• Mandarina

Vad är kommunism?

Någon som kan förklara med egna ord lite pedagogiskt? Hänvisa inte till några sidor - isåfall kortfattade. beskriv gärna själv med egna ord.

Tack så länge!

• Svar på tråden Vad är kommunism?
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-12-11 15:40:30 följande:

Berätta gärna hur du skall ha det i så fall!

Statliga regleringar OCH fri företagsamhet. Det är väl inte särskilt svårt att läsa på lite om blandekonomi?
  • Linnea1994
    Sensitiveguy skrev 2014-12-11 16:46:42 följande:
    Statliga regleringar OCH fri företagsamhet. Det är väl inte särskilt svårt att läsa på lite om blandekonomi?
    Låter som gamla DDR.....
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-12-11 18:23:46 följande:

Låter som gamla DDR.....

Spelar ingen roll vad det låter som. I praktiken har vi blandekonomi i Sverige, men som lutar åt marknadsekonomi, tidigare lutade det åt planekonomi.
  • manmanne
    Sensitiveguy skrev 2014-12-11 18:29:34 följande:
    Spelar ingen roll vad det låter som. I praktiken har vi blandekonomi i Sverige, men som lutar åt marknadsekonomi, tidigare lutade det åt planekonomi.
    Intressant. I princip har väl alla länder blandekonomi. Sverige ligger enligt mig väldigt nära planekonomi i jämförelse. Vilket land sköter det bäst? Var fungerar det bäst? Sverige ???

• Sensitiveguy
    manmanne skrev 2014-12-12 12:12:03 följande:

Intressant. I princip har väl alla länder blandekonomi. Sverige ligger enligt mig väldigt nära planekonomi i jämförelse. Vilket land sköter det bäst? Var fungerar det bäst? Sverige ???

De flesta demokratiska länder, ja. Utom möjligen USA.

Jag har svårt att se att Sverige ligger nära planekonomi år 2014, eftersom planekonomi i hög grad karaktäriseras av statliga regleringar vad gäller det mesta.

Ja, tag gärna fram statistik på hur de olika länderna och vars ekonomiska system fungerar som bäst. Hard to find, I guess.
  • manmanne
    Sensitiveguy skrev 2014-12-13 00:17:55 följande:
    De flesta demokratiska länder, ja. Utom möjligen USA.

Jag har svårt att se att Sverige ligger nära planekonomi år 2014, eftersom planekonomi i hög grad karaktäriseras av statliga regleringar vad gäller det mesta.

Ja, tag gärna fram statistik på hur de olika länderna och vars ekonomiska system fungerar som bäst. Hard to find, I guess.
    Som mått på hur mycket plan-ekonomi du har kan man använda skattesatsen. Alla länder använder skatt för att finansiera delen "planekonomi". Sedan kan du studera vilka länder som växer snabbast. Är nog ganska tydligt att stor del planekonomi är värdelöst...., men gör gärna övningen själv.
  • Sensitiveguy
    manmanne skrev 2014-12-16 10:23:20 följande:

Som mått på hur mycket plan-ekonomi du har kan man använda skattesatsen. Alla länder använder skatt för att finansiera delen "planekonomi". Sedan kan du studera vilka länder som växer snabbast. Är nog ganska tydligt att stor del planekonomi är värdelöst...., men gör gärna övningen själv.

Nej, det är väldigt snävt mått eftersom Moderaterna som hyllar marknadsprinciper också anser att man behöver ha en skattefinansierad offentlig sektor, precis som alla andra blandekonomiska partier i världen i stort sett.
  • Linnea1994
    Sensitiveguy skrev 2014-12-16 16:31:59 följande:
    Nej, det är väldigt snävt mått eftersom Moderaterna som hyllar marknadsprinciper också anser att man behöver ha en skattefinansierad offentlig sektor, precis som alla andra blandekonomiska partier i världen i stort sett.
    Skillnaden är väl att M inte vill ha lika höga skatter som vänstern vill.
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-12-18 11:46:03 följande:

Skillnaden är väl att M inte vill ha lika höga skatter som vänstern vill.

Nej, det må så vara. Men inget parti föreslår en avskaffad stat, om än partier utanför riksdagen. Vilket är bra om du frågar mig.
  • Linnea1994
    Sensitiveguy skrev 2014-12-18 15:44:19 följande:
    Nej, det må så vara. Men inget parti föreslår en avskaffad stat, om än partier utanför riksdagen. Vilket är bra om du frågar mig.
    Jag håller med dej om detta också.
  • Solidaritet

Att kapitalismen är dominerande behöver ju inte bero på att det fungerar bäst, snarare på att det gynnar dem som äger mest och redan har mest makt. De har naturligtvis ingenting att vinna på ett klasslöst samhälle där de tvingas dela med sig av det de äger. 

Världen ser liksom ut så. 
    Pengar ger makt och makt ger pengar. 
    Ofrånkomligen. 

Om vi skulle fråga världens fattiga skulle de antagligen välja ett annat samhällssystem, men de har heller ingen makt att införa det. 

• Sensitiveguy
    Solidaritet skrev 2014-12-19 15:18:15 följande:

Att kapitalismen är dominerande behöver ju inte bero på att det fungerar bäst, snarare på att det gynnar dem som äger mest och redan har mest makt. De har naturligtvis ingenting att vinna på ett klasslöst samhälle där de tvingas dela med sig av det de äger. 

Världen ser liksom ut så. 

Pengar ger makt och makt ger pengar. 

Ofrånkomligen. 

Om vi skulle fråga världens fattiga skulle de antagligen välja ett annat samhällssystem, men de har heller ingen makt att införa det. 

Tror du på planekonomi?
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-12-19 11:33:01 följande:

Jag håller med dej om detta också.

• manmanne
    Sensitiveguy skrev 2014-12-16 16:31:59 följande:
    Nu tänker du väldigt konstigt. "Kommunist"-partiet moderaterna är inget facit på något. Dessutom finns det absolut ingenting i min text som säger att man skall ha noll del planekonomi. I själva verket är det enligt mig fanatiskt att tro att rätt balans skulle vara vid en extrem-punkt.

Vad jag säger är att det man kan studera tyder på att lägre skatter ger bättre samhälle med tiden av de fall man kan studera. Även för de fattigaste! Inte att NOLL skatter skulle vara bra.
    Känner inte till något vettigt samhälle med noll skatt att studera.
    Tror heller inte att det skulle fungera. På något sätt måste saker finansieras. Vad man kan göra är att i den mån det går, lägga utgifter på rätt grupp människor.
    Vägar betalas av bilister istället för av ALLA, osv.

• Sensitiveguy
    manmanne skrev 2015-02-18 18:07:07 följande:

Nu tänker du väldigt konstigt. "Kommunist"-partiet moderaterna är inget facit på något. Dessutom finns det absolut ingenting i min text som säger att man skall ha noll del planekonomi. I själva verket är det enligt mig fanatiskt att tro att rätt balans skulle vara vid en extrem-punkt.

Vad jag säger är att det man kan studera tyder på att lägre skatter ger bättre samhälle med tiden av de fall man kan studera. Även för de fattigaste! Inte att NOLL skatter skulle vara bra.

Känner inte till något vettigt samhälle med noll skatt att studera.

Tror heller inte att det skulle fungera. På något sätt måste saker finansieras. Vad man kan göra är att i den mån det går, lägga utgifter på rätt grupp människor.

Vägar betalas av bilister istället för av ALLA, osv.

Jag har inget att invända emot här. Men kul att du återupplivade tråden.
  • TJ

Kommunister är slödder som vill ha lika lön som en som jobbar 10x mer än en själv gör. Alternativt inte jobba alls, utan ha lika mycket i bidrag som den hårt jobbande har i lön. Vänsterfolk är exempel på sådant pack.

• gabi1969
    TJ skrev 2017-02-07 06:48:54 följande:

Kommunister är slödder som vill ha lika lön som en som jobbar 10x mer än en själv gör. Alternativt inte jobba alls, utan ha lika mycket i bidrag som den hårt jobbande har i lön. Vänsterfolk är exempel på sådant pack.

Fan så bra skrivit. Tummen upp.,,,dessutom så finns det rika intellektuella kommunister Wiehe i Wollter är två exempel. De lever samma liv som dem de kritiserar.

Blää för kommunism. Finns ju inga demokratiska kommunistländer. Allt är trist grått folket olyckligt o hjärntvättat. Hemskt!!! Vet i fan om inte nazismen var bättre.
Svar på tråden Vad är kommunism?