• mandelblomma

så ledsen, dotter o matte :(

on har verkligen jättevårt min dotter med matten..varje termin har hon varit snubblande nära ig men klarat sig på håret...nu går hon sista terminen i nian och hon har kommit in på den linje hon vill och hon har ok marginal med betygen...
    MEN hon måste såklart ha gokänt i alla kärnämnen och hon fixar nog inte matten börjar vi inse.
    Det totalt låser sig för henne och hon gör fel på så elimenära baskunskaper...hon pluggar med en kompis till mig nu som är lärare och hon upptäcker stora brister och varken hon eller jag förstår hur i hela världen hon har kunnat bli godkänt tidigare terminer...
    Nu är hon såklart jätteleden själv och det börjar sakta gå upp för henne att hon har stor risk att inte komma in på gymnasiet...
    Usch vad det här blev jobbigt....

• Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(
  • ashera
    mandelblomma skrev 2009-04-20 09:44:53 följande:
    fast för tt få g måste hon göra och kunna 8 stycken häften på 6 veckor...det är rätt mycket matte när hon saknar baskunskaperna. Såklart är jag inte så här negativ mot henne, utan uppmuntrar och har sett till att hon får privat mattehjälp...men även denläraren är tveksam till om hon verkligen fixar att göra och lära sig allt det här på den korta tid vi har kvr.
    Din dotter får nog bestämma sig för om hon vill klara det eller inte. Om hon inte kommer in på det program hon vill gå, så får hon ju vänta ett helt år. Eller "offra" 6 veckor på matten. Det går säkert, om hon bara har motivationen att vilja klara det, och är beredd att sitta all sin lediga tid med det.
    Försök göra upp ett schema, hur lång tid hon har på sig med varje häfte tex. Så får hon lite mer överblick. Klarar hon häftet innan tiden går ut kan hon välja att ta en liten paus innan nästa häfte, eller börja på nästa direkt och få lite mer tid till de andra. Hur många sidor är häftena på? Det blir ju ändå lite över 5 dagar per häfte.
  • timberhochmandie

Kan ni inte skaffa mattehjälp till henne? Visst kan man dra av det som hushållsnära tjänst..? Om hon inte klarar matten nu så klarar hon ju inte matten på gymnasiet heller, så det är ingen vits att hon försöker klara sig undan nu. Då skjuter hon bara problemen framför sig. Det måste hon ju inse; hon är tillräckligt gammal för att begripa...

Jag tycker nog att du ska vara lite tuff mot henne. (Alltså lite, inte golva henne. ) Säg att du vet att hon klarar att plugga - hon har ju ok betyg i övrigt. Det finns en enda grej som står emellan henne och den här gymnasieutbildningen och det är matten. Det är inget oöverstigligt hinder, men hon måste jobba lite. När hon väl har börjat gymnasiet så har hon tre års jobb till framför sig - det är inte dags att lägga av ännu. Hon har alla möjligheter att fixa detta om hon lägger manken till - du vet ju att hon kan - men det är upp till henne att visa lite engagemang nu. Det är hon som får sitta med matten över sommaren eller gå IV när kompisarna går på gymnasiet, ingen annan kan göra det åt henne. Förr eller senare måste hon fixa matten och det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

• MaijaO

Ring till skolan och be att få ett möte med rektor, matelärare och er (dig och dottern) för att kunna få fram en handlingsplan som kan hjälpa din dotter.

• mandelblomma

vi har alltså haft kontakt med läraren om det här o handlingsplanen är att hon får g om hon gör och kan de här häftena...hon får allttså prov efter dem hon måste såklart förstå...vi har också privat mattelärare som hon pluggar med nu ca 5 h per vecka.sommarskola är ett altnerativ vi hållerpå att kolla up.

• abnocto

Försök att göra matten lite roligare och använd den ofta till vardags. Nu vet jag inte vad hon tycker är svårt men för att ta ett exempel, t.ex om ni bakar ihop, se till att hon räknar ut vad måtten skulle blivit om ni halverade alla ingredienser under tiden ni håller på. När ni är ute i affärer hitta på procenttal så hon får träna på det. Ha roligt med matte så blir det lättare, så ni inte bara pratar om när hon ska sitta ned och göra x antal tal och när hjälpen kommer. Och sitter ni ned och räknar på ett klurigt tal, prata högt hur man kan resonera och hur man ska akta sig för fallgropar och att hon kollar realiteten i svaret hon får (har du en triangel med en sida 2 cm och en med 3 cm så kan inte hypotinusan bli 88 cm)
    Och så mycket beröm när hon även klarar enklare tal så hon stärker sitt mattesjälvförtroende

• Anna Sui

Ja kolla upp sommarskolan. Sen tycker jag inte att ni ska kasta in handduken riktigt än. Så snart hon har lite bättre koll på grunderna kommer även resten att kännas lättare. Kanske kan ni även se till att gå igenom lite grunder innan ni hastar vidare med häften.

• abnocto

Kom på ett annat tips som min dotter gör för att klara skolan bättre. Hon har tagit fram A4-sidor med en fin bild på (oftast på henne) coh sedan en kort text typ "Matte är roligt" o "Inget är svårt för mig" o "Det du lär dig idag har du nytta av i framtiden" o "Du är bäst" osv och så har hon satt upp dessa på dörren hemma så det är det hon ser varje gång hon går ut ur rummet. Hon byter ibland för att variera sig och de byter ämne beroende på vilket prov som närmar sig. Jag hjälpte henne att ta fram några. På så sätt blir hon glad när hon ser bilden coh stärker sig själv när hon läser texten och till slut tror hon på den.
    Man skulle även kunna ha en formel på en sida om man tycker den är väldigt svår.

• Gummis

Tyvärr är hon inte ensamen om att ha problem med matte, men hon kommer heller inte kunna söka på särkilda skäl på gymnasiet när det visar sig att hon inte själv har gjort vad som krävs för att få G dvs lagt ner massor av extra tid på matten. Du som föräldrer tycker jag gör ett kanonjobb genom att se till att hon har extra lärare och stöttar henne men samtidigt har du rätt att kräva mer av skolan också. Det är skolans skyldighet att se till att hon får godkänt i basämnena om de så måste till extra hjälp under skoltid, men som sagt din dotter måste också dra sitt strå till stacken för att det ska funka. Prata med rektorn, men framförallt din dotter och fråga henne hur hon vill ha det den här terminen.

• mandelblomma
    Gummis skrev 2009-04-20 10:19:14 följande:
    Tyvärr är hon inte ensamen om att ha problem med matte, men hon kommer heller inte kunna söka på särkilda skäl på gymnasiet när det visar sig att hon inte själv har gjort vad som krävs för att få G dvs lagt ner massor av extra tid på matten. Du som föräldrer tycker jag gör ett kanonjobb genom att se till att hon har extra lärare och stöttar henne men samtidigt har du rätt att kräva mer av skolan också. Det är skolans skyldighet att se till att hon får godkänt i basämnena om de så måste till extra hjälp under skoltid, men som sagt din dotter måste också dra sitt strå till stacken för att det ska funka. Prata med rektorn, men framförallt din dotter och fråga henne hur hon vill ha det den här terminen.
    åh gud vi har pratat, pratat och pratat dottern o jag, men det går liksom inte riktigt in ändå..." ja ja det är mitt liv, jag fårväl gå med damp barnen på IV då..."
    Skolan har nog också gjort rätt mycket, me hon har själv valt at inte gå på extra lektioner eller göra de hon fått i uppgift innan prov osv.
    NU börjar hon förvisso vakna till och känna kaffedoften, men jag är rädd at det dels är för sent, men även psykologiskt tungt då hon såklart ser sin egen del i det här.
  • AnneVikstrand

Hon kan ha möjliget att komma in på en Linje, men att hon ska plugga just matten på IV. Hon måste alltså inte gå IV på heltid..

• mandelblomma
    AnneVikstrand skrev 2009-04-20 10:32:46 följande:
    Hon kan ha möjliget att komma in på en Linje, men att hon ska plugga just matten på IV. Hon måste alltså inte gå IV på heltid..
    ok det visste jag inte.
    Vart kan jag läsa om det någonstans?
  • AnneVikstrand
    mandelblomma skrev 2009-04-20 10:34:04 följande:
    ok det visste jag inte.Vart kan jag läsa om det någonstans?
    Ja, men det är nog lättare om du pratar med skolorna och lärarna. Jag själv blev erbjuden det då jag har problem med Engelska och intee fixade det betyget i 9an.
  • timberhochmandie
    mandelblomma skrev 2009-04-20 10:29:22 följande:
    NU börjar hon förvisso vakna till och känna kaffedoften, men jag är rädd at det dels är för sent, men även psykologiskt tungt då hon såklart ser sin egen del i det här.
    Jag tror att det är bra att hon inser sin egen del i det här. Jag tror att hon ska se den i vitögat, s.a.s.! För då är det också upp till HENNE att reda ut soppan. Skolan kan inte fixa det, du kan inte fixa det, inegn annan kan heller fixa det utan det är upp till HENNE. HON har slarvat så att hon har hamnat där hon är och HON är den som kan ställa det tillrätta. Du ska finnas där och stötta som en tok när hon inser detta. Hon är inte chanslös, hon är inte korkad, hon KAN. Det är "bara" att kavla upp ärmarna och sätta igång. Hon ska jäklar i min lilla låda in på den här utbildningen och tänk så bra ändå - det finns faktiskt INGET som hindrar henne! Det är bara att dundra på...
  • nano

Har också hör om att är det bara ett ämne som man har ig i så kan man läsa upp det parallelt för det låter ju väldigt dumt att missa ett helt år för att plugga upp ett ämne. Kolla med skolan hon ska börja på hur det är.

• Gummis
    mandelblomma skrev 2009-04-20 10:29:22 följande:
    åh gud vi har pratat, pratat och pratat dottern o jag, men det går liksom inte riktigt in ändå..." ja ja det är mitt liv, jag fårväl gå med damp barnen på IV då..."Skolan har nog också gjort rätt mycket, me hon har själv valt at inte gå på extra lektioner eller göra de hon fått i uppgift innan prov osv.NU börjar hon förvisso vakna till och känna kaffedoften, men jag är rädd at det dels är för sent, men även psykologiskt tungt då hon såklart ser sin egen del i det här.
    Tyvärr "vaknar" vissa barn "för sent" när det gäller sådana här saker och då är det inte mycket mer man kan göra än att försöka fixa det till sommaren, hösten, prova med särskilda skäl även om det kan vara svårt eftersom hon själv inte gjort sin del. Men det är bara att fortsätta peppa, peppa. Kanske få henne att gå till skolkuratorn/någon lärare hon litar på och prata för det kanske ligger andra saker bakom som hon inte berättar för dig.
  • anya

Vet inte hur det ser ut i nuläget, men när jag gick i skolan så var det Individuella Programmet som man fick gå i om man inte hade klarat av grund ämnen. Det tycker jag ger bra kunskaper med tanke på att man får gå på prao några dagar i veckan. Plus att man läser upp grundämnen
    Så helt negativt (enligt mig) är det inte .

• Bevabus

Jag vet precis hur din dotter har det. Jag grät så fort min pappa sa att det var dags att plugga matte en halvtimme varannan kväll. Det var på snåret att jag lyckades få G i det och ta igen alla kapitel i nian, men det gick.
    Jag gick i en specialgrupp i skolan för de som har svårt för vissa ämnen. Det var en grupp på ca 10 elever och en lärare som var jätteduktig, tack vare henne så klarade jag det. Finns det ingen sån grupp din dotter kan gå med i?

Sen angående gymnasiet. OM hon kommer in så räcker det ju med att hon klarar av Matte A för att ha behörighet till flera olika sorters jobb.
    Jag hade visserligen IG i praktiskt taget varenda prov där men råkade ha en helt fantastiskt snäll mattelärare som sgå hur mycket jag kämpat under året och gav mig G ändå. Han förstod väl att NÅGOT måste ju ha fastnat i huvudet på mig trots att jag inte klarade proven.

Såhär i efterhand så har jag insett att jag nog har sifferversionen av dyslexi, minns inte vad det heter. Men kolla gärna upp om din dotter har det, det finns ju så mycket bra hjälp för sånt där

Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(