• hymafr

Circadin

Hej!

Är det någon som provat Circadin till sitt barn?

Vad tycker ni om det? Fungerar det bra?

Jag tycker mig minnas att någon sagt att Circadin måste tas "i förebyggande" syfte, dvs inte som med Melatonin där man tar en tablett vid behov. Stämmer det?

Ni som har erfarenhet av både Melatonin och Circadin - har ni märkt någon skillnad?

Kan man fortfarande få dispens för Melatonin?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Circadin
  • siamusen
    pönz skrev 2009-05-29 12:19:54 följande:
    Melatonin har han fått i ett år ungefär. Från att han var 3. Circadin fick han någon månad eller två, i höstas, när det krånglade med licensen. Vi har fortfarande recept på circadin och läkaren har sagt att vi får ta ut dem och växla med melatonin för då kan det bli bättre effekt om man växlar mellan dem. Men vi har inte gjort det, det gör vi i nödfall...
    Ok Min son blir ju tre snart sa da bôr vi alltsa kunna medicinera vid behov utan problem antar jag?
  • pönz
    siamusen skrev 2009-05-29 12:58:32 följande:
    Ok Min son blir ju tre snart sa da bôr vi alltsa kunna medicinera vid behov utan problem antar jag?
    Det är nog inga problem... beror kanske på hur nogrann läkaren är. Men finns behovet så tror jag inte att de ens bryr sig om ålder. Det finns ingen forskning på melatonin/circadin och barn oavsett ålder så jag vet att en del läkare resonerar som att det skulle vara lika tveksamt att ge en 2åring som en 12åring, om det nu ska vara tveksamt öht.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Fiamedbarn

Är det fler som ger Circadin till barn? Jag har fått det utskrivet till min 4-åring med funktionsnedsättning som kan vara vaken flera timmar i i sträck - varje natt! Inatt var han vaken sen ett!!

Men jag är orolig över att dosen man ska ge är samma som för vuxna (2 mg). Stämmer det? Vad har ni för dosering? 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Little Ms Chatterbox
    Fiamedbarn skrev 2013-10-14 19:00:55 följande:
    Är det fler som ger Circadin till barn? Jag har fått det utskrivet till min 4-åring med funktionsnedsättning som kan vara vaken flera timmar i i sträck - varje natt! Inatt var han vaken sen ett!!

Men jag är orolig över att dosen man ska ge är samma som för vuxna (2 mg). Stämmer det? Vad har ni för dosering? 
    Min son har 2 tabletter med 2 mg. Han får en vid kl 19.45 och andra när han lägger sig, vid 20.30-21.00. 
    Han är 11 år nu, har ätit Circadin sen förra sommaren.  
    Vi ger på det här sättet för att det ska sitta i tillräckligt länge, annars vaknar han vid 2-3 tiden på natten och kan inte somna om eller somnar kanske om vid 6-tiden och då är det snart dags att gå upp.  

" mg är inte så farlig dos, om hon har sömnstörning och inte kan sova så har hon kanske ingen egen melatonintillverkning alls och då behöver hon den dosen.
    Sen vill jag även tipsa om Omega för bättre sömn, har du testat det? 
  • Fiamedbarn
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-14 19:13:12 följande:
    Min son har 2 tabletter med 2 mg. Han får en vid kl 19.45 och andra när han lägger sig, vid 20.30-21.00. 
    Han är 11 år nu, har ätit Circadin sen förra sommaren.  
    Vi ger på det här sättet för att det ska sitta i tillräckligt länge, annars vaknar han vid 2-3 tiden på natten och kan inte somna om eller somnar kanske om vid 6-tiden och då är det snart dags att gå upp.  

" mg är inte så farlig dos, om hon har sömnstörning och inte kan sova så har hon kanske ingen egen melatonintillverkning alls och då behöver hon den dosen.
    Sen vill jag även tipsa om Omega för bättre sömn, har du testat det? 
    Tack för ditt svar! Min son brukar vakna mellan två och fyra och är oftast vaken två timmar...hoppas circadin hjälper honom att sova hela natten nu. Men grejjen är att han aldrig svalt en tablett förut. Försökte förklara ordentligt för att det skulle gå bra (och för att han skulle tycka att det kändes okej) - lade tabletten långt bak på tungan och så fick han saft direkt. Men han började att TUGGA!! Som han altid gör med sin vitamintablett han gillar så mycket. Det som var bra var att han inte ryggade av den beska smaken, det dåliga är ju att det står i bipacksedeln att man INTE FÅR krossa den. Så vi har varit lite oroliga ikväll men hoppas att det inte är någon fara. Ungefär hälften av tabletten petade jag ut, så han fick väl 1 mg krossat. Det märkliga är att de sa på apoteket att det gick bra att krossa dom - men hon verkade inte ha nån koll.

Omega tre kommer ju i stora kapslar, kan man ge dessa till små barn menar du?

Om Circadin hjälper vår son med sömnen skulle det fullständigt revolutionera vårt liv!! Jag känner mig väldigt förhoppningsfull. Om vi bara kunde få ner den där jädra tabletten HEL. Hmm...läste någonstans om att man kunde lägga den i en kapsel, vet någon något om det här? 
  • Little Ms Chatterbox
    Fiamedbarn skrev 2013-10-14 21:41:46 följande:
    Tack för ditt svar! Min son brukar vakna mellan två och fyra och är oftast vaken två timmar...hoppas circadin hjälper honom att sova hela natten nu. Men grejjen är att han aldrig svalt en tablett förut. Försökte förklara ordentligt för att det skulle gå bra (och för att han skulle tycka att det kändes okej) - lade tabletten långt bak på tungan och så fick han saft direkt. Men han började att TUGGA!! Som han altid gör med sin vitamintablett han gillar så mycket. Det som var bra var att han inte ryggade av den beska smaken, det dåliga är ju att det står i bipacksedeln att man INTE FÅR krossa den. Så vi har varit lite oroliga ikväll men hoppas att det inte är någon fara. Ungefär hälften av tabletten petade jag ut, så han fick väl 1 mg krossat. Det märkliga är att de sa på apoteket att det gick bra att krossa dom - men hon verkade inte ha nån koll.

Omega tre kommer ju i stora kapslar, kan man ge dessa till små barn menar du?

Om Circadin hjälper vår son med sömnen skulle det fullständigt revolutionera vårt liv!! Jag känner mig väldigt förhoppningsfull. Om vi bara kunde få ner den där jädra tabletten HEL. Hmm...läste någonstans om att man kunde lägga den i en kapsel, vet någon något om det här? 
    Omega finns även i flytande, tex Eye Q eller Eskimo kids. Annars kan man sticka hål på en kapsel med nål och klämma ut innehållet över mat. Det finns tuggisar med Omega också. 
    Omega är bra för alla, både stora och små. 
    De som har bäst effekt på sömnen är de med både Omega-3 och Omega-6 i kombination. Tex Eye Q, MorEPA mini och Eskimo kids.

Det gör inte så mycket om han tuggade på Circadintabletten. Det gör bara att depoteffekten försvinner. Så den kanske inte räcker riktigt hela natten. 

Skalet som du kanske tänker på är nog Medcoat, finns på Apoteket. Man tycker tabletten genom ett hölje så det lägger sig som en hinna runt tabletten. Smakar citrus/citron. Står på förpackningen att varje ruta räcker till 1 stor eller 2 små tabletter men det går till många fler, man föser bara ihop medlet lite och ev tar igenom tabletten fler gånger så räcker det till minst 4-5 tabletter. 
  • Fiamedbarn
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-15 16:48:08 följande:
    Omega finns även i flytande, tex Eye Q eller Eskimo kids. Annars kan man sticka hål på en kapsel med nål och klämma ut innehållet över mat. Det finns tuggisar med Omega också. 
    Omega är bra för alla, både stora och små. 
    De som har bäst effekt på sömnen är de med både Omega-3 och Omega-6 i kombination. Tex Eye Q, MorEPA mini och Eskimo kids.

Det gör inte så mycket om han tuggade på Circadintabletten. Det gör bara att depoteffekten försvinner. Så den kanske inte räcker riktigt hela natten. 

Skalet som du kanske tänker på är nog Medcoat, finns på Apoteket. Man tycker tabletten genom ett hölje så det lägger sig som en hinna runt tabletten. Smakar citrus/citron. Står på förpackningen att varje ruta räcker till 1 stor eller 2 små tabletter men det går till många fler, man föser bara ihop medlet lite och ev tar igenom tabletten fler gånger så räcker det till minst 4-5 tabletter. 
    Tack för tips!

Han sov mellan åtta och tolv. Sen var han vaken två timmar superpigg, precis som han brukar. Vi fick i honom en halv tablett (som han svalde!) men jag tycker inte att hans sömn blev bättre än vanligt. Han sov hos mig och sparkade lite ibland och grejjade som han brukade. Nu har han svalt en hel tablett vid sju så vi hoppas på bättre effekt. Annars vet vi inte hur vi ska göra för livet funkar inte för nån utan sömn... 

Är det möjligt att man kan ta mer än 2 mg om man är 4 år? 
  • Little Ms Chatterbox

Jag vet inte alls vad man går efter vikt eller annat. Det är ett kroppseget hormon, så nivån ska ju vara lika hög i en liten som stor kropp. Det får du ta med läkaren som skrev ut Circadinett till din som. Men ge det några daga, när han klarar av att ta en hel tablett och kroppen börjar lära sig hur den ska sova. 
    Testa Omega också för det kan ge bättre sömn och tillsammans kan det bli jättebra.  

• Fiamedbarn

Är det speciellt viktigt att Omega 3 ges på kvällen?

Inatt sov vår gosse!! Han somnade runt sju, kom in till oss i natt men somnade om direkt!! Har aldrig hänt förut. Sen sov han oavbrutet (!) fram till sex på morgonen. Precis vad en fyraåring behöver - 11 timmars ordentlig sömn. Hoppas att det håller i sig!

Han har lärt sig att svälja tabletten hel nu! Eller rättare sagt, att skölja ner den hel med saft. Han var lite motsträvig först men jag tror inte att han tyckte att det var obehagligt.

Om detta inte var den normala variationen (det händer ibland att han sover så här bra) så är jag vid gott mod att vi alla snart kan få den sömn vi behöver!! 

Svar på tråden Circadin