Alla former av hundutrustning för bil har ju två olika syften. Det första (och primära) är faktisk att skydda människorna i bilen. 40 kg retriver vill man inte ha i nacken på sig vid krock... För detta syfte, d.v.s. skydda människorna, så skulle jag tro att alla burar och lastgaller funkar. När det gäller selar så är det ju viktigt att veta om den angivna vikttåligheten är vid inbromsning/krock, eller bara när hunden rycker lite. Men alla selar som håller vid krock skyddar naturligtvis människorna lika väl som bur eller lastgaller.
Hur de olika transportmetoderna skyddar hunden är en annan fråga. Vi har en krocktestad bur som vid krock förhoppningsvis samverkar med bilens deformationszoner för att skydda även hunden. Ur hundens synvinkel torde denna bur ge ett bättre skydd än t.ex. ett lastgaller, som inte hindrar att hunden själv flyger ikring med stor kraft.
När det gäller selarnas effekt på hunden så torde väl effekten vara liknande ett säkerhetsbälte. Därför är det väldigt viktigt att selen är spänd, på samma sätt som ett säkerhetsbälte spänns åt runt oss människor vid häftiga rörelser. Om selen inte är spänd kommer hunden nämligen att röra sig och bygga upp momentum innan selen stoppar hunden. Desto mera momentum, desto större är kraften med vilken hunden "slår i" selen. Eftersom den kraften koncentreras på dom delar av hunden där selen sitter (till skillnad från en bur där hundkroppen slår ganska jämt och utspritt mot burväggen), så kan det uppstå proportionellt större kross- och tryckskador på hunden än i en hundbur. Observera t.ex. ett kokt ägg som tappas på diskbänken jämfört med samma ägg i en äggskivare.
Därmed torde det också vara skillnad på olika selar dels i hur mycket dom kan spännas och dels i hur remmarna är utformade. Remmarnas bredd, tjocklek och placering påverkar ju antagligen hur mycket hunden skadas vid krock.
En ytterligare risk som torde finnas med selar är att hundar, likväl som människor, säker kan drabbas av olika whiplash-skador, som ju uppstår när olika delar av människan/djuret rör sig i olika hastighet. Människorna i bilen har krockkuddar som skyddar från detta, vilket djuren naturligtvis inte har i baksätet.
Sammantaget så tror jag inte att en sele någonsin är lika säker som en bur, och jag tror att det är mycket svårt att spänna den så mycket att man slipper risken att hunden ska riskera allvarliga krosskador vid en krock, men en sele som håller vid en krock är i alla fall bättre än ingenting eftersom övriga passagerare i bilen skyddas. Men bland selar som tål att krockas med så torde det inte vara någon större skillnad, i min åsikt...