• husmorsan

februarilov

Hej på er! Jag undrar hur ni som har era barn varannan vecka gör när barnen har skollov, tex februarilov och påsklov?Har ni barnen vartannat lov eller?Min mans ex vägrar ta barnen något lov eftersom de ligga våra veckor, brukar man inte hjälpas åt med loven undrar jag!

• Svar på tråden februarilov
  • Nellabus

Vi har gjort så att om lovet infaller när det är våra dagar så är det vi som har ansvaret. Om vi jobbar är det fritids som gäller istället för skola, eller om någon farmor eller nåt kan ha dom. Man har ju inte lov från jobbet direkt bara för att skolan har det.

För oss har det inte fungerat att flytta runt och byta och dela på dagarna, vi måste köra stenhårt med "dina" och "mina" dagar.

• AnnanAnna

Nja, vi har faktiskt också fått köra hårt med "mammans" och "våra" veckor för det mesta. Tyvärr, för visst vore det en dröm att kunna vara mer flexibel. Men när det gäller att samarbeta så måste det komma från två håll, och i vårt fall så har vi tagit halva lov o.s.v. vid flera tillfällen, men när vi sedan frågat mamman om hon vill ha någon dag extra är hon helt emot det och tycker det är "vårt" lov.

Tyvärr brukar mamman på sina lov ringa och beklaga sig och säga saker som "du tycker inte att du ska ha din dotter lite nu när det är lov och allt" till min sambo, som då får dåligt samvete förstås... Att vi faktiskt har hälften av alla lov, t.ex. hade mamman dottern bara två dagar nu i jul, det verkar hon ha glömt. Hos oss är dessutom ingen hemma under sport/påsk/höstlov, medan mamman oftast är ledig då.

Jag fattar faktiskt inte inställning som mamman i ditt exempel har, jag skulle bli överlycklig över att få ha barnen extra när det är lov!!!

• mormor 1965

Man borde väl ta varannat lov var, i princip. Men klart om du har barnen v7 och v9 normalt, så blir ju även v8 din då,om det är din tur att ha sportlovet, så det blir ju kanske lite mycket. Då får man väl byta om nån annan vecka också kanske?

Frågan är väl varför man ska ha varannat sportlov var? Måste föräldern själv ta ut sin vintersemester då? Är det för att vintersemestra med barnen, eller för att den andra föräldern själv ska kunna resa bort utan barn?

Kanske man som förälder inte alltid vill ta ut sin vintersemester just på sportlovet? Då är det ju rättvist att ta varannat år. Resor är ju t.ex mkt dyrare just den veckan.

• husmorsan

I vårat fall är det så att eftersom vi har två gemensamma småbarn och min mans tre barn så blir det fem barn med olika behov och i väldigt spridda åldrar. Det gör att vi blir låsta, har svårt att åka skidor tillsammans tex eftersom vi alltid är så många på loven. Tycker det vore bättre om man därför tog vartannat lov.

• mormor 1965

husmorsan skrev 2009-02-09 15:24:10 följande:

I vårat fall är det så att eftersom vi har två gemensamma småbarn och min mans tre barn så blir det fem barn med olika behov och i väldigt spridda åldrar. Det gör att vi blir låsta, har svårt att åka skidor tillsammans tex eftersom vi alltid är så många på loven. Tycker det vore bättre om man därför tog vartannat lov.
    Ja det förstår jag absolut. Då skulle ni ju kunna semestra med era små varannat år, och på de störres villkor varannat.

Men jag har ett fult förslag, måste ni ta ut semester varje år då, när hans barn är där?(om de nu måste vara där varje år) Era gemensamma är på dagis väl, när ni jobbar och hans barn är väl skolbarn och klarar sig själv på dagarna om ni fixar lite?
    För då kunde ni ju ta ut semestern en helt annan tidpunkt, med bara era egna? Jag vet att det låter ego, men nån gång kan man väl göra så?
  • Amilie

Ja men om båda föräldrarna resonerar som så och planerar in sin semester de veckor när man inte har barnen så får ju aldrig de barnen någon semester???

Alltså blir de icke gemensamma barnen åter de lidande barnen. Är själv uppvuxen under de förhållandena, en mamma som tog med min lillebror och nya mannen på semester och en pappa som gjort likadant med sin familj. Jag var alltså den de skickade hem vykort till, och som fick se de "fina" semesterfotografierna när de kom hem. Behöver jag säga att jag gråtit mer än en gång över detta....

• mormor 1965

Amilie skrev 2009-02-17 11:30:37 följande:

Ja men om båda föräldrarna resonerar som så och planerar in sin semester de veckor när man inte har barnen så får ju aldrig de barnen någon semester??? Alltså blir de icke gemensamma barnen åter de lidande barnen. Är själv uppvuxen under de förhållandena, en mamma som tog med min lillebror och nya mannen på semester och en pappa som gjort likadant med sin familj. Jag var alltså den de skickade hem vykort till, och som fick se de "fina" semesterfotografierna när de kom hem. Behöver jag säga att jag gråtit mer än en gång över detta....
    Nej, vad hemskt. Därför just, borde man komma överens att ta varannat sportlov var, och alltså semestra MED barnen på sin tur!!! Stackars dig!
  • AnnanAnna

Båda föräldrarna resonerar hur? Vem refererar du till som gör så?

Amilie skrev 2009-02-17 11:30:37 följande:
    Ja men om båda föräldrarna resonerar som så och planerar in sin semester de veckor när man inte har barnen så får ju aldrig de barnen någon semester???Alltså blir de icke gemensamma barnen åter de lidande barnen. Är själv uppvuxen under de förhållandena, en mamma som tog med min lillebror och nya mannen på semester och en pappa som gjort likadant med sin familj. Jag var alltså den de skickade hem vykort till, och som fick se de "fina" semesterfotografierna när de kom hem. Behöver jag säga att jag gråtit mer än en gång över detta....
  • mormor 1965

AnnanAnna skrev 2009-02-18 12:07:44 följande:

Båda föräldrarna resonerar hur? Vem refererar du till som gör så?
    Hon refererar till mitt "fula förslag" högre upp, att om den ena familjen ALLTID ska ha barnen på sportlovet, och mamman (alltså andra föräldern)i det här fallet, ALLTID får "ledigt" sportlovsveckan . Då föreslog jag att familjen i fråga kanske inte alltid måste ta ut sin vintersemester den veckan, fast barnen är där. De är jnu troligtvis skolbarn som klarar sig själv på dagarna.
    Anledningen var ju att familjen ibland skulle få kunna åka på vintersemester vid en annan tidpunkt, vilket jag förstår, eftersom resorna främst är billigare och dessutom blir det annars också billigare eftersom de är färre. Tänk vilken kostnad att varje år måsta betala för sin egen familj+ de 3 bonusbarnen, dessutom på årets dyraste vecka. Det är ju lite orättvist tycker jag, eftersom bonusbarnens mamma slipper helt undan varje år!!
    Sen kan man ju förstås se det här ur barnens synvinkel också, att det är ju synd om dem om aldrig föräldrarna tar ledigt med dem på deras sportlov. Därför är det shysstast att föräldrarna tar varannat sportlov var, tycker jag.
  • AnnanAnna

Håller med i stort!

mormor 1965 skrev 2009-02-18 12:25:11 följande:

AnnanAnna skrev 2009-02-18 12:07:44 följande:
    Hon refererar till mitt "fula förslag" högre upp, att om den ena familjen ALLTID ska ha barnen på sportlovet, och mamman (alltså andra föräldern)i det här fallet, ALLTID får "ledigt" sportlovsveckan . Då föreslog jag att familjen i fråga kanske inte alltid måste ta ut sin vintersemester den veckan, fast barnen är där. De är jnu troligtvis skolbarn som klarar sig själv på dagarna.Anledningen var ju att familjen ibland skulle få kunna åka på vintersemester vid en annan tidpunkt, vilket jag förstår, eftersom resorna främst är billigare och dessutom blir det annars också billigare eftersom de är färre. Tänk vilken kostnad att varje år måsta betala för sin egen familj+ de 3 bonusbarnen, dessutom på årets dyraste vecka. Det är ju lite orättvist tycker jag, eftersom bonusbarnens mamma slipper helt undan varje år!!Sen kan man ju förstås se det här ur barnens synvinkel också, att det är ju synd om dem om aldrig föräldrarna tar ledigt med dem på deras sportlov. Därför är det shysstast att föräldrarna tar varannat sportlov var, tycker jag.
  • Skahlmann

Eftersom jag har barnen jämna veckor och vårt sportlov infaller jämn vecka liksom påsken i år och även allhelgonalovet v 44 så har vi bestämt föjlande.

Pappan har barnen sportlovet - nästan hela han jobbar sista helgen och jag har dom påsklovet eftersom traditionen gör att vi alltid brukar åka upp till fjälls med min släkt. V44 kanske vi delar på lite och tar några dagar var. Det beror på vad som händer dessa dagar.

• mormor 1965

Skahlmann skrev 2009-02-20 19:32:05 följande:

Eftersom jag har barnen jämna veckor och vårt sportlov infaller jämn vecka liksom påsken i år och även allhelgonalovet v 44 så har vi bestämt föjlande. Pappan har barnen sportlovet - nästan hela han jobbar sista helgen och jag har dom påsklovet eftersom traditionen gör att vi alltid brukar åka upp till fjälls med min släkt. V44 kanske vi delar på lite och tar några dagar var. Det beror på vad som händer dessa dagar.
    Låter förnuftigt och rättvist!
  • husmorsan

Bara för att vi har barnen på jämna veckor och det är lov i våra veckor så kan väl inte mamman avsäga sig ansvaret för loven? Man får väl hitta en lösning tycker jag. Nu är feb lovet snart slut och det är jag också!

• mormor 1965

husmorsan skrev 2009-02-21 17:39:47 följande:

Bara för att vi har barnen på jämna veckor och det är lov i våra veckor så kan väl inte mamman avsäga sig ansvaret för loven? Man får väl hitta en lösning tycker jag. Nu är feb lovet snart slut och det är jag också!
    Stackarn, du har mina sympatier. Jag förstår att det är din man som måste ta fighten med exet. Vad tycker han då? Kan du inte bara kräva att han gör det?
  • husmorsan

Det brukar gå till så att jag och min man disskuterar tex loven och tycker båda två att det vore bra om hans ex tog ett eller annat lov. Vi är överens, men sedan kommer nästa "moment" då han ska ta upp saken med barnens mamma. Han brukar då oftast ringa eller maila. Det är han som har all kontakt med mamman till hans barn. Om man då bara får ett blankt nej är det väldigt svårt att komma någonstans.

• Skahlmann

Hon exet borde läsa en bok som heter skiljas. Den är restultatet av en undersökning som Rädda barnen har gjort. Där barn till skilda föräldrar har fått höra av sig med. Den var mycket givande

• Noran

Jag är så lyckligt lottad att jag får ha sonen oftast på loven :)

Svar på tråden februarilov