• anuya77

7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?

Nyfiken på vad ni hittar på med era 7 månaders bebisar och hur mat/sömn ser ut.

Min kille måste vara in nån utvecklingsfas för hans sömn har blivit helt rubbad, från att ha varit jättebra. Sen när han är vaken så är han mest missnöjd för att jag ibland lämnar rummet eller att han inte kommer nånstans. Inget kryp på gång.

Tips på bra lekar/ aktiviteter mottages gärna.

• Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?
  • LjubaviMoja
    MajaLinnéa skrev 2009-03-11 14:44:26 följande:
    Nej, men då min son är komjölksproteinallergiker är det 10 ggr enklare att ge honom mjölkfri välling än mjölkfri ersättning. Dessutom tycker han att vällingen är godare. Anledningen till att jag frågade om de verkligen behöver ersättning var att välling och bröstmjölksersättning inte är samma sak (väl?). Ersättning är ju istället för amning, och då jag inte ammar undrade jag om han behöver ersättningen ändå, trots att han dricker välling?
    Nä man får ge vilket man vill utav dom två. För oss funkar det inte med välling så har får ersättning istället. Amma finns det många som gör tills barnet är ett.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • lilla carro
    MajaLinnéa skrev 2009-03-11 14:45:45 följande:
    lilla carro skrev 2009-03-11 13:49:28 följande: Är din dotter också allergisk mot mjölkprotein?Vi hade också Nutramigen innan, men han tyckte inte så värst mycket om det. Nu kör vi med EnaGo mjölkfri välling istället.
    jepp, det är hon. men nutran har hon inte haft problem med alls. den älskade hon! kör också med EnaGo nu och den tycker hon väl är sådär men hon vänjer sig nog fort.
  • MajaLinnéa

lilla carro skrev 2009-03-11 17:51:03 följande:

jepp, det är hon. men nutran har hon inte haft problem med alls. den älskade hon! kör också med EnaGo nu och den tycker hon väl är sådär men hon vänjer sig nog fort.
    Viking gillade inte heller EnaGo i början men nu går det jättebra.
    Hur yttrade sig din dotters allergi?
    När upptäckte ni detta?
  • Blåbärssaft

Jag håller på att bli tokig. Ludvig blev sju månader igår. Han vaknar allt mellan 4-10 ggr/natt. Kan tillägga att han innan sex månader sov alldeles ypperligt. Jag skröt om vilken snäll bebis jag hade ;) Nu är dessa nätter ett minne blott och jag fattar NADA!

Verkar inte vara tänder (han har inte en enda) fast å andra sidan dregglar han mer i perioder, nu har han en "torr fas". Provade att ha honom mellan oss i sängen i natt för att se om det funkade bättre.

Ludde tyckte att det hela var en brilliant idé och beslutade sig för att banka med nappen på sin pappas rygg, suga på sina tår samt högljutt göra grisljud mellan 02.00-04.00 och för att sedan oroligt slumra fram till 06 då det var GODMORGON.

Hoppas på att få sova något inatt iallafall....ni som har barn sen tidigare, säg att detta är en fas...

• Mrs Anna

Min kille är likadan, han är jättejobbig just nu. Blir 7 månader på fredag. Man kan inte lämna honom ensam en sekund utan gnäll och skrik. Han måste se en hela tiden och han vill inte alls leka själv.

Han sover dåligt, man kan lägga honom i spjälsängen på kvällen, men att söva om honom när han vaknar till är i princip omöjligt. Så då har vi de senaste dagarna flyttat över honom i vår säng, dvs jag går och lägger mig när vi försökt söva om honom under gråt och skrik en längre stund. Då blir han nöjd, men sover sedan oroligt, rör sig mycket, har vakna perioder och vaknar sedan för dagen runt 5. Jag blir tokig! Jag behöver sova!!!

Hoppas verkligen detta är en fas som går över snart. Ser inga tänder ännu iaf. Verkar ju inte som om jag är ensam i alla fall. Har någon idé om att det kan hänga ihop med att han börjar kunna ta sig fram på golvet, så han utvecklas ju en del.

• isabellesmamma

Min dotter är 7½ månad. Hon äter enligt följande:

06 - Välling ca 150 ml
    09 - Gröt
    12.30 - 2/3 av en stor burk mat + dessert
    16.30 - 2/3 av en stor burk mat
    19.30 Välling 220 ml

Sover ca en timme på förmiddagen och detsamma på eftermiddagen, därefter ca 20-06 i streck.

Hon har fått två tänder nedtill och jag tror det är på G där uppe också, väldigt hårt där. På dagarna gillar hon att ligga på golvet och leka och krypträna. Hon står antingen i "riktig" krypställning och tränar, eller så står hon på sina tår och händer med rumpan upp i vädret och försöker krypa på så vis Ser väldigt kul ut! Titt-ut-leken är väldigt uppskattad här.

Älskade Isabelle 080726.
  • Impreza

Den här ordinationen fick jag av barnläkaren då sonen sov illa, 3 riktiga mål mat om dagen, alltså gröt och puré, och välling morgon och kväll eller gröt. Eftersom han är så aktiv så går det åt så mycket energi och då räcker inte välling eller ersättnig, utan det krävs riktig mat. Och han började genast att sova mycket bättre + att han blev mindre gnällig. Ett litet tips att testa.

• Leather Cravat

Gustaf blir 7 månader den 19/3.
    Inga tänder än, fast har trott att han ska få det i flera månader nu. ^^

Kryper gör han inte men det gör han nog snart eftersom när han ligger på mage så rör han benen, armarna och rumpan i "kryprörelser", men han verkar vara fastklistrad vid magen.

Han somnar vid ungefär 18:00-19:00, vaknar en gång på natten och vaknar för dagen som tidigast 04:30 (vilket är aldeles för tidigt!!).

Några matrutiner har han inte fätt ännu, men ska ta och börja med lite mer bestämda tider nu hade jag tänkt.

Blir mest ersättning.Matpurér gillar han verkligen inte men fruktpuré och gröt tycker han om så det är mest det han äter.
    Och så började jag igår med att ge honom välling på kvällen, han somnade helt själv då.

Han är en väldigt glad pojke, men han har börjat tycka det är tråkigt att vara själv nu.

Håller era barn nappflaskan själv?
    Gustaf har börjat göra det men måste kolla hela tiden så han inte sätter i halsen eftersom han inte förstår att man tar bort flaskan då. :P

• Sarisan
    Svar på #43
    Min dotter är också komjölkallergiker...
    ger också nutramigen... har gett henne Enago också.. men äter både med samma aptit... och eftersom nutra är på recept blir de lite billigare :)
    Har gjort en del gröt på Nutramigenen också... det är smaskens tycker hon!

Hennes allergi yttrade sig via utslag och eksem... Det är visseligen inte riktigt borta än om vi inte smörjer å smörjer... så ska snart prova att indroducera mjölk och kolla om der verkligen är den..
  • anuya77
    Mrs Anna skrev 2009-03-11 21:30:49 följande:
    Min kille är likadan, han är jättejobbig just nu. Blir 7 månader på fredag. Man kan inte lämna honom ensam en sekund utan gnäll och skrik. Han måste se en hela tiden och han vill inte alls leka själv. Han sover dåligt, man kan lägga honom i spjälsängen på kvällen, men att söva om honom när han vaknar till är i princip omöjligt. Så då har vi de senaste dagarna flyttat över honom i vår säng, dvs jag går och lägger mig när vi försökt söva om honom under gråt och skrik en längre stund. Då blir han nöjd, men sover sedan oroligt, rör sig mycket, har vakna perioder och vaknar sedan för dagen runt 5. Jag blir tokig! Jag behöver sova!!!Hoppas verkligen detta är en fas som går över snart. Ser inga tänder ännu iaf. Verkar ju inte som om jag är ensam i alla fall. Har någon idé om att det kan hänga ihop med att han börjar kunna ta sig fram på golvet, så han utvecklas ju en del.
    Skönt ändå o höra att det är nån annan som också har en bråkig nattbebis. Min son har sovit hela nätterna från 3 månaders ålder men för en månad sen hände det något. Han gråter, skriker och är orolig, typ efter 2 på natten.
    Just nu är det inga t'nder på gång här, vad jag känt. Han har 8 tänder redan.

Ja jag hoppas också att det är en fas. Är helt utmattad!. Man blir så lättirriterad när man aldrig får sova.
  • matyukhina

Min dotter blir 7 månader den 17/3

Mattider:
    Kl. 7 - ersättning
    Kl. 10 - gröt
    Kl. 13 - grönsakspure, brukar bli väldigt lite, ca 2-3 frysbitar och fruktpure till efterrätt som är mer populärt
    Kl.16 - ersättning
    Kl. 19 Välling/ersättning 70/30
    Sover mellan 19-20

Vid 5,5 månad fick hon 2 tänder... =)
    Hon har sovit dåligt i ca 3 månader nu, hon somnar alltid själv i sin säng både på dagen och inför natten men har vaknat upp på nätterna och gnällt och börjat vända sig om och ligga och vrida sig.. men igår natt och inatt sov hon väldigt bra, vaknat upp endast 1 gång för att få napp och somna om igen.. sov nästan 12 timmar på natten =) hoppas det fortsätter så nu..
    På dagarna sover hon ganska mycket också.. vid kl. 8 till 9-10, vid 12 och vid kl. 15..

På dagarna brukar vi ligga på våran säng och sjunga och leka med leksaker.. ligger ibland på golvet och leker själv.. jag har gjort en hörna till henne med kuddar runtom så hon kan ligga och leka själv ett tag.. gåstolen är också populär..

• matyukhina

Tillägger att Alina kan sitta själv men inte krypa än.. hon står i krypställning och gungar och försöker flytta på armarna men ramlar då.. när hon inte kan ngt blir hon jätteledsen och arg.. söt! =)

• Mimmsa67
    Blåbärssaft skrev 2009-03-11 20:32:39 följande:
    Jag håller på att bli tokig. Ludvig blev sju månader igår. Han vaknar allt mellan 4-10 ggr/natt. Kan tillägga att han innan sex månader sov alldeles ypperligt. Jag skröt om vilken snäll bebis jag hade ;) Nu är dessa nätter ett minne blott och jag fattar NADA! Verkar inte vara tänder (han har inte en enda) fast å andra sidan dregglar han mer i perioder, nu har han en "torr fas". Provade att ha honom mellan oss i sängen i natt för att se om det funkade bättre. Ludde tyckte att det hela var en brilliant idé och beslutade sig för att banka med nappen på sin pappas rygg, suga på sina tår samt högljutt göra grisljud mellan 02.00-04.00 och för att sedan oroligt slumra fram till 06 då det var GODMORGON. Hoppas på att få sova något inatt iallafall....ni som har barn sen tidigare, säg att detta är en fas...
    Kan inte låta bli att skratta åt ditt inlägg Visst är de charmiga med sina gris- och pruttljud, särskilt mitt i natten! Sonen har kommit på att det är väldigt roligt att ligga och vrida huvudet snabbt från sida till sida, på så sätt förflyttar han sig tills han ligger kloss med någon av sina föräldrar och då måste de ju reagera vilket är superkul! Det finns ju en orsak till att de har ett utseende som tilltalar vår beskyddarinstinkt, annars hade det varit onewayticket till Tahiti direkt
  • MajaLinnéa
    Sarisan skrev 2009-03-12 08:19:23 följande:
    Min dotter är också komjölkallergiker... ger också nutramigen... har gett henne Enago också.. men äter både med samma aptit... och eftersom nutra är på recept blir de lite billigare :) Har gjort en del gröt på Nutramigenen också... det är smaskens tycker hon! Hennes allergi yttrade sig via utslag och eksem... Det är visseligen inte riktigt borta än om vi inte smörjer å smörjer... så ska snart prova att indroducera mjölk och kolla om der verkligen är den..
    EXAKT så har Viking också. Eksem och utsag, främst i ansiktet och på bröstet. Det har blivit väldigt mycket bättre sen vi uteslöt mjölk, men vi måste smörja med Hydrokortison i ansiktete och Locoid på kroppen.
  • Sarisan
    Svar på #54
    joo vi började smörja och ge mjölkfritt samtidigt.. så vet inte riktigt vad där är egentligen.. men sluta vi smörja kommer de tillbaka... hon har på nästa hela kroppen.. fläckvis... Men just nu är hyn så fiinn.. man bara gosar med den... de var länge sen sist.. hehe :)
  • masha16

Jag menade så klart att dottern blir 7 månader 19/3, inte 6 som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Samtidigt som hon är förkyld har hon också en separationsfas verkar det som. Inatt ville hon bara sova om hon fick ligga brevid mig och hon låg med armarna runt min hals. Så det var varmt kan jag lova...
    Får se om hennes egen säng blir mer populär igen ikväll.
    MEN hon åt ändå inte på hela natten så det verkar hon ha glömt att hon gjorde tidigare.

• anuya77
    masha16 skrev 2009-03-12 12:20:13 följande:
    Jag menade så klart att dottern blir 7 månader 19/3, inte 6 som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Samtidigt som hon är förkyld har hon också en separationsfas verkar det som. Inatt ville hon bara sova om hon fick ligga brevid mig och hon låg med armarna runt min hals. Så det var varmt kan jag lova...Får se om hennes egen säng blir mer populär igen ikväll.MEN hon åt ändå inte på hela natten så det verkar hon ha glömt att hon gjorde tidigare.
    Ja det där med separation verkar göra sig gällande lite varstans. Kan inte ens sätta ner Hugo på golvet förrän han börjar tjuta. Bara det är typ 20 cm´s avstånd mellan oss blir han tokig. Och jag blir trött.
  • lilla carro
    MajaLinnéa skrev 2009-03-11 20:03:57 följande:
    lilla carro skrev 2009-03-11 17:51:03 följande: Viking gillade inte heller EnaGo i början men nu går det jättebra. Hur yttrade sig din dotters allergi?När upptäckte ni detta?
    hon började få ont och bli gasig när hon var två veckor (ammade och gav ersättning) och vi provade en massa olika saker men inget hjälpte. till slut bestämde vi oss för att jag skulle ha mjölkfri kost och köra med nutra och då blev hon bättre. dock visade inte pricktestet något... tror vi började inse att det kunde vara mjölk när hon var tre månader..
Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?