• Joico

Hundsele i bil

Vi har tänkt att skaffa en hundsele till labradoren Tyra när hon åker i baksätet på bilen som inte har någon bur.

Vad jag har förstått så är AllSafe den enda krocktestade, stämmer det?
    Jag har sett en annan bilsele från Dogman som kostar runt 200kr, jämför med AllSafe selen som kostar ca 550kr. Vad väljer man..?

Någon som har Allsafe som har kommentarer? Eller annan sele?

• Svar på tråden Hundsele i bil
  • Joico

Hunden åker inte alls särskitl mycket i bilen som inte har bur.. max ett par gånger i månaden men vi anser ändå att, både för hennes skull och vår, hon bör åka säkrare än vad hon gör lös

• Mumin80

Alla former av hundutrustning för bil har ju två olika syften. Det första (och primära) är faktisk att skydda människorna i bilen. 40 kg retriver vill man inte ha i nacken på sig vid krock... För detta syfte, d.v.s. skydda människorna, så skulle jag tro att alla burar och lastgaller funkar. När det gäller selar så är det ju viktigt att veta om den angivna vikttåligheten är vid inbromsning/krock, eller bara när hunden rycker lite. Men alla selar som håller vid krock skyddar naturligtvis människorna lika väl som bur eller lastgaller.

Hur de olika transportmetoderna skyddar hunden är en annan fråga. Vi har en krocktestad bur som vid krock förhoppningsvis samverkar med bilens deformationszoner för att skydda även hunden. Ur hundens synvinkel torde denna bur ge ett bättre skydd än t.ex. ett lastgaller, som inte hindrar att hunden själv flyger ikring med stor kraft.

När det gäller selarnas effekt på hunden så torde väl effekten vara liknande ett säkerhetsbälte. Därför är det väldigt viktigt att selen är spänd, på samma sätt som ett säkerhetsbälte spänns åt runt oss människor vid häftiga rörelser. Om selen inte är spänd kommer hunden nämligen att röra sig och bygga upp momentum innan selen stoppar hunden. Desto mera momentum, desto större är kraften med vilken hunden "slår i" selen. Eftersom den kraften koncentreras på dom delar av hunden där selen sitter (till skillnad från en bur där hundkroppen slår ganska jämt och utspritt mot burväggen), så kan det uppstå proportionellt större kross- och tryckskador på hunden än i en hundbur. Observera t.ex. ett kokt ägg som tappas på diskbänken jämfört med samma ägg i en äggskivare.

Därmed torde det också vara skillnad på olika selar dels i hur mycket dom kan spännas och dels i hur remmarna är utformade. Remmarnas bredd, tjocklek och placering påverkar ju antagligen hur mycket hunden skadas vid krock.

En ytterligare risk som torde finnas med selar är att hundar, likväl som människor, säker kan drabbas av olika whiplash-skador, som ju uppstår när olika delar av människan/djuret rör sig i olika hastighet. Människorna i bilen har krockkuddar som skyddar från detta, vilket djuren naturligtvis inte har i baksätet.

Sammantaget så tror jag inte att en sele någonsin är lika säker som en bur, och jag tror att det är mycket svårt att spänna den så mycket att man slipper risken att hunden ska riskera allvarliga krosskador vid en krock, men en sele som håller vid en krock är i alla fall bättre än ingenting eftersom övriga passagerare i bilen skyddas. Men bland selar som tål att krockas med så torde det inte vara någon större skillnad, i min åsikt...

• Joico

Jag har läst hela ditt inläg men jag orkar faktiskt inte svara på allt Kort och gott: självklart hoppas vi att selen håller om vi dessvärre skulle krocka någongång. I vanliga fall åker hon i en säker bur som bara tar upp halva kombiutrymmet, men de få gånger hon åker med oss så vill vi att hon sitter fast. En sele som inte håller vid en krock måste ju ändå fånga upp en viss kraft och tyngd, även om det optimala självklart är att den håller.
    Hon åker som sagt bara i bil med sele 1-2gånger i månaden (med det inte sagt att hon inte ska åka säkert, jag har ju bälte fast jag bara åker till affären) och då känns det lite "tråkigt" att behöva investera i ytterligare en bur när vår bil dessutom är så liten

• DalaPetra
    skorpionen80 skrev 2009-05-26 12:35:07 följande:
    Ja, väljer man mellan sele och ingenting så är ju självklart sele bäst. Men vill man ha det säkraste för hunden så kollar man resultatet av krocktesten och väljer därefter.
    Väldigt bra skrivet Här har vi rejäla burar i bagageutrymmet.
  • DalaPetra

Bara för att man svarar TS med sina egna erfarenheter så är det tydligen oxå fel? Summa summarum: jag litar inte en sekund på att Trixie selarna ska hålla för någon större kraft än en mindre inbromsning. Men det är de selar vi valt att lägga ut pengar på om våra pojkar max 1-2 ggr om året åker i en bil som inte har en ordentlig hundbur. All-Safe kändes faktiskt för dyrt för så sällan.

OK?

• Joico

Men jag har ju talat om för dig/er att hon HAR en bur som hon absolut oftast åker i. Duger inte selen så får hon vara utan, eller stanna hemma.

• skånetös78

Ni som kan detta om selar, vi har en Allsafe till vår hund och köpte den just för att det är den enda krocktestade selen på marknaden. (så vitt vi förstod)
    Nu läste jag i Adac testet som länkades här på sidan att en bra sele ska förankras på båda sidor om hunden kropp. Fästet på en AllSafe skruvar man ju fast i säkerhetsbältet men det är ju enbart förankrat där och inte på bägge sidor av hunden. Hur menar de?!

• Joico

Allsafe är krocktestad ja, men det betyder tydligen inte att det är det optimala.. på båda sidor om kroppen så måste de väl gå "band" från ena sidan och förankras i bilen och lika på andra sidan.

skånetös78 skrev 2009-05-28 21:37:19 följande:
    Ni som kan detta om selar, vi har en Allsafe till vår hund och köpte den just för att det är den enda krocktestade selen på marknaden. (så vitt vi förstod) Nu läste jag i Adac testet som länkades här på sidan att en bra sele ska förankras på båda sidor om hunden kropp. Fästet på en AllSafe skruvar man ju fast i säkerhetsbältet men det är ju enbart förankrat där och inte på bägge sidor av hunden. Hur menar de?!
  • skånetös78
    Joico skrev 2009-05-28 21:48:59 följande:
    Allsafe är krocktestad ja, men det betyder tydligen inte att det är det optimala.. på båda sidor om kroppen så måste de väl gå "band" från ena sidan och förankras i bilen och lika på andra sidan.
    Nej exakt, man tycker ju att köper man en sele som är krocktestad så borde det ju vara någon slags kvalitet på säkerheten men tydligen inte..har dock aldrig träffat på en sele som ser ut på det viset som de beskriver i det där testet och om det hade funnits så borde ju en sådan definitivt vara krocktestad och det är ju enbart AllSafe som är testad såvitt jag vet..
  • Chokladpinglan

vi har sele till vår hund, men vår problem är att när vi gått ifrån bilen och kommer tillbaka om en stund så har hon redan knäppt ur säg bilfästet.. hur ska jag göra?

(¯`°?.¸♥ ~Pyret är beräknad till 6 Juni~♥¸.?°´¯)
  • Hundägare i Gbg

Allsafe är betydligt kraftigare än alla andra selar jag har sett. För vår del var det inget snack om saken, för både hundens och vår säkerhet valde vi Allsafe. Håll utkik på blocket och sånt, det finns ju folk som säljer begagnat.

• skånetös78
    Chokladpinglan skrev 2009-05-29 16:30:10 följande:
    vi har sele till vår hund, men vår problem är att när vi gått ifrån bilen och kommer tillbaka om en stund så har hon redan knäppt ur säg bilfästet.. hur ska jag göra?
    Ajdå, det låter ju inte så bra..visserligen ska man ju alltid knäppa loss hunden när man lämnar bilen så den inte ska kunna trassla in sig, men om hunden kan ta sig loss av egen kraft så vågar jag nog inte tänka på vad som kan hända vid en krock där betydligt starkare krafter är inblandade! Kika efter en AllSafe, även om den kanske inte heller är absolut säker så garanterar jag dig att hunden omöjligen kan ta sig ur den på egen hand om du spänt den rätt!
  • Joico

Vad är det för "fäste" på er sele? Våran finns inte en chans att hon kan ta sig ur eller lossa/knäppa ur på nåt vis..

Chokladpinglan skrev 2009-05-29 16:30:10 följande:
Svar på tråden Hundsele i bil