• lohiwi

flera saker som är smärtsammare än att föda barn..

Jag vill barätta om min förlossning för er som är så rädda...

Många kvinnor är väldigt snabba att säga hur djävla ont det gör att föda barn...elaka är dom, säkert inte medvetet men elakt är det.
    Jag var skitskraj...och nu såhär i efterhand så kan jag bara säga _jaha, vad det inte värre än så. vad gastar dom om.?

Har man haft mensvärk och då rejäl så vet ni vad det handlar om...sedan är det paus mellan varje sk värk..då hionner man få bort all värk..pausa o vila ut sedan kommer ju en körare men det passerar så e det över och en ny paus kommer. Det finns inget att vara rädd för.

Man får ha lite djävlar a namma och bita ihop, och glöm inte skoja bort det hela. skratta och skämta..tål inte barnmorskan det ,hennes förlust..tänk på dig själv och slappna av...skratta.vips så är det över ovh du har en liten människa på bröstet..

att lära sig att amma gör ont däremot...att få stygnen gjorda..gör ondare....att kissa första gången..det svider..men inget är värre än att det går över.

min barnmorska sa...det är inte värre än man gör det...och jaaa jag hade värkar i över ett dygn..men fan, en alvedon o sömn...man klarar allt...inget att vara rädd.

jag vill ha ett barn till för att få uppleva förlossningen en gång till. sant. och jag är nog inte ensam om det...jag längtar.

lycka till

kramar

• Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..
  • Pormoicheia

Nej jag skulle inte säga att förlossningen i sig var hemsk jag heller. Den gick väldigt snabbt så jag ska inte klaga. Däremot upplevde jag smärtan som hemsk och första tiden som jobbig då det inte alls blev som jag trott att det skulle bli...(kladdig bebis på magen, amma direkt, himlastormande lyckliga föräldrar som håller om varandra som på film du vet)

Vi trodde först att det var ännu ett sent missfall och det i sig kan ju ha "ökat" smärtan lite.
    Jag fick regelbundna värkar direkt och hann liksom inte komma in i värkarbetet.

Rent mentalt var jag nog bara nollställd så första förlossningen, om jag inte ska räkna "hemmaförlossningen" på toaletten när jag var i v.17, kände jag mest att det gjorde ont.

Andra förlossningen blev ju mer som den skulle vara även om den rent smärtmässigt var intensivare och kortare.
    Dottern föddes och jag fick ha henne kletig på magen. Smärtan förstängdes ju liksom i samma veva som jag såg henne.
    Med sonen så var smärtan och det där obehagliga ilandet allt som fanns där just då. Han ruschades ju upp till neo direkt så där låg jag liksom ensam på en kall brits och blödde i vad som kändes som en evighet (samtidgt som jag knappt minns det alls för jag var så slut då jag inte fått sova på natten då han föddes tidigt på morgonen).

Jag tror att helhetsintrycket påverkar mycket när man berättar om en förlossning sådär i efterhand.

Det bästa är nog att helt enkelt läsa på om vad som händer, vad som kan hända samt hur man går tillväga i vissa situationer och ta det som det kommer i allra största möjliga mån.

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • mammasgullar
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 12:10:23 följande:
    Nej jag skulle inte säga att förlossningen i sig var hemsk jag heller. Den gick väldigt snabbt så jag ska inte klaga. Däremot upplevde jag smärtan som hemsk och första tiden som jobbig då det inte alls blev som jag trott att det skulle bli...(kladdig bebis på magen, amma direkt, himlastormande lyckliga föräldrar som håller om varandra som på film du vet) Vi trodde först att det var ännu ett sent missfall och det i sig kan ju ha "ökat" smärtan lite. Jag fick regelbundna värkar direkt och hann liksom inte komma in i värkarbetet. Rent mentalt var jag nog bara nollställd så första förlossningen, om jag inte ska räkna "hemmaförlossningen" på toaletten när jag var i v.17, kände jag mest att det gjorde ont. Andra förlossningen blev ju mer som den skulle vara även om den rent smärtmässigt var intensivare och kortare. Dottern föddes och jag fick ha henne kletig på magen. Smärtan förstängdes ju liksom i samma veva som jag såg henne. Med sonen så var smärtan och det där obehagliga ilandet allt som fanns där just då. Han ruschades ju upp till neo direkt så där låg jag liksom ensam på en kall brits och blödde i vad som kändes som en evighet (samtidgt som jag knappt minns det alls för jag var så slut då jag inte fått sova på natten då han föddes tidigt på morgonen). Jag tror att helhetsintrycket påverkar mycket när man berättar om en förlossning sådär i efterhand. Det bästa är nog att helt enkelt läsa på om vad som händer, vad som kan hända samt hur man går tillväga i vissa situationer och ta det som det kommer i allra största möjliga mån.
    Jo första tiden som jobbigt kände ju vi också, Vet inte vart allt de lyckliga tog vägen, min sambo kände sig kluven visste inte om han skulle stanna hos mig eller gå till vår son.

Jag fick ligga kvar i sängen en stund å jag kommer inte ens ihåg vad jag tänkte. Visste att jag fått en son, visste inte om han skulle överleva första timmen.

Det var mer smärtsamt än förlossningen,

Jag tycker absolut inte att man ska vara helt och hållet beredd på en enkel förlossningen utan man ska ju ha vetskapen i bakhuvudet att det kan gå illa, det kanske inte blir det där lyckliga och enkla förlossningen som är färdig på 20 min, lycka av att hålla sin bebis direkt på magen, och få vara lyckliga.

Men man ska ju inte heller vara beredd på det värsta, man ska ju inte gå i 40 veckor och fasa inför den hemska förlossningen som kommer göra ont och man kommer spricka totalt och allting kommer vara så jätte hemskt.

Man får vara där mitt i mellan, med vetskapen att det kommer ju förhoppningsvis sluta bra i vilket fall som helst, och allt kommer vara värt det när man äntligen får hålla sitt älskade barn.
  • Pormoicheia
    AronsMamma skrev 2009-04-27 12:19:35 följande:
    Jo första tiden som jobbigt kände ju vi också, Vet inte vart allt de lyckliga tog vägen, min sambo kände sig kluven visste inte om han skulle stanna hos mig eller gå till vår son. Jag fick ligga kvar i sängen en stund å jag kommer inte ens ihåg vad jag tänkte. Visste att jag fått en son, visste inte om han skulle överleva första timmen. Det var mer smärtsamt än förlossningen, Jag tycker absolut inte att man ska vara helt och hållet beredd på en enkel förlossningen utan man ska ju ha vetskapen i bakhuvudet att det kan gå illa, det kanske inte blir det där lyckliga och enkla förlossningen som är färdig på 20 min, lycka av att hålla sin bebis direkt på magen, och få vara lyckliga.Men man ska ju inte heller vara beredd på det värsta, man ska ju inte gå i 40 veckor och fasa inför den hemska förlossningen som kommer göra ont och man kommer spricka totalt och allting kommer vara så jätte hemskt. Man får vara där mitt i mellan, med vetskapen att det kommer ju förhoppningsvis sluta bra i vilket fall som helst, och allt kommer vara värt det när man äntligen får hålla sitt älskade barn.
    Jo men precis.

Förbereda sig men inte förvänta sig...typ.
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Lyckoprinsessan

Hur man upplever smärtan är ju kanske också en inställningssak. Ju bättre förberedd och påläst man är desto lättare tror jag att man kan ha att hantera smärtan.
    Men trots att jag var väl förberedd och trodde mig vara en superkvinna blev epidural enda lösningen för mig. Att vara öppen för allt är också en bra inställning.

• Wilmis07
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-27 13:03:22 följande:
    Hur man upplever smärtan är ju kanske också en inställningssak. Ju bättre förberedd och påläst man är desto lättare tror jag att man kan ha att hantera smärtan. Men trots att jag var väl förberedd och trodde mig vara en superkvinna blev epidural enda lösningen för mig. Att vara öppen för allt är också en bra inställning.
    Så tror faktiskt jag oxå.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Psyke

Visst gör det ont men för mig var förlossningen det bästa som jag har upplevt. När krystvärkarna kom, kunde jag med hjälp av smärtan känna att barnet rör sig ut. Med varje värk kom vi närmare till att träffas. Det var fantastiskt!

• 3 barns mamma84
    Psyke skrev 2009-04-27 13:15:08 följande:
    Visst gör det ont men för mig var förlossningen det bästa som jag har upplevt. När krystvärkarna kom, kunde jag med hjälp av smärtan känna att barnet rör sig ut. Med varje värk kom vi närmare till att träffas. Det var fantastiskt!
    Visst är det
    Men folk tycker inte om det man skriver pågrund av att ''vissa''har det jätte ont att föda mm..
    Jag skrev att min dotter kom ut med sugklockan och det var underbart medans denna brud ba vet du hur ont det gör bla bla bla
  • Enigmia

Håller med dig TS! Precis så är det. Var aldrig speciellt orolig för mina förlossningar för jag visste att jag skulle klara det men efteråt tänkte jag att "var det inte värre än så där". En medicinsk abort jag gjorde några år innan var 1000 gånger värre och varje månad med mensvärk har också varit värre. För att inte tala om det där stygnet som de skulle sy efteråt, det var smärta!

• Lyckoprinsessan
    Enigmia skrev 2009-04-27 14:53:07 följande:
    Håller med dig TS! Precis så är det. Var aldrig speciellt orolig för mina förlossningar för jag visste att jag skulle klara det men efteråt tänkte jag att "var det inte värre än så där". En medicinsk abort jag gjorde några år innan var 1000 gånger värre och varje månad med mensvärk har också varit värre. För att inte tala om det där stygnet som de skulle sy efteråt, det var smärta!
    Jag "visste" också att jag skulle klara min förlossning men värkarna utan pauser tog över och epidural blev lösningen för mig.
    Har också en väninna som efter tre lätta förlossningar fick en fjärde som var så svår att hon sa att om den första varit så jobbigt så hade det bara blivit ett barn.

Grejen är ju att du aldrig kan veta hur din förlossning blir.

Jag har också gjort en medicinsk abort och den kändes inget alls för mig, började blöda bara... Så det är säkert också olika. (stygnen efteråt tyckte jag inte heller kändes någonting jämfört med förlossningen)
  • Enigmia
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-27 15:13:53 följande:
    Jag "visste" också att jag skulle klara min förlossning men värkarna utan pauser tog över och epidural blev lösningen för mig.Har också en väninna som efter tre lätta förlossningar fick en fjärde som var så svår att hon sa att om den första varit så jobbigt så hade det bara blivit ett barn.Grejen är ju att du aldrig kan veta hur din förlossning blir.Jag har också gjort en medicinsk abort och den kändes inget alls för mig, började blöda bara... Så det är säkert också olika. (stygnen efteråt tyckte jag inte heller kändes någonting jämfört med förlossningen)
    Jag hade sagt innan min första förlossning att jag skulle ta epidural om jag blev tvungen och var rätt säker på att jag inte skulle klara mig utan det med tanke på att jag visste hur det var att ha mensvärk och skulle smärtan vara så skulle jag inte klara mig utan bedövning. Men när jag var öppen några cm så undrade jag till min partner när det skulle börja göra ont för allt var ju hanterbart utan någon som helst bedövning. Andra förlossningen tänkte jag inte ens åka in till förlossningen eftersom jag inte trodde att det var dags än när värkarna kom med 8-10 min mellanrum men jag var öppen 9 cm när jag kom fram.

Visst är jag förberedd på att det kan komma en hemsk förlossning när allt bara går fel men jag är rätt säker på att om man är väl förberedd, känner sig lugn och trygg och har möjlighet att röra på sig så går det oftast enkelt.
  • falken
    3 barns mamma84 skrev 2009-04-27 13:37:27 följande:
    Visst är det Men folk tycker inte om det man skriver pågrund av att ''vissa''har det jätte ont att föda mm..Jag skrev att min dotter kom ut med sugklockan och det var underbart medans denna brud ba vet du hur ont det gör bla bla bla
    Jag gratulerar alla varmt som inte upplevt sina förlossningar som särskilt smärtsamma, det är väl det alla önskar sig?
    Men att som du skriva att du var BESVIKEN över att det inte gjorde ont alls, tycker jag är sjukt omoget. Och inget jag sett av dig därefter har motsagt detta.
    /denna "brud"

Diva, tack för att du uttrycker dig så vettigt!
  • Apmor2

Min sambos bror ska få en pojk, det e tydligen på g just nu.. senast jag hörde var hon väldigt ledsen att ingen hade talat om för henne att det gjorde så ont, det lät som om hon hade velat höra att det faktiskt kan göra ont..
    Bara för att man ej vill höra så betyder det inte att det kan vara bra att veta vad man ger sig in på..
    Det är ok med smärta, du kommer att överleva (smärtan) och det går över på en gång när barnets föds..
    Ge dig in i detta med realistiska mål, vet att det kan göra ont och om du har tur så gör det inte ont.. Det är så olika från person till person, men va ej naiva!!

Att tro att det inte kommer göra ont betyder inte att det blir så och att ej vara rädd för förlossningen betyder inte att det inte kommer att göra ont.. Man vet helt enkelt inte hur man kommer att känna när man väl ligger där o krystar!

Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..