• ullronj

Hur fick ni tag i er donator?

Ni som har egen donator för korsbefruktning, hur fick ni dem att hjälpa er?

Jag har ingen syster (inte min man heller), mina vänner har fullt upp med separation, vårdnadstvist, barn med speciella behov.... så det känns som om de har fullt upp med sina liv.

Kan man fråga en kollega över en kopp kaffe "jooo förresten har du ett ägg till övers?"

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?
  • Carmen Electra
    mejola skrev 2009-04-12 12:33:59 följande:
    Carmen Electra skrev 2009-04-12 12:33:25 följande: Här sa dom max 4, kanske är olika i kommun?
    Ja, jag vet ej så mycket trots att jag läst mycket. Men jag blir så upprörd när damen på KS sa att jag var för ung.. Sen när det stod att paret får frysa ner ägg så att barnet kan få syskon så blev jag tårögd.. Jisses va känslig jag blev.. Nu vill jag verkligen hjälpa 2 par som vill ha barn. Så dom kan få barn och syskon .. Jag ringer i morgon.
  • Gaytjej

Ja Carmen Electra, ge inte upp KS! Ibland stöter man på fel människa på fel dag helt enkelt... (Donatorskoordinatorn på sjukhuset som vi har vänt oss till kan också vara kantig, hoppas hon inte har skrämt bort potentiella donatorer dessutom - det räcker rätt bra med att hon har fått vissa av oss patienter att gråta/se rött..).

Hoppas, hoppas du kan hjälpa till... Du anar inte så tacksamma vi som behöver donatorer är för att ni finns!!!!

• ullronj

Carmen Electra skrev 2009-04-12 12:37:17 följande:

Ja, jag vet ej så mycket trots att jag läst mycket. Men jag blir så upprörd när damen på KS sa att jag var för ung.. Sen när det stod att paret får frysa ner ägg så att barnet kan få syskon så blev jag tårögd.. Jisses va känslig jag blev.. Nu vill jag verkligen hjälpa 2 par som vill ha barn. Så dom kan få barn och syskon .. Jag ringer i morgon.
    Bra ge dig inte!!!
    Vi som väntar, väntar och längtar ännu mer behöver precis sådana som dig!
    Hoppas de bemöter dig bra denna gång, som sagt det finns ju tjurskallar överallt.
  • ullronj

Carmen Electra skrev 2009-04-12 12:30:18 följande:

Konstigt de där.. Jag tror det är mycket enklare att ha någon som vill ha ens ägg och att man går vidare med allt tillsammans. Ska goggla lite nu när det kommer till hur många ägg man får skänka till dom som behöver.
    Jaa det är möjligt att det blir mer fart på dem på KS då , men det är ju konstigt om det är så.... eftersom vi som står i den oääändligt långa kön inte har någon som kan hjälpa oss fram snabbare, dvs egen donator för korsbefruktning.
    Jag skulle gärna ta emot din fina gåva! Vi har redan stått i kön i över ett år och trodde att vi "bara" hade ett år kvar när vi nu fick reda på att vi troligtvis har två år kvar så känns det helt plötsligt oöverstigligt lång tid.

Jag känner tyvärr inte, som jag skrivit tidigare, att jag vill fråga mina vänner om detta, det blir "för nära" på nåt sätt, samtidigt som de har fullt upp med sina gena problem här i livet... skilsmässor, barn m särskilda behov mm.
    De har full tupp med sitt. Och hur frågar man en kollega om en sådan här "tjänst"?
    Kanske låter konstigt att jag hellre vill att en främling hjälper oss....
    Kan inte riktigt förklara varför jag känner så här.
  • ullronj
    Gaytjej skrev 2009-04-12 12:36:45 följande:
    Ja det är sant!Vi har just  tagit lån för ett trepack IVF-försök i Danmark. Det kommer att svida hårt med denna avbetalning i fem år framöver, särskilt om det som du säger inte blir en graviditet/ett barn - hade vi kunnat så skulle vi också hellre adopterat (men eftersom vi är två tjejer är detta inte praktiskt möjligt).Önskar er ett stort lycka till!!!
    Önskar er lycka till oxå!
  • fairyfloss

Jag har innan jag läst den här tråden, inte kunnat tänka tanken att donera ägg, men nu när jag har läst så förstår jag dem som gör det. Det är ju att ge ett liv, ett av "sina" barn som annars inte ens skulle levt! Om jag vill ha max fyra så kommer jag ju inte få det där femte, men det femte ägget kan bli nån annans barn, nån som inte kunde få ett barn annars. En underbart vacker tanke.

Men tyvärr är det många andra faktorer som bidrar till att jag inte skulle kunna ställa upp på äggdonation.

• Carmen Electra
    ullronj skrev 2009-04-12 13:17:12 följande:
    Carmen Electra skrev 2009-04-12 12:30:18 följande: Jaa det är möjligt att det blir mer fart på dem på KS då , men det är ju konstigt om det är så.... eftersom vi som står i den oääändligt långa kön inte har någon som kan hjälpa oss fram snabbare, dvs egen donator för korsbefruktning.Jag skulle gärna ta emot din fina gåva! Vi har redan stått i kön i över ett år och trodde att vi "bara" hade ett år kvar när vi nu fick reda på att vi troligtvis har två år kvar så känns det helt plötsligt oöverstigligt lång tid.Jag känner tyvärr inte, som jag skrivit tidigare, att jag vill fråga mina vänner om detta, det blir "för nära" på nåt sätt, samtidigt som de har fullt upp med sina gena problem här i livet... skilsmässor, barn m särskilda behov mm.De har full tupp med sitt. Och hur frågar man en kollega om en sådan här "tjänst"?Kanske låter konstigt att jag hellre vill att en främling hjälper oss....Kan inte riktigt förklara varför jag känner så här.
    Säg bara till. du vet att jag finns och jag ser inte heller ut som ewtt spöke
  • Carmen Electra

Det finaste man kan ge är ett liv.. Den tanken gör mig stolt som kvinna.
    Bara vetskapen om att jag har gett någon annan den glädjen är tillräcklig för mig. Jag vet att mitt lilla ägg skulle göra ett annat par till världens lyckligaste föräldrar.

• Carmen Electra
    Mjölk skrev 2009-04-12 13:36:22 följande:
    Carmen Electra: Här samlas vi äggdonatorer, om du vill så välkommen till "klubben"! Jättefint att du vill donera.www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Haha, tänkte inte på att jag surra runt i fel tråd.. Tack, kikar in där lite senare nu ska jag ut i solen och hänga tvätt.

Glad påsk på er allihopa
  • Mjölk

Hej!
    Jag har donerat två gånger, men "bara" på vanligt sätt, dvs ej med korsdonation eller direktdonation. Första gången fick ett par 6 ägg, andra gången fick två par dela på 11 ägg. Ett av paren fick barn i december, ett annat par är gravida o väntar barn snart. Det tredje paret är inte gravida men har embryon kvar i frysen. Känns jättebra! Har funderat på att donera en tredje gång till hösten el. ev. nu i vår (om jag hinner). Har dock aldrig tänkt på det där med kors- eller direktdonation, men nu när jag tänker på det så varför inte? Korsdonation, helt säkert i alla fall. Om jag skulle göra en direktdonation så skulle jag nog vilja träffa paret en hel del innan o se om det skulle funka, vi människor är ju så olika. Undrar hur det har funkat för andra i den situationen, jag menar har de träffats efteråt också? Lite knepigt är det ju, men jag får tänka på det.

Håller i alla fall tummarna för att ni hittar donatorer!

• plupp06

Jösses vilken fart det blivit i tråden! Är bra att ämnet diskuteras, kanske finns en och annan därute som inte innan vet om att det ens är möjligt att donera och nu får upp ögonen för möjligheten. Det behövs verkligen, som flera innan skrivit i tråden så är väntan extremt lång här i Stockholm, upp till 3 år (vet inte hur det ser ut i övriga delar av landet). Förstår att många inte känner till detta med äggdonation. När jag själv fick beskedet av läkaren att jag aldrig kan få biologiska barn och läkaren nämnde äggdonation blev jag väldigt förvirrad, äggdonation, what?? Hade knappt hört ordet så jag förstår om många inte känner till att det ens är möjligt i Sverige.

• Mjölk
    plupp06 skrev 2009-04-12 17:44:44 följande:
    Jösses vilken fart det blivit i tråden! Är bra att ämnet diskuteras, kanske finns en och annan därute som inte innan vet om att det ens är möjligt att donera och nu får upp ögonen för möjligheten. Det behövs verkligen, som flera innan skrivit i tråden så är väntan extremt lång här i Stockholm, upp till 3 år (vet inte hur det ser ut i övriga delar av landet). Förstår att många inte känner till detta med äggdonation. När jag själv fick beskedet av läkaren att jag aldrig kan få biologiska barn och läkaren nämnde äggdonation blev jag väldigt förvirrad, äggdonation, what?? Hade knappt hört ordet så jag förstår om många inte känner till att det ens är möjligt i Sverige.
    Men nu KAN du få biologiska barn genom äggdonation! Men inte genetiska då. Lycka till!
  • JAG är BÄST

Hade gärna donerat ägg om jag fick. Men jag är inte godkänd som donator eftersom jag har gjort så många IVFer.

Plus att jag nu är 37år. Men då på "den tiden" då jag ville bli donator så fick jag inte det pga IVFerna.

• Snork fröken

Hej!!!! Jag vill också ha en donator för korsdonation......!!!!

• LoLiNi

Hej allihopa!
    Det här är mitt allra första inlägg - har hållit mig lite i skuggan och väntat ut det extremt dystra besked vi fick igår. Jag har i stort sett ingen äggproduktion kvar och de enstaka ägg jag producerar är av dålig kvalitet.
    Förstod att det inte skulle bli så lätt.
    Jag är 41 och träffade min sambo för bara två år sedan. Detta efter ett mycket dåligt 10-årigt äktenskap med en amerikan som absolut inte ville ha några barn. Mitt beslut att ändå stanna hos honom har nu visat sig ödesdigert! Det är försent för mig och min älskade att få barn med mina ägg! Så att vara över åldersgränsen för äggdonation i Sverige känns väldigt bittert och orättvist. Enligt läkaren på Sophiahemmet som gjorde vår utredning finns det inte någon som helst medicinsk orsak till åldersgränsen, den är bara ett sätt att begränsa för att bristen på donatorer är så stor!
    Så våra enda hopp står nu till kliniker utomlands, om vi inte kan skaka fram en egen donator för antingen direktdonation eller korsdonation för ett försök vid ivfsverige.se i Umeå.
    Snälla - ni som känner att ni är klara med er egen bebisverkstad och passar de andra kriterierna - tveka inte att donera av era återstående ägg! Om ni visste hur mycket det skulle betyda att få bära fram ett eget barn, om än inte genetiskt - allt vi önskar är ETT barn. Att få älska och fostra!
    Sitter och storgråter medan jag skriver dessa rader - livet är så orättvist ibland!
    Varma kramar till er alla!

• plupp06

Låla67, vilket tråkigt besked du fått, otroligt jobbigt. Även jag har fått beskedet att jag inte har någon äggproduktion så jag förstår precis vad du går igenom och alla känslor som bara surrar runt och ovissheten om framtiden. Även om du passerat åldersgränsen fär ÄD i Sverige så finns det massa kliniker runtom i Europa som kan hjälpa dig att få en efterlängtad liten bebis.

• Gaytjej

Mötley Crüe skrev 2009-05-10 22:23:52 följande:

själv vill jag donera ägg men vet inte mycket om det :S
    Vänd dig till närmaste universitetssjukhus! Behovet är stort, du behövs!
Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?