• Anonym

Min sambo är/har varit aktiv på QX

Hej alla!

Jag har sett på min sambos dator att han är eller har vart aktiv på QX? Men det troligaste är att han har vart aktiv.

Jag har frågat honom vilken läggning han har och han har sagt att han är hetro.

Vad skulle ni tro? Är det inte numera enbart en gaysida?

• Svar på tråden Min sambo är/har varit aktiv på QX
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2009-05-03 12:18:34 följande:
    Jag har en sida där för att hålla kontakten med mina vänner. Och det är förvånansvärt många straighta killar där och raggar på tjejer. Många verkar inte ha förstått heller att det är en hbt-sajt. Så för att man har ett konto där betyder inte att man är homo eller bi. Han kanske bara har vänner där helt enkelt. Eller så har han varit aktiv för att ragga brudar som många killar verkar göra där.
    Det finns ju dessutom klubbar där för allt möjligt, alltifrån queera saker som polyklubbar och beundrarklubbar för kända transor till mer "macho" klubbar som sportklubbar för olika lag eller liknande. Det är en jäkligt bred site, långt bredare än FL, faktiskt. Och även här hänger det ju folk som inte är gravida, mammor eller helyllepappor.
  • Anonym

Var också aktiv på den sidan tillsammans med mitt ex då vi sökte någon att ha trekant med...Han kanske söker något sådant till er båda ;)

• Danne74

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 12:11:51 följande:

Jag är straight, och jag hänger där ibland. Tänka sig!Normal... Fah, är det något att sträva efter?Det är ju dessutom något av ett macho-självmål, Danne, att säga att man måste vara gay för att hänga på QX. För om det är sant, måste man inte vara en gravid kvinna eller pedofil för att hänga här på Familjeliv då? Och frågan är då vilket av det du är... :P
    Faktum är att jag hamnade på FL när jag sökte ett forum för Family Values och hamnade sedan på ett forum som trots namnet var vänsterorienterat och med en liberal attityd till sexuellt avvikande..

Familjeliv är kanske inte det mest lämpliga namnet på en sida som egentligen har ganska lite med kärnfamiljen att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Danne74 skrev 2009-05-03 13:25:54 följande:
    Faktum är att jag hamnade på FL när jag sökte ett forum för Family Values och hamnade sedan på ett forum som trots namnet var vänsterorienterat och med en liberal attityd till sexuellt avvikande..Familjeliv är kanske inte det mest lämpliga namnet på en sida som egentligen har ganska lite med kärnfamiljen att göra.
    Jag finner det alltid roande när folk som pratar om "normalitet" själva är så onormala och avvikande som du. Som, alltså, inte har den normala svenska toleransen utan ska avvika och vara åsiktsmässigt queer genom att vara xenofobiska och kärnfamiljscentrerade. Det är knappast normalt i Sverige att ha kristdemokratiska värderingar. Det är en härlig paradox, måste jag säga. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Danne74 skrev 2009-05-03 13:25:54 följande:
    Faktum är att jag hamnade på FL när jag sökte ett forum för Family Values och hamnade sedan på ett forum som trots namnet var vänsterorienterat och med en liberal attityd till sexuellt avvikande..Familjeliv är kanske inte det mest lämpliga namnet på en sida som egentligen har ganska lite med kärnfamiljen att göra.
    Sedan gör du ett märkligt tankefel - det heter Familjeliv, inte "högerkristet kärnfamiljeliv". En familj kan bestå av många olika konstellationer. Kärnfamiljen är kärnfamiljen. Kärnfamiljen är inte den enda sortens familj. Annars hade det inte behövts ett eget uttryck för det, eller hur?
  • Flygfotogen

Om Danne74 kommer tillbaka från cykelturen så hoppas jag att han har tagit lärdom på vägen och slutar svänga sig med luddbegrepp som "normal" och slutar att spy galla över andra människor.

Hur många "normala" straighta män är det inte t ex som vänstrar, flirtar runt, gillar analsex (en del av det motbjudande?) och slår sina kvinnor och barn, tror du? Bara för att det på ytan verkar helylle så behöver det ju inte vara det. Och ja, detsamma gäller även kvinnor.

Det finns onda och dumma människor. Vem de ligger med spelar föga roll.

• Danne74

Allt beror ju på omständigheterna.

I Norrland så är skoter alltid en snöskoter utan att man behöver specificera detta, söderöver så är det en Vespa som man tänker på när någon säger skoter.

Har man en avvikande syn på familjen så brukar man ju specificera detta med exempelvis Regnbågsfamilj etc (som här på FL) eller sambofamilj.

Jag tror att familj för de allra flesta i Sverige är en kärnfamilj - alltså mamma och pappa som lever i ett äktenskap och i familjen ingår deras biologiska barn.

• Flygfotogen

Då sitter vi nog i skiten för det finns inte så många kärnfamiljer kvar. Inget är som det en gång var.

• Danne74

Det beror på var du bor.

Glöm inte att Sverige är ett mycket litet, udda och extremt liberalt land, långt ifrån representativt för världen i sin helhet.

Tänk istället på USA, på hela arabvärlden, latinamerika, stora delar av asien etc - se hela den katolska världen.

Där dominerar kärnfamiljerna totalt och alternativa familjer är i princip otänkbara, i synnerhet med en onormal sammansättning.

• Dorian Ertymexx
    Danne74 skrev 2009-05-03 14:44:35 följande:
    Allt beror ju på omständigheterna.I Norrland så är skoter alltid en snöskoter utan att man behöver specificera detta, söderöver så är det en Vespa som man tänker på när någon säger skoter.Har man en avvikande syn på familjen så brukar man ju specificera detta med exempelvis Regnbågsfamilj etc (som här på FL) eller sambofamilj.Jag tror att familj för de allra flesta i Sverige är en kärnfamilj - alltså mamma och pappa som lever i ett äktenskap och i familjen ingår deras biologiska barn.
    Det är enkelt att motbevisa dig på den punkten - hade de flesta svenskar tänkt på en kärnfamilj när de talar om familjer, ja, då hade det inte funnits behov av ett ord som just "kärnfamilj".
  • Dorian Ertymexx
    Danne74 skrev 2009-05-03 14:53:34 följande:
    Det beror på var du bor.Glöm inte att Sverige är ett mycket litet, udda och extremt liberalt land, långt ifrån representativt för världen i sin helhet.Tänk istället på USA, på hela arabvärlden, latinamerika, stora delar av asien etc - se hela den katolska världen.Där dominerar kärnfamiljerna totalt och alternativa familjer är i princip otänkbara, i synnerhet med en onormal sammansättning.
    Ehm, nej... Kärnfamiljen är en rent modern, europeisk-amerikansk historia, som uppfanns i och med den stora urbaniseringen på fyrtio- och femtiotalet. Det fanns knappt tidigare. Och finns heller inte i arabvärlden, asien eller latinamerika. Där är "familj" ett långt bredare och öppnare begrepp än den svenska kärnfamiljen.
  • Danne74

Hur ofta använder man kärnfamilj när man talar om familj då?

Det behöver man i princip bara göra på Familjeliv.

• Flygfotogen
    Danne74 skrev 2009-05-03 14:53:34 följande:
    Det beror på var du bor. Glöm inte att Sverige är ett mycket litet, udda och extremt liberalt land, långt ifrån representativt för världen i sin helhet. Tänk istället på USA, på hela arabvärlden, latinamerika, stora delar av asien etc - se hela den katolska världen. Där dominerar kärnfamiljerna totalt och alternativa familjer är i princip otänkbara, i synnerhet med en onormal sammansättning.
    Hur tänkte du nu? Mamma, pappa, barn är något som är ganska begränsat till några få länder i världen. Oftast är det mamma, pappa, barn, mor- och farföräldrar, syskon, kusiner, mostrar, fastrar och fan och hans moster som ingår i "familjen". Där kan barnen ha flera mammor i hushållet, dvs alla kvinnor har modersansvar för ungarna. Öppna gluggarna. Kärnfamiljen är något västerländskt påfund.
  • Dorian Ertymexx
    Danne74 skrev 2009-05-03 14:59:19 följande:
    Hur ofta använder man kärnfamilj när man talar om familj då?Det behöver man i princip bara göra på Familjeliv.
    Knappast... Uttrycket används friskt på nästan alla siter jag är på. Och i vardagen, och i vardagsdiskussioner.
  • Flygfotogen
    Danne74 skrev 2009-05-03 14:59:19 följande:
    Hur ofta använder man kärnfamilj när man talar om familj då? Det behöver man i princip bara göra på Familjeliv.
    Det dyker upp ofta i diskussioner man har när man arbetar inom förskola/skola också.
Svar på tråden Min sambo är/har varit aktiv på QX