• Sencha

Hur gör man i andra länder?

Ja, med allt möjligt
    Jag tycker bara det är kul att jämföra.
    Till exempel:

Vad börjar man med för smakisar? Och när?Hur vanligt är det att amma?Vilka kläder är poppis till bebisar?Vad gör man tillsammans med bebisarna?LIkaså under graviditeten, för den delen:
    kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och drickaHur man bör levaprover som tasEller för den delen
    hur stora barnen är när de födshur man ser på förlossningenAlltså, allt är OK att frågas om eller berättas om. (Men håll det trevligt )
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Svar på tråden Hur gör man i andra länder?
  • Ragnar
    Svar på #20
    Har du fött i Reykjavík eller landsbyggden?
    Jag blev aldrig ens erbjuden NUPP. Frågade om det själv och då var det inga problem att ordna om jag ville. Har heller aldrig hört om amningskurs, men fick väldigt bra hjälp av en amningsutbildad barnmorska på bb. Blev erbjuden en föräldrarkurs under graviditeten som även skulle vara förberedelse inför förlossningen. Men jag gick aldrig (tog mig aldrig tid till det).
    Har aldrig hört om någon som döpt på sjukhuset. Alla jag känner som döpt har gjort det hemma då barnet är 2-5 månader gammalt. Fast vad jag har upplevt så är det färre och färre som döper. Antar att det är samma utveckling som vi har i Sverige.
  • Sfinxen

Ragnar - ska snart föda i Reykjavik. Kan tänka mig att det finns en hel del regionala skillnader här, det är ju inte lika accessibelt med högteknologisk vård á la NUPP om man bor på typ östkusten. Uppenbarligen upplever vi olika sidor av Island du och jag - jag minns dina inlägg om att inga isländska pappor du kände varit hemma med barnen "på riktigt" under sin kvoterade föräldraledighet, medan alla pappor jag känner maxat ut sin och varit aktiva föräldrar ;)

Har anmält mig till den där 3x3 timmars föräldrarkursen mest för att få se förlossningsavdelningen. Ska dit i slutet av mars.

• Made in Taiwan

Jag kan ju rapportera från en annan del av "Kina". Nästan Kina, enligt vissa, men ändå inte.

Graviditeten; det finns väldigt mycket skrock. T.ex. får man inte använda hammare, jag ville ha upp gardiner under min graviditet. Jag tyckte att så mycket kunde ju hyresvärden fixa när vi ändå hyrde möblerat. Men jag tror nog snarare att han var lat när han sa att det ville han inte göra för det skulle ju hamras i hemmet för då skulle ungen i magen ta skada. Men efter mycket om och men gick han med på det, och inte blev det något fel på barnet.
    En annan sak är att man inte ska använda en sax (kommer från förr i tiden då man inte hade några lampor och då var det farligt att använda vassa föremål i mörkret, men en kniv får man naturligtvis använda då det är kvinnans syssla att laga mat... hehe... Men i dagens Taiwan lagar ingen mat, alla går ut och äter då det är så billigt). Dom gånger min sambo (också svensk) var hemma så klippte han det som behövde klippas, bara för skojs skull. Men visst använde jag en sax.

Amning är icke existerande! Bara jag ammar offentligt, på parkbänken eller på Starbucks eller vars som helst. Ingen tar illa upp och ingen har sagt något heller, bara att dom kan visa mig ett privat rum men det handlar nog mer om att dom vill ge oss lugn och ro när han ska äta. Men jag sitter oftast kvar och det är inte mer med det. Ingen stirrar.

Mat, nja, det finns lite burkar typ Gerbers och Hipp ekologiska. Från 4 månader. Sedan antar jag att folk gör sin egen barnmat helt enkelt. Gissar på att det ges mycket Congee. (risgröt, men inte som risgrynsgröt) I det kan man blanda ner frukt, olika kött, kyckling etc. Men min sambos kollega som har en unge som nu är 1 år, har fortfarande inte fått smaka på kött.

Att man inte ska ta ut ungen på 1 månad gäller även här. Det handlar om att när man har fött barnet så har man förlorat mycket Qi (dvs. energi i kroppen). Och för att återställa detta är det bäst att stanna hemma och äta skitäcklig kycklingsoppa i en månad. :) Jag smakade sån mat på sjukhuset, men dom ändrade maten åt mig efter ett par måltider då dom upptäckte att jag inte åt. Dom ändrade till "västerländsk" mat, men det var fortfarande kinesisk mat men inte riktigt lika äcklig som deras 1-månads-mat.

Vi var också ute och gick med Nisse när han var 5 dagar. Vilken skällning jag fick av ett par tanter!! Jag blev jätteledsen. Men sen sket jag i alla andra. Men vi var inte ute så mycket ändå för att i juli augusti är det som varmast här och ungen var knallröd när vi varit ute!! Så snarare rädd för värmen än tanterna.

Folk har barnvagnar här, men det är mycket japanska märken eller kinesiska märken. Skräp. Fast, barnvagn och barnvagn. Är snarare som sulky. Även för bäbisen som är 1 månad är det många som har i en mer sulkyliknande sak (som man kan luta bak naturligtvis) OCH bortåtvänd!! Vi har haft en italiensk barnvagn som heter Peg Perego, det dyraste på marknaden här hittills. Men nu så börjar det på att dyka upp lite Quinnys faktiskt. Men våran Peg perego kunde han bara ligga i 3-4 månader (sen for vi till Sverige i 2 månader så det var ok) men sen vid 6 månader var han tvungen att sitta upp (man vänder på den så att det är ligg i en del och sen omvandlas till sitt), men då får jag inte se honom!! Dvs. fritt fram för tanter och farbrödrar att komma och kladda. Hmm... Tycker jag också är väldigt störande. Eller tar kort. Vars hamnar dom korten?! Nåväl, man är väl lite nojig men det är väl ens roll som mamma - att serve and protect?! ;)

Men nu så har vi fått tag på en Bugaboo Bee, och jag kan ha Nils vänd mot mig. Jag tror inte att trafiken är så sund att titta på heller.

Bilbarnsstolar har folk om dom har en bil, i taxin finns det inget sånt. Bilbätet har man på sig om man sitter i framsätet. Jag brukar ha Nils i sin sele med huva uppe, bättre skydd än inget! I dom bilar som finns så sätter jag på mig bältet under hans ända. Man får försöka inte tänka på hur pass osäkert det är, egentligen....

Blöjor har barnen här. Men vi har faktiskt tygblöja på Nils. Hemma, inte när vi är ute på stan, tror jag blir för varmt. Sambons kollega kan dock inte förstå varför vi har tygblöjor, det finns ju Pampers!

Förlossningen var jag besviken på. Läkarna är alla utbildade i USA så det är ju bra, våran kunde engelska. Men dom övertalade oss att Nils var så stor så stor! Det skulle bli en jobbig förlossning. Så jag sattes igång 1-2 veckor tidigare. Resultatet blev kejsarsnitt. :(
    Den enda smärtlindring dom kunde erbjuda när värkarna kom igång var epidural, med löfte om att det inte skulle trappa ner på värkarna och förlossningen, men värkarna slutade naturligtvis. Och sen började det på att bli bråttom... ja... Nästa gång ska jag anlita en "doula", en kvinna som följer med under graviditeten och som kan hjälpa hävda mina rättigheter.

Min sambo fick inte heller vara med, varken på det 1a ultraljudet (det var för äckligt??? sa dom...) Inte lätt att tjata emot heller när min kinesiska inte var så bra då och min sambo kan inte ett ord... Inte på snittet fick han vara med heller. I Sverige tror jag att man får det?? Men men. Hade vi tjatat hade han nog fått det men han är rädd för blod fick jag veta typ då så då blev det så. Hade HAN sagt det där om blod tidigare hade jag inte tvekat att anlita en doula tidigare!

Slutet gott allting gott :)
    Allt är inte jobbigt i Kina - om detta räknas till det??

/Från Taiwan

• Made in Taiwan

Ja just ja, kläder. Rosa eller blått. Finns inget neutralt!!

Thomas the train till pojkarna och Hello Kitty till flickorna typ.
    taiwan har för övrigt världens enda Hello Kitty BB!!! Fanns nån artikel på Aftonbladet för nån månad sen! Hur sjukt kul som helst... Men inget för mig. ;)

/A.

• AnnamedAochJ

Ska se om jag hinner skriva om hur det är på Malta innan barnen lackar ur Observera att jag generaliserar en hel del så det är klart att inte alla gör på samma sätt.

Som gravid tror de att man är gjord av glas, det är knappt att man får skjuta barnvagnen med syskon i. Man bör inte röka eller dricka men det är ingen som tar illa vid sig om man ändå gör det. När vi var ute med jobbet när jag var gravid med sonen förfasade sig mina arbetskamrater för att jag drack en cola light, minns inte om det var för colan eller för lighten.

Att föda barn är nog ändå rätt likt Sverige (sonen föddes i Sverige och dottern här nere) men man rekommenderas att åka in så fort vattnet gått för kontroll. En BM är med och förlöser en i ens rum och jag tror att man kan få ung samma smärtlindring som i sverige (dottern hade så bråttom ut att jag inte hann med det) Däremot är man "hysterisk" över att starta folk. Man går helst inte en dag över BF och man tar ingen hänsyn till om man mogen eller inte. Personligen tror jag att det är pga detta man har så många kejsarsnitt här nere.

Att amma börjar bli vanligare och vanligare men det är rätt mycket debatt om den offentliga amningens vara eller icke vara. Amningsklinink finns på sjukhuset. Man har 13 veckor mamma ledighet så många ammar dock inte speciellt länge. Smakisar säger de åt en att börja med vid 6 månader men jag vet att många börjar tidigare ifall barnet inte blir "mätt" på mjölken.Man börjar oftast med ris gröt som man sedan blandar med kött eller frukt. En del burkar finns men det är dyrt (nästan 20kr för en 140g burk med mat från 6 månader) och nästan all fruktpure har tillsatt socker.

Med bebisen gör man inte mycket, kvinnan förväntas ta hand om hela hemmet och ha maten på bordet när mannen kommer hem. Maken hörde kvinnorna prata hos frisörskan när sonen var liten och då sa de till honom att "det är ju enkelt nu, vid den där åldern kan man ju mata dem och sätta dem i bilstolen (babyskyddet) så kan man göra det man behöver göra ändå" Det finns inte jätte mycket grupper direkt, det man kan göra är att gå på promenad och leka i nån park men pga kort mamma ledighet är det många far eller morföräldrar som tar hand om sina barnbarn dagtid. Dagis finns en del men det är inget som subventioneras utan man betalar fullt pris vad det kostar eftersom de är privata. Oftast är det äldre människor med barn man ser i lekparkerna. Jag har hört ryktas om "mamma grupper" men inget jag undersökt mer om, maltesiska mammor är inte riktigt "för mig"

Flickbebisar ska ha rosa och pojkar blått och flickor tar man gärna hål i öronen på innan de är 1 år. Såna där "band" på huvudet är oxå vanliga, med rosetter och annat.

I bilen sitter nästan alla bebisar i babyskydd (eftersom vagnen oftast är ett babyskydd på sulky chassi) men det är inte så noga att man spänner fast babyskyddet. Nästa steg är en vanlig bilstol och det är det inte jätte många som har. Barnen sitter oftast inte ens fast utan man kan se dem hänga fram mellan framsätena. "Nya" rön säger att man helst ska ha barnen vända bakåt även efter babyskyddet men det finns inga såna stolar att köpa!

• Ragnar
    Sfinxen skrev 2009-02-25 00:20:11 följande:
    Ragnar - ska snart föda i Reykjavik. Kan tänka mig att det finns en hel del regionala skillnader här, det är ju inte lika accessibelt med högteknologisk vård á la NUPP om man bor på typ östkusten. Uppenbarligen upplever vi olika sidor av Island du och jag - jag minns dina inlägg om att inga isländska pappor du kände varit hemma med barnen "på riktigt" under sin kvoterade föräldraledighet, medan alla pappor jag känner maxat ut sin och varit aktiva föräldrar ;) Har anmält mig till den där 3x3 timmars föräldrarkursen mest för att få se förlossningsavdelningen. Ska dit i slutet av mars.
    Intressant hur man kan uppleva saker så olika. Särskillt i ett så pass litet land. Jag bodde i Reykjavik första halvan av min graviditet men blev ändå inte erbjuden NUPP. Födde sen i Selfoss. Det var mer som att vara på ett hotel än sjukhus. Blev tillfrågad om jag ville föda i vatten. Men eftersom allt gick så snabbt blev det inget av det. Hoppas att det blir Selfoss igen om vi lyckas få fler barn.
  • Mealla

Oh glomde att namna att har i USA har vi ju saklarat babyshowers. Jattebra och kul och man far verkligen allt och lite till man kan tankas behova at babyn.

Oftast ar det ens mamma eller vanner som anordnar en shower. Man har ett gift registry pa en eller ett par affarer sa att gasterna vet vad man onskar. Antingen har man sin shower hemma hos nagon annan eller pa en restaurang nagonstans. Tanken ar att den blivande mamman inte behover ordna eller fixa nagonting, utan hon bara kommer och blir lite pampered och bortskamd och showered med gavor. Jag vet att en del svenskar tycker det later som tiggeri, men det ar faktiskt en trevlig sed.

• Sofiko

AnnamedAochJ skrev 2009-02-25 07:13:53 följande:

Ska se om jag hinner skriva om hur det är på Malta innan barnen lackar ur Observera att jag generaliserar en hel del så det är klart att inte alla gör på samma sätt.Som gravid tror de att man är gjord av glas, det är knappt att man får skjuta barnvagnen med syskon i. Man bör inte röka eller dricka men det är ingen som tar illa vid sig om man ändå gör det. När vi var ute med jobbet när jag var gravid med sonen förfasade sig mina arbetskamrater för att jag drack en cola light, minns inte om det var för colan eller för lighten.Att föda barn är nog ändå rätt likt Sverige (sonen föddes i Sverige och dottern här nere) men man rekommenderas att åka in så fort vattnet gått för kontroll. En BM är med och förlöser en i ens rum och jag tror att man kan få ung samma smärtlindring som i sverige (dottern hade så bråttom ut att jag inte hann med det) Däremot är man "hysterisk" över att starta folk. Man går helst inte en dag över BF och man tar ingen hänsyn till om man mogen eller inte. Personligen tror jag att det är pga detta man har så många kejsarsnitt här nere.Att amma börjar bli vanligare och vanligare men det är rätt mycket debatt om den offentliga amningens vara eller icke vara. Amningsklinink finns på sjukhuset. Man har 13 veckor mamma ledighet så många ammar dock inte speciellt länge. Smakisar säger de åt en att börja med vid 6 månader men jag vet att många börjar tidigare ifall barnet inte blir "mätt" på mjölken.Man börjar oftast med ris gröt som man sedan blandar med kött eller frukt. En del burkar finns men det är dyrt (nästan 20kr för en 140g burk med mat från 6 månader) och nästan all fruktpure har tillsatt socker. Med bebisen gör man inte mycket, kvinnan förväntas ta hand om hela hemmet och ha maten på bordet när mannen kommer hem. Maken hörde kvinnorna prata hos frisörskan när sonen var liten och då sa de till honom att "det är ju enkelt nu, vid den där åldern kan man ju mata dem och sätta dem i bilstolen (babyskyddet) så kan man göra det man behöver göra ändå" Det finns inte jätte mycket grupper direkt, det man kan göra är att gå på promenad och leka i nån park men pga kort mamma ledighet är det många far eller morföräldrar som tar hand om sina barnbarn dagtid. Dagis finns en del men det är inget som subventioneras utan man betalar fullt pris vad det kostar eftersom de är privata. Oftast är det äldre människor med barn man ser i lekparkerna. Jag har hört ryktas om "mamma grupper" men inget jag undersökt mer om, maltesiska mammor är inte riktigt "för mig" Flickbebisar ska ha rosa och pojkar blått och flickor tar man gärna hål i öronen på innan de är 1 år. Såna där "band" på huvudet är oxå vanliga, med rosetter och annat.I bilen sitter nästan alla bebisar i babyskydd (eftersom vagnen oftast är ett babyskydd på sulky chassi) men det är inte så noga att man spänner fast babyskyddet. Nästa steg är en vanlig bilstol och det är det inte jätte många som har. Barnen sitter oftast inte ens fast utan man kan se dem hänga fram mellan framsätena. "Nya" rön säger att man helst ska ha barnen vända bakåt även efter babyskyddet men det finns inga såna stolar att köpa!
    Kul att lasa om dina erfarenheter! Malta later jattelikt grekland i dessa fragor: fran skora gravida till barn som inte sitter fast i bilen. Det enda som inte stammer ar nog halen i oronen .
  • AnnamedAochJ

Sofiko skrev 2009-02-25 14:00:29 följande:

AnnamedAochJ skrev 2009-02-25 07:13:53 följande:
    Kul att lasa om dina erfarenheter! Malta later jattelikt grekland i dessa fragor: fran skora gravida till barn som inte sitter fast i bilen. Det enda som inte stammer ar nog halen i oronen .
    Kul att du tyckte det var intressant. Jätte trevlig tråd tycker jag, så roligt att läsa om hur alla andra utlandssvenskar har det i "sina" länder.
  • Boa

Mealla skrev 2009-02-25 13:05:09 följande:

Oh glomde att namna att har i USA har vi ju saklarat babyshowers. Jattebra och kul och man far verkligen allt och lite till man kan tankas behova at babyn. Oftast ar det ens mamma eller vanner som anordnar en shower. Man har ett gift registry pa en eller ett par affarer sa att gasterna vet vad man onskar. Antingen har man sin shower hemma hos nagon annan eller pa en restaurang nagonstans. Tanken ar att den blivande mamman inte behover ordna eller fixa nagonting, utan hon bara kommer och blir lite pampered och bortskamd och showered med gavor. Jag vet att en del svenskar tycker det later som tiggeri, men det ar faktiskt en trevlig sed.
    Här har man också babyshowers, tycker också att det är en trevlig sed. Vi svenskar har dock inte gjort det så avancerat med gift registry och så, men jag tror att de rika mexikanerna har det.
  • Boa

Här sitter de heller inte fast i bilen. Man får absolut inte ha barn i framsätet, inte ens i bilstol, det är jättefarligt. Men i baksätet ser man ofta små barn som far omkring. De vuxna använder såklart inte heller bälte...

• fairyfloss

Gud vilken interessant tråd! Vad glad jag är att jag inte bor i Kina.

Jag kan berätta om hur det var att föda i Australien, men det är rätt likt UK (av förklarliga skäl), och även Sverige, så jag berättar det som jag tycker är skillnad här.

Kläder till barn, väldigt könsindelat. Unisex kläder finns typ inte. Barn är normalstora men jag tycker storlekarna är rätt små här också (också indelat i åldersgrupp) fastän folk är smällfeta (tjockaste landet i världen, men tur att inte bebisarna är det ännu i alla fall).

I mödrarvården så tyckte jag att de lyssnade på mig och behandlade mig väl. Man går inte till en barnmorska här utan till läkare, fast nu var jag på landsbyggden och jag vet att de har ett annat system i städerna. Men jag tyckte att det var skönt att det var "min" läkare som förlöste mig, och inte nån jag inte kände. Två standard-UL, v. 12 och v. 20.

Annars tycker jag den största skillnaden från Sverige är pappans roll. Det är verkligen 1950-tal här typ, pappans jobb är att skaffa pengar och mamman är hemma och är hemmafru. Fast numera går många mammor tillbaka till jobbet, och tyvärr tidigt eftersom det inte finns föräldrarpenning (man får vara ledig ett år och komma tillbaka till samma jobb, men man får inte betalt), och sätter barnen på dagis när de är typ 3 månader i vissa fall. Men att en pappa skulle vara hemma med barnen, det har jag aldrig hört talas om här. Tror inte ens att de har nån sån rättighet med jobbet, utan då skulle de väl få säga upp sig.

En BRA sak är att man får en s.k. "baby bonus" på 5000 dollar (ca. 30 000 kronor) när barnet är fött, för att hjälpa till. Nu delar det upp det för att folk köpte plasma TVs istället för att köpa saker till sitt barn, men vi fick en klumpsumma. Jättebra, så man kan köpa allt som behövs! Sen får man både barnbidrag och föräldrarpenning men det är inkomstbeprövat och det är ganska hårda regler så man får inte om man inte verkligen behöver. (Min man pluggar så utan dessa bidrag skulle jag inte kunna vara hemma.) Sen är dagis svindyrt också så det har man inte råd med ändå om man inte har ett väldigt välbetalt jobb.

Kan inte komma på nått mer nu, jag tycker det är bra att bo här! Fast ibland lackar jag ur på min man när han inte hjälper till, måste hela tiden påminna honom men han lär sig sakta men säkert . Blir inte längre vettskrämd när jag ska bort en kväll .

• Nillax
    fairyfloss skrev 2009-04-24 06:07:11 följande:
    Gud vilken interessant tråd! Vad glad jag är att jag inte bor i Kina.Jag kan berätta om hur det var att föda i Australien, men det är rätt likt UK (av förklarliga skäl), och även Sverige, så jag berättar det som jag tycker är skillnad här.Kläder till barn, väldigt könsindelat. Unisex kläder finns typ inte. Barn är normalstora men jag tycker storlekarna är rätt små här också (också indelat i åldersgrupp) fastän folk är smällfeta (tjockaste landet i världen, men tur att inte bebisarna är det ännu i alla fall).I mödrarvården så tyckte jag att de lyssnade på mig och behandlade mig väl. Man går inte till en barnmorska här utan till läkare, fast nu var jag på landsbyggden och jag vet att de har ett annat system i städerna. Men jag tyckte att det var skönt att det var "min" läkare som förlöste mig, och inte nån jag inte kände. Två standard-UL, v. 12 och v. 20.Annars tycker jag den största skillnaden från Sverige är pappans roll. Det är verkligen 1950-tal här typ, pappans jobb är att skaffa pengar och mamman är hemma och är hemmafru. Fast numera går många mammor tillbaka till jobbet, och tyvärr tidigt eftersom det inte finns föräldrarpenning (man får vara ledig ett år och komma tillbaka till samma jobb, men man får inte betalt), och sätter barnen på dagis när de är typ 3 månader i vissa fall. Men att en pappa skulle vara hemma med barnen, det har jag aldrig hört talas om här. Tror inte ens att de har nån sån rättighet med jobbet, utan då skulle de väl få säga upp sig. En BRA sak är att man får en s.k. "baby bonus" på 5000 dollar (ca. 30 000 kronor) när barnet är fött, för att hjälpa till. Nu delar det upp det för att folk köpte plasma TVs istället för att köpa saker till sitt barn, men vi fick en klumpsumma. Jättebra, så man kan köpa allt som behövs! Sen får man både barnbidrag och föräldrarpenning men det är inkomstbeprövat och det är ganska hårda regler så man får inte om man inte verkligen behöver. (Min man pluggar så utan dessa bidrag skulle jag inte kunna vara hemma.) Sen är dagis svindyrt också så det har man inte råd med ändå om man inte har ett väldigt välbetalt jobb.Kan inte komma på nått mer nu, jag tycker det är bra att bo här! Fast ibland lackar jag ur på min man när han inte hjälper till, måste hela tiden påminna honom men han lär sig sakta men säkert . Blir inte längre vettskrämd när jag ska bort en kväll .
    Jag bor i Sydney och upplever landet lite annorlunda!
    Jag gick till barnmorska och tyckte absolut att de lyssnade pa mig och forlossningen gick utan problem. Man far stanna pa bb upp till 5 dagar och sen kommer barnmorskan hem och kollar sa att allt gar bra ett par dagar efter man kommit hem. Medelvikten var 2005 3400g (googlade detta).
    Som Fairyfloss sager sa far man lite eller ingen betald foraldraledighet...jag fick 8 veckors fullt betalt. Daremot sa heter det foraldraledighet har i Sydney och papporna kan inte fa sparken av att vara hemma med barnen, men de far inte heller nagon betald ledighet...sa darfor blir det ofta sa att mamman ar hemma da hon ofta tjanar mindre. Men jag vet familjer dar pappan ar hemma.
    Min sambo ar en "modern" pappa och hjalper till med var dotter samt stadning, matlagning etc.
    Manga ammar och man kan amma var man vill. De flesta varuhus etc har fina "parents rum" dar man kan amma, varma mat, byta blojor etc.
    Jag gar pa playgroup (typ oppna forskolan) med min dotter, vi gar ocksa pa barn gympa och sa gar vi saklart till lekparken, stranden osv. Ungefar som i Sverige tror jag.
    Det finns mycket man inte ska ata nar man ar gravid...daremot ar det ok att dricka lite alkohol, rekommendationerna ar max 7 standard drinks/ vecka (sa 7 sma glas vin) men inte mer an 2 at gangen...det ar ganska vanligt att gravida tar ett glas vin om man ar ute och ater eller sa.
    Dagis ar inte sa dyrt dar vi bor...eller det ar kanske dyrt (vi betalar 63dollar ca 370kr om dagen) men man far halften tillbaka av staten...det gor det absolut lont att jobba, for oss iallafall.
    Kul att lasa om hur det ar ute i varlden
  • Mosie

Bor ocksa i Australien, upplever en del av de grejor ni redan har skrivit.

Fodde forsta barnet pa Birth Centre som ar kopplat till ett sjukhus, dar har man ingen lakare utan bara barnmorskor, man hor till ett lag av barnmorskor som man traffar under sina kotroller, och sen nar man foder far man en av dem fran sitt lag (sa man kanner redan barnmorskorna), och man foder naturligt. Det starkaste dem erbjuder ar pethadine, vill man ha epi far man aka upp till sjukhuset och kan inte komma tillbaka (nagot de flesta jobbar for att undvika). Sjukhuset ar som vilket typiskt sjukhus som helst, man stannar dar 5 dagar efter fodseln, men pa Birth Centre ar det 24 h efter fodseln. Sen kommer barnmorskorna hem till en i 5 dagar.

Andra barnet skulle jag foda pa samma stalle men han var posterior (hans rygg mot min rygg och kom up med pannan fore) sa de skickade upp mig till sjukhuset och en lakare fick dra ut honom med vakum. Jag HATAR sjukhus! Fick verkligen jobba for att fa bli utskriven efter 4 dagar (hade PPH=post partum hemmorage).

Som sagt sa ar det mycket blatt och rosa, man kan fa tag pa lite unisex, men det kostar.

De har Baby Showers har ocksa, jag har haft tva. Forsta ordnade jag sjalv bara for att ha ett party, fick massor med grejor och klader :) andra barnet ordnade mina kompisar en surprise baby shower. Men jag hade ju allt jag behovde redan sa det var mest for en chans att relaxa med kompisar lite.

Dagis ar som sagt dyrt, jag ar hemma med barnen for det kulle kosta mig 140 dollar per dag att ha barnen pa dagis.

Det ar manga som ammar, men de flesta anvander sig av nursing rooms och gommer sig undan, sjalv tycker jag nursing rooms ofta ar ackliga och luktar illa. Da sitter jag hellre ute pa en bank. Om nagon ammar ute in public sa har de oftast en filt over.

I Western Australia (var jag bor) var det bara forra veckan en kvinna som blev utkastad fran en hotell restaurang for att hon ammade. Western Australia ar enda staten i Austrailen dar det inte finns en lag som skyddar kvinnans ratt att amma, sa med andra ord sa var det helt lagligt av hotellet att kasta ut henne.

Svar på tråden Hur gör man i andra länder?