• aspie

två bi = regnbågsfamilj?

Alltså.
    Träffade min man på qx när han sökte pojkvän och jag sökte flickvän. Men men, det blev som det blev och nu lever vi i ett olikkönat förhållande.

Känner mig ganska osäker på om jag får "vara med" i regnbågstrådarna härinne (och därute) nu. Är ju fortfarande bi förstås men vårat förhållande är monogamt och tills döden skiljer oss åt.

Så? Hur gay får jag tyckas va då? Är vi en regnbågsfamilj?

• Svar på tråden två bi = regnbågsfamilj?
  • Anonym
    QrazyQuties skrev 2009-03-13 15:41:39 följande:
     För att jag ska se en familj som regnbågsfamilj så ska de vara samkönade med gemensamma barn...
    Om en bög och en flata väljer att skaffa barn ihop då?

Men att man som bi valt att leva som vilket vanligt hetropar som helst har la inte så mkt med regnbågsfamilj att göra.

Regnbågsfamilj handlar la snarare om att man har en familjegesalt som skiljer sig från den hetrosexuella. Ja, som ex. även ensamstående homosexuell, eller då man träffat någon av samma kön som har barn sedan tidigare osv.
  • QrazyQuties
    juliariiel skrev 2009-03-18 14:05:43 följande:
    Jag skrev ett brev till en person som har med det att göra. Jag återkommer med svaret. Du svarade inte på frågan om ex. två kvinnor adopterar ett barn (som har pappa) är de inte regnbågsfamilj då???? Det är absolut ingen fel att vara en vanlig familj. Och det inte det som diskuteras här. Här pratar vi om en termin och man vill veta vad den betyder. Jag tycker att det är bara bra. Det är inte alls så att alla står i kö för att bli regnbågsfamilj!
    Självklart är de en regnbågsfamilj om de har adopterat barnet?? Det är ju dem två som är föräldrar till barnet, han/hon känner ju inte till några andra föräldrar???

Tyckte att svaret var så självklart att jag inte behövde svara...

Sen att alla inte står i kö för att bli regnbågsfamilj förstår jag oxå... När jag skrev att det inte var något fel på att vara en "vanlig" familj så sa jag det med glimten i ögat... lite skämtsamt...
  • juliariiel

Jag har skickad mail till RFSL för att få klarhet i denna diskution och se vad jag fick för svaret om regnbågsfamilj begreppet. Det vad jag precis tänkt mig.

"Det finns inga regler för hur en regnbågsfamilj ser ut. Det handlar mer om hur familjen själv vill definiera sig. Känner man sig som en regnbågsfamilj, så är man det. Allmänt är väl definitionen, att en eller fler i familjen som definierar sig som icke-heterosexuell eller som transperson, med eller utan barn ? således ett ganska vitt begrepp.

Vänliga hälsningar,

Malin Bäckstrand
    Informationssekreterare/Information Secretary

RFSL Förbund
    Box 350
    101 26 Stockholm
    08-501 629 00
    070-514 26 02
    E-post: forbund@rfsl.se

RFSL har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.
    Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.se

The Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights

• juliariiel

Ang. adopterade barn med homosexuella adoptiv föräldrar, du skrev "Självklart är de en regnbågsfamilj om de har adopterat barnet?? Det är ju dem två som är föräldrar till barnet, han/hon känner ju inte till några andra föräldrar???" Adopterade barn kan faktisk känna till sina biologiska föräldrar, de kan till och med träffas, men som jag sa tidigare FAMILJEN det är de som man bor tillsammans med och känner sig trygg med.
    ANG. ""Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" Jag ber om ursäkt om detta sårade dig, det var inte menningen. Men jag menade rent fysiologisk. Kvinnor behöver en man för att skaffa barn, eller snarare de behöver någonting som han producerar i sin kropp som tillhör honom. Samma att en män behöver en kvinna för att skapa ett barn. Men såklart att föräldrar det är de som man lever ihop med och är älskad av de.

• Licens To Kiss
    juliariiel skrev 2009-03-18 16:38:48 följande:
    Jag har skickad mail till RFSL för att få klarhet i denna diskution och se vad jag fick för svaret om regnbågsfamilj begreppet. Det vad jag precis tänkt mig. "Det finns inga regler för hur en regnbågsfamilj ser ut. Det handlar mer om hur familjen själv vill definiera sig. Känner man sig som en regnbågsfamilj, så är man det. Allmänt är väl definitionen, att en eller fler i familjen som definierar sig som icke-heterosexuell eller som transperson, med eller utan barn – således ett ganska vitt begrepp. Vänliga hälsningar, Malin Bäckstrand Informationssekreterare/Information Secretary RFSL Förbund Box 350 101 26 Stockholm 08-501 629 00 070-514 26 02 E-post: [email protected] RFSL har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.se The Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights
    Tack!! jag ser mig som regnbågsfamilj även om jag är ensamstående och stolt är jag också.

{#lang_emotions_kiss}
  • Mumflan

Jag har en dotter med en man, är nu sambo med en tjej.
    Jag ser oss 3 som en familj, även om min dotter också bor med sin pappa växelvis.
    Varför måste man placera allt i olika fack?
    En ensamstående med barn (som jag tidigare var) tycker jag också är en familj.

Som jag ser det är familjen dem man lever med, oavsett kön och biologiska barn eller föräldrar.

Regnbågsfamilj? Ja, inte tänker jag utesluta min dotter som någon slags avgrening när min sambo och jag förhoppningsvis får ett gemensamt barn i framtiden.
    Vi är en familj, med eller utan regnbågar spelar liksom ingen roll för min del ;)

• Licens To Kiss
    Mumflan skrev 2009-03-18 22:46:17 följande:
    Jag har en dotter med en man, är nu sambo med en tjej. Jag ser oss 3 som en familj, även om min dotter också bor med sin pappa växelvis. Varför måste man placera allt i olika fack? En ensamstående med barn (som jag tidigare var) tycker jag också är en familj. Som jag ser det är familjen dem man lever med, oavsett kön och biologiska barn eller föräldrar. Regnbågsfamilj? Ja, inte tänker jag utesluta min dotter som någon slags avgrening när min sambo och jag förhoppningsvis får ett gemensamt barn i framtiden. Vi är en familj, med eller utan regnbågar spelar liksom ingen roll för min del ;)
    Tamefan bland de bästa inlägget i den här tråden!!
  • presens konjunktiv

Jag tycker att folk har rätt att definiera sig själva, och vad gäller att få "hänga" i regnbågssammanhang beror snarare på sammanhang än på personerna. Jag ser till exempel regnbågsforumet under föräldrar som en plats där föräldrar utbyter erfarenheter om hur det är att vara regnbågsförälder. En fråga om...säg sömnproblem hör kanske bättre hemma under sömnforumet än under regnbågsforumet, hur homo föräldrarna än är. Om TS vill diskutera hur man synliggör den osynliga bisexualiteten för sina barn, utan att sexualisera alltför mycket, då är regnbågsforumet absolut rätt rubrik.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Bad grammar makes me [sic!].
  • QrazyQuties

presens konjunktiv skrev 2009-03-19 08:23:57 följande:

Jag tycker att folk har rätt att definiera sig själva, och vad gäller att få "hänga" i regnbågssammanhang beror snarare på sammanhang än på personerna. Jag ser till exempel regnbågsforumet under föräldrar som en plats där föräldrar utbyter erfarenheter om hur det är att vara regnbågsförälder. En fråga om...säg sömnproblem hör kanske bättre hemma under sömnforumet än under regnbågsforumet, hur homo föräldrarna än är. Om TS vill diskutera hur man synliggör den osynliga bisexualiteten för sina barn, utan att sexualisera alltför mycket, då är regnbågsforumet absolut rätt rubrik. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Vet inte om frågan delvis var ställd till mig? Men jag anser absolut att vem som helst kan diskutera i "Regnbågsforumet", det är inget jag bryr mig om. Det jag har besvarat är bara hur man definierar en regnbågsfamilj enligt MIG och MINA vänner och bekanta (då vi är rätt många som har diskuterat detta).
  • QrazyQuties
    juliariiel skrev 2009-03-18 16:38:48 följande:
    Jag har skickad mail till RFSL för att få klarhet i denna diskution och se vad jag fick för svaret om regnbågsfamilj begreppet. Det vad jag precis tänkt mig."Det finns inga regler för hur en regnbågsfamilj ser ut. Det handlar mer om hur familjen själv vill definiera sig. Känner man sig som en regnbågsfamilj, så är man det. Allmänt är väl definitionen, att en eller fler i familjen som definierar sig som icke-heterosexuell eller som transperson, med eller utan barn ? således ett ganska vitt begrepp. Vänliga hälsningar,Malin BäckstrandInformationssekreterare/Information SecretaryRFSL FörbundBox 350101 26 Stockholm08-501 629 00070-514 26 02E-post: [email protected] har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.seThe Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights
    Jag trodde inte att du skulle få något annat svar heller, men faktum är att det är fritt fram att kalla sig vad man vill, vill vi kalla oss för kärnfamilj så finns det ingen som kan hindra oss, men däremot så lär väldigt många ifrågasätta eller åtminstone inte se oss som kärnfamilj utan snarare som regnbågsfamilj.

Så oavsett VEM du frågar, min åsikt kvarstår. TS exempel är INTE en regnbågsfamilj utan en kärnfamilj med två bisexuella föräldrar. Och nej, ett par utan barn är inte en regnbågsfamilj, utan ett lesbiskt par/bögpar/sambos/gifta etc.
  • presens konjunktiv
    QrazyQuties skrev 2009-03-19 09:24:22 följande:
    Vet inte om frågan delvis var ställd till mig?
    Nej, jag bara spånade lite. I stort sett håller jag egentligen med dig.
    QrazyQuties skrev 2009-03-19 09:30:07 följande:
    Och nej, ett par utan barn är inte en regnbågsfamilj, utan ett lesbiskt par/bögpar/sambos/gifta etc.
    Detta var intressant. Vi har inga barn, och jag skulle nog aldrig komma på tanken att kalla oss för regnbågsfamilj. Samtidigt som jag bestämt (och med lagen i ryggen) hävdar att vi är en *familj*.
    Bad grammar makes me [sic!].
  • QrazyQuties

presens konjunktiv skrev 2009-03-19 09:37:50 följande:

Nej, jag bara spånade lite. I stort sett håller jag egentligen med dig.

Detta var intressant. Vi har inga barn, och jag skulle nog aldrig komma på tanken att kalla oss för regnbågsfamilj. Samtidigt som jag bestämt (och med lagen i ryggen) hävdar att vi är en *familj*.
    Sorry, var lite snabb där... Håller faktiskt helt klart med dig... Ett par utan barn kan ju givetvis vara en familj också, det är just "regnbågsfamilj" som jag anser kräver minst ett barn...
Svar på tråden två bi = regnbågsfamilj?