• påskkyckling

Hur har ni det och har ni landställen?

Jag är lite konfundersam vad gäller vistelse på landet för vår dotter.

Jag växte upp i villa och fick den förmånen att vara på tomten och leka med mitt syskon och kompisar.

Våran flicka kommer växa upp i lägenhet i stan och vi har inget landställe att åka till.
    Ingen av våra föräldrar har hus numer då dem är sålda och inget sommarstålle har vi.

Hur har ni det och har ni landställen?

• Svar på tråden Hur har ni det och har ni landställen?
  • Duckan74

Vi bor i stan med en 2 åring och har landställe. Det köpte vi mest dock för vår skull, men visst gillar hon att vara där men hon är lika glad att gå till parken på anda sidan gatan. Jag växte upp på en höghus-gård och det fanns alltid barn att leka med. Har inga dåliga minnen alls så jag tror inte att en tomt är det viktigaste att ha för ett barn.

• påskkyckling

Men hur fick då då frisk luft om du växte upp i stan? Hade ni en stor lägenhet och hade du syskon?

Duckan74 skrev 2009-04-23 10:21:12 följande:
    Vi bor i stan med en 2 åring och har landställe. Det köpte vi mest dock för vår skull, men visst gillar hon att vara där men hon är lika glad att gå till parken på anda sidan gatan. Jag växte upp på en höghus-gård och det fanns alltid barn att leka med. Har inga dåliga minnen alls så jag tror inte att en tomt är det viktigaste att ha för ett barn.
  • Candra

"Har man inte haft det, så vad är det att sakna?"

Hon kommer ha det precis lika bra i en lägenhet-

• Innna

Jag har landställe, eller mina föräldrar har som ägs av hela familjen. Så jag har "fri tillgång". Bra eftersom jag också bor i lägenhet men är uppväxt i hus precis som du.

Enda nackdelen med mitt landställe är väl att det inte är världens största gräsmatta utan en sluttning med mycket skog och sten i, jätte kul att leka i när barnet blivit lite äldre men blir en hel del hålla reda på i "början"

Men ett underbart ställe som jag älskar att åka till. Både som barn och som vuxen.

• Candra

Kan tillägga att jag också är uppvuxen på landet.

• Duckan74

Frisk luft? Det är väl bara att gå ut på gården och andas? Jag förstår inte vad du menar. Är det värre att bo i en förort än utanför stan menar du? Gå ut i skogen och sätt dig på en sten då om det känns friskare.

• Duckan74

Vi hade en normalstor 4:a och var två vuxna och två barn bosatta i en förort utanför Stockholm.

• påskkyckling

Duckan74, menar att mågna klagar på att det är så mycket föroreningar i stan..

Det är så somvi vill fortsätta bo i lägenhet för det verkar mer praktiskt än ett hus. Får jag fråga hur det gick att bo en familj i lägenhet när du blev tonåring för man hör ju ganska bra när man bor litet och kändes det någongång trångt med för lite rum att vara i?

Duckan74 skrev 2009-04-23 10:25:17 följande:
    Frisk luft? Det är väl bara att gå ut på gården och andas? Jag förstår inte vad du menar. Är det värre att bo i en förort än utanför stan menar du? Gå ut i skogen och sätt dig på en sten då om det känns friskare.
  • emmakatta

Vi bor i villa och har två lantställen vid havet i familjen som vi har "fri" tillgång till samt att vänner och bekanta har lantställen vi besöker. Jag är uppväxt på detta sätt men har vänner som ej har lantställen, detta har inte skadat dem, man kan ju åka på massa härliga sommarutflyker, åka och bada och ha picknick.

• Duckan74

Nej, kan inte påstå att var så trångt förutom när jag fick mina hysteriska tonårsutbrott och alla i familjen fick göra sitt bästa för att hålla undan.

Det är inga konstigheter att växa upp i en lägenhet. Dina frågor får mig att känna mig som en alien som har gjort det utan att få men . Haha..

• TessaS

Vi har hus och sommarstuga så det är mycket gräsmatta för Theodor att springa på. Han hade nog varit gladare för asfalt dock... så han kan köra sina trampebilar...

Jag själv är uppväxt i lägenhet utan tillgång till tomt och det gick alldeles jättebra det också. Vi åkte på utflykt om vi kände för friluftsliv eller gräs mellan tårna. Annars hängde man med kompisar på gården.
    Fördelen med lägenhet var ju också att vi slapp lägga tid och energi på att fixa och trixa i en trädgård...

• Alexi

Jag ser hur många trådar du skapar på olika teman men alla går ut på att du tror att din dotter kommer få världens men av det ena eller andra. Du verkar känna dig väldigt otrygg som förälder. Du kanske skulle behöva söka professionell hjälp för att reda ut olika saker. Prata med bvc om vad som faktiskt är ett problem och inte i barnuppfostran. Varför byter du "nicknamne" här på forumet hela tiden? Man känner ju ändå igen att det är du eftersom du skriver på samma sätt.

• Duckan74

Alexi, du tände en lampa!! Det är Luckysun/Denfina1 som kommit tillbaka! ..och nu försvann hon igen.

• Alexi

Ja, och hon har haft ytterligare ett nick också mellan Denfina och Påskkyckling. Trodde faktiskt inte man kunde byta nick så enkelt.

Duckan74 skrev 2009-04-23 10:50:39 följande:
    Alexi, du tände en lampa!! Det är Luckysun/Denfina1 som kommit tillbaka! ..och nu försvann hon igen.
  • Duckan74

Vilket var det? Väldigt nyfiken för jag har verkligen svarat i ALLA hennes trådar snart tror jag.

• Duckan74

Ha, ser visst nu att det var påskkyckling som skickade en fråga till min ibox häromdagen. Ett plus ett..

• Alexi

Jag kommer inte ihåg just nu men jag är rätt säker på att det var ett nick till.

Duckan74 skrev 2009-04-23 11:03:47 följande:
    Vilket var det? Väldigt nyfiken för jag har verkligen svarat i ALLA hennes trådar snart tror jag.
  • Duckan74

Spelar ju ingen roll, men att jag inte själv reageade på de konstiga följdfrågorna i tex denna tråd.

Svar på tråden Hur har ni det och har ni landställen?