• Con

    Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?

    Det diskuteras ju ivrigt om höjt tak och att männen skulle vara hemma mer om det höjdes.

    Jag vet med mig att jag absolut skulle vilja ha halva tiden om vi hade råd med det, men när man ligger en bit över taket, så förlorar man mycket pengar.

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?
  • DrPepper

    Nja, det kanske skulle kännas bättre om taket höjdes men jag skulle nog vara ledig lika länge. Jag längtar till sommaren med många föräldrarmånader...

    Vad gäller det aktuella taket eller ev. kommande tak är det nog bara att gilla läget som allt annat här i landet. Inte tankar du bilen halvfull bara för att bensinen blivit 50% dyrare på 5år (eller när det nu var bensinen kostade 6 spänn).

    Jag lider med dem som verkligen inte kan ta ut 50/50 pga av ekonomin men till övriga säger jag bara. SÄLJ BILEN och skaffat något billigare, det är det värt för att få vara med sitt barn.

  • rixs

    Tjenare allihopa !

    Taket har ingen inverkat på min sambos och mitt val av föräldraledighet.
    Vi försöker dela 50/50. Hon tjänar visserligen bättre än mig, men vi är båda enliga om, och har diskuterat att detta inte skulle inverka på vårt val.

    Vi måste utgå från att vår ekonomiska standard försämras då vi är hemma med barnen, och det blir också knapert. Men det är det värt ! Samma standard går inte ha så det gäller att inte dra på sig skulder och att kanske inte prioritera sig själv alltförmycket vad gäller klädköp, styrkekort och dylikt.

    Tror det handlar mest om mamman och pappans vilja att gå emot traditionen att mamman är hemma och pappan jobbar. Pappan kan förståss eventuellt vara hemma EFTER första levnadsåret...då det inte är lika jobbigt, och mamman vågar släppa greppet.
    Själv har jag varit hemma med dottern sedan hon var 6 månader. Nu när hon är 9 månader så är jag och min sambo hemma två resp. tre dagar i veckan. Funkar super !

  • cruZZe

    Som jag sa tidigare förlorar vi mkt pengar på att jag är hemma, fördelen är att vi förlorar nästan lika mkt om gumman är hemma. Vi har helt enkelt dragit ner lite här och där trots att vi är höginkomsttagare båda två. Dock tror jag det är lätt för ett par där mannen tjänar mer än kvinnan att han bara blir hemma 1-2 månader. Det är lätt att sitta is tsen med fint hus och 2 bilar mm för att sedan upptäcka att man inte har råd att loosa flera tusen varje månad. jag förstår alltså dom som inte är hemma mer pga ekonomin, man måste trots allt ha råd att överleva.

  • Xabre

    Absolut... vår familj förlorar tyvärr stora summor om jag skulle vara hemma någon längre tid... :-/ kommer försöka vara hemma i 4 månader nästa år, men som hushåll tappar vi 70% av inkomsten under den perioden.

  • zoegas

    Nej, det är inte en finansiell fråga för mig att vara hemma eller inte. Det är en värderingsfråga.

  • zoegas

    pröva jämställdhet... du hittar en definition nedan, läs och lär.

    Jämställdhet: Från Wikipedia, den fria encyklopedin.

    Jämställdhet, svenskt politiskt begrepp; åsyftar mäns och kvinnors samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter, att personer oavsett kön ska kunna utvecklas och leva på bästa sätt och utan könsrelaterade hinder. Jämställdhet används ofta i betydelsen jämlikhet mellan könen, trots att jämlikhet snarast syftar på individers lika värde medan jämställdhet handlar om att ställa grupper av individer på samma nivå.

    Jämställdheten har i Sverige haft stor politisk betydelse sedan 1980-talet och Sverige räknas i många avseenden som ett föregångsland i frågan.

    sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mst%C3%A4lldhet

  • cruZZe

    Lite lustigt att en som inte skulle anställa en gravid kvinna pratar om jämstäldhet.

  • kaffepetter

    cruZZe>

    Det finns en ekonomisk verklighet, för en del innebär det att det inte är möjligt att vara hemma så mycket man skulle vilja.

    Jag har svårt för dumdryga inlägg...

  • cruZZe

    kaffepetter: Jag har inte sagt någonting om det. Sa själv att jag har full förståelse för dom som inte tar ut pappaledighet pga pengafrågan. Läs gärna mina inlägg igen. Det jag skrev sist var till zoegas som i en annan tråd hävdar att han aldrig skulle anställa en kvinna som skulle vara mammaledig 1år, förutom möjligtvis under älgjakten (vilket antagligen var lite glimt i ögat). Men i denna tråd är han helt plötsligt 100% för jämställdhet, jag får inte ihop det.

    Dock tycker jag att man har nog tagit ut svängarna lite för mkt om man inte har råd att vara hemma. Har man tex tänkt på vad som skulle hända om man skulle bli sjuk en längre tid, har man råd med det?

    Om du fortf finner mitt inlägg dumdrygt får du gärna förklara vad du inte förstog så ska vi nog reda ut det hela.

  • kaffepetter

    cruZZe> du har ett meddelande, där jag hoppas vi reder ut det som redas skall....

  • kaffepetter

    För att förtydliga, så var det inte cruZZe´s inlägg jag tyckte var dumdrygt... jag var otydlig där, det medges!

    Är det fler än jag som våndas lite över hur man på en liten arbetsplats, löser detta med att man ska vara borta en längre period? Eller har jag osunda lojaliteter mot företaget jag jobbar för?

  • cruZZe

    kaffepetter: visst ska man tänka lite på sin arb-givare om man är normalt funtad. Gillar man sitt jobb och sin arb-givare så funderar man självklart lite. Dock meddelar man i god tid (jag sa till 4mån i förväg) och då har dom inga som helst bekymmer att tillfälliganställa eller ta in vikarie. Enl arb-givarna i Sverige vill dom ha mer rörlighet inom jobben, och gissa vad dom får med lite ny frisk peronal i några månader. Visar det sig att personalen var stabil och kompetent, så ja vips anställ honom/henne fast då, hoppsan där slapp dom provanställningsvillkor och hela faderullan. Nej att arb-givare gnäller om att det är gissel med föräldralediga arbetare har jag tyvärr inte mkt förståelse för.

    Tilläggas bör att jag jobbar för en av landets största arb-givare.

  • zoegas

    Cruzze... jag tycker du ska läsa vad jag skriver innan du ger fler skeva tolkningar.

  • Tor

    Mitt uttag av föräldraledighet skulle inte påverkas av ett höjt tak. Visst får jag en lägre inkomst när jag är hemma men jag skulle verkligen inte vilja använda ordet "förlora". Jag känner mig som en vinnare varje dag jag får vara med min dotter.

    Jag och min flickvän har lika stort ansvar för att vår dotter kom till världen och därför känns det naturligt att vi tar lika stort ansvar för hennes uppfostran. :)

Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?