Fiamedbarn skrev 2013-10-14 21:41:46 följande:
Tack för ditt svar! Min son brukar vakna mellan två och fyra och är oftast vaken två timmar...hoppas circadin hjälper honom att sova hela natten nu. Men grejjen är att han aldrig svalt en tablett förut. Försökte förklara ordentligt för att det skulle gå bra (och för att han skulle tycka att det kändes okej) - lade tabletten långt bak på tungan och så fick han saft direkt. Men han började att TUGGA!! Som han altid gör med sin vitamintablett han gillar så mycket. Det som var bra var att han inte ryggade av den beska smaken, det dåliga är ju att det står i bipacksedeln att man INTE FÅR krossa den. Så vi har varit lite oroliga ikväll men hoppas att det inte är någon fara. Ungefär hälften av tabletten petade jag ut, så han fick väl 1 mg krossat. Det märkliga är att de sa på apoteket att det gick bra att krossa dom - men hon verkade inte ha nån koll.
Omega tre kommer ju i stora kapslar, kan man ge dessa till små barn menar du?
Om Circadin hjälper vår son med sömnen skulle det fullständigt revolutionera vårt liv!! Jag känner mig väldigt förhoppningsfull. Om vi bara kunde få ner den där jädra tabletten HEL. Hmm...läste någonstans om att man kunde lägga den i en kapsel, vet någon något om det här?
Omega finns även i flytande, tex Eye Q eller Eskimo kids. Annars kan man sticka hål på en kapsel med nål och klämma ut innehållet över mat. Det finns tuggisar med Omega också.
Omega är bra för alla, både stora och små.
De som har bäst effekt på sömnen är de med både Omega-3 och Omega-6 i kombination. Tex Eye Q, MorEPA mini och Eskimo kids.
Det gör inte så mycket om han tuggade på Circadintabletten. Det gör bara att depoteffekten försvinner. Så den kanske inte räcker riktigt hela natten.
Skalet som du kanske tänker på är nog Medcoat, finns på Apoteket. Man tycker tabletten genom ett hölje så det lägger sig som en hinna runt tabletten. Smakar citrus/citron. Står på förpackningen att varje ruta räcker till 1 stor eller 2 små tabletter men det går till många fler, man föser bara ihop medlet lite och ev tar igenom tabletten fler gånger så räcker det till minst 4-5 tabletter.