Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????
Varför är det egentligen så jobbigt att vara styv/bonusmamma? Jag har en bonusdotter och kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så jobbigt. Vad tycker ni andra?
Varför är det egentligen så jobbigt att vara styv/bonusmamma? Jag har en bonusdotter och kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så jobbigt. Vad tycker ni andra?
Ärligt talat så har jag inte orkat läsa alla 210 inläggen innan här, men vill ändå hoppa in och svara TS.
Det är inte alls jobbigt för min del att vara bonusmamma/styvmamma, själva "mammabiten" går på automatik, problemet är den biologiska mamman.
Jag är själv 4 barnsmamma med större barn och blev småbarnsförälder lite oplanerat till två bonustjejer.
lite OT....varför känns det som att "bonusbarn" eller "bonusförälder" skulle vara något negativt??
När man läser här i tråden så är det glest mellan inläggen där det framkommer att en BONUS=Något positivt som man får utöver.
Ingen ser väl en bonus på lönen som något negativt heller??? Samma sak är det med bonusbarnen (dom flesta)
Det man hellre skulle vilja veta är väl hur man tacklar en biologisk mamma som sätter sig själv och sina behov i första hand och fullständigt skiter i sina barn.....huvudsaken är att hon får hela barnbidragen att sätta sprätt på!!!
babysessan blogspot com skrev 2009-05-11 10:26:29 följande:
Bonus är bara ett ord. Jag har mycket svårt att se min mans barn som någon bonus i livet. De är bra mycket mindre än mina egna. Trotsiga ungar som inte är uppfostrade i närheten av på det sätt jag själv uppfostrat mina. De kräver så oerhört mycket uppmärksamhet och energi att jag knappt har något över till mina egna barn när de äntligen har lagt sig och lugnet lägger sig över huset. Jag har inte valt dessa barn, och de har inte valt mig. Att jag skulle vara en bonus för dem inbillar jag mig inte heller, om man bortser ifrån att jag jag avlastar deras far med dagistider och middagslagning så att han har mer tid över för dem när han kommer hem från jobbet. Jag har valt att gifta mig med världens mest fantastiska man och jag fick barnen på köpet. Jag har inga problem att dela min man med barnen, men att kalla det bonus.. nä..
Fru Morsa....Jag tycker synd om din mans barn.
När man väljer en ny partner så är det inte bara partnern man väljer, det är hela paketet, man kan inte bara plocka godbitarna UR paketet.
Barn känner så väl inom sig när dom är oönskade, oälskade, ouppskattade, sen spelar det ingen roll att det är du som lagar maten.
Inget barn är väl mer värt än andra, att dom är ouppfostrade beror ju på att vi alla har olika uppfostringsmetoder, en del blir välartade barn....andra trotsiga och uppkäftiga, men det är aldrig barnens fel att dom är som dom är.
En del av bristen på uppfostran får du faktiskt lägga på "din älskade man"
Om du inte ser hans barn som en bonus i familjen så anser jag att du har valt fel man.....eller rättare sagt.....han har uppenbarligen valt fel fru om han månar om sina barn och vill att dom ska känna sig älskade och uppskattade.
Men, men......det är strongt gjort av dig att vara så ärlig.....jag uppskattar ärlighet
cc Kitty skrev 2009-05-12 12:58:57 följande:
cc Kitty skrev 2009-05-12 16:13:24 följande:
Jag har levt med min sambo under flera år och har inte fått några andra känslor för hans barn sedan innan än de jag redan hade sedan tidigare så nej, jag tror INTE att känslor alltid "växer fram"
Barnet var nästan 5 år då jag och min sambo flyttade ihop, barnet har varit hos oss varannan vecka och han är runt 10 nu.
Barnet är precis lika mycket hans barn som innan och jag känner inte att han tillhör min familj på något sätt, däremot tillhör han självklart min sambos släkt, precis som sambons föräldrar och syskon.
Jag tycker att det är tråkigt att de flesta har förväntningen att det faller naturligt att man börjar se varandra som familj bara för att man träffas halva tiden, jag känner inte mer för mina kollegor än just kollegor bara för att jag umgås med de ofta, varför skulle jag göra det?
Sedan är det jättebra för dem som det blir så för, men trycket att det ska "växa fram" tycker jag kan lägga oerhörd tyngd på oskyldiga axlar