Alkoholfritt vin!!!
Ja, jag köpte en flaska alkoholfritt vin som jag tänkte ha till helgen. Men på flaskan står det mindre än 0,5 procent alkohol, alltså finns det en lite gnutta alkolhol i det... är det farligt att dricka det??
Ja, jag köpte en flaska alkoholfritt vin som jag tänkte ha till helgen. Men på flaskan står det mindre än 0,5 procent alkohol, alltså finns det en lite gnutta alkolhol i det... är det farligt att dricka det??
Vill slå ett slag för ett supergott mousserande vin, som jag blev tipsad om i just denna tråd. Vinet heter Billa Bong och smakar jättebra!
Var på möhippa i lördags och drack just detta då - smakade precis som vanligt mousserande vitt vin. Eller som någon uttryckte sig "jättegott precis som med alkohol i".
Önskar jag hade vetat om detta tidigare! Men kommer nu absolut att köpa det även under amningstiden.
Även Carlsbergs alkoholfria öl smakar ju precis som vanlig öl. Perfekt att dricka till mat eller sällskap om man är trött på läsk och vatten.
Billabong är riktigt bra. Även Fre vitt vin, men det ska vara riktigt kallt! Annars är Jever Fun min absoluta lyxfavorit, en öl med mycket smak - utan tvekan den godaaste alkoholfria ölen jag testat.
Jag gillar också Stowford Press alkoholfri cider (som inte är söt!) och Carlsbergs alkoholfria öl (som finns i vanliga livsmedelsaffärer). Jever är en bitter öl så för att gilla den måste man gilla den typen av öl, Carlsberg smakar mer som en valig lager.
Vad gäller viner har jag fortfarande inte hittat nåt jag tycker är gott tyvärr (Carl Jung är ok som bubbel men för sött för min smak..), men i helgen när min man drack rosé drack jag lingondricka i vinglas, det var jättegott - lika svalkande och utseendemässigt likt Har även druckit vanlig druvjuice till middag någon gång - godare än alkoholfritt rödvin!
Jag säger bara: Chapell Hill! Mousserande vitt, man tror nästan man är lurad för det smakar precis som om det är alkohol i, bästa jag smakat hittills!
Den här tyckte jag var jättegod under min första graviditet. Nu denna tycker jag den smakar urk. Men även som ogravid dricker jag hellre den än "riktiga" viner.
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=ALKOHOLFRITT%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Provade köpa den här: www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=ALKOHOLFRITT%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Den var verkligen jättegod!
Bebs74: Jo, Jever finns på Systemet, på den lilla alkoholfria hyllan.
Min kompis hade med sig alkoholfritt mousserande Chapel-hill häromdagen och så satte vi oss ute i solen i min trädgård och drack "champagne" och åt jordgubbar och små chokladpraliner. Riktigt lyxigt och det mousserande var det godaste jag druckit någonsin! Det är sött och gott, jag brukar inte gilla "de med alkohol" i, eller rättare sagt har jag inte hittat något som passar min smak. Men chapel-hill alkoholfritt är helt ljuvlig!! :D
Sen hade jag nog velat vara en fluga på väggen i mina grannars hus också, då min kompis senare på kvällen (efter ett antal "champagneglas" där ute i solen) satte sig i bilen och körde hem :D hahahaha... Så roligt man kan ha... :D Hade varit roligt o veta vad grannarna sa där inne i sina hus då... Hi hi....
Men nu har jag en liten (och säkert väldigt dum) fråga...
Kan man köra bil efter att man tömt en sån flaska (under ett par timmar alltså, men utan mat till...) Jag tänkte nämligen köpa en chapel-hill idag och ha med mig till rockfestivalen (norje) för jag ska festa med ett litet sällskap där. Och jag ska så klart vara chauffören :P Men jag blev rädd ifall farbror blå stoppar mig (de verkar älska att stoppa unga flickor och testa deras alkoholnivå och göra dem nervösa, utan anledning ha ha...) när jag insåg att det faktiskt var alkohol i... 0.5%
Alltså, får man köra efter att ma tömt en hel (750 ml) flaska med 0.5% i?? (Även om man säkert inte orkar tömma flaskan så fort som det behövs för att man ska blåsa positivt... eller?)
Men er tråd har precis räddat mina sommarkvällar, då jag inte måste sätta mig bakom ratten iaf!!!!! Tusen tack! :D
Vet inte om någon redan skrivit det här innan... Men alla gravida som längtar efter vin"smak" och bubbel - läs detta!! :D
Ur Systembolagets information om alkoholfria viner etc. www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Alkoholfritt...
Helt fritt från alkohol? Nja ...
Dessutom håller hela sortimentet på att uppgraderas - och vi får säkert se ännu bättre alkoholfria alternativ längre fram.
En del av produkterna innehåller alkohol - högst 0,5 volymprocent - men kallas ändå alkoholfria. Det gör att exempelvis rättrogna muslimer ändå inte kan dricka dessa produkter. Likaså är det högst riskabelt för nyktra alkoholister att hälla upp glas med 0,5- procentigt rött vin.
Så det kan tyckas paradoxalt att kalla sortimentet alkoholfritt, men 0,5 procent är gränsen för att inte ge utslag vid ett blodprov, och det är riskfritt för både gravida och bilförare.
Vansinniga mängder!
Ett exempel: En 30-årig man som väger 90 kilo och är 175 cm lång måste hälla i sig 30 flaskor 0,5-procentigt öl på högst två timmar för att komma upp i samma promillehalt som om han drack två starköl - 0,43 promille. Och tio liter på två timmar är nog mer än vad de flesta av oss tål ...
Nu kommer jag lugnt att kunna njuta av mitt alkoholfria chapel-hill (det godaste bubbel jag någonsin smakat faktiskt! oavsett alkohol-halt alltså) ikväll och lugnt sätta mig bakom ratten för att vara (nykter såklart) fylle-chaffis åt mina vänner! :D
Förstår tanken kring att välja ett alkoholfritt alternativ om man är gravid etc. Men är det lämpligt för en alkoholist som försöker bli nykter att dricka detta, En person i bekantskapskretsen har väldigt svårt att bli nykter, i min värld så borde ett alkoholfritt alternativ istället trigga "suget" efter "the real thing" än att dämpa det...