• Joico

Hundsele i bil

Vi har tänkt att skaffa en hundsele till labradoren Tyra när hon åker i baksätet på bilen som inte har någon bur.

Vad jag har förstått så är AllSafe den enda krocktestade, stämmer det?
    Jag har sett en annan bilsele från Dogman som kostar runt 200kr, jämför med AllSafe selen som kostar ca 550kr. Vad väljer man..?

Någon som har Allsafe som har kommentarer? Eller annan sele?

• Svar på tråden Hundsele i bil
  • snuttP

Vet faktiskt inte.. Skillnaden är nog att allsafe är testad för att klara krocken. Alltså hålla kvar hunden på det stället. Medans dogmans sele inte är testad. Kanske då inte klara samma vikt eller vad man ska säga. Tittar man på dom (bara sett bilder på allsafe) så är dom rätt lika i sättet dom sitter på hunden.

Men som sagt.. vi har inte allsafe i butiken, så jag vet inte så mycket om den tyvärr. Vet inte ens vem som är leverantör av den..

• Joico

Har läst i andra forum att plastspännena som är på vanliga selar inte alls kommer hålla vid en krock.. men jag har inte sett AllSafe "irl". Jag får åka till djuraffären
    men en AllSafe blir det nog garanterat, annars känns det rätt meningslöst med sele överhuvudtaget. Vi har inga problem med att hon inte sitter still utan vill att hon ska åka säkert

snuttP skrev 2009-03-26 10:43:36 följande:
    Vet faktiskt inte.. Skillnaden är nog att allsafe är testad för att klara krocken. Alltså hålla kvar hunden på det stället. Medans dogmans sele inte är testad. Kanske då inte klara samma vikt eller vad man ska säga. Tittar man på dom (bara sett bilder på allsafe) så är dom rätt lika i sättet dom sitter på hunden.Men som sagt.. vi har inte allsafe i butiken, så jag vet inte så mycket om den tyvärr. Vet inte ens vem som är leverantör av den..
  • snuttP

Ja när jag läser om det så tycker jag nog också att du ska satsa på en allsafe.

Blir själv sugen på att införskaffa det till butiken och byta ut dogmanselen.

• Joico

Låter som en bra idé om man ska ha en sele på hunden i bilen så är det väl likabra att den också är krocksäker så inte hunden skadas vid en krock (om det nu är så det kan bli)

snuttP skrev 2009-03-26 10:58:39 följande:
    Ja när jag läser om det så tycker jag nog också att du ska satsa på en allsafe.Blir själv sugen på att införskaffa det till butiken och byta ut dogmanselen.
  • snuttP

Precis.. lika bara att sats ordentligt då.. Har mailat tillverkaren av allsafe för att kolla hur det ligger till med deras sele. Va inne på en hundsida och läste. Då står det där att allsafe är testad då att hunden stannar på platsen, inte hurvida hunden klarar sig.

Så.. nu väntar jag på svar. Hurvida det stämmer eller inte. För om deras sele fungerar på samma sätt som dagmans, ja då kan man ta den billiga. Men som sagt.. vet inte än, väntar på svar.

• Joico

Fast den är ju krocktestad, vilket BORDE betyda att hunden klarar sig bra.. men det är alltid bra att fråga, man vet ju inte hör gärna av dig när du fått svar

snuttP skrev 2009-03-26 13:07:01 följande:
    Precis.. lika bara att sats ordentligt då.. Har mailat tillverkaren av allsafe för att kolla hur det ligger till med deras sele. Va inne på en hundsida och läste. Då står det där att allsafe är testad då att hunden stannar på platsen, inte hurvida hunden klarar sig. Så.. nu väntar jag på svar. Hurvida det stämmer eller inte. För om deras sele fungerar på samma sätt som dagmans, ja då kan man ta den billiga. Men som sagt.. vet inte än, väntar på svar.
  • snuttP

Jo men på vilket sätt är den krocktestad undrar jag. Är den testad för att se så den håller, eller för att se så att hunden överlever?? Ingen aning..

Hör av mig när jag fått svar..

• snuttP

Det va snabbsvarat..

Allsafe selen är testat på 20kg hunddummi i en hastighet av 50km/h. Det är testat så att den håller osv. Jag frågade hurvida den är testad för ev. belastningar på hunden och skador på hunden (så som man testar bilbarnstolar osv). Vad hon visste så är det inte det.

Dock är deras burar testade på det viset. Alltså med sensor på hunden som ser var ec. belastning ligger.

Så nu vet du lite.. Jag vet mer om selen om nån dag, när jag får hem deras katalog.

• Joico

Hmm.. men då andra sidan så betyder ju det att den håller, det kanske inte andra selar gör. Och det kan ju vara bra, annars kanske hunden flyger ut genom rutan ändå.

snuttP skrev 2009-03-26 13:38:03 följande:
    Det va snabbsvarat..Allsafe selen är testat på 20kg hunddummi i en hastighet av 50km/h. Det är testat så att den håller osv. Jag frågade hurvida den är testad för ev. belastningar på hunden och skador på hunden (så som man testar bilbarnstolar osv). Vad hon visste så är det inte det.Dock är deras burar testade på det viset. Alltså med sensor på hunden som ser var ec. belastning ligger.Så nu vet du lite.. Jag vet mer om selen om nån dag, när jag får hem deras katalog.
Svar på tråden Hundsele i bil