• Primrose

    Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)

    Här är fortsättningen på tilläggstråden till förlossningstråden och BF-tråden för 40+are, där vi samlas som nu har fått våra barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:22
    Här är länken till BIM-tråden för 40+
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m35573013.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:24
    Här är länken till förlossningstråden för 40+
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m37450460.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:26
    Här är länken till BF-listan för 40+

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 23:28
    Här kommer länken till BF-listan för 40+!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m39127469.html


    Vi som väntat länge och njuter av fulla drag.
  • Svar på tråden Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)
  • Pensée

    Primrose: Ja jag hade senskideinflammation i tumleden. Jag hade känningar i båda händerna, men blev bara behandlad med kortisonspruta i den värsta. Det hjälpte! Hoppas det ordnar sig för dig.

    Jag har det inte bra just nu. Min lille kille har åkt på långdragen magsjuka. Vi har varit på akuten 3 ggr sedan i fredags. Han har legat med dropp, lille plutten. Har varit fruktansvärda dagar. Jag är helt slut av all oro.

  • Helle04

    Länge sedan jag skrev o kollade...allt är väl men lite väl lite sömn. Inatt var det dock bättre igen. M växer o står i...har ler stort och har börjat skratta! Det värmer modershjärtat. Han verkar tack o lov ha fått dotterns goda grundhumör...gråter ordentligt gör han bara om han är hungrig...o det är han ofta. Nu äter han oftast m 2,5 h mellanrum! Han går upp som han skall (ja tom lite till för han har hoppat upp från kurvan)...han verkar nyfiken som dottern o har kul i gymmet.

    Primrose...har ni fått tillbaka apan? Han gillar den verkligen...o att sparka på stängerna som håller uppe gymmet...det är nästan bäst!?

    Har varit mkt med dottern...hon är trött då hon inte sover på dagis vilket gör em ganska köriga. Hemskt humör med jämna mellanrum. Hon fortsätter dock att vara snäll o vänlig mot "gubbis"! så det är skönt.

    Har börjat ta mig ut på turer mer de dagar då jag inte måste sova ikapp på dagen. Skönt med solen. Behöver gå ned mer i vikt o framförallt få ordning på kondisen. Magen är stor o hängig...hm....

  • Molly i Skåne

    Hej alla och Tack för Välkomnandet!
    Jag lyckades med konststycket att bli avstängd 2 dagar i rad- så jag har inte kunnat skriva på ett tag-nu är jag på väg ut till bio m väninna, men tittar in här snart igen!
    Ha det gott!


    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • lucky65
    Primrose skrev 2009-03-23 23:21:52 följande:
    Välkommen, Molly! I v. 26 redan - det låter dramatiskt. Han ser urgullig ut på bilden!I dag frångick vi gröten och O fick palsternacka i stället. Han blev först litet förvånad men åt sedan med god aptit.I natt vaknade lillen skrikande och han var helt otröstlig och kändes inte kommunicerabar i säkert tio minuter. Han såg dödsförskräckt ut och tårarna sprutade. Så har han aldrig gjort förut. Kan det vara mardrömmar, så tidigt? (han blev fem månader i går)Pensée: Var det du som också hade haft problem med händerna efter graviditeten (minnet är kort!)? Vad var det inflammationen kallades, var det senskideinflammation? Jag besökte en allmänläkare för några veckor sedan och han sa att jag inte hade triggerfinger utan senskideinflammation (i ringfingret). Han skickade en remiss till en handkirurg (3-9 månaders väntetid). Jag hittade precis den här informationen, och du hade väl problem med tummen och fick kortison? Allmänläkaren sa inget om kortison. Han sa också att det inte skulle försvinna av sig själv, men det verkar nästan som att det skulle kunna ske, enligt texten. Det verkar ju också som att det skulle kunna vara triggerfinger jag har. Nåväl, jag får hoppas att det går bort av sig själv."En senskideinflammation och förträngning kan ske i senfacket till två av tummens senor på tumsidan av handleden. Tillståndet som kallas morbus de Quervain och drabbar kvinnor mer än män och kan uppstå i slutet av graviditeten eller månaderna efter barnets födelse. Obehandlat kan tillståndet ge smärtor i sämsta fall 2-3 år men kan lätt brytas på 2-3 dagar med en kortisoninjektion in i senskidan och behöver då sällan opereras.Samma senskideinflammation kan drabba tummen böjsena och ger då smärta i på djupet i handflatan på tumsidan. Behandlingen är den samma som de Quervain.En senärta kan uppstå i handflatan på fingerböjsenor och kan ger smärta och svårighet att räta ut ett finger sk triggerfinger. Tillståndet går vanligen i spontan regress efter några månader (snitt 6-9), kortisoninjektion eller operation kan behövas i besvärande fall."Ursäkta långt inlägg om mitt lilla finger!
    Hej!
    Jag är också 40+... t o m 44 i höst och har en son som fyller 1 år i april. Härlig tråd där man kan prata med jämlikar

    Apropå tidigare inlägg så hade jag också senskideinflammation i somras. Fick gå med nån slags skena ett tag men det funkade ju inte så då fick jag en kortisonspruta. Efter det har jag inte haft några problem. Börjar iofs få lite ont i andra handen!

    Hur går det för alla med överflödiga gravkilon? Jag tycker det är så jobbigt! Har haft ganska "ont i kroppen" ett längre tag... framför allt höfter, ben, fötter så även om jag är ute och går varje dag så blir det inga "power walks" direkt - orkar helt enkelt inte. Går på sjukgymnastik nu och kör en del övningar hemma, måste stärka ryggen. Sjukgymnasten tror att det är ren och skär överansträngning av musklerna och för hög belastning. Jag har ca 8-10 kg övervikt... och så väger ju sonen drygt 10 kg nu, det blir mycket om man lägger ihop. Är dessutom ensam med honom så jag får ju ingen avlastning. Är det någon som känner igen sig? Jag vill ju vara pigg och ha "spring i benen" men nu känns det mest tungt
  • Vangelia

    Hej tjejer, här kommer ett litet livstecken från oss, har skummat igenom tråden lite hjälpligt.

    Lite uppdatering... om mig... jobbar nu och pendlar 50 mil enkel väg som en tätting, jobbar 4 dagar hemma fyra dagar, natt och dag skift varannan gång 12 timmars. När jag är hemma så hinner jag knappt landa känns det som eftersom jag vänder dygnet hit och dit. Tungt att vara från nelly så mycket.

    iaf, det positiva nu, flytten har gått jättebra, och nelly stormtrivs med att vara hemma med sin pappa.

    Hon sitter själv, äter duktigt, sover hela nätterna från 20 till ca 06-07. utvecklingen går med rasande fart och man märker att hon börjar bli lite frustrerad ibland att hon inte kan allt hon vill, blir jättearg och stampar med föttena tex om hon inte når något hon vill ha. Fler som märker av humöret på sina små?

    Stora kramar från oss som ska kika in lite oftare nu.

  • petronellakvist

    Hej!

    Hoppas din lille mår bättre nu Pensée, verkar jätte jobbigt. Läste på smittskyddsinstitutets hemsida att den är verkligen kraftig årets magsjuka och pågått sent i vår och länge, många har blivit sjuka. Min mans dotter som är 12 år blev sjuk vi blev bara lite sjuka jag och min man spydde en natt sen var det över, lustigt nog blev vi sjuka samtidigt samma timme jag och min man.

    Vår lilla dotter klarade sig. Men min man fick en kraftig förkylning och jag fick mer en släng av det, med huvudvärk och trötthet.

    Vad kul Vangelia att det går bra med lilla Nelly, att hon trivs hos sin pappa, men oj vad långt du får resa. 50 mil enkelt, det är ju 100 mil. Men vad bra att du kan jobba hemma vissa dar.

  • marsed

    Hej tjejer! Här har vi haft andra omgången med magsjukan som äntligen gett med sig. Först var det jag och tonårsdottern som blev jättedåliga men mannen och lillan verkade klara sig. Sen var vi friska bara nån vecka så var det dags för Amilia att bli dålig med kraftiga diarréer. Hon klarade sig från kräkningar som tur var men hade nästan 40 i feber och sov mest. Var rädd för uttorkning som din lille Pensee eftersom hon inte alls var sig lik så det blev en tur till akuten förra helgen där vi fick mata med vätskeersättning var 5:e minut i 6 timmar. Hon piggnade till av det iaf så vi blev hemskickade. Därefter har det varit ett eländigt att få i henne mat...bara bröstet och ersättning som tillägg har dugt. Mycket av min mjölk sinade när jag själv var så magsjuk så vi har fått komplettera med ersättning. Efter några dagar började även lite gröt slinka ner....och majsvälling för att få ordning på diarren. Mellan matningarna har det varit en rätt så gnällig liten tjej....massor av blöjbyten och tvättmaskinen har gått i ett med alla nerbajsade kläder. Det var först nu i helgen, efter 1 vecka alltså, som diarreen är borta och hon har börjat äta även annan mat. Men vi har fått börja om från början med smakisar mer eller mindre och dessutom har hon börjat vakna för amning varannan timme på natten igen! Hon som sovit så bra på nätterna dom senaste 3-4 månaderna..... Hoppas nattamningarna upphör så snart hon får i sig mer mat dagtid för annars fattar jag inte hur jag ska orka när jag börjar jobba i maj. Men hon är pigg och glad för övrigt iaf...det är bara mamma som är helt utmattad och sliten. Har ont i varenda muskel och led i kroppen efter allt bärande den senaste veckan plus att jag och tonåringen åkte på magsjukan IGEN just när lillan började återhämta sig. Visserligen bara feber, ont i leder, diarre och ett ständigt illamående den här gången men illa nog.
    Här är det nog fler tänder på gång också tror jag....hon gnuggar allt hon kommer över ihärdigt mot övergommen, dregglar som niagarafallet så frågan är när nästa par gaddar dyker upp.

    Pensee: Känner verkligen med dig!!! Det är hemskt när de små är sjuka....

    Vangelia: Vad skönt att allt gått bra!

Svar på tråden Vi som blivit mammor (för första gången eller igen) vid 40+. (II)