• MatteusMamma86

Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!

Nej den Kaukasiska Ovtjarkan är inget husdjur utan ett arbetsredskap.
    Jag håller med om att valparna är dödssöta, men de blir dödligt farliga som äldre.
    Även då du är ledaren och hunden står under dig så kommer det ändå en dag då hunden testar din ledarförmåga.
    Jag har själv varit i kontakt med både Ovtjarka och en annan ras som heter Kuvasz som är en vit stor hund och även den är en vakthund bland fårfklockar.
    Den hunden är mycket snällare, men även den ska man passa sig för.
    Det gäller då speciellt hanhundarna hos Kuvaszen.

Att folk inte tar reda på fakta om hunden innan de skaffar en oavsett ras.
    Vi ser alla filmer på Youtube med kamphundar osv.
    Alla hundar som tvingas bli avlivade pga att människan ibland inte tänker efter eller bara vill spela en viss roll i vårt komplexa samhälle.
    Jag gillar Ovtjarkan starkt, men jag vill inte ha en själv i arbetet.

Vad tycker ni andra?
    Har ni varit i närheten av ngn känd ras som varit i trubbel eller vill ni bara liksom jag klaga på alla DÅLIGA "hundägare"..

Skaffa en katt istället...

• Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!
  • realisten
    MatteusMamma86 skrev 2009-04-09 10:08:24 följande:

Jag håller med om att valparna är dödssöta, men de blir dödligt farliga som äldre.

Även då du är ledaren och hunden står under dig så kommer det ändå en dag då hunden testar din ledarförmåga.

Jag har själv varit i kontakt med både Ovtjarka och en annan ras som heter Kuvasz som är en vit stor hund och även den är en vakthund bland fårfklockar.

Alla hundar som tvingas bli avlivade pga att människan ibland inte tänker efter eller bara vill spela en viss roll i vårt komplexa samhälle.

Vad tycker ni andra?

Har ni varit i närheten av ngn känd ras som varit i trubbel eller vill ni bara liksom jag klaga på alla DÅLIGA "hundägare"..

Där har flera missnöjda bönder sin lösning på vargproblematiken i Värmland. Men dock måste man kunna rasen ordentligt innan man skaffar den. Men tror att den bästa uppgift en orvtjarka skulle kunna ha i vårt land är att få vakta boskap från varg och björn. Om jag inte missminner mig är väl hunden till och med stark nog för att döda en björn om det skulle krävas?
  • amandaaaa01

tydligen är det många som inte har NÅGON kolla över huvud taget... kan ni inget om rasen låt då bli att skriva om den. hur hunden blir när den växer upp beror HELT på ägaren och hur den har blivit uppfostrad. är det en aggressiv hund, ja då är det ägaren som inte har någon koll på hund-uppfostran och har ej gjort sin plikt att skapa en stabil och lugn hund. alla hundar kan bli det, bara de får RÄTT träning. 
    så dra inte alla över en kam, ni som tydligen inte har erfarenhet. 

här kan nu se STABILA och SNÄLLA  Kaukasisk ovtjarka , så säg mig om  dessa ser farliga ut och har en okontrollerbar blodtörst. 

• Bumbis
    ruwster skrev 2014-01-09 13:25:37 följande:
    Nu tycker jag att ni är för anti, vi har en ryskgatuhund, och hon visade sig vara en ovtjarka amstaff blandning. Hon är den stabilaste hunden jag har haft, har haft pudel,bordercollie, whippet, husky, cavalier och dalmatiner.
    Självklart så kräver hon mycket, och då menar jag MYCKET men vi har haft henne i snart 8år och två av mina barn är uppväxta med henne, hon har aldrig någonsin visat sig dominant eller liknande mot någon människa eller något djur, inte ens mot våra råttor och hamstrar har hon aldrig gjort något, då är råttorna lösgående på undervåningen.
    Jag tvivlar inte på att din gatuhund är så stabil som du säger, men det säger inte mycket om ovtjarkan. Bara för att din hund är en blandning med ovtjarka i, så betyder det inte att den har fått något alls av ovtjarkans psyke. Det är det som är kruxet med blandraser, det vet aldrig vilka delar du får från vilken hund, varken utseendemässigt eller mentalt. Att jämföra en ovtjarka med en blandras som har ovtjarka i sig är mentalt, är bara missvisande.
  • realisten
    amandaaaa01 skrev 2014-06-09 21:34:45 följande:
    tydligen är det många som inte har NÅGON kolla över huvud taget... kan ni inget om rasen låt då bli att skriva om den. hur hunden blir när den växer upp beror HELT på ägaren och hur den har blivit uppfostrad. är det en aggressiv hund, ja då är det ägaren som inte har någon koll på hund-uppfostran och har ej gjort sin plikt att skapa en stabil och lugn hund. alla hundar kan bli det, bara de får RÄTT träning. 

så dra inte alla över en kam, ni som tydligen inte har erfarenhet. 

här kan nu se STABILA och SNÄLLA  Kaukasisk ovtjarka , så säg mig om  dessa ser farliga ut och har en okontrollerbar blodtörst. 

Ja men hunden är ju framavlad för att vakta och skydda boskap och får den göra det med en ägare som har kunskap om rasen är det klart att det inte blir några problem. Men det står också tydligt och klart att hunden lämpar sig bäst hos någon med erfarenhet av rasen och att den måste få utlopp för det den är avlad för. Den lämpar sig inte som enbart sällskapshund. Men det är klart att det handlar om ägaren det gör det alltid men den kan bli farlig om den blir understimulerad och inte får göra det den är framtagen för. Sen är det en väldigt självständig ras också som fattar sina egna beslut och behöver vara ute hela tiden och därför bo på landet(helst en gård) Det är den uppfattningen jag har fått...
  • Hallonbåt02

Både KO och Kuvasz är rätt vanliga  i finland likaså är det många som har jakthundar som gårdshundar något man inte har i Sverige så mycket.
    Hamnar dem i fel händer så är det klart att dem blir farliga, jag har träffat några sådana och dem är trevliga individer men har sin egen stil, lite som med tibetansk mastiff, man måste vara inbjuden av ägaren annars vaktar de.
    Dem här hundarna behöver en större yta dem kan bevaka och vakta då dem är avlade för att göra sitt jobb.
    KO blandningar har jag också träffat och dem har bott i barnfamiljer utan problem om än vaktar de också.
    Samtidigt så har jag sett diverse raser på gatorna när jag har gått där ägarna har noll koll på sina hundar och i det läget kan jag tycka att det är skitsamma vad det är för ras framför mig och tycka att det är ägarens ansvar att ta tag i bitarna.

• Petrol

Försvinnande få som har tiden och kunskapen som det krävs för att behärska en ovcharka, och att det inte är någon stadshund är ju rätt självklart, men för den som har mark och är dedikerad är det ta mig fan riktigt fantastiska djur.

Det är väl min åsikt.

• nernu

Förbjuda raser känns lite hårt. Men jag tycker absolut att det vore lämpligt att man måste ansöka om tillstånd för att få äga vissa raser. Det skulle kunna förhindra en mängd lustigkurrar från att skaffa hundar som de inte kan hantera.

• Apopan

Jag är en utav dem som tror att boskapsvaktande hundar är lösningen på den vargproblematik som många upplever, vilket därmed kan innebära att vi kan få ha fler vargar i landet. Vilket i sin tur innebär en hälsosammare vargstam. En Ovtjarka är en boskapsvaktande hund som har något att sätta upp emot vargen, och som arbetande hund med kunnig ägare så ser jag inget problem med att den finns i Sverige. 

Har träffat två Ovtjarkor i Serbien (såg ut som kaukasiska, men jag är ingen expert). De satt fastkedjade på väldigt kort kedja hela dagarna och vaktade tomten lösa om nätterna i ett litet bostadsområde utanför en medelstor stad.. De levde på gammalt bröd doppat i olja och någon kycklingfot då och då. Den ena gick att hälsa på och mådde väl relativt bra och var relativt stabil. Den andra kunde bara en äldre tant (avlägsen släkting till sambon) komma nära. Stackarn blev så glad av lite mänsklig kontakt att den kissade på sig. Inte konstigt att hundar blir labila och aggressiva när de har en sådan tillvaro. Att det sedan är en väldigt skarp och självständig hund med extremt mycket vakt i sig skall en verkligen inte bortse ifrån. Det är ingen hund som en skall ha till annat än vad det är meningen att den skall göra. 

• amia01
    realisten skrev 2014-01-13 03:08:24 följande:

Där har flera missnöjda bönder sin lösning på vargproblematiken i Värmland. Men dock måste man kunna rasen ordentligt innan man skaffar den. Men tror att den bästa uppgift en orvtjarka skulle kunna ha i vårt land är att få vakta boskap från varg och björn. Om jag inte missminner mig är väl hunden till och med stark nog för att döda en björn om det skulle krävas?
    Jag vill gärna ha en bra lösning för att skydda betesdjuren, men jag är väldigt tveksam till ensamma, lösgående vakthundar i beteshagarna i skogsbygderna. Hur skulle man sedan våga släppa ut barnen på cykelturer? Vem skule våga gå ut och plocka svamp eller bär?
    Om en bonde har ett par väl tränade hundar och bra stängsel så kanske det fungerar, men det räcker inte långt, då de flesta har sina djur uppdelade på en massa ställen och vinsten i att använda hund ligger just i att kunna använda enklare stängsel.
    Nej, jag tror att man underskattar problemen med de här hundarna om man tror att det är en lösning på vargproblemen. De används inte på det sättet i andra länder. Där går flockarna oftare på större områden, och man har oftare en djurskötare med flocken, och hunden som komplement.
  • nernu

Vem vill stöta på en lös ovtjarka på kvällspromenaden... Nej tack!

• UCharlotte
    Petrol skrev 2014-06-10 10:50:03 följande:
    Försvinnande få som har tiden och kunskapen som det krävs för att behärska en ovcharka, och att det inte är någon stadshund är ju rätt självklart, men för den som har mark och är dedikerad är det ta mig fan riktigt fantastiska djur.

Det är väl min åsikt.
    Jag håller med. Jag tror man måste förstå att en hund må vara en hund, men det finns bra många olika hundar, och alla olika hundar funkar olika. De funkar olika beroende vem som leder dem, om de har en uppgift, om de lever ensamma, i flock, om de fostrats.

Dessutom har vi en drös människor också som är mer eller mindre bra som hundägare *s*

Det farliga i vårt ytliga samhälle är att ovtjarkan är bedrövligt gullig som valp. Vem vill inte ha en gullig nallebjörn? Precis som alla som köpte handväske-hundar för några år sen.

Jag har träffat en ovtjarka en gång och den var snäll, men oj vad jag hade respekt för den ändå. Ungefär som att jag har lite extra repsekt för Filan - Fila brasileiro, och då har jag ändå ett gäng hundar hemma som väger 50-65 pannor.
  • Tom Araya
    MatteusMamma86 skrev 2009-04-09 10:08:24 följande:

Vad tycker ni andra?

Angående katt så är det väl lika där. Man skyller på katters "naturliga beteende" när man släpper ut dem och de jagar fåglar och gnagare samt kissar och bajsar hos grannar och på lekplatser.
  • realisten
    amia01 skrev 2014-06-11 23:05:56 följande:
    Jag vill gärna ha en bra lösning för att skydda betesdjuren, men jag är väldigt tveksam till ensamma, lösgående vakthundar i beteshagarna i skogsbygderna. Hur skulle man sedan våga släppa ut barnen på cykelturer? Vem skule våga gå ut och plocka svamp eller bär?

Om en bonde har ett par väl tränade hundar och bra stängsel så kanske det fungerar, men det räcker inte långt, då de flesta har sina djur uppdelade på en massa ställen och vinsten i att använda hund ligger just i att kunna använda enklare stängsel.

Nej, jag tror att man underskattar problemen med de här hundarna om man tror att det är en lösning på vargproblemen. De används inte på det sättet i andra länder. Där går flockarna oftare på större områden, och man har oftare en djurskötare med flocken, och hunden som komplement.

Nu var jag inte heller gravallvarlig med det jag tidigare skrev. Utan det var väl mer eller mindre en lek med tanken. Jag är heller inte jätte insatt i Varg debatten nu mer än att jag fattat att det är vi människor som varit inne och petat i naturen för mycket och skapat en obalans hade vi inte gjort det tror jag inte att Vargen varit ett problem.

Sen tror jag också att en hund som är avlad för att vakta boskap är såpass intelligent att den förstår att familjen svensson på lördags svampplockningen inte utgör något hot mot boskapsdjuren till skillnad från att en vargflock stormar in i hagen för att döda djuren. Om jag inte minns helt fel så är det väl till stor del orvtjarkans doftmarkering som gör att rovdjuren väljer att hålla sig borta.

Men som sagt detta är bara spekulationer jag är inte tillräckligt insatt i ämnet vargproblem och missnöjda bönder för att tycka A eller B.....
Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!