juliariiel skrev 2009-03-18 16:38:48 följande:
Jag har skickad mail till RFSL för att få klarhet i denna diskution och se vad jag fick för svaret om regnbågsfamilj begreppet. Det vad jag precis tänkt mig."Det finns inga regler för hur en regnbågsfamilj ser ut. Det handlar mer om hur familjen själv vill definiera sig. Känner man sig som en regnbågsfamilj, så är man det. Allmänt är väl definitionen, att en eller fler i familjen som definierar sig som icke-heterosexuell eller som transperson, med eller utan barn ? således ett ganska vitt begrepp. Vänliga hälsningar,Malin BäckstrandInformationssekreterare/Information SecretaryRFSL FörbundBox 350101 26 Stockholm08-501 629 00070-514 26 02E-post:
[email protected] har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.seThe Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights
Jag trodde inte att du skulle få något annat svar heller, men faktum är att det är fritt fram att kalla sig vad man vill, vill vi kalla oss för kärnfamilj så finns det ingen som kan hindra oss, men däremot så lär väldigt många ifrågasätta eller åtminstone inte se oss som kärnfamilj utan snarare som regnbågsfamilj.
Så oavsett VEM du frågar, min åsikt kvarstår. TS exempel är INTE en regnbågsfamilj utan en kärnfamilj med två bisexuella föräldrar. Och nej, ett par utan barn är inte en regnbågsfamilj, utan ett lesbiskt par/bögpar/sambos/gifta etc.