• Primrose

    Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)

    Här är fortsättningen på tilläggstråden till förlossningstråden och BF-tråden för 40+are, där vi samlas som nu har fått våra barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:22
    Här är länken till BIM-tråden för 40+
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m35573013.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:24
    Här är länken till förlossningstråden för 40+
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m37450460.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:26
    Här är länken till BF-listan för 40+

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:28
    Här kommer länken till BF-listan för 40+!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m39127469.html


    Vi som väntat länge och njuter av fulla drag.
  • Svar på tråden Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)
  • Primrose

    SannaStina: Jag tror att jag har missat att gratta mitt upp i allt. Stort Grattis till din fina lilla pojke, Felix!!!{#lang_emotions_flower} Fiskar brukar vara så glada och trevliga. Vad skönt att det kändes så bra efter snittet.

  • marsed

    Glad Påsk på er alla! Här har vi varit uppe i stugan över påsken. Det var riktigt härliga dagar i solen. Amilia njöt för fullt hon med men det var lite struligt med sömnen....bara sista natten som hon sov från det jag la henne till morgonen. De andra nätterna sov hon också men vaknade ofta hela kvällarna och blev jätteledsen. Antar det berodde på den obekanta miljön eftersom hon bara varit där en gång tidigare när hon bara var 2,5 månader. Däremot hoppade hon över morgonamningen runt 5-6 tiden på morgonen och lät mamma få sovmorgon ända fram till kl 7.30!

    Själv fick jag en fin påskpresent på lånfredagen genom att återfå min mens med besked. Blödde rejält och hade bara två bindor där uppe och affären var stängd så det blev till att ta till en nödlösning och använda en av Amilias blöjor! Hehehehe.... Känns konstigt att ha mens igen efter att ha sluppit den i 17 månader. Fast jag trodde nog jag skulle fått tillbaks den för länge sen eftersom det var flera månader sen jag nattammade, förutom när hon varit sjuk eller varit i nån fas. Så det är först nu när det bara är amning på morgon och kväll som den kommit tillbaks....skumt att det kan vara så olika från person till person. Det är med lite blandade känslor....skönt att ha sluppit den så länge och samtidigt skönt att den är tillbaks, som en bekräftelse på att min kropp funkar som den ska liksom, att den är helt återställd efter barnafödandet. Hmmm....lät lite flummigt men hoppas ni fattar vad jag menar. Hade en del mensvärk första och andra dagen och har ju blött mer än vanligt och blöder fortfarande. Vet inte om det bara är för att det är första mensen eller om det beror på kopparspiralen. Det lär väl visa sig vid nästa mens antar jag. Är ju lite orolig för att både blödning och smärta ska bli värre pga spiralen eftersom jag även i normala fall har kraftiga menssmärtor.

    Dags att byta bajsblöja!

  • SannaStina
    Primrose skrev 2009-04-13 00:33:48 följande:
    SannaStina: Jag tror att jag har missat att gratta mitt upp i allt. Stort Grattis till din fina lilla pojke, Felix!!! Fiskar brukar vara så glada och trevliga. Vad skönt att det kändes så bra efter snittet.
    Tack.
    Jag tycker inte det är länge sedan du fick din lille plutt! 6 månader redan!! Fast min inte ens fyllt 1 månad är jag säker på att rätt som det är så är han också 6 månader!

    Mensen har jag ju inte fått än då avslaget inte riktigt slutat än. Men jag hoppas den dröjer ett bra tag till - avslaget kan väl räknas som en 4-5 omgångar mens med tanke på hurlänge det håller på!
    Det som kommer kännas lite udda är att inte ha barnalstrande i tankarna längre. Jag och sambon har i stort sett haft oskyddad sex sedan vi träffades även om det var lite skydd första året efter Max - ville inte ha bebis direkt om än tätt ändå...
    Men nu är man ju 44 och då får det nog räcka med barn. Tycker det känns lite knepigt vara 50 år och ha dagisbarn vilket det skulle bli om man hade fått chansen få en bebbe till!
    Hade jag varit 10 år yngre hade jag dock velat ha en tredje...

    -Hur tänker ni andra där?

    Kopparspiral är väl utan hormoner? Hur var den att få insatt, marsed? Vi funderar på bara kondom då jag inte gillar p-piller. Har en mor som kämpar med brsötcancer och då känns det inte bra med hormoner.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Lyckoprinsessan
    SannaStina skrev 2009-04-13 15:46:59 följande:
    Tack. Jag tycker inte det är länge sedan du fick din lille plutt! 6 månader redan!! Fast min inte ens fyllt 1 månad är jag säker på att rätt som det är så är han också 6 månader! Mensen har jag ju inte fått än då avslaget inte riktigt slutat än. Men jag hoppas den dröjer ett bra tag till - avslaget kan väl räknas som en 4-5 omgångar mens med tanke på hurlänge det håller på! Det som kommer kännas lite udda är att inte ha barnalstrande i tankarna längre. Jag och sambon har i stort sett haft oskyddad sex sedan vi träffades även om det var lite skydd första året efter Max - ville inte ha bebis direkt om än tätt ändå... Men nu är man ju 44 och då får det nog räcka med barn. Tycker det känns lite knepigt vara 50 år och ha dagisbarn vilket det skulle bli om man hade fått chansen få en bebbe till! Hade jag varit 10 år yngre hade jag dock velat ha en tredje... -Hur tänker ni andra där? Kopparspiral är väl utan hormoner? Hur var den att få insatt, marsed? Vi funderar på bara kondom då jag inte gillar p-piller. Har en mor som kämpar med brsötcancer och då känns det inte bra med hormoner.
    Läs gärna på min sida om naturlig födelsekontroll. Jag kommer nog att nöja mig med avbrutet och säkra perioder. Hormoner känns inte aktuellt...
  • marsed

    Sanna Stina och Lyckoprinsessan:
    Jag använde mig av s.k P-dator innan jag blev gravid eftersom jag inte tål hormoner och inte heller kondom. Det funkade alldeles utmärkt under ett år tills jag och pojkvännen var lite oförsiktiga vid ett tillfälle och lilla Amilia blev till. För att den ska vara så säker som möjligt så krävs det ju att man ska avstå från samlag när den "visar rött" vilket vi då inte alltid gjorde utan körde med avbrutet istället. Trodde väl inte att min fertilitet var så god vid min ålder så jag invaggade mig i en falsk säkerhet. Nu känns det ändock som att jag faktiskt gjort mitt vad gäller barnafödande....skulle väl kunna tänka mig ytterligare en liten men vill ju inte ha för tätt och då skulle jag vara över 44 om det skulle bli nån mer isf. Jag är jättetacksam för lilla Amilia eftersom jag ju faktiskt inte trodde jag skulle få fler barn efter min tonårstjej så jag känner mig nöjd ändå. Iaf så blev det därför kopparspiral nu för min del för att ha ett säkert skydd som ändå är hormonfritt. Det kändes lite obehagligt mest när jag satte in den men hade då tagit ett par panodil en timme innan för säkerhetsskull.

  • SannaStina
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-14 14:11:10 följande:
    Läs gärna på min sida om naturlig födelsekontroll. Jag kommer nog att nöja mig med avbrutet och säkra perioder. Hormoner känns inte aktuellt...
    Min cykel är kanske rätt enkel att följa för att undvika graviditet om den är samma som innan: ca 23-24 dagars cykel med ÄL ca dag 9-10 när knappt mensen slutat. Får symtom samtidigt som ägget släpper. Så håller jag bara uppe med sex under mensen och några dagar till så är det min säkra period...

    Får se hur vi gör. Kondom kan vara rätt bra för oss ändå då sambon har snabb reaktion på kanske iböand mindre än 60 sekunder...
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • petronellakvist

    Hej!

    Undrar om vi kunde ses för mamma promenader i Sthlm. Jag har varit med en mamma grupp genom BVC, men den rann ut i sanden.
    Tycker det vore kul att träffas och stötta varandra.
    Nu när det äntlingen är sol och väder där man kan röra sig ute.

  • cajsagve

    hejsan!
    Nu kliver jag in här oxå Född 1967 dvs 41 år. 2 barn. Min äldsta född 1993 (fyllde 16 på påskafton) och mitt lill pyre född 29 dec 2008 dvs 3 1/2 månad idag. Föddes dock 10 veckor för tidigt så eg är han bara lite drygt 1 månad gammal...

  • slangbella

    Grattis SannaStina till din prins! {#lang_emotions_flower}

    Måste dela med mig av min lille älskling. Han fyllde 6 månader i söndags och var så här fin i påsk när han skulle hem till mormor En liten påskkärring *kärlek*


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • SannaStina
    slangbella skrev 2009-04-15 08:36:09 följande:
    Grattis SannaStina till din prins! Måste dela med mig av min lille älskling. Han fyllde 6 månader i söndags och var så här fin i påsk när han skulle hem till mormor
    Vad söt han blev i prickar på näsan och blommig sjal - mer som en blommknopp än som påskgubbe dock av vad man ser på bilden
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • majsan2

    hej!
    grattis sannastina till din lille!
    välkommen cajsagve till tråden!

    primrose - wow, att han redan blivit 6 mån. Låter så härligt med promender och utecafér i stan. Själv kommer jag inte in till stan speciellt ofta (läs: aldrig) utan håller mig här ute i förorten...

    Ok, vi verkar vara flera som fått mensen tillbaka ganska snabbt. Trist tycker jag. Jag fick dessutom en mellan-blödning nu, antar att det kan strula en del när det sätter igång. Kommer inte ihåg hur jag hade sist (vad snabbt man glömmer!).

    Vi har varit helt däckade hela familjen, hela påsken. Blev inget påskfirande här alls. vi låg i 40 graders feberfrossa hela gänget. Nu vet jag varför man vaccinerar mot influensa. att det kan vara så överj....ligt.

    Ska gå utanför dörren på första gången på 10 dagar - imorgon! Längtar!

  • marsed

    Hej tjejer!
    Det är inte ofta man hinner skriva här längre. Amilia är nu lite över 8 månader, sitter själv och ålar iväg som en vilde. Hon är ute efter ALLT hon ser!!! Det är bara en tidsfråga nu innan hon kryper för jisses så hon ligger i hårdträning.....hehehe. Nu äter hon som en häst....det bara vände tvärt! Det är gröt till frukost, lunch, middag och sen gröt till kvällsmat. Dessutom morgon- och kvällsammar jag fortfarande och hoppas kunna fortsätta med det några månader till. Är bara hemma 3 veckor till innan det är dags för mig att börja jobba och mannen att bli hemmapappa. Usch vad jobbigt det känns att den här tiden är över och att jag inte får vara med henne längre hela dagarna. Samtidigt ska det bli kul att träffa kollegor och prata om annat än bebis. Har oerhört kluvna känslor.....

    Något som bekymrar mig är att jag antagligen överansträngt höger handled. Vill minnas är ni är några som haft bekymmer med det....??!! Det började med att handleden ömmade och det liksom högg i den när jag gjorde vissa rörelser. Nu går smärtan även ner i själva handryggen och ibland i handloven. Det gör jätteont när jag ska skära bröd eller lök och det är knappt jag kan göra det alls. Det liksom molvärker av och till hela tiden men när jag gör vissa rörelser så hugger det med skärande smärta i både hand och handled. Kan ju inte precis börja min återgång till arbetet med en sjukskrivning så jag måste verkligen bli av med det här innan dess! Så imorgon ringer jag vårdcentralen för att få en tid. Vet inte hur mycket det påverkar att jag hade karpaltunnelsyndrom under graviditeten??!!

    Dags för sängen.....tjing på er!

  • Feline

    ...och här sitter jag och tycker att det allt var bra länge sedan nu som någon skrev något...

    Hoppas ni har det bra därute i vårsolen även fast det är kallt fortfarande.

    *kram*

  • petronellakvist

    Hej!

    Det låter som karpaltunnelsyndrom att du överansträngt armen. Det har jag också gjort skall till läkare nästa vecka.
    Domningar på nätterna.
    Undvik att lyfta, ha din lilla babyn i babybjörn på dagarna, få din man att lyfta så mycket som möjligt.

    Ta ryggsäck till ICA och lägg maten i vagnen.

    Sköt om dig.
    Jo det är väl mycket vårbestyr. Maj är årets mest hektiska månad med planering inför sommaren.

  • marsed

    Verkar som om det "bara" var en överansträngning och inflammation i handleden. Kan ta tid att läka sa läkaren och skrev ut tabletter som är smärtlindrande och anti-inflammatoriska som jag ska ta vid behov. En vecka kvar tills jag börjar jobba nu....känns skumt och overkligt.

  • Helle04

    Hej!
    Har inte varit inne mkt...M sover ganska taskigt o vi är sjuka hela tiden...orken finns inte riktigt.

    5 mån M är pigg o glad...mkt lik syrran både i sätt o utseende....kanske därför han sover taskigt?

Svar på tråden Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)