• Jamson

Jobbig 18 åring

Hej,

önskar lite konkreta råd och tips..
    Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
    Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
    Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
    Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
    Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
    Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
    Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
    Vad ska jag göra?
    Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
    Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum

• Svar på tråden Jobbig 18 åring
  • glimman2012

Jag har läst endel inlägg, och funderat jag har själv 3st, 18 åringar de är tvungnga att lag mat 1 gång i veckan var samt ta hand om sina kläder, men allt är inte lätt jag har som du ibland förmåga att kliva in och rensa lite. jag funderar just på underhållet det är på 1273 som du(din son) får från försäkringskassan. Vi har räknat ut att maten går på 1200 för våra tonåringar, om du tar betalt 1200 för mat och rengöringsmedel varje månad annars får han stå för den kostnaden själv. Jag vet att det inte är lätt med uppstudsiga tonåringar speciellt inte när de rider på att det är myndiga och kan göra som de vill.... men försök håll gränserna även om man ibland inte orkar.... lycka till!!

• Jamson

Mamma 35 skrev 2009-04-06 17:47:15 följande:

Ungdomar skall bo hemma så länge dem går i skolan..alltså till ca 19 år..då är men dem försörjningsskyldig.
    Fast det där stämmer ju inte, det finns en massa ungdomar som går i gymnasium på annan ort och därför inte bor hemma.
    Försörjningsskyldig för ungdomar som går i gymnasiet är man som förälder tills de fyllt 21
  • Jamson

Och nu är lugnet som bortblåst.
    Ställde som krav i förra veckan att han skulle städa rummet, och inget hade hänt tills igår när jag gick och kollade.
    Jag samlade ihop allt som låg på hans golv, i sängen på stolen, ja allt som skulle ha städats bort, lade det i 2 stora sopsäckar och körde till Shurgard och magasinerade.
    Jag meddelade honom i em och meddelade honom vad jag gjort.
    Han sa att han skulle polisanmäla mig.
    Efter ½ timme ringde en tant från socialtjänsten och berättade att han gjort en anmälan mot mig.
    Och att det var därför hon ringde, för att meddela det.Det kommer alltså ingen efterräkning på hans utspel, men tänk att han ringde!

Vi pratade lite och hon sa att man absolut får magasinera ens barns tillhörigheter, det är inget olagligt med det. Vidare tyckte hon att det var ett innovativt drag och jag tyckte förstås att hon var jättetrevlig för hon höll med mig om allt!
    Men är det pinsamt eller???

• glimman2012

Vad bra att du gjorde det!!
    Jag anser inte att det är pinsamt alls , din son har reagerat att du gjort något han inte förväntat sig. bra att du fått bra kontakt med soc som kan hjälpa dig lite mer.

Du kan bara försöka fortsätt ställa krav, jag tänker på det här med att vi är underhållsskyldiga till de är 21 år. Enligt för försäkringskassan betalar varje förälder 1273 i underhåll det blir lite mer än 2500 kr varje månad som mat och boende kostnader ska gå på om man sen ser på konsumentverket vad deras kostnader för en 18 åring är så är 3780 kr
    www.konsumentverket.se/Documents/ekonomi/koll_pa_pengarna_2008.pdf lycka till!!

• Lavish
    Jamson skrev 2009-04-08 21:09:50 följande:
    Och nu är lugnet som bortblåst.Ställde som krav i förra veckan att han skulle städa rummet, och inget hade hänt tills igår när jag gick och kollade.Jag samlade ihop allt som låg på hans golv, i sängen på stolen, ja allt som skulle ha städats bort, lade det i 2 stora sopsäckar och körde till Shurgard och magasinerade.Jag meddelade honom i em och meddelade honom vad jag gjort.Han sa att han skulle polisanmäla mig.Efter ½ timme ringde en tant från socialtjänsten och berättade att han gjort en anmälan mot mig.Och att det var därför hon ringde, för att meddela det.Det kommer alltså ingen efterräkning på hans utspel, men tänk att han ringde!Vi pratade lite och hon sa att man absolut får magasinera ens barns tillhörigheter, det är inget olagligt med det. Vidare tyckte hon att det var ett innovativt drag och jag tyckte förstås att hon var jättetrevlig för hon höll med mig om allt!Men är det pinsamt eller???
    Haha så klockrent!! Måste säga att jag fortfarande är överraskad över att man är förörjningsskyldig till 21. Var det ju onödigt att jag gick och kände mig så fruktansvärt skyldig när jag bodde hemma efter 18 och inte kunde betala marknadsmässigt och handlade mat etc för mitt studiebidrag.
  • abnocto

Jamson: önskar jag vore så tuff som du, bra och faktiskt riktigt humoristiskt gjort!Undrar vad som skulle hända hemma hos mig om jag gjorde det, man skulle antagligen bli totalt dumförklarad

• Jamson
    abnocto skrev 2009-04-09 14:14:16 följande:
    Jamson: önskar jag vore så tuff som du, bra och faktiskt riktigt humoristiskt gjort!Undrar vad som skulle hända hemma hos mig om jag gjorde det, man skulle antagligen bli totalt dumförklarad
    Hahaha,

Och vad tror du att jag blev?!
    Men det gick över, idag har han varit riktigt dräglig, t o m ätit middag med oss i lugn och ro.
    Jag blev nog själv lite chockad över att jag gjorde det, och han blev nog också omskakad, men det verkar ju ha gett lite resultat...hur länge det nu varar.
    Fortsättning följer.
    Glad Påsk på er!
  • acer

Läs boken "Hjälp jag har fått en tonåring", den är riktigt bra.

• babyflower
    Erkegris skrev 2009-03-28 19:21:54 följande:
    han e ju 18! det är den bästa hållhaken som finns! Myndig= skärper du dig inte så åker du ut! så länge han bor hos dig följer han dina regler, annars e de bara att flytta, du har inget som helst ansvar längre lagligt sett. hade mina föräldrar sagt så när jag var 18 hade jag skärpt mig, är man 18 fattar man att man inte kan leva på 2000 i månaden. Med andra ord så har man inget val.
    Nu är jag inte säker, men jag har för mig att föräldrarna har försörjningsplikt så länge barnen går i skolan upp till om det var 230-21 års ålder. Detta är var jag har hört, kan inte säga att det stämmer...
  • babyflower

20-21 års ålder ska det stå=)

• Ciiaa

Jag har en son som är 18 år hjälper när jag ber han. Dock med stonk å stön.
    Har får sitt studiebidrag. Absolut inte underhållsstödet för där har jag sagt att det ska gå till mat el och försäkringar.
    Fy dom är jätte jobbiga dess små vuxna barn =)

• anna klara
    Jamson skrev 2009-04-08 21:09:50 följande:
    Och nu är lugnet som bortblåst.Ställde som krav i förra veckan att han skulle städa rummet, och inget hade hänt tills igår när jag gick och kollade.Jag samlade ihop allt som låg på hans golv, i sängen på stolen, ja allt som skulle ha städats bort, lade det i 2 stora sopsäckar och körde till Shurgard och magasinerade.Jag meddelade honom i em och meddelade honom vad jag gjort.Han sa att han skulle polisanmäla mig.Efter ½ timme ringde en tant från socialtjänsten och berättade att han gjort en anmälan mot mig.Och att det var därför hon ringde, för att meddela det.Det kommer alltså ingen efterräkning på hans utspel, men tänk att han ringde!Vi pratade lite och hon sa att man absolut får magasinera ens barns tillhörigheter, det är inget olagligt med det. Vidare tyckte hon att det var ett innovativt drag och jag tyckte förstås att hon var jättetrevlig för hon höll med mig om allt!Men är det pinsamt eller???
    Min dotter anmälde sin pappa för misshandel när hon var en 14-15 år, Han har sagt att han aldrig kommer övet det....
  • Juni flickan

Men ni betalar väl för nätet?
    Ta bort hans tillgång till internet, vet ja.
    Det gjorde mina föräldrar, visst blev det ramaskri, men det hjälpte!

Jamson skrev 2009-03-25 19:22:59 följande:
    Tvätten var det sagt att han skulle ta själv, men det gör han inte. Han verkar inte bry sig om det är rent eller smutsigt. Tyvärr känner jag mig tvungen att ibland göra räder på hans rum och samla ihop alla skitiga kläder som ligger på golvet och tvätta dem åt honom. Vad gäller maten varken vill eller kan jag neka honom den. Däremot får han äta efter oss andra när det är extra jobbiga dagar. Datorn tjänade han ihop till själv när han jobbade extra på mitt jobb för ett par år sedan, (på den tiden när han var trevlig ;)) Eftersom han betalt för den själv har det känts som att jag inte kan ta den, men det är väldigt frestande.. Förresten så är det så att om jag tar något från honom så tar han något från mig, t ex min plånbok vilket hänt en gång, så den gubben går inte heller tyvärr
  • Mieria

Hahaha kom igen! Snubben är arton år! Han är alltså vuxen och ska vara jävligt glad att han får bo hos er! Så länge han bor under ditt tak ts så gäller dina regler. Passar det inte så kan han flytta! Punkt!

• sallybuse
    Mieria skrev 2009-04-24 01:41:56 följande:
    Hahaha kom igen! Snubben är arton år! Han är alltså vuxen och ska vara jävligt glad att han får bo hos er! Så länge han bor under ditt tak ts så gäller dina regler. Passar det inte så kan han flytta! Punkt!
    Så sant så sant.Jag tycker samma sak är man 18 år så är man myndig.Så passar de inte att bo där så kan han flyttaTycker nog att han verkar lite omogen för att vara 18 år.För då är man stor.
  • lilla V
    sallybuse skrev 2009-04-24 23:47:58 följande:
    Så sant så sant.Jag tycker samma sak är man 18 år så är man myndig.Så passar de inte att bo där så kan han flyttaTycker nog att han verkar lite omogen för att vara 18 år.För då är man stor.
    Han verkar VÄLDIGT omogen!! Inte konstigt att tjejer oftast söker äldre killar. Go mamma som kämpar på:)
  • lillabebben

Är gymnasielärare och har sett hur hemska en del kan vara mot sina föräldrar.... Kan du inte ringa skolan och förklara och be dem anmäla till CSN. Han är ju myndig men skolan ska ju faktiskt anmäla om han har mer än 20% frånvaro.

• Jamson

Hej allihop,

Nu har han träffat en ny tjej, hon är 16 år gammal, lika svartklädd och full med nitar som han, hon kedjeröker och hänger på plattan och nu är det det som gäller för honom också....
    Förra veckan tog han med henne hem mitt inatten, och väckte då oss alla för hon var så full att hon ramlade igenom barngrinden och rasade ner i trappan...
    Jag känner mig inte bekväm med att hon sitter ute hos oss och röker, för hon röker inte hemma hos sig enligt sonen, och inte heller är det särskilt kul att hon dricker ute och sedan kommer hit.
    Visst är det ett rimligt krav att hon är rökfri och nykter om hon ska vara här?
    Sonen tycker självklart att jag lägger mig i för mycket och är dum i huvudet, men om min dotter var 16 så skulle inte jag gilla att hon höll sig hemifrån för att få röka och dricka.
    Skolkar gör hon och det gör han också, mer och mer, fick mail nu från skolan och han skolkade 3 dagar av 5 förra veckan.

• abnocto

Jag skulle aldrig tillåta att man tog hem vänner som var fulla och satt och rökte. Ställ krav, det behöver dom, oavsett hur "dum" de tycker att man är.
    Hemma var det fest i helgen och de satt tydligen med vattenpipa och brände sönder våra utemöbler. Nu kommer inte en cigarett eller annat i närheten av mitt hus!

Svar på tråden Jobbig 18 åring