Ja, det är jobbigt att inte ha så många att prata med det om! Bara en nära vän vet om det.
Både jag och min sambo tycker att allt känns lättare sedan vi började med inseminationerna. Även om han inte har haft svårt att "producera" runt ÄL så har ju båda kännt av pressen att "nu måste vi" tidigare. Nu har vi sex bara för att det är kul och när vi har lust.
En insemination kostar för oss 1500 efter att vi kommit upp i högkostnadsskyddet. Då är det spermatvätten man betalar för, för den går inte på skyddet.
För oss görs följande i en inseminationscykel: VUL (dag 1-5), knapra pergo (dag 5-9), VUL (dag 11), pregnylspruta (dag 11), inseminationen (13).
Inget av besöken har tagit mer än 10 minuter = alltså ca 30 minuters behandling. För oss lyckades det ju efter 2 1/2 år, det kan ju vara slumpen, men jag sätte hoppet till att jag är en av dem som har för seg sekret för min mans spermier eller något annat som gör att de inte kommer fram till mina ägg.
Om du inte tänker göra privat IVF i väntan, så tycker jag absolut att du ska testa inseminationer. Om inte annat för att man just mår så mycket bättre när man gör något aktivt!