter förkylningar som är långdragen, gör att jag inte kan sova och hostar tills jag kräks några nätter per omgång. Gick till vårdcentralen för att få någon hostmedicin och fick "men lilla gumman, att vara FÖRKYLD är inget farligt!" som att det var förkylningen jag ville ha medicin mot! BLÄ!
    Pffft, så behandlade de mig med när jag hade samma problem. Sedan tog de ett rutinmässigt test för lunginflamation, men sade att du har du då absoluuuut inte, det är baaara rutin. Efter ännu en månads hostande ringde de och sa att oj.uhm,. du har visst lunginflammation, kom och hämta antibiotika. ... mutter mutter, haha
  • falken
    tiptoe skrev 2009-04-21 19:21:50 följande:
    Hehe jo det är en bit bort.. men frågan var till Falken eftersom hon skrev att hon skulle till Gbg och det stod helt olika på våra lappar om UL
    jaaa, ska jag va ärlig så minns jag faktiskt inte riktigt alla detaljer om ul-lappen - iaf inget som jag fäste mig vid utan jag blev mest irriterad över köns-frågan. Lappen har jag tappat bort, kan inte kolla det. Det som irriterar mig så är att det är så olika i olika delar av landet, åker ajg 4 mil till Alingsås så berättar de det glatt. Här får man betala en tusenlapp för ett könsul i v 26 om man vill veta.

    Men fruganL , det är väl så att de där länderna som diskrimminerar flickor (Kina, Indien) har komit hit, så då har väl svensk sjukvård fått anpassa sig. Hade inte koll på att fri-abort-gränsen låg på v 18, det känns ju också helt sjukt. V 14-15 skulle man väl kunna sträcka sig till, men att ha ihjäl ett foster som sparkar...
  • Fåret Shaun
    Flapper skrev 2009-04-21 15:08:05 följande:
    Visst händer det. Men hur vanligt är det? Att sätta en sen gräns bara för att vissa få inte upptäcker är för mig obegripligt. Där skulle tillståndet komma in tycker jag. Annars kan ju lika gärna din kompis i ambulansen få göra en abort också. Hon visste ju inte... Det vanligaste är ju att man upptäcker vis första uteblivna mensen + efter andra tecken. Och det sker ju långt innan v.12.
    En kompis syster var med i en olycka, fick starka piller mm.
    En av biverkningarna med medecinerna var utebliven mens.
    Hon festade mm och en dag efter en fest blev hon jätte sjuk, fick åka till sjukhuset där upptäkte de att hon höll på att föda. Hon hade ökat lite i vikt men trodde det var en biverkning. Inte känt någon rörelse då moderkakan låg i framvägg. Men hon födde en frisk flicka som var normalstor mm.
    Första tiden var hon nervös då hon festat varit full mm, men barnet mår fortfarande bra även mamman.
    Happ, vad ska man göra idag då?
  • falken

    Dessa historier finns ju men jag kan bara inte fatta det. Kanske för att jag själv mår så dåligt som gravid, är en helt annan människa.
    Men, var hon väldigt överviktig eller? Jag menar, magen...? Kom flickan för tidigt?

    Iaf är det ju lite sent att göra abort då...

  • Fåret Shaun
    falken skrev 2009-04-21 21:27:31 följande:
    Dessa historier finns ju men jag kan bara inte fatta det. Kanske för att jag själv mår så dåligt som gravid, är en helt annan människa. Men, var hon väldigt överviktig eller? Jag menar, magen...? Kom flickan för tidigt? Iaf är det ju lite sent att göra abort då...
    Nej på båda
    flickan vägde omkring 3000g vilket räknas som normalt. Mamman inte särskilt stor ökade kanske 5kg men tänkte inte mer på det. Tror man att det är biverkningar av annat känner man inte igen tecken. 
    Men lite kul att hon trodde det var en rejäl baksmälla och att hon blivit riktigt sjuk och kommer hem med en bebis
    Happ, vad ska man göra idag då?
  • fruganL

    falken - ja, men det är ju det som är så fascinerande. Varför ska vi behöver anpassa oss för att de kommer hit? Jag menar att det där med att skaffa barn inte är en mänsklig rättighet. Och valet att ta bort ett påbörjat barn ligger hos de som delat med sig av sina gener, inte hos någon annan. Sen om det är ansvarsfullt eller inte, det är en helt annan diskussion.
    Kina har en enbarnspolicy och alla vill ha pojkar så flickor aborteras och sätts ut att dö. Well, det är Kina, och där pratar man kinesiska. Det gör man inte här så vitt jag har märkt, så här fungerar ju saker inte på samma vis.

    Det är handlar om etik och moral. Det handlar om rätten att sätta sig över någon annan. INTE en diskussion jag är intresserad av att föra vidare.

  • LindaKarlsson

    Oj vad ni har skrivit :)
    Jag kunde inte sova inatt, hade så "dumma" tankar. Jag kommer vara 17+3 när mitt rul görs. Tänk om de mot all förmodan ser att mitt barn är sjukt, och att jag kommer bli tvungen att avbryta graviditeten. Så "stort" barnet kommer vara att föda fram isf.. Usch, jag mår pissilla av tanken :/


    deaduntildark.blogspot.com/ ♥ Devin är mitt vackra lillhjärta! 071026 ♥ deaduntildark.bilddagboken.se/
  • fruganL

    Jag frågade min man om han tyckte att vi skulle göra NUPP eller vad det heter, se om det är friskt eller inte.
    Han tyckte det, för han menar att det då borde bli abort - varför skapa ett socialt bekostat barn om man inte måste? Men det skulle så mycket till för att jag skulle abortera så jag skulle nog heller inte ta reda på.
    Jag kommer vara i 19+5 enligt dagens beräkning, när jag gör mitt UL, så jag behöver inte ta beslutet själv ändå, om det skulle behövas.
    Alla glada och nöjda.

  • Fåret Shaun

    Jag skulle aldrig kunna ta bort ett barn. DS eller annat. Finns så många andra saker som inte kan kollas upp innan barnet är fött. Sen skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till jobbet om jaghade valt bort en som är som mina elever


    Happ, vad ska man göra idag då?
  • LindaKarlsson
    Fåret Shaun skrev 2009-04-21 22:42:46 följande:
    Jag skulle aldrig kunna ta bort ett barn. DS eller annat. Finns så många andra saker som inte kan kollas upp innan barnet är fött. Sen skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till jobbet om jaghade valt bort en som är som mina elever
    Jag skulle inte heller kunna ta bort ett barn, om det inte hade livshotande skador/sjukdom. 
    deaduntildark.blogspot.com/ ♥ Devin är mitt vackra lillhjärta! 071026 ♥ deaduntildark.bilddagboken.se/
  • Fåret Shaun

    Men som sagt mycket som inte syns innan. Man kan inte hel gardera sig även om man vill.


    Happ, vad ska man göra idag då?
Svar på tråden Oktoberbebisar 2009 :-)